بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۰
کد خبر : ۱۲۵۰۷۳
- همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شروع هفته‌اي مثبت با اتكا به رشد برخي از نمادهاي بزرگ بازار بود. ديروز شاخص بورس با اتكا به رشد نمادهاي بزرگي نظير هلدينگ خليج فارس، مخابرات، همراه و مپنا توانست در نهايت به رشد 226واحدي دست يابد، رشدي كه البته به دليل حجم اندك معاملات با پايداري شكننده‌اي مواجه است. ديروز ارزش معاملات بورس معادل 179ميليارد تومان و فرابورس معادل 78ميليارد تومان بود. در همين حال ديروز معاملات با تاثيرات مثبتي از شروع نمايشگاه بورس، بانك‌، بيمه بود اين نمايشگاه امروز افتتاح مي‌شود كه معمولا تاثيرات رواني مثبتي بر بازار دارد.

در بازار ديروز بحث در مورد نحوه افزايش قيمت كالاها و خدمات مورد توجه بود. ديروز در همين رابطه اعلام شد اگرچه مطابق با بخشنامه دولت، الزام توليدكنندگان براي تثبيت قيمت محصولاتشان، حدود ده روز ديگر به پايان مي‌رسد، توليدكنندگان انتظار دارند كه ماراتن افزايش قيمت‌ها را از ابتداي تيرماه آغاز كنند، در حالي كه يك مقام مسوول در سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان مي‌گويد كه به دليل تقارن با آغاز ماه مبارك رمضان، دولت قرار است كه بخشنامه تثبيت قيمت‌ها را باز هم تمديد كند.
به گزارش خبرگزاري مهر، پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، دولت در قالب بخشنامه‌اي به تمامي توليدكنندگان دستور داد تا هيچ‌گونه افزايش قيمتي را به بهانه اجراي اين قانون اعمال نكنند و به نوعي تثبيت قيمت كالاهايشان را داشته باشند. در آن بخشنامه كه از سوي معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت خطاب به توليدكنندگان صادر شده بود، تاكيد بر اين بود كه تا پايان خردادماه، اجازه هيچگونه افزايش قيمتي ندارند و اگر هم قرار باشد كه افزايش قيمت اعمال كنند، بايد با هماهنگي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان و مذاكره با اين سازمان باشد.
بر اين اساس، توليدكنندگان نيز با اميد به اينكه مي‌توانند بخشي از هزينه‌هاي خود بعد از اجراي قانون را جبران كنند، شروع به جمع‌آوري مدارك و مستندات كردند و در آن، بر اين باور بودند كه تا پايان خردادماه، سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان پاي صحبت آنها خواهد نشست و براي قيمت كالاهايشان از تيرماه به بعد، تصميم‌گيري خواهد كرد.


دولت بخشنامه تثبيت قيمت را تمديد مي‌كند
در اين ميان، برخي توليدكنندگان مي‌گويند كه اگرچه مستندات و مدارك خود مبني بر افزايش هزينه‌هاي توليد را با اجراي قانون هدفمندي و افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي به سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ارائه كرده‌اند، اما هنوز جلسه‌اي برگزار نشده كه در آن با سازمان براي تغيير قيمت، به جمع بندي برسند، اين در حالي است كه از سازمان حمايت مصرف‌كنندگان نيز خبر مي‌رسد كه قرار نيست به اين زودي تثبیت قیمت‌ها رها شود و اگر بنا هم باشد، اين كار تدريجي صورت خواهد گرفت تا منجر به شوك قيمتي در بازار نشود.
يك مقام مسوول در سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در اين رابطه مي‌گويد: اگرچه مهلت بخشنامه دولت براي تثبيت قيمت كالاهاي اساسي، پايان خردادماه به پايان مي‌رسد، اما به دليل تقارن اتمام اين بخشنامه با آغاز ماه مبارك رمضان، دولت بنا ندارد كه اين بخشنامه را در مهلت مقرر به پايان برد و بحث بر سر اين است كه اين بخشنامه تمديد شود. در همين شرايط توليد‌كنندگان سيمان از جمله گروه‌هايي هستند كه در انتظار افزايش قيمت محصولات به سر مي‌برند.
در رابطه با خودرو نيز عيسي امامي در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم، با اشاره به اينكه در نهايت پس از مشورت‌ اعضاي شوراي رقابت با مسوولان مربوطه فرمول نهايي دستور العمل قيمت‌گذاري خودرو اين هفته اعلام خواهد شد، اظهار كرد: البته بايد اين نكته را متذكر شوم كه فرمول قيمت‌گذاري خودرو در آخرين جلسه شوراي رقابت تعيين شده بود، اما به دليل موضع گيري سخن‌گوي دولت، براي بررسي بيشتر فرمول قيمت‌گذاري اعلام آن به تعويق افتاد.
مديرعامل ايران خودرو اضافه كرد: در طول اين مذاكرات همچنان تاكيدات زيادي بر تحقق پيش‌شرط‌هاي خود در تجديد همكاري‌ها داريم و به نظر مي‌رسد در نهايت به نتايح مناسبي دست پيدا خواهيم كرد. در گروه غذايي ديروز، شركت چين‌چين اولين پيش‌بيني سود هر سهم سال مالي 94 را مبلغ 2194 ريال اعلام كرده كه نسبت به پيش‌بيني سال مالي 93 شاهد 15 درصد تعديل مثبت است.
در گروه غذايي، درخواست صنايع لبني براي قيمت‌گذاري جديد كالاها بررسي و در نهايت با افزايش قيمت اين كالاها مخالفت شد؛ لذا هرگونه افزايش قيمت لبنيات غيرقانوني است.
مجتبي فراهاني، معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت در گفت‌وگو با «ايسنا» در پاسخ به اينكه آيا سازمان حمايت در راستاي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها اقدام به تعيين دستور‌العمل جديد براي قيمت‌گذاري كالاها كرده است، اظهار كرد: هيچ قيمت‌گذاري جديدي براي هيچ كدام از كالاها انجام نشده است.
وي ادامه داد: قرار بود انجمن‌ها و تشكل‌ها پيشنهادهاي خود را ارائه دهند ولي به غير از انجمن لبنيات هيچ پيشنهاد ديگري براي قيمت‌گذاري جديد نداشته‌ايم. در اين گروه شايعات در مورداحتمال افزايش هزينه تصفيه شكر خام به صف خريد برخي نمادها منجر شد.
در گروه حمل‌ونقل‌ ديروز حمل‌و‌نقل توكا ريل با برگزاري مجمع اقدام به تقسيم 650ريال سود كرد كه بيش از سود محقق شركت بوده و بخشي از آن از سود انباشته بود. اين تقسيم قابل ملاحظه تاثير مثبتي را بر توكا فولاد و حمل‌و‌نقل توكا دارد، براساس محاسبات اوليه تقسيم سود 127ريال به سود سرمايه‌گذاري توكافولاد و 50ريال به سود حمل‌ونقل‌ توكا مي‌افزايد.
در همين راستا، ملايري، مدير سهام شركت توسعه و خدمات دريايي سينا در گفت‌وگو با بورس نيوز اظهار كرد: مديريت شركت توسعه و خدمات دريايي سينا در خصوص توقف نماد معاملاتي «حسينا» هيچ‌گونه دخل و تصرفي نداشته است. علت توقف «حسينا» نيز بنا به نظر سازمان بورس و به دليل شفاف‌سازي در خصوص عملكرد شركت توسعه خدمات دريايي و بندري «حسينا» است.
ملايري تصريح كرد: شركت توسعه خدمات دريايي و بندري سينا با توجه به توقف نماد معاملاتي «حسينا» در مورخ 30 ادريبهشت ماه سال جاري، از همان روز به مدت يك هفته كليه اطلاعات لازم جهت اين شفاف‌سازي را براي سازمان بورس ارسال كرد، اما سازمان بورس تقاضاي تكميل برخي اطلاعات را در همين زمينه كرد و هم‌اكنون نيز شركت توسعه خدمات دريايي و بندري سينا به جديت پيگير تكميل اطلاعات مذكور است و تمامي تلاش خود را جهت بازگشايي سريع‌تر «حسينا» مي‌كند.
مدير سهام «حسينا» عنوان كرد: شركت در نظر دارد، اطلاعات مذكور را اوايل هفته آينده تكميل كند. بنابراين احتمالا تا پايان هفته آينده نماد «حسينا» بازگشايي خواهد شد.
در گروه معدني ديروز نماد چادرملو براي برگزاري مجمع سالانه متوقف شد در اين گروه گل‌گهر ‌جديدترين پيش‌بيني خود را براي سال 1393 بر اساس افزايش سرمايه 80 درصدي از محل مطالبات و آورده سهامداران اعلام كرده است. در گروه فلزي ديروز فولاد مباركه در جديدترين گزارش حسابرسي شده‌، پيش‌بيني سود هر سهم سال مالي 93 را از 725 ريال به 701 ريال كاهش داده است.
در گروه شركت‌هاي هلدينگي، شركت مديريت سرمايه‌گذاري اميد سود سال مالي منتهي به دي‌ماه 93 خود را براساس عملكرد سه ماهه به ازاي هر سهم مبلغ 801 ريال اعلام كرده است.
در گروه پتروشيمي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر اينكه مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه، دولت حق ندارد حتي به بهانه تنظيم بازار، صادرات كالايي را ممنوع اعلام كند، گفت: دولت بنا ندارد براي صادرات پتروشيمي عوارض وضع كند و اگر كمبودي در بازار وجود دارد، بايد واردات صورت گيرد.
ولي الله افخمي راد در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر در خصوص تمهيدات دولت براي آن دسته از پتروشيمي‌هايي كه بدون تامين نياز داخلي، محصولات خود را صادر مي‌كنند، گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه، دولت نمي‌تواند به غير از وضع تعرفه يا عوارض، ممنوعيت ديگري را بر سر صادرات كالاها اعمال كند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اين اساس، دولت نيز قانون را اجرا مي‌كند و بنا ندارد، براي صادرات پتروشيمي عوارض وضع كند.
وي تصريح كرد: حتي به بهانه تنظيم بازار داخلي نيز دولت مجاز نيست كه صادرات كالايي را ممنوع و يا محدود كند؛ لذا اگر مي‌خواهيم تنظيم بازار انجام دهيم، مي‌توانيم مابه التفاوت توليد داخلي و نياز مصرف را واردات انجام دهيم.
در گروه ارتباطي ديروز نماد مخابرات و همراه اول تحت تاثير خبرهاي منتشره در مورد افزايش تعرفه مكالمات و موافقت اوليه دولت براي واگذاري مجوز ارائه خدمات نسل سوم با صف خريد و رشد قيمت مواجه شد. در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت اما كم حجم بود كه در آن شاخص با 3/0 درصد رشد به 75 هزار و 329واحد رسيد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر