بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸
طرح احداث کارخانه فولاد چادر ملو (احیاء و ذوب) که شامل تولید سالیانه یک میلیون تن فولاد خام و تولید سالیانه 1.55 میلیون تن آهن اسفنجی است از جمله برنامه های در دست اجرای این مجموعه بورسی است. همچنین در کنار احداث کارخانه، احداث نیروگاه نیز از جمله دیگر طرحهای توسعه ای در دست اجرای این مجموعه می باشد. علاوه بر این شرکت صنعتی و معدنی چادر ملو طی سال گذشته بازدهی مثبت حدود 46 درصدی را به سهامداران خود اعطاء کرده است.
کد خبر : ۱۲۵۵۵۵

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ( سهامی عام )رأس ساعت9:00صبح روز دوشنبه مورخ 1393.03.19 درمحل سالن تلاش با حضور بیش از 92 درصد سهامداران برگزار شد.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل جناب آقای نوریان و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی1392.12.29

2- تقسیم 1050 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی تدوین و همکاران به عنوان حسابرس و بازرس قانونی و اصلی شرکت و موسسه بهراد مشار به عنوان بازرس علی البدل

4- انتخاب روزنامه دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

گزارش مجمع کچاد

گزارش مجمع کچاد

حاشیه مجمع:

شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو از جمله شرکتهای فعال و موفق در حوزه صنعت کانه های فلزی می باشد و در حوزه بازار سرمایه نیز یکی از شرکتهای موفق به شمار می رود.

مقدار تولید این مجموعه معدنی طی عملکرد 12 ماهه سال 92 بیش از 14 میلیون تن بوده که این میزان با رشد حدود یک درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده، حال آن که مقدار فروش "کچاد" طی دوره مذکور بیش از 22 درصد افزایش یافته و بدین ترتیب درآمد حاصل از فروش محصولات آن در مدت مشابه 60 درصد رشد یافته است.

طرح احداث کارخانه فولاد چادر ملو (احیاء و ذوب) که شامل تولید سالیانه یک میلیون تن فولاد خام و تولید سالیانه 1.55 میلیون تن آهن اسفنجی است از جمله برنامه های در دست اجرای این مجموعه بورسی است. همچنین در کنار احداث کارخانه، احداث نیروگاه نیز از جمله دیگر طرحهای توسعه ای در دست اجرای این مجموعه می باشد. علاوه بر این شرکت صنعتی و معدنی چادر ملو طی سال گذشته بازدهی مثبت حدود 46 درصدی را به سهامداران خود اعطاء کرده است.


گزیده اطلاعات:

گزارش مجمع کچاد

گزارش مجمع کچاد

گزارش مجمع کچاد

پیام هیأت مدیره

مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت مربوط در سال های مورد گزارش    

حاشیه مجمع: شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو از جمله شرکتهای فعال و موفق در حوزه صنعت کانه های فلزی می باشد و در حوزه بازار سرمایه نیز یکی از شرکتهای موفق به شمار می رود. مقدار تولید این مجموعه معدنی طی عملکرد 12 ماهه سال 92 بیش از 14 میلیون تن بوده که این میزان با رشد حدود یک درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده، حال آن که مقدار فروش "کچاد" طی دوره مذکور بیش از 22 درصد افزایش یافته و بدین ترتیب درآمد حاصل از فروش محصولات آن در مدت مشابه 60 درصد رشد یافته است. طرح احداث کارخانه فولاد چادر ملو (احیاء و ذوب) که شامل تولید سالیانه یک میلیون تن فولاد خام و تولید سالیانه 1.55 میلیون تن آهن اسفنجی است از جمله برنامه های در دست اجرای این مجموعه بورسی است. همچنین در کنار احداث کارخانه، احداث نیروگاه نیز از جمله دیگر طرحهای توسعه ای در دست اجرای این مجموعه می باشد. علاوه بر این شرکت صنعتی و معدنی چادر ملو طی سال گذشته بازدهی مثبت حدود 46 درصدی را به سهامداران خود اعطاء کرده است.

سنگ آهن یکی از فراوان ترین عناصر فلزی موجود در زمین است که طبق بررسیهای بعمل آمده اكسيد آن، حدود 5 درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد.

بزرگترين معادن سنگ آهن جهان ،در كشورهاي برزيل، استراليا، چين، هندوستان، روسیه، اکراین و قزاقستان قرار دارد. ذخائر موجود حدود 800 ميليـارد تـن و ذخائـر قطعي حدود 350 ميليارد تن برآورد گردیده و کشورهای فوق با ذخیره 267 میلیارد تن حدود 76 درصد ذخائر قطعی جهان را دارا می باشند كه تاكنـون حدود 70 ميليارد تـن آن مصرف و پيش بيني می شود كه حداقل تا يكصد سال آينده جهان با كمبود سنگ آهن مواجه نگردد. این عنصر، بعنوان ماده اولیه اصلی تولید فولاد، بیشترین سهم هزینه را در قیمت تمام شده فولاد دارد. طبق آمارهائی که کسب گـردیده در کشـور چیـن حـدود 39 درصد، کشـورهای اروپائی 31 درصد و در ایران (شرکت فولاد مبارکه) 25 درصد قیمت تمام شده تولیدفولاد را ، هزینه تأمین سنگ آهن تشکیل می دهد.

به همین دلیل یکی از مزیتهای مهم اقتصادی برای مجتمع های فولاد سازی کشور، استفاده از سنگ آهن داخلی می باشد زیرا نقش عمده ای در کاهش قیمت تمام شده و هم چنین صرفه جویی ارزی در تولید فولاد را دارد.

با توجه به حجم زیاد مصرف سنگ آهن ، عدم اتکاء به واردات این ماده اولیه معدنی، همواره کشور را از بروز بحرانهای جهانی در عرضه و تقاضا، نوسانات قیمتها، مشکلات حمل و نقل دریائی، توقف فروش آن توسط کشورهای صادرکننده و در نهایت حربه تحریم، مصون نگه می دارد.

کشور جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ذخائر عظیم سنگ آهن که بر اساس مطالعات و بررسیهای انجام شده، ذخائر زمین شناسی آن بالغ بر 4/4 میلیارد تن و ذخائر قطعی آن حدود 5/2 میلیارد تن برآورد گردیده است، یکی از مناطق بالقوه ایجاد و توسعه صنایع فولاد بوده و طی سالهای اخیر، برنامه های عمده و اساسی برای افزایش تولید سنگ آهن و فولاد محقق شده است.

تولید سنگ آهن در ایران از مقدار یک میلیون تن در سال 1358 به 5/35 میلیون تن در سال 1392 افزایش یافته و و سهم کنسانتره در کل تولیدات سنگ آهن ، معادل 68درصد مي باشد.

با اجرای طرحهای جدید افزایش تولید فولاد در کشور و پیش بینی حصول به ظرفيت 34 ميليون تن فولاد در پايان برنامه پنجم، جهت تأمين سنگ آهن مصرفي ، لازم است طرحهاي جديد توسعه و افزايش ظرفيت معادن اجراء تا تولید سنگ آهن به مقدار 2/54 میلیون تن مطابق پیش بینی های قانون برنامۀ پنجم افزایش يابد. این افزایش شامل 84 درصد کنسانتره آهن و مابقی بصورت سنگ آهن دانه بندی شده می باشد.

در سال 1392 شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در تداوم برنامه های توسعه و افزایش تولید خود ، موفق گردید 57/10 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تولید نماید.

تولید مذکور 2/24 درصد فراتر از ظرفیت اسمی پنج خط تولید کنسانتره بوده است.


مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سا ل مورد گزارش

1- جایگاه شرکت در صنعت فولاد :

تولید و مصرف سنگ آهن می بایست بر اساس نوع فرآیند تولید فولاد انجام گیرد. صنایع فولاد به روش احیاء مستقیم (direct reduction) نیاز به کنسانتره سنگ آهن نرمه با عیار آهن بیش از 67 درصد برای تولید گندله (pellet) دارند، در ادامۀ فرآیند تولید، گندله در کورۀ احیاء مستقیم، تبدیل به آهن اسفنجی می گردد.

 در صنـایع فـولاد به روش کـوره بلند (blust furnace) سنگ آهن دانـه بنـدی شـده بصـورت درشت دانه (lump ore) و ریـز دانه (fine ore) پس از تبـدیل به آگلومره یـا گندلـه مصـرف می گردد. در ایـن فـرآیند سنگ آهن دانه بندی با عیار حداقل 61 درصد قابل مصرف می باشد.

در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هدف اصلی، تولید کنسانتره سنگ آهن با مشخصات فوق بوده و در حال حاضر این شرکت بزرگترین و تنها تولید کننده کنسانتره نرمه در کشور می باشد.

جهت استفاده از مزیت ارزش افزودۀ کنسانترۀ تولیدی ، این شرکت طرح احداث کارخانۀ گندله سازی اردکان را از سال 1383 اجراء و در سال 1387 به بهره برداری تجاری رسانده است.

این شرکت به منظور استفاده از سنگ آهن خام استخراجی با عیار (Fe) حدود 61-60 درصد، تولید سنگ آهن دانه بندی شده را که با هزینه کمتری در مقایسه با محصول کنسانتره، انجام می گردد بعنوان محصولات جانبی در برنامه های خود قرار داده است.

در سـال 1392 این شرکت تأمین سنگ آهن و گنـدله مصـرفی صـنایع فولاد کشور را مطابق برنامه ریزی پیش بینی شده محقق نموده است.

مقدار 6,698 هزار تن کنسانتره سنگ آهن مرطوب ، 3,605 هزار تن گندله (جمعاً 10,303 هزار تن) در سال 1392 توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به شرکتهای فولاد سازی کشور تحویل شده است.

همچنین از تولیدات سنگ آهن دانـه بندی شـده ، به مقـدار 2,314 هزار تن پس از حصول اطمینان از مازاد بر تأمین نیازهای صنایع فولاد کشور، به ساير خريداران در محل معدن تحويل و به فروش رسیده است.


2- وضعیت رقابتی :

به دلایل ذیل مساله رقابت آنچنان که در سایر تولیدات و محصولات کشور وجود دارد بین تولیدکنندگان سنگ آهن صادق نمی باشد.

1- محدود بودن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در کشور.

در سال 1392 شش شرکت عمده شامل شرکتهای معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل گهر، سنگ آهن مرکزی ایران، مجتمع سنگ آهن سنگان، هلدينگ مجتمع سنگ آهن سیرجان و هلدينگ معدن سنگ آهن جلال آباد زرند، تولیدکنندگان اصلی محصول کنسانتره سنگ آهن بوده و حدود 77 درصد کل توليد کنسانتره سنگ آهن مربوط به شرکتهای چادرملو و گل گهر می باشد.

2- کیفیت متفاوت محصولات از نظر میزان عیار (Fe) و اندازه خردایش.

کنسانتره تولیدی چادرملو بصورت نرمه ( با اندازه حدود 45 میکرون ) و عیار Fe حداقل 5/67 درصد ، خوراک مستقیم کارخانه های گندله سازی (pellet feed) می باشد، کنسانتره تولیدی شرکت سنگ آهن گل گهر با میزان عیار مشابه و کنسانتره تولیدی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران(بافق) با عیار(Fe) حدود 67-66 درصد، بصورت زبره بوده و لزوماً میبایست یک مرحله دیگر آسیاب ، تا قابل مصرف در کارخانه گندله سازی باشد.

3- مصرف کنندگان فعلی کنسانتره سنگ آهن در کشور (مجتمع های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان) به دلایل فنی و تجهیزاتی می بایست به نسبت های مختلف از کنسانتره تولیدی شرکتهای فوق ، جهت مصرف در کارخانه های گندله سازی استفاده نمایند.

4- قیمت فروش کنسانتره سنگ آهن و گندله به مجتمع های فولادسازی کشور، بر مبنای توافقات سالهای قبل با روش های خاص و یکسان تعیین و ضرائب نرخهای فروش کنسانتره و گندله در سال 1392 نسبت به سال 1391 از افزایشی به میزان 2درصد برخوردار می باشد.

شایان ذکر می باشد کـه سالهای متمادی است کشور از واردات کنسانتره سنگ آهن مشابه مشخصات و کیفیت های تولید چادرملو بی نیاز و این شرکت همزمان با اجرای طرحهای توسعه و افزایش ظرفیت فولاد که مستلزم مصرف کنسانتره سنگ آهن بیشتری بوده است، با اجرای برنامه های توسعه و افزایش ظرفيت تولید خود، نقش بسیار مهمی در تأمین نیازهای شرکتهای فولادی ایفاء نموده است.

گزارش مجمع کچاد

گزارش مجمع کچاد

آمار تولیدات سنگ آهن معادن عمده کشور در سال 1392 به شرح جدول ذیل می باشد:

گزارش مجمع کچاد
گزارش مجمع کچاد
گزارش مجمع کچاد

گزارش مجمع کچاد

بیان برنامه ها و چشم انداز وضعیت شرکت برای سال مالی آتی

1- ادامه روند اجرای برنامه های افزایش تولید کنسانتره سنگ آهن ، بالاتر از ظرفیت اسمی (مشابه سالهای گذشته) و تولید محصولات سنگ آهن دانه بندی شده و گندله طبق برنامه مصوب سال 1393.

2- ادامۀ عمليات اجرائی طرح احداث کارخانۀ فولاد و احیاء مستقیم چادرملو با ظرفيت توليد ساليانه 1 ميليون تن شمش فولاد (قابل ارتقاء 1,300,000 تن و 1,550,000 تن آهن اسفنجی) در جوار کارخانه گندله سازی اردکان و حصول به پيشرفت فيزيكي طبق برنامه های پیش بینی شده برای سال 1393.

3- ادامه عمليات اجرائي مربوط به طرح احداث نيروگاه به ظرفيت 500 مگاوات و شروع عمليات راه اندازی فاز اول (واحد گازی شماره یک) در پایان سه ماهۀ اول سال 93 و راه اندازی فاز دوم (واحد گازی شماره 2) در اواخر سه ماهۀ دوم سال 1393.

4- تداوم مطالعات و بررسيهاي تكميلي مهندسي جهت اجراي طرح افزايش ظرفيت كارخانه گندله سازي اردكان تا 4 ميليون تن (افزايش توليد 600 هزار تن).

5- در طرح تولید آهن و فولاد سرمد ابرکوه که 65 درصد سهام آن متعلق به شرکت می باشد عملیات نصب ماشین آلات بخش نورد آن خاتمه و در سه ماهۀ چهارم سال 1393 عملیات تولید آزمایشی آغاز و در بخش فولادسازی نیز طراحی تفصیلی تجهیزات و ماشین آلات ساخت خارج انجام و طبق برنامه عملیات اجرائی شروع خواهد گردید.

بیان ریسک های عمده شرکت

تأمین نقدینگی، افـزایش نـرخ ارز و تـامین لوازم و قطعات یدکی و مصرفی تجهیزات و ماشین آلات از بازارهای داخلی و خارجی به دلایل ذیل از ریسک های عمده و مهم می باشد.

الف) مسائل مالی

1- مشکلات و تنگناهای مالی و نقدینگی شرکت که عمدتاً ناشی از کمبود منابع مالی خریداران عمده (شرکتهای فولادسازی داخل کشور) می باشد.

2- رشد تورم تحت تاثیر عوامل گوناگون از جمله اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، نوسانات شدید نرخ ارز و در نتیجه افزایش هزینه های تولید.

ب) تامین لوازم و قطعات یدکی ماشین آلات و تجهیزات

1- در بخش خارجی، از موضوع تحریم ها و محدودیت ها و فشارهای بین المللی و مسائل مربوط به مبادلات ارزی و اثرات آن در تأمین لوازم و قطعات یدکی مصرفی را می توان نام برد.

2- در بخش داخلی علیرغم آنکه طی سالهای اخیر حمایت های لازم از طرف این شرکت از سازندگان داخلی بعمـل آمده وآنها نیز تاکنون موفق گردیده اند قطعات و لوازم یدکی پيشنهادي را ساخت داخل و جـایگزین قطعـات مشـابه سـاخت خـارج نمـایند ، لیکن مذکورین نیز با مشکلات و تنگناهائی به شرح ذیل مواجه می باشند :

1-2 ) افزایش قیمت مواد اولیه

2-2) افزایش نرخ ارز و نوسانات آن

3-2) مشکلات مربوط به گشایش اعتبارات اسنادی

4-2) عدم تامین منابع مالی، از طریق تسهیلات با سود مناسب و در نتیجه بروز مشکلات نقدینگی

5-2) محدودیت های بین المللی مشابه ردیف یک بند «ب»

6-2) عدم تحقق کامل وعده های دولت به تولیدکنندگان پس از اجرای مرحله اول طرح هدفمندی یارانه ها

1- طرحهای در دست تکمیل :

الف) طرح احداث کارخانه فولاد چادرملو (احیاء و ذوب) در جوار گندله سازی اردکان (در دست اجراء) :

1- ظرفیت طرح شامل :

- بخش ذوب و ريخته گري : تولید سالیانه یک میلیون تن فولاد خام (بصورت بیلت و بلوم)

- بخش توليد آهن اسفنجي : توليد ساليانه 55/1 ميليون تن آهن اسفنجي

2- کل سرمایه گذاری ریالی و ارزی آخرین برآورد : 12,724 میلیارد ریال

- سهم ارزی : 235 میلیون یورو

3- هزینه شده تا پایان سال 1392 : 8,382 میلیارد ریال

4- پیشرفت فیزیکی تا پایان سال 1392 : بخش فولاد سازي 85 درصد

بخش احیاء مستقیم 5/12 درصد

5- برنامه زمانی اولیه اجرای طرح : 36 ماه از تاریخ تنفیذ قرارداد (اواخر مهرماه سال 1389)

6- پیش بینی اولیه تاریخ خاتمه طرح :

برنامه زمانی فوق بعلت مشکلات اجرائی با تأخیر مواجه گردیده، در برنامه فعلـي پیش بینی گردیده است که مدت زمان اجرای طرح فولاد سازی افزایش و نهایتاً طرح در پایان سال 1393 و طرح احیاء مستقیم طبق برنامه درخرداد ماه سال 1395 راه اندازی آزمایشی خواهد شد.

7- تاثیر تکمیل پروژه بر عملکرد شرکت :

1-7) کمبود فولاد خام در کشور، و پوشش تقاضاهای موجود در بازار.

2-7) مقدمات اجرای طرح احداث واحد مگامدول احياء مستقيم به ظرفيت توليد ساليانه 6/1 ميليون تن آهن اسفنجي در قالب طرح فوق و تكميل زنجيره خط توليد فولاد آغاز شده است.

3-7) عوامل فوق موجب می شود که با راه اندازی کارخانه فولاد، استفاده کامل از ارزش افزودۀ مواد معدنی و افزایش سودآوری فراهم گردد.

8- تغییرات انجام شده در برآوردهای اولیه در مبالغ سرمایه گذاری و زمان بهره برداری :

با توجه به اصلاحات سخت افزاری از قبیل شارژ آهن اسفنجی داغ ، سیستم تبرید آب ، (اصلاحات فوق باعث کاهش هزینۀ برق و آب مصرفی و افزایش مقدار تولید خواهد شد)، افزایش نرخ ارز و تورم شدید قیمت ها و اضافه شدن پروژه احداث واحد مگامدول احياء مستقيم ، سقف سرمایه گذاری كل طرح به مبلغ 12,724 ميليارد ريال اصلاح گرديده است در مورد برنامه زمانی اجرای طرح همانطور که در بند «6» اعلام گردیده زمان اجرای طرح افزایش و در پایان سال 1393 راه اندازی آزمایشی خواهد شد.

سایر اطلاعات طرح شامل :

9- وزن کل تجهیزات بخش فولاد سازی : 18,000 تن

1-9) ساخت داخل : 35 درصد

2-9) ساخت خارج : 65 درصد

10 اسکلت فلزی: 21,773 تن ساخت داخل

11- پیمانکار : کنسرسیوم شرکت پامیدکو و C.P.G

12- پیمانکاران ساخت تجهیزات خارجی : بخش ذوب و ریخته گری شرکتهای

TENOVA و CANCAST

13- پیمانکار بخش صنعتی : شرکت آسفالت طوس

14- مشاور طرح : شرکت مهندسی ارکان تدبیر صنایع

15- ديماند برق مصرفی : 150 مگاوات مصرف 580 کیلووات ساعت بر تن

تولید فولاد مذاب

16- گاز مصرفی : 1,500 متر مکعب در ساعت

17- آب مصرفی : 50 لیتر در ثانیه (152 متر مكعب در ساعت)

18- برنامه های آتی : طرح در سال 1393 طبق برنامه های پیش بینی شده و در قالب پروژه های مربوطه که در چهار فاز صنعتی، نیمه صنعتی، انبارها و محوطه سازیها و تاسیسات زیربنائی (تامین آب، برق،گاز) می باشد ادامه و تکمیل خواهد گردید.

19- مشخصات عمومی پروژه احیاء مستقیم :

1-19- ظرفیت پروژه، تولید 55/1 میلیون تن آهن اسفنجی به روش میدرکس می باشد.

2-19- ماده اولیه اصلی مصرفی پروژه، گندله می باشد که از مجتمع گندله سازی اردکان تامین خواهد شد.

3-19- پروژه در جوار کارخانه فولاد چادرملو و گندله سازی اردکان اجراء می گردد.

4-19- وزن تجهیزات مکانیکی و الکترویکی 16,000 تن

5-19- وزن اسکلت فلزی 10,000 تن

6-19- ساخت داخل در بخش تجهیزات و اسکلت فلزی 60 درصد

7-19- برق مصرفی 135 کیلووات ساعت بر تن تولید

8-19- گاز مصرفی 300-288 نرمال متر مکعب بر تن تولید

9-19- قرارداد پروژه احداث یک واحد مگا مدول احیاء مستقیم به روش میدرکس با ظرفیت حدود 55/1 میلیون تن آهن اسفنجی در سال به عنوان پروژه تکمیلی فولاد سازی در تاریخ 14/12/1391 توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تنفیذ گردید.

10-19- در این پروژه کنسرسیوم پامیدکو ـ CPG مسئولیت خدمات تکنولوژیک پروژه و تامین تجهیزات داخلی و خارجی و هدایت عمومی آن را به عهده دارند. این شرکت مسئولیت خدمات طراحی را در قالب یک قرارداد داخلی به شرکت وریا طرح واگذار کرده است.

11-19- مشاور کارفرما در این پروژه شکرت مهندسی ارکان تدبیر صنایع می باشد که وظیفه نظارت کارگاهی را نیز بر عهده دارد.

12-19- بخش اجرایی پروژه نیز به عهده شرکت آسفالت طوس می باشد که این قرارداد نیز در اردیبهشت 92 تنفید گردیده است. در واقع این پروژه به منظور تکمیل چرخه تولید فولاد و در ادامه طرح فولاد سازی تعریف گردیده است.

ب ) طرح احداث نیروگاه (در دست اجراء) :

بـر اساس تصمیمات هیأت مـدیره شرکت، اجرای طرح نیروگاه در جوار کارخانه گندله سازی اردکان، در بـرنامه های شـرکت قرار گـرفته و پس از بـررسیهای لازم ، قـرارداد اجراي طرح با شرکت مپنا (مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران) منعقد گردیده است.

1- مشخصات طرح :

1-1) هدف از اجرای طرح مذکور تامین برق مورد نیاز طرحهای فولاد سازی مجتمع و محل اجرای طرح در جوار کارخانۀ گندله سازی اردکان می باشد.

2-1) ظرفیت طرح : ظرفیت تولید اسمی 500 مگا وات.

3-1) برنامه زمانی اجرای طرح : 36 ماه از تاریخ تنفیذ قرارداد.

4-1) پیش بینی کل سرمایه گذاری طرح درقرارداد به مبلغ 265 میلیون یورو می باشد.(معادل 12,093 میلیارد ریال)

5-1) در این طرح تا پایان سال 1392 معادل 7,465 میلیارد ریال هزینه شده است. ضمناً در صورت وجود برق مازاد برمصرف و یا تعادل در مصرف آن، به استناد تصویب نامه هیات وزیران به شمارۀ 16825/ت/33188 هـ مورخ 8/4/1384، با عنوان «آئین نامه اجرائی شرایط و تضمین خرید برق» امکان عقد قرارداد بلندمدت فروش با توانیز و یا مدیریت فروش برق به قیمت های تضمینی وجود دارد.


2- كارفرما : شركت معدني و صنعتي چادرملو (سهامي عام) :

3- پيمانكاران و مشاوران :

1-3) پيمانكار : كنسرسيوم شركت مپنا، شركت احداث و توسعه نيروگاههاي سيكل تركيبي مپنا (توسعه 2)

2-3) ناظر طرح : شركت اركان تدبير صنايع

3-3) مشاور كارفرما : شركت مشانير

4- خلاصه برنامه اولیه زمان بندی اجرای طرح :

- عقد قرارداد و موافقت نامه شروع طرح 29/6/91

- تحويل زمين 22/8/91

- شروع طرح 15/9/91

- شروع فعاليت هاي مهندسي 1/10/91

- شروع ساخت تجهيزات 6/10/91

- شروع حمل تجهيزات از مبداء 29/10/91

- شروع عمليات ساختماني 21/11/91

- ورود اولين محموله به كارگاه 24/11/91

- پيشرفت فيزيكي كل طرح تا پایان سال 1392 50 درصد

5- پیش بینی برنامه زمانی راه اندازی طرح :

5-1- واحد گازی شماره یک 25/3/93

5-2- واحد گازی شماره 2 19/5/93

5-3- واحد بخار 15/6/94


ج ) پیش بینی طرحهای اجرائی آتی

1- طرح احداث کارخانه گندله سازی جدید :

اجرای این طرح با موافقت سهامداران عمده شرکت مورد تصویب هیأت مدیره شرکت قرار گرفته و اقدامات اولیه از قبیل تهیه گزارش فنی و اقتصادی، اخذ جواز تاسیس و درخواست تامین امکانات زیربنائی توسط موسسات ذیربط و مطالعات زیست محیطی انجام گردیده و مذاکرات و توافقات اولیه جهت خرید ماشین آلات و تجهیزات طرح فوق ، با تأمین کنندگان خارجی به عمل آمده است.

مشخصات طرح :

1-1) ظرفيت توليد ساليانه 2,500,000 تن

2-1) پيش بيني اوليه سرمايه گذاري 6,000 ميليارد ريال

3-1) برنامه زمانی اجرای طرح : 4 سال پس از عقد و تنفيذ قرارداد

در اين طرح تاكنون 2,178 ميليون ريال هزينه شده است.

2- طرح توسعه و افزايش ظرفيت كارخانه گندله سازي اردكان تا 4 ميليون تن در سال :

كارخانه گندله سازي اردكان هم اکنون با ظرفيت كامل (توليد 4/3 ميليون تن در سال) در حال تولید مي باشد. با توجه به اجراي طرحهاي جديد احياء مستقيم و توليد آهن اسفنجي و توسعه واحدهاي مـوجـود در برنامه هاي آتي (شرکتهای آهن و فولاد غدير ايرانيان و آهن و فولاد ارفع) لذا افزايش تـوليد كارخانه گنـدله سازي موجود در برنامه هاي شركت قرار گرفته است.

در اين طرح مطالعات و بررسي هاي مقدماتي مهندسي مربوط به افزايش ظرفيت تجهيزات تكنولوژي خط توليد توسط شركت كوبه استيل ژاپن انجام گرديده است.

مشخصات طرح :

1-2) افزايش ظرفيت توليد ساليانه 600 هزار تن

2-2) سرمايه گذاري 843 ميليارد ريال

3-2) برنامه زماني اجراي طرح 18 ماه پس از تنفيذ قرارداد

3- طرح احداث 2 واحد نورد به ظرفيت توليد ساليانه 1,100 هزار تن و سرمايه گذاري 2,390 ميليارد ريال در برنامه آتي

شركت مي باشد که امیدواریم مقدمات عملیات اجرایی طرح فوق در سال 1393 شروع و پیش بینی می شود از زمان تنفیذ قرارداد بمدت 36 ماه اجراء گردد.

د ) شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه (سهامی خاص)

مقدمه : شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه بمنظور اجرای طرح تولید آهن و فولاد با مشارکت شرکت معدنی وصنعتی چادرملو ، در اجرای مصوبه مورخ 30/11/1391 هیئت مدیره و مشارکت شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات تشکیل گردید.

هم اکنون سهامداران شرکت عبارتند از شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با 65 درصد سهام و شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با 35 درصد سهام .

الف : مشخصات طرح :

1- ظرفیت اسمی : بخش فولادسازی 650,000 تن شمش فولاد

بخش نورد 450,000 تن محصول

2- سرمایه گذاری کلی طرح : 7,691 میلیارد ريال

شامل : اعتبارات ریالی 2,913 میلیارد ریال

اعتبارات ارزی 106,177,550 یورو (نرخ تسعیر ارز هر یورو 45,000 ريال)

توضیح آنکه : معادل ریالی ارز فوق 4,778 میلیارد ريال میباشد که نهایتاً جمع کل اعتبار طرح بمبلغ 7,691 میلیارد ريال پیش بینی گردیده است .

3- برنامه زمانبندی شروع و اجرای طرح :

3-1- احداث کارخانه نورد آذرماه 1391

3-2- احداث کارخانه فولاد تیرماه 1392

4- برنامه زمانی خاتمه طرح :

4-1- کارخانه نورد اسفندماه 1393

4-2- کارخانه فولادسازی اسفندماه 1396

5- حجم کل ماشین آلات و تجهیزات :

1-5- ماشین آلات و تجهیزات بخش نورد 3,900تن 31 درصد ساخت داخل 69 درصد ساخت خارج

2-5- ماشین آلات و تجهیزات بخش فولادسازی 16,000 تن 28 درصد ساخت داخل 72 درصد ساخت خارج

جمع کل ماشین آلات و تجهیزات 19,900 تن 29 درصد ساخت داخل درصد ساخت خارج

6- نیازهای اصلی طرح درزمان بهره برداری :

1- آب 100 لیتر در ثانیه

2- برق 130 مگاوات ساعت

3- گاز 6,500 مترمکعب در ساعت

4- نیروی انسانی 500 نفر ( 200 نفربخش نورد، 300 نفر بخش فولاد سازی )

7- پیشرفت فیزیکی تا پایان سال 1392 :

1- بخش نورد 8/75 درصد

2- بخش فولادسازی 8 درصد

8- هزینه های انجام شده تا پایان سال 1392 :

1- بخش نورد 1,778 میلیارد ريال

2- بخش فولاد سازی 339 میلیارد ريال

جمع کل 2,117 میلیارد ريال

9- پیش بینی برنامه های اجرایی سال 1393 :

1- تکمیل نصب ماشین آلات و تجهیزات بخش نورد و حصول به پیشرفت فیزیکی 2/24 درصد و خاتمه عملیات نصب و انجام عملیات تست در زمستان سال 1393.

2- اتمام طراحی تفضیلی تجهیزات و ماشین آلات : ساخت خارج بخش فولادسازی و حصول به پیشرفت فیزیکی 22 درصد.

3- اتمام عملیات برق رسانی خط 230 کیلووات طرح و تکمیل فاز اول پست.

4- اجرای عملیات ساخت سیستم Ro برای پروژه نورد و تکمیل آن.

هـ ) مشارکت در شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس :

مقدمه : دراجرای مصوبه مورخ 12/5/1392 هیئت مدیره شرکت مقرر گردید، شرکت معدنی وصنعتی چادرملو با خرید 20درصد سهام شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس جهت اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به صنایع معدنی جنوب غرب کشور مشارکت نماید.

سهامداران شرکت عبارتند از :

1- شرکت معدنی و صنعتی گل گهر 40 درصد سهام

2- شرکت ملی مس ایران 30 درصد سهام

3- شرکت معدنی وصنعتی چادرملو 20 درصد سهام

4- شرکت فدک کوثر هشتم 10 درصد سهام

جمع 100 درصد

مشخصات کلی طرح :

1- موقعیت جغرافیایی ومحدوده اجرای طرح :

موقعیت طرح در استان های هرمزگان ،کرمان و یزد واقع می باشد. طرح از قسمت غرب شهر بندرعباس ، از محل تاسیسات آب شیرین کن در دست احداث (مجاور کشتی سازی) آغاز شده و در ادامه مسیر به سمت شمال پس از عبور از ارتفاعات شهرهای فین و حاجی آباد وارد دشت شده و به سمت مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر واقع در 50 کیلومتری جنوب غربی سیرجان ، و از آنجا به سمت معادن مس سرچشمه واقع در جنوب غرب شهر رفسنجان در استان کرمان حرکت می کند. در ادامه به مجتمع معدنی وصنعتی چادرملو و مجتمع فولاد اردکان در استان یزد منتهی میشود.

2- هدف از اجرای طرح :

هدف عمده طرح انتقال آب نمک زدائی شده به صنایع جنوب شرق کشور و تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع هـای تـولیدی در حـال بهره برداری و طرح های توسعه آنها (معادن مس سرچشمه ، سنگ آهن گل گهر، سنگ آهن چادرملو و...) میباشد.

مسیر خط انتقال از غرب بندرعباس شروع و بعد از تامین آب مجتمع معدنی وصنعتی گل گهر به طرف مجتمع مس سرچشمه ادامه یافته و نهایتاً به صنایع فولادی و معدنی استان یزد منتهی میگردد.

3- اجزاء طرح :

3-1- قطعه اول : حـد فاصل آب شیرین کـن واقع در غرب بندرعباس تا محدوده مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان حدود 300 کیلومتر.

3-2- قطعه دوم : حد فاصل مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان تا مجتمع مس سرچشمه در رفسنجان حدود 135 کیلومتر .

3-3- قطعه سوم : حد فاصل مجتمع مس سرچشمه تا صنایع فولادی در منطقه اردکان یزد و همچنین انشعاب صنایع معدنی چادرملو حدود 340 کیلومتر .

4- اجرای قطعه اول طرح :

قطعه اول طرح از بندرعباس تا مجتمع معدنی وصنعتی گل گهر بطول حدود 300 کیلومتر شامل خط انتقال فولادی به قطر 1,600 میلیمتر و با ظرفیت انتقال 110 میلیون مترمکعب درسال (4 مترمکعب در ثانیه) از طریق 7 ایستگاه پمپاژ از بندرعباس به مجتمع گل گهر میباشد.

در این قطعه یک تونل به طول حدود 3,000 مترمکعب پیش بینی شده است.

هزینه های اجرائی قطعه اول کلاً14,700میلیاردريال وبرنامه زمانی اجرای طرح4 سال پیش بینی گردیده است.

مناقصه قطعه اول طرح انجام و بازگشایی پاکات «الف» و «ب» در تاریخ 18/12/1392 و جلسه بازگشایی پاکت «ج» در تاریخ 24/12/92 انجام و در دست بررسی می باشد.

و ) سایر مشارکت ها در اجرای طرحها :

1- مشارکت در اجرای طرح توسعه آهن وفولاد گل گهر با خرید 10 % سهام

کل سرمایه گذاری طرح به مبلغ 4,000 میلیارد ريال پیش بینی گردیده است.

2- مشارکت در اجرای طرحهای شرکت کاوند نهان زمین.

پیش‌بینی سود و زیان برای سال مالی منتهی به 29/12/1393

ارقام به هزار ریال

گزارش مجمع کچاد

پیش‌بینی بـرنـامه و بـودجه سال 1393

درآمد حاصل از فروش محصولات

گزارش مجمع کچاد



پیش‌بینی بـرنـامه و بـودجه سـال 1393

قیمت تمام شده کالای فروش رفته

گزارش مجمع کچاد

گزارش مجمع کچاد


گزارش مجمع کچاد

گزارش مجمع کچاد

گزارش مجمع کچاد

گزارش مجمع کچاد

صورت سود و زیان:

گزارش مجمع کچاد



آدرس لینک شرکت:

http://www.chadormalu.com/



اشتراک گذاری :
ارسال نظر