بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
در بررسی روند معاملات سهامداران حقوقی در هفته گذشته مشخص شد:

سهام شرکت هایی که به پرتفوی حقوقی ها رفتند

شرکت نسیم تجارت البرز نیز بیش از هشت میلیون سهم بانک پاسارگاد را خریداری کرد و بدین ترتیب میزان مالکیت خود در این سهم را به بیش از یک درصد افزایش داد.
کد خبر : ۱۲۵۶۳۳
نویسنده :
جمشیدی
بازار سرمایه هفته گذشته را در مسیری نزولی، با افت شاخص کل و قیمت سهام شرکت های بورسی پشت سرگذاشت، روندی که مصادف با برگزاری هشتمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بود و چندان معقول و منطقی به نظر نمی رسید.

در این گزارش به بررسی روند معاملات و تعداد سهام خریداری شده از سوی سهامداران عمده شرکت های بورسی طی پنج روز معاملاتی هفته گذشته پرداختیم تا میزان حضور و حمایت این گروه از سهامداران را بررسی کنیم.

براساس گزارش بورس نیوز، بانک تجارت بیش از یک میلیون و 600 هزار سهم شرکت سرمایه گذاری ملی ایران را طی چهار روز معاملاتی هفته گذشته خریداری کرد و بدین ترتیب درصد مالکیت خود را در این سهم به 31 درصد رساند.

اگرچه بانک تجارت با این میزان تملک سهام "ونیکی" سهامدار عمده آن به شمار می رود، اما به نظر می رسد چندان در تکاپوی حمایت از سهام زیرمجموعه خود آن هم در شرایط نزولی قیمت سهام نبوده و تنها نظاره گر این روند بوده است.

سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری نیز بیش از هفت میلیون سهم بانک اقتصاد نوین را طی دومین و پنجمین روز معاملاتی هفته گذشته به پرتفوی بورسی خود افزود، علاوه بر آن این مجموعه سرمایه گذاری به عنوان سهامدار عمده "پاسا" خریدار بیش از 70 هزار سهم آن طی چهار روز معاملاتی بوده است.

براساس این گزارش، شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان نیز بیش از چهارصد هزار سهم "کرماشا"، حدود 300 هزار سهم "شبریز"، بیش از 500 هزار سهم "شپدیس" و نیز 500 هزار سهم "شراز" را طی چهار روز معاملاتی هفته گذشته به تملک خود درآورد.

شرکت نسیم تجارت البرز نیز بیش از هشت میلیون سهم بانک پاسارگاد را خریداری کرد و بدین ترتیب میزان مالکیت خود در این سهم را به بیش از یک درصد افزایش داد. این در حالی است که سهامدار عمده "وپاسار" یعنی سرمایه گذاری پارس آریان با تملک بیش از 11 درصدی این سهم هیچگونه معامله ای طی مدت زمان مذکور روی این سهم انجام نداده و به عبارت بهتر هیچ حمایتی از سهام زیرمجموعه خود نکرده است.

این در حالی است که برخی سهامداران عمده مجموعه های بورسی اقدام به فروش سهام شرکت های تحت تملک خود نمودند. به گونه ای که، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته اقدام به فروش بیش از 107 میلیون سهم "خساپا" نمود، عرضه ای که طی چهار روز معاملاتی قبل از آن مشاهده نمی شود.

از سویی دیگر شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا نیز طی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بیش از 117 میلیون سهم "خودرو" را به فروش رساند، "ورنا" نیز معامله مذکور را تنها طی یک روز معاملاتی انجام داد و در روزهای قبل از آن خبری از خرید و فروش سهام ایران خودرو توسط این سهامدار عمده نبود.

شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین بیش از 15 میلیون سهم "وصندوق" و 100 هزار سهم "دارو" را طی چهارشنبه هفته گذشته به پرتفوی بورسی خود افزود و در مقابل بیش از 9 میلیون سهم "تاپیکو" را در همان روز به فروش رساند، البته این سهامدار حقوقی خریدار کمتر از یک میلیون سهم "تایپکو" طی دومین روز معاملاتی هفته گذشته نیز بود.

در پایان این گزارش می افزاید، در نماد "وتوشه" شرکت سرمایه گذاری کوشا پیشه به عنوان سهامدار عمده آن 5 میلیون سهم "وتوشه" را طی دو روز معاملاتی پایانی هفته گذشته خریداری کرد و در مقابل آن دیگر سهامدار این مجموعه سرمایه گذاری یعنی صنعتی خزر فروشنده پنج میلیون سهم آن بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر