بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۱
کد خبر : ۱۲۵۶۷۹
گروه بورس - هشتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در حالی روز چهارشنبه هفته گذشته به پایان رسید که ابهامات بی‌شماری را در همه ابعاد برگزاری برای فعالان و شرکت‌کنندگان آن به وجود آورد. حال که همه چیز درباره این نمایشگاه به پایان رسیده است و دیگر خبری از غوغا‌سازی‌های بی‌پایه و اساس رسانه‌ای و تبلیغاتی در اطراف این رویداد وجود ندارد به خوبی می‌توان ماهیت، کیفیت و کارکرد این نمایشگاه را بررسی کرد تا در آینده اگر قرار است با همین ساختار کمی و نه کیفی برگزار شود برگزارکنندگان آن از همین امروز به فکر باشند تا به جای بیان آمارهای کمی بی‌ارزش به فکر خروجی‌های کیفی باارزش باشند.
 صرف برگزاری هر نمایشگاهی برای نشان دادن قابلیت‌های یک موضوع هدف بسیار پسندیده است اما آیا نمایشگاه بورس هدف مشخصی و نظام‌مندی داشت یا دارد؟ نگاهی به شعار امسال این نمایشگاه نشان می‌دهد حتی شعار هم همانند بسیاری از عملکردهای نمایشگاه تنها کنار هم گذاشتن کلمات بوده است چراکه شعار «صدها فرصت سرمایه‌گذاری» در خروجی نهایی این نمایشگاه به یک فرصت سرمایه‌گذاری قابل اعتنا نیز تبدیل نشد. هزینه‌های صورت‌گرفته برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه بورس که بر اساس فضای درخواستی به بیش از چندصد میلیون تومان هم می‌رسید و در مقابل شرکت‌کنندگان آن حتی نارضایتی خود را از آن نشان داده‌اند که در بخش دوم گزارش به آن مستند می‌پردازیم هم به خوبی مشخص می‌کند که حتی به اندازه هزینه‌های صورت‌گرفته نیز خدمات کامل و استانداردی به حاضرین ارایه نشده است. نگاهی به لیست شرکت‌کنندگان حاوی نکات جالب توجهی است.
 در حالی که این نمایشگاه ظاهرا یک رویداد تخصصی در سه حوزه «بورس، بانک و بیمه» است اگر با همین روش جلو برود از سال آینده باید یک عنوان عمومی برای آن در نظر گرفت چراکه در لیست شرکت‌کنندگان شرکت‌هایی با موضوع فعالیت‌های «انتشارات، بیماری، فرهنگ، آموزش غیرمالی، نرم‌افزار غیرمرتبط، ارتباطات و...» وجود دارد که ارتباط معنی‌دار مشخصی با ماهیت این نمایشگاه ندارد. آیا صرف نگاه مادی باید اصالت یک نمایشگاه را که تنها هشت سال از عمر می‌گذرد، قربانی کند؟ مشخص است که چون نمایشگاه بورس، بانک و بیمه البته با استناد به واکنش‌های مدیران و شرکت‌کنندگان حاضر و غایب و آمارهای موجود کیفی نیست، استقبالی هم از آن نمی‌شود و حتی مردم آشنا با بازار سرمایه و عادی نیز آن را چندان جدی نمی‌گیرند و عملا به یک گردهمایی صنفی تبدیل شده است. از سویی دیگر این نمایشگاه چون دارای چارچوب مشخص و شفافی نیست خیلی از شرکت‌ها و نهادهای بزرگ بورسی و بانکی نیز آن را جدی نمی‌گیرند و در آن حاضر نمی‌شوند. مجموع این نکات باعث می‌شود تا هر سال یک فرصت بزرگ از بازار سرمایه گرفته شود آن هم به بهای انتفاع‌بخشی از خواسته‌هایی که به جای کیفیت، آمارسازی و شعار دادن را به فرهنگ‌سازی منسجم تبدیل ساخته است. تاسف‌آور اینکه مسوولان هرگاه سخن از جدی نگرفتن بازار سرمایه از سوی مسوولان ارشد می‌شود می‌گویند باید فرهنگ‌سازی شده و نقش رسانه‌ها پررنگ شود اما زمانی که نیاز به پردازش و القای فرهنگی از سوی خودشان با برگزاری کیفی فرصت‌هایی همانند نمایشگاه می‌شود منافع نهادی و شخصی جای خود را به منافع عمومی می‌دهد. به هر حال حرف بسیار است اما سخن کوتاه می‌کنیم و در ادامه بر اساس گزارش میدانی خبرنگار «جهان‌صنعت» که در سه روز متوالی در هشتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه حضور داشته است به ارزیابی این نمایشگاه از نگاه غرفه‌داران و مسوولان آن می‌پردازیم
رضا زنگنه، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ درخصوص هشتمین نمایشگاه بورس و دستاوردهای آن گفت که نمایشگاه برای ایجاد ارتباط بهتر بین شرکت‌ها و مشتریان است و باعث می‌شود در چنین فضایی علاوه بر دیدار فعالان بازار سرمایه به تبادل نظر و ارتباط بین شرکت‌ها هم کمک کند. وی خاطرنشان کرد: عدم تقارن اطلاعاتی در بازار وجود دارد که نمایشگاه به شرکت‌ها کمک می‌کند تا این عدم تقارن را حذف کند. زنگنه درخصوص اصلاح زیرساخت‌ها اذعان داشت: شرکت‌های فعال در بورس می‌توانند مشکلات خود را با مدیران در میان بگذارند و از این طریق مشکلات حل و زیرساخت‌ها اصلاح شود. مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ درخصوص ارایه خدمات برگزارکنندگان هشتمین نمایشگاه بورس تصریح کرد: زمان برگزاری نمایشگاه نامناسب بود این در حالی است که سال‌های گذشته از روز سه‌شنبه تا جمعه برگزار می‌شد و در این میان دو روز تعطیلی داشتیم اما امسال روزهای یکشنبه تا چهارشنبه انتخاب شده که این مورد می‌تواند یکی از نقاط ضعف به شمار آید. در سویی دیگر، مصادف شدن زمان برگزاری نمایشگاه با زمان امتحان دانشگاه‌ها، استادان و دانشجویان از دیگر موارد این مهم به حساب می‌آیند. وی افزود: بازار سرمایه طی چند ماه گذشته در یک رکود نسبی بوده و این می‌تواند دلیلی برای کمرنگ شدن حضور فعالان بازار سرمایه باشد. زنگنه درباره ارتقای جایگاه نمایشگاه اظهار داشت: باید سعی شود نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود مقداری بین‌المللی‌تر شود که متاسفانه در حال حاضر این‌طور نیست. همچنین در حاشیه نمایشگاه مدیران سازمان بورس حضور داشته باشند و طرح موضوع کنند علاوه بر این چالش‌ها و مسایل موجود شرکت‌ها را به صورت پنل تخصصی «مدیرعامل کارگزاری‌ها، فعالان بازار سرمایه، رییس سازمان بورس، مدیر نظارت بر بورس‌ها یا سایر مسوولان ذی‌ربط» برگزار کنند تا خیلی از مشکلات این بازار برطرف شود.
روزهای نامناسب
در سویی دیگر، رامین پرتوی، معاون توسعه بازار کارگزاری مفید درباره دستاوردهای نمایشگاه گفت: نمایشگاه به شناخت مردم از بازار سرمایه که آشنایی با این بازار ندارند، کمک می‌کند. وی اظهار داشت: این در حالی است که اطلاع‌رسانی به عموم مردم می‌تواند بزرگ‌ترین دستاورد چنین نمایشگاهی باشد. همچنین معرفی آخرین خدمات کارگزاری‌ها به مردم می‌تواند از دیگر دستاوردهای نمایشگاه باشد. پرتوی به برگزارکنندگان پیشنهاد داد: در صورتی که نمایشگاه خارج از روز کاری و شامل روزهای پنجشنبه و جمعه باشد همانند سال‌های گذشته که بیشتر بازدیدها در روز جمعه بود، قطعا با بازدیدکنندگان زیادی روبه‌رو خواهیم شد. مسوول کل شعب کارگزاری مفید اظهار داشت: اکثر مردم و فعالان بازار سرمایه از صبح تا بعدازظهر به علت مسایل کاری نمی‌توانند از نمایشگاه بازدید کنند و این در حالی است که با اضافه کردن دو ساعت کاری به زمان نمایشگاه تاثیر خیلی قابل توجهی در روند این دوره نداشت.
معاون توسعه بازار مفید با اشاره به هزینه‌ها تصریح کرد: هزینه شرکت کردن در نمایشگاه بالاست این در حالی است که جهت حضور شرکت‌ها و کارگزاری‌ها برای معرفی خود نیاز به کمتر کردن هزینه در راستای ارتقای کیفیت نمایشگاه است.
حضور کمرنگ مقامات
افزون بر این، سعید خدایی، مدیر معاملات کارگزاری بانک صنعت و معدن با اشاره به این دوره نمایشگاه بورس ابراز داشت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی منجر به ارتباط بیشتر با سایر کشورها در حیطه بازار سرمایه خواهد شد و این در حالی است که سرمایه‌گذاران خارجی از شرکت بورس و تالار معاملات دیدن می‌کنند که همین اتفاق باعث گسترش و جذب سرمایه‌های خارجی در بازار سرمایه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: ورود سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند به شرایط اقتصادی کشور کمک کند. خدایی گفت: معرفی بازار سرمایه در کشور کم‌کم در حال صورت گرفتن است در همین حال اطلاعات عمومی در حوزه فرهنگ سهامداری باید بین کل جامعه رواج پیدا کند. مدیر معاملات کارگزاری بانک صنعت و معدن تصریح کرد: فعالان بازار سرمایه به صورت مستقیم با مدیران و نهادهای مالی مختلف جهت ارایه نظرات، انتقادها و پیشنهادات بدون واسطه در ارتباط هستند و می‌توانند خدمات جدید را به صورت مستقیم دریافت کنند. وی با اشاره به زمان برگزاری نیز عنوان کرد: برای معرفی بازار سرمایه نیاز به قشر تحصیلکرده است و این نمایشگاه از لحاظ زمان برگزاری در موقعیت زمانی امتحانات دانشجویان و اساتید قرار داشت. خدایی درخصوص حضور مدیران و مقامات نیز اذعان داشت: جهت ارتقای کیفیت نمایشگاه بهتر است که به صورت حوزه‌های تخصصی برگزار شود و حضور مدیران در نمایشگاه پررنگ‌تر شود.
بازدهی پایین
افزون بر این آذربایجانی، معامله‌گر آتی سکه با اشاره به برگزاری نمایشگاه گفت: از نظر امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب نبود. همچنین از لحاظ برآورد هزینه حضور قطعا این نمایشگاه به صرفه نخواهد بود و این در حالی است که در این چهار روز حدود 80 میلیون تومان هزینه انجام شد اما بازدهی آنچنانی نداشت. افزون بر این، به دلیل زمان نامناسب نمایشگاه که وسط هفته بود حدود 80 درصد فعالان بازار نتوانستند حضور پیدا کنند. وی اذعان داشت: جدا از بحث تهویه هوا، مشکل اینترنت نمایشگاه بود و این در شرایطی است که باید به صورت رایگان برای همه غرفه‌داران و حتی شرکت‌کنندگان اینترنت مهیا باشد. در سویی دیگر بهشاد یاسینی از فعالان بازار سرمایه درخصوص هشتمین نمایشگاه بورس اذعان داشت: هدف از ایجاد نمایشگاه خودارزیابی، ارزیابی صنعت مالی، ارزیابی رقبا، جذب مشتری و نگهداشت مشتری است. وی گفت: در بحث خودارزیابی، شرکت‌ها خود را در معرض مقایسه با سایر شرکت‌های هم‌گروه قرار می‌دهند و داشته‌های خود را با آنها مقایسه می‌کنند. وی در خصوص ارزیابی رقبا اذعان داشت: شرکت‌ها نقاط قوت و ضعف خود را می‌توانند با شرکت‌های رقیب که در آن عرصه حضور دارند، ارزیابی کرده و سعی کنند تا با شناختی که از خود در این عرصه پیدا می‌کنند موقعیتشان را بهبود بخشند. در سویی دیگر در خصوص جذب مشتری، بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند قسمتی از خدمات خود را که در محل نمایشگاه قابل عرضه به مشتری است را ارایه کرده و مشتریان جدیدی جذب کنند. این در حالی است که در حوزه نگهداشت مشتری، بسیاری از شرکت‌ها از نمایشگاه به عنوان محلی استفاده می‌کنند که ارتباط خودشان را با مشتریان تثبیت کنند. بهشاد یاسینی در خصوص ارزیابی صنعت نیز گفت: شرکت‌های هم گروه در محل نمایشگاه جمع می‌شوند تا خدمات و محصولات نوین خود را در معرض نمایش قرار دهند خصوصا در صنعت مالی که همه ساله خدمات نوینی به بازار می‌آید و نیاز به گسترش آنها میان شرکت‌ها احساس می‌شود. وی در خصوص ارتقای کیفیت نمایشگاه نیز اظهار داشت: اگر نمایشگاه در روزهای پایانی هفته باشد به طور قطع در ارتقای کیفیت نمایشگاه تاثیرگذار خواهد بود.
فضای صنعتی
علی میررجایی، معامله‌گر آتی در خصوص وضعیت و دستاوردهای هشتمین نمایشگاه بورس می‌گوید: خروجی نمایشگاه به طور قطع دارای دستاوردهایی است اما در نوع خود این دستاوردها کم هستند و این در حالی است که انتظار بیشتری نسبت به خروجی نمایشگاه وجود داشت. وی خاطرنشان کرد: مجموعه کارگزاری‌ها تبلیغات در سطح بین‌المللی نداشتند که از سویی علت این مهم شرایط سیاسی کشور است و در سویی دیگر خود کم‌بینی و ناباوری کارگزاری‌ها هم در این امر بی‌تاثیر نخواهد بود. ‌وی در خصوص خدمات برگزارکنندگان نمایشگاه ابراز داشت: این نمایشگاه از لحاظ نمره جایگاه عالی ندارد و مانند دوره‌های گذشته ایرادها و اشکالاتی به این دوره هم وارد است به عنوان مثال، مشکل تهویه مطبوع در چند روز اول نمایشگاه وجود داشت همچنین فضای کلی سالن یک فضای صنعتی و کارخانه‌ای است و فضای نمایشگاهی در حد بورس دیده نمی‌شود که بهتر است مسوولان نمایشگاه بین‌المللی بیشتر در این زمینه برنامه‌ریزی کنند. وی گفت: در صورتی که در نمایشگاه مشتری وجود داشته باشد هزینه‌ها قابل توجیه خواهد بود که این اتفاق در نمایشگاه بورس رخ نداد. میررجایی با اشاره به ارتقای کیفیت نمایشگاه نیز افزود: در صورت حل شدن مشکلات حمل‌و‌نقل، روشن شدن فضای تاریک داخل سالن‌ها و ایجاد پارکینگ چند طبقه به طور قطع ارتقای کیفیت نمایشگاه را به همراه خواهد داشت که این برای نمایشگاه بورس هم فرصت‌ساز خواهد شد.
نگاه ناعادلانه
در سویی دیگر آجربندیان، مسوول روابط عمومی تامین سرمایه سپهر در خصوص دستاوردهای نمایشگاه اظهار داشت: نمایشگاه از این جهت برگزار می‌شود که شرکت‌ها بتوانند بیشتر با هم تعامل داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: تعامل با شرکت‌های خارجی در اقتصاد ما به واسطه محدودیت‌هایی که وجود دارد، سخت است این در حالی است که نمایشگاه بهانه‌ای برای شناخت بیشتر فعالان بازار سرمایه از یکدیگر در جهت تعاملات کاری بین شرکت‌ها و گسترش ارتباطات و افزایش تعاملات در بحث پروژه‌های کاری شده است. آجربندیان درباره میزان رضایتمندی از خدمات برگزارکنندگان نمایشگاه بورس تصریح کرد: شرکت‌ها هر سال با هزینه‌های بیشتری نسبت به دوره‌های قبل جهت دیده شدن در چنین نمایشگاهی حضور پیدا می‌کنند این در حالی است که برخی از شرکت‌ها بدون هیچ بازدهی پس از اتمام نمایشگاه برمی‌گردند. مسوول روابط عمومی تامین سرمایه سپهر گفت: ایجاد رقابت بین شرکت‌ها در عرصه تبلیغات در چنین فضاهایی اتفاق می‌افتد. آجربندیان با اشاره به ارتقای کیفیت نمایشگاه بورس نیز ابراز داشت: شرکت‌های بورس به خاطر اینکه خیلی بازدیدکننده‌های عمومی ندارند پیشنهاد می‌شود که بازدید از نمایشگاه تخصصی ‌شود. وی در ادامه گفت: نگاه به حاضرین در نمایشگاه یکسان نیست به طوری که حضور اسپانسرهای متفاوت فضایی را به وجود آورده بود که سایر شرکت‌کنندگان از دستیابی به غرفه‌های مناسب به دلیل نگاه صرفا اقتصادی محروم شدند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر