بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
در بررسی بازدهی شاخص کل و صنایع طی یکسال اخیر مشخص شد:

خوب ها و بدهای بورس در یکسال گذشته

24 خرداد ماه 92 روز سرنوشت سازی برای ملت ایران بود، روزی که رییس جمهور جدید با رأی و انتخاب مردم انتخاب می شد و سکان دولت یازدهم به دست فردی جدید با نگرش های نو می افتاد.
کد خبر : ۱۲۵۶۹۱
نویسنده :
جمشیدی
24 خرداد ماه 92 روز سرنوشت سازی برای ملت ایران بود، روزی که رییس جمهور جدید با رأی و انتخاب مردم انتخاب می شد و سکان دولت یازدهم به دست فردی جدید با نگرش های نو می افتاد.

براساس گزارش بورس نیوز، در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و برگزیدن حسن روحانی به عنوان رییس جمهور جدیداز سوی اکثریت آراء مردم، بسیاری از فعالان بازار سرمایه و سهامداران به دلیل نوع نگرش و دیدگاه وی، نسبت به آینده اکثر صنایع و گشایش ارتباطات بین المللی امیدوار شدند و در ادامه این روند و با تشویق و ترغیب متولیان بازار سرمایه نقدینگی قابل توجهی روانه بازار سرمایه شد، عاملی که موجب اوج گیری شاخص کل و رشد قابل توجه ارزش سهام اکثر شرکت ها بورسی گردید.

این در حالی بود که طی سه ماهه پایانی سال گذشته براساس برخی جریانات پیش آمده ناشی از تصمیم گیری های غلط دولتمردان در خصوص برخی موارد، کلیت بازار سرمایه منفی شد و به یکباره تمامی امیدها به ناامیدی تبدیل گردید، روندی که تاکنون نیز ادامه دارد.

از این رو، با توجه به افت و خیزهای بازار سهام و سهامداران آن از 24 خرداد ماه سال گذشته مصادف با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاکنون در نظر داریم تا به بررسی میزان بازدهی شاخص کل، صنایع مختلف و برخی پارامترهای دیگر طی مدت زمان مذکور بپردازیم.

براساس این گزارش، شاخص کل با بازدهی مثبت حدود 61 درصدی از 45 هزار و 671 واحد در 24 خرداد ماه 92 به 73 هزار و 516 واحد طی روز گذشته رسیده است.

صنعت هتل و رستوران نیز به مدد بازدهی مثبت بیش از 381 درصدی تک سهم آن یعنی سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری طی یک سال گذشته صدرنشین جدول رتبه بندی صنایع از نظر بازدهی مثبت شد.

در پی آن صنعت پیمانکاری صنعتی نیز با کسب بازدهی مثبت بیش از 222 درصدی و نیز صنعت خودرو و ساخت قطعات با تحقق بازدهی مثبت حدود 209 درصدی در جایگاه های بعدی از نظر بازدهی مثبت قرار گرفتند.

طی یک سال اخیر تعداد پنج میلیون و 763 هزار کد معاملاتی طی 23 میلیون و 98 دفعه حجم معاملاتی 205 میلیارد و 906 میلیونی به ارزش 849 هزار و 282 میلیارد ریال را رقم زدند و در میان سهام شرکت های بورسی بانک صادرات ایران با حجم معاملاتی 15 میلیارد و 367 میلیون سهم عنوان پرگردش ترین سهم بازار و در مقابل آن معدنی دماوند با معامله شش هزار و 551 سهم به عنوان کم گردش ترین سهم بازار طی یکسال اخیر برگزیده شد.

این در حالی است که صنعت زراعت با دو تک سهم آن یعنی شرکت های آینده سازان بهشت پارس و مگسال بازدهی مثبت بیش از چهار درصدی را به دست آورد و بدین نحو به عنوان کم بازده ترین صنعت از میان صنایع مختلف مطرح شد.

پس از آن گروه قند و شکر با تحقق بازدهی مثبت بیش از 28 درصدی و محصولات چوبی با کسب بازدهی مثبت بیش از 24 درصدی تنها زیرمجموعه آن یعنی شرکت فیبر ایران رتبه های دوم و سوم کم بازده ترین گروه ها را به خود اختصاص دادند.

شرکت سایپا آذین بازدهی مثبت بیش از 728 درصدی را طی یکسال اخیر به دست آورد و عنوان پربازده ترین سهم بازار را از آن خود کرد.

بعد از آن شرکت مهرکام پاس با تحقق بازدهی مثبت نزدیک به 430 درصدی و شرکت سازه پویش با بازدهی مثبت حدود 400 درصدی رتبه های دوم و سوم پربازده ترین سهم بازار را به خود اختصاص دادند.

اما در مقابل شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس از کسب بازدهی مثبت بی نصیب ماند و بازدهی منفی بیش از 68 درصدی را برای سهامداران خود محقق ساخت.

پس از آن شرکت آذریت با کسب بازدهی منفی حدود 51 درصدی و کربن ایران با تحقق بازدهی منفی بیش از 45 درصدی جایگاه های بعدی را از آن خود کردند.

براساس این گزارش، عنوان نقدشونده ترین سهام به شرکت های ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری سپه و مخابرات ایران اعطا شد و در مقابل آن شرکت های بیمه رازی، عمران و سازندگی استان قزوین و لیزینگ آریادانا در انتهای جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر نقدشوندگی جای گرفتند.

در پایان این گزارش می افزاید، طی یک سال اخیر تعداد پنج میلیون و 763 هزار کد معاملاتی طی 23 میلیون و 98 دفعه حجم معاملاتی 205 میلیارد و 906 میلیونی به ارزش 849 هزار و 282 میلیارد ریال را رقم زدند و در میان سهام شرکت های بورسی بانک صادرات ایران با حجم معاملاتی 15 میلیارد و 367 میلیون سهم عنوان پرگردش ترین سهم بازار و در مقابل آن معدنی دماوند با معامله شش هزار و 551 سهم به عنوان کم گردش ترین سهم بازار طی یکسال اخیر برگزیده شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر