بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۳
کد خبر : ۱۲۵۸۸۹
افت 110 واحدي شاخص كل بورس در روز سه‌شنبه، سرمايه‌گذاراني را كه روز دوشنبه به رشد اندك آن دل خوش كرده بودند، بار ديگر به محاق فرو برد.
برنامه‌هاي جديد مقام ناظر براي تغيير روند بازار و گردهمايي حقوقي‌ها به اين منظور نيز نتوانست بيش از يك روز، جريان مثبت را در بازار برقرار كند. به نظر مي‌رسد اتفاق‌هاي پررنگي كه سرمايه‌گذاران به دنبال آن هستند بايد در مذاكرات بين‌المللي رخ بدهد و چون تاكنون اين امر حاصل نشده بازار به افت خود ادامه داده است. تپيكس، روز سه‌شنبه با رقم 72 هزار و 638 واحد، ارزش معاملاتی معادل 716 ميليارد ريال را به ثبت رساند كه در پي دادوستد بيش از 284 ميليون برگه بهادار رقم خورد. به این ترتیب زیان بورس در روز گذشته به 15/0 درصد رسید و رشد روز دوشنبه از دست رفت. به گزارش «دنیای اقتصاد»، ارزش معاملات در روز گذشته در قیاس با روز دوشنبه، 37 درصد و در مقایسه با ماه قبل
61 درصد افت کرده است. این در حالی است که حجم معاملات 33 درصد نسبت به روز دوشنبه کاهش یافت.
کارشناسان معتقدند بازار از شرایط روانی تبعیت نمی‌کند و با تخلیه حباب انتظارات، آنچه بازار این روزها در انتظار آن است بروز نشانه‌های مثبت از روند رشد اقتصادی است. به عقیده آنها، بازار مطمئنا دیگر نخواهد توانست سودهای سال قبل را کسب کند، چراکه سود بازار در سال گذشته ناشی از انعکاس افزایش نرخ دلار است و این موضوع در شرایط کنونی وجود ندارد.
با این حال انتظار می‌رود گزینه‌هایی که فعلا بازار در انتظار روشن شدن آنها است از جمله مذاکرات، در آینده و در صورتی که بر بخش واقعی اقتصاد اثر مثبتی بر جای بگذارد به تحرک بازار منتهی شود. با این حال برخي فعالان بازار به خصوص قديمي‌ترها هنوز به شرايط بازار اميد دارند و آن را فرصتي براي خريد مي‌دانند و معتقدند بازار كم‌كم مسير واقعي خود را پيدا خواهد كرد و تحليل و بررسي جاي هيجانات زودگذر را خواهد گرفت. بر اين اساس است كه گروه‌هاي مالي، خودرو، بانكي، شيميايي و فلزات اساسي هنوز در صدر توجه بازار قرار دارند.
البته كمبود نقدينگي، همچنان مشكل اصلي همه گروه‌هاي فعال در بازار به شمار مي‌رود.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است زيرساخت‌هاي خوبي براي تامين مالي شركت‌ها در بازار سرمايه فراهم شده است.
از ديدگاه رئيس «سازمان» جايگاه بازار سرمايه در اقتصاد ملي افزايش يافته است و مي‌توان با برخي راهكارها اين جايگاه را نيز ارتقا بخشيد.
علي صالح‌آبادي به 9 راهكار اشاره كرده و در اين باره گفت‌: با بهبود فضاي كسب و كار و توليد، افزايش سطح سواد مالي در كشور، توسعه منابع انساني و زير‌ساخت‌هاي قانوني و مقرراتي، توسعه متوازن بازارهاي مالي، همكاري شبكه بانكي و بازار سرمايه، كنترل ريسك‌هاي سيستماتيك، افزايش رقابت و شفافيت، قيمت‌گذاري نظام‌مند كالا و خدمات مبني بر بازار و اصلاح برخي قوانين و مقررات مي‌توان جايگاه تامين مالي را از طريق بازار سرمايه افزايش داد.
سخنگوي «سازمان» تصريح كرد‌: محدوديت‌هاي قانون تجارت باعث شده است تا شركت‌ها نتوانند در دوران رونق، افزايش سرمايه به قيمت بازار دهند كه اين موضوع يكي از خلأ‌هاي كنوني تامين مالي در بازار سرمايه است كه اميدوارم با اصلاح قانون تجارت اين مشكل برطرف شود. ‌وي به طراحي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري پروژه براي تامين مالي طرح‌هاي پتروشيمي، نفتي، پالايشگاهي و ... اشاره كرد و گفت: معاملات ثانويه حق‌تقدم تسهيلات مسكن در فرابورس باعث شده است 9 هزار ميليارد تومان تسهيلات براي بخش مسكن پرداخت شود.
رئيس سازمان بورس اظهار کرد: انتشار اسناد خزانه اسلامي نيز در قانون بودجه سال 93 ديده شده است تا دولت بتواند بخشي از بدهي‌هاي خود را به پيمانكاران غير‌دولتي پرداخت كند كه اميدواريم اين اوراق هر چه سريع‌تر در بازار سرمايه منتشر شود.


خوش‌بيني كارشناسان به آينده بازار سرمايه
مديرعامل كارگزاري اقتصاد نوين، بهبود اقتصاد جهاني، برخورد كشورهاي غربي با ايران، وضعيت اقتصاد داخلي و انتظارات خوشبينانه به آينده بورس را از جمله مهم‌ترين عوامل بهبود بازار سرمايه در نيمه دوم سال عنوان كرد.
نصرالله برزني در گفت‌وگو با «ايرنا»، اظهار کرد: پيش‌بيني آينده، معلول مفروضاتي است كه بتوانيم به نتيجه برسيم و اگر اين عوامل تغيير كند، ممكن است پيش‌بيني‌ها هم درست نباشد.
وي تصريح كرد: تصميم‌هايي كه سرمايه‌گذاران مي‌گيرند، بر‌اساس انتظارات آينده است بنابراين اگر انتظارات خوشبينانه باشد بازار حتي تا نيمه دوم سال هم صبر نمي‌كند و زودتر به سمت رونق مي‌رود. اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه الان قيمت‌ها پايين و بهترين فرصت براي سرمايه‌گذاري است، ادامه داد: براي پيش‌بيني آينده بازار بايد به يكسري عوامل سياسي بيروني و داخلي توجه كرد.
اين كارگزار افزود: برخورد سياسي غرب با ايران در دولت يازدهم به نفع ما تغيير كرده و روز‌به‌روز بر اعتماد‌سازي افزوده مي‌شود بنابراين از لحاظ سياسي شرايط در حال بهتر شدن است.
وي ادامه داد: از نظر اقتصاد جهاني، پيش‌بيني‌هاي بانك جهاني از رونق اقتصاد جهان بعد از بحران سال 2008 حكايت دارد و براي سال 2014 براي اتحاديه اروپا و آمريكا رشد بالاي سه درصد و براي كشورهايي مانند چين و ژاپن نيز بهبود شرايط پيش‌بيني می‌شود.


رشد 30 درصدي بازار در نيمه دوم سال
برزني خاطرنشان كرد: با بهبود اقتصاد جهان، تقاضاي جهاني براي كالاهاي اساسي انرژي بر مانند پتروشيمي و مواد معدني افزايش مي‌يابد؛ بنابراين با توجه به شرايط مناسب سياسي و اينكه ايران به عنوان يك منبع تغذيه نياز مصرف اين كشورها به شمار مي‌رود نه تنها صادرات ايران افزايش مي‌يابد بلكه درآمدهاي ارزي كشور هم بالا مي‌رود. وي اظهار کرد: افزايش صادرات و كاهش تحريم‌ها همراه با تقاضاي جهاني براي محصولات انرژي‌بر، موجب بهبود و رونق صنايع ما مي‌شود و از آنجا كه بورس بهترين شركت‌هاي كشور مانند بانك‌ها و پتروشيمي‌ها را نمايندگي مي‌كند بنابراين انتظارات رونق در اقتصاد و بازار سرمايه ما هم بالا مي‌رود.
اين كارشناس بازار سرمايه با تاكيد بر اينكه بايد همه باور داشته باشند كه شرايط در نيمه دوم سال بهبود مي‌يابد، تصريح كرد: چون درآمد پتروشيمي‌ها، مواد معدني، روي و آلومينيوم كه سهام آنها در بورس اوراق بهادار معامله مي‌شود، بر پايه صادرات است و تقاضاي جهاني هم براي آنها وجود دارد، بنابراين از اقبال بيشتري براي رونق برخوردار خواهند بود كه همين عامل، رونق بورس را افزايش مي‌دهد. برزني با بيان اينكه صادرات نفت و پتروشيمي موتور محرك اقتصاد است، ادامه داد: با توجه به عواملي كه گفته شد پيش‌بيني 30 درصدي رشد بازار سرمايه را براي نيمه دوم سال انتظار داريم.


تبديل بورس ايران به يكي از سه بازار برتر منطقه
يك کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در صورت کسب نتایح مثبت از مذاکرات هسته‌ای، بورس ایران به یکی از سه بازار برتر منطقه تبدیل خواهد شد، گفت: روند نزولی فعلی به طور قطع یک بحران نیست و سرمایه‌گذاران در بلند‌مدت به سود خواهند رسید.
شاهین شایان‌آرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به پتانسیل‌ و ظرفیت بازار سرمایه و دلایل افت شاخص طی ماه‌های گذشته اظهار کرد: هم‌اکنون بازار سرمایه در وضعیت تعدیل و اصلاح قرار دارد و از رشدهای عجیب سال گذشته در شرایط فعلی به نقطه تعادل نزدیک می‌شود. وی ادامه داد: اگر دولت در روند عرضه و تقاضا دخالت نکند، این بازار پتانسیل بسیار بالایی خواهد داشت و اگر گردش مذاکرات به سمت روند مثبتی صورت گیرد، به راحتی بورس ایران بین 2 تا 3 بازار برتر آسیا قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه حجم بازار سرمایه ایران بسیار بالا است، اما گردش مالی آن به سطح پایینی رسیده است، گفت: تنوع شرکت‌ها در بورس بسیار بالاست و شرکت‌های خدماتی، صنعتی، تولیدی و بازرگانی حضور دارند.


روند نزولی بورس، بحرانی نیست
وی با اشاره به اینکه مشکلات فعلی بازار سرمایه به دلیل ورود منابع مالی زیاد به صورت کاذب بود، گفت: اگر اکنون شاخص روند نزولی پیدا کرده کاملا طبیعی است و نمی‌توان آن را یک بحران تلقی کرد. این کارشناس با بیان اینکه رشد سرمایه ایران پس از گشایش‌های سیاسی و کلان اقتصاد، حباب‌گونه نخواهد بود گفت: بورس ایران با توجه به این مسائل بنیادی رشد طبیعی و قابل اتکایی خواهد داشت که برگشت‌ناپذیر است.
این کارشناس بازار سرمایه در توصیه‌ای به سرمایه‌گذاران متضرر که در روزهای اوج شاخص به بازار آمده‌اند، گفت: این سرمایه‌گذاران باید حداقل دوره دو ساله را برای کسب سود واقعی در پیش بگیرند و در بلند مدت بازار سرمایه ایران با توجه به پارامترهای موجود سودآور است.


نگاه ديروز فعالان به شركت‌هاي حاضر در بورس
براساس اطلاعات منتشرشده، روز گذشته نمادهاي شبندر، وبصادر، خودرو، تاپيكو و شسپا در صدر توجه فعالان بازار بودند؛ اگرچه در اين ميان تنها وبصادر توانست اندكي رشد را تجربه كند. افت 15/0 درصدي شاخص كل بورس در روز سه‌شنبه، بيشتر تحت تاثير كاهش قيمت نمادهاي فولاد، شخارك، خساپا، فملي و شبهرن بود و تاثير 39 درصدي مثبت وصندوق، نتوانست مانع افت تپيكس شود.
بيشترين ارزش معاملات در بين گروه‌هاي بورسي، روز گذشته به گروه‌هاي مالي، خودرو و فرآورده‌هاي نفتي تعلق گرفت.
در همين حال نمادهاي فنورد، شكربن، فلوله، وصندوق و وپست بيشترين افزايش قيمت و نمادهاي خنصير، حتوكا، خچرخش، ثفارس و سپهند بيشترين كاهش قيمت را تجربه كردند.
از سوي ديگر در بازار ديروز برترين تقاضاها در نمادهاي لپارس، فلوله، زمگسا، كچيني و ولساپا شكل گرفت و برترين عرضه‌ها نيز در نمادهاي فارس، بنيرو، كبافق، غبهنوش و چافست صورت پذيرفت. بر پايه اين گزارش نمادهاي وانصارح، شسپا، خودرو، شخارك و خساپا بيشترين ارزش معاملات بازار را دارا شدند و بيشترين حجم معاملات نيز به نمادهاي وانصارح، وبصادر، خودرو، خكاوه و خزاميا تعلق گرفت.
روز گذشته، حقوقي‌ها2 ميليارد و 539 ميليون ريال سهم از پيمانكاري صنعتي و يك ميليارد و 777 ميليون ريال سهم از صنعت فلزات اساسي عرضه كردند كه اين ميزان سهام از سوي حقيقي‌هاي بازار جمع‌آوري شد.
در اين بين حقيقي‌هاي بازار نيز از 41 ميليارد و 375 ميليون ريال سهام خودرو و ساخت قطعات و 40 ميليارد و 64 ميليون ريال سهام فرآورده‌هاي نفتي، كك، سوخت هسته‌اي خارج و اين ميزان سهام را به حقوقي‌هاي فعال در بازار واگذار كردند. بر اين اساس روز گذشته حقوقي‌هاي بازار از فروش 305 ميليارد ريال سهم و خريد 475 ميليارد ريال سهم برخوردار بودند.
همچنين حجم فروش حقيقي‌ها از ارزش 734 ميليارد ريالي و خريد آنها از ارزش 564 ميليارد ريالي برخوردار شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر