بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
کد خبر : ۱۲۵۹۱۶

دبیر صنفی انجمن کارفرمایان سیمان کشور گفت: صادرات بی‌رویه و رقابت منفی بازار داخلی، باعث نامتناسب شدن قیمت سیمان و کلینکر در کشور شده است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، عبدالرضا شیخان در آیین افتتاحیه اولین نمایشگاه بین‌المللی صنعت سیمان، بازار، صادرات، تجهیزات و محیط زیست که در محل همایش‌های نمایشگاه بین المللی استان اصفهان برگزار شد، صنعت سیمان کشور را خمیرمایه سازندگی و توسعه دانست و اظهار کرد: دهه 80 شمسی آغاز خیزش صنعت سیمان کشور به سمت تعالی و پیشرفت بود به طوری که ایران علاوه بر اینکه توانست از میزان تولید 30 میلیون تن سیمان در سال 82 به رقم 70 میلیون تن سیمان در سال 92 دست یابد به خودکفایی 60 درصدی در زمینه ماشین آلات و ادوات مرتبط با سیمان نیز دست یافت.

وی تصریح کرد: در اوایل سال 93 انجمن صنفی کارفرمایان با همکاری یک شرکت معتبر بورس کشور اقدام به برآورد کارشناسانه درصد افزایش قیمت محصول سیمان نمود و بر اساس آمارها و ارقام گزارش شده از سوی این شرکت مشخص شد که قیمت سیمان کشور باید چیزی در حدود 14 تا 22 درصد افزایش یابد، اما به علت تعهد اخلاقی انجمن صنفی کارفرمایان سیمان کشور و درخواست مستقیم وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تامل این انجمن به افزایش قیمت سیمان به دلیل موفقیت دولت در اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت سیمان کشور به مدت مشابه خود در سال 92 تنزل یافت.

دبیر صنفی انجمن کارفرمایان سیمان کشور خاطر نشان کرد: انتظار صنعت سیمان کشور از دولت یازدهم این است که اکنون که انجمن صنفی سیمان با مایه گذاشتن از حیثیت خود به همراهی با سیاست‌های اقتصادی دولت پرداخته است از ابتدای تیر ماه زمینه افزایش اصولی و کارشناسی شده قیمت سیمان را فراهم کند، چرا که در غیر این صورت صنعت سیمان کشور از پا خواهد افتاد.

شیخان به قدمت 20ساله عمر انجمن صنفی سیمان کشور اشاره کرد و گفت: هدف از تشکیل این صنف همبستگی میان صنعتگران و مقامات دولتی بوده است تا از این طریق نیازهای بخش تولید برطرف شود .

وی افزود: از مجموع تولید 70 میلیون تن تولید سالانه سیمان کشور 55 میلیون تن به مصرف داخل می‌رسد و تنها 8800 میلیون تن به خارج صادر می‌شود و امروز در کشور شاهد این هستیم که کالایی که با حجم انبوه در کشور تولید می‌شود بیش از صادرات در داخل مصرف می‌شود و این چندان مساله جالبی نیست.

کاهش مصرف سیمان در کشور

دبیر صنفی انجمن کارفرمایان سیمان کشور به آمار 55 میلیون تن مصرف سالانه داخل کشور اشاره و تصریح کرد: با رصد مصرف سرانه سیمان در کشور در می‌یابیم که مصرف سیمان در کشور نیز کاهش یافته است به طوری که این میزان طی چند سال گذشته از 756 کیلوگرم به 730 کیلوگرم کاهش یافته، این در حالی است که کارخانه‌های تولید سیمان کشور ظرفیت افزایش میزان تولید و رساندن تولید سالانه کشور به 80 میلیون تن را نیز دارند.

شیخان اظهار کرد: صنعتگران به این که اولین صادر کننده سیمان در دنیا بودیم افتخار نمی‌کنیم بلکه به زمانی افتخار می‌کنیم که سیمان تولیدی کشور صرف نظر از وقت و هزینه صنعتگران بخش تولید، در سازندگی و آبادانی کشور مصرف شود و سودآوری بین المللی نیز داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه سرانه مصرف سیمان کشور باید به رقم 1100 تا 1200 کیلوگرم برسد، خاطر نشان کرد: اکنون در کشور پروژه‌های نیمه تمام 80-60 درصدی وجود دارد که تنها به دلیل کمبود سیمان و فرآورده‌های مرتبط با آن نیمه کاره رها شده‌اند، اما دیگر انگیزه‌ای برای صنعتگر بخش سیمان نمانده است که به توسعه کارخانه خود اقدام کند یا با وجود داشتن سرمایه به احداث کارخانه دیگری اقدام کند، چرا که سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به دنبال سودآوری زود بازده است، به عنوان مثال برای یک کارخانه یک میلیارد تنی 400 هزار دلار سرمایه مورد نیاز است.

دبیر صنفی انجمن کارفرمایان سیمان کشور گفت: کدام مسؤل عاقلی سیمان مرغوب و با صرفه اقتصادی بالای تولید داخل را رها می‌کند و برای ساختن سازه‌های عمرانی سطح شهر از فولاد و آهن وارداتی، پر هزینه و بی‌کیفیت خارجی استفاده می کند؟ کدام مسؤل راه و شهر سازی کاربردهای بالای روکش‌های بتنی که می‌تواند در جاده‌های شهری و بین شهری مورد استفاده قرار گیرد و بیش از 30 سال کارآیی دارند را رها می‌کند و با قیر گران قیمت جاده‌هایی می‌سازد که بیش از هفت سال کارآیی ندارند؟

شیخان ادامه داد: ایران روی خط زلزله قرار دارد، اما همه پیمانکاران ساختمانی بدون توجه به بی‌کیفیتی آهن و فولاد وارداتی این اقلام را در پیکره ساختمان به کار می‌برند و علاوه بر ناامن کردن پیکره ساختمان قیمت سازه‌های عمرانی شهر را نیز به همین شیوه افزایش می‌دهند.

تنظیم بازار بدون توجه به قیمت داخل امکان پذیر نیست

وی به تفاهم نامه انجمن صنفی کارفرمایان سیمان کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت سال 92 اشاره کرد و افزود: صادرات و تنظیم بازار بدون توجه به قیمت‌های بازار داخلی امکان پذیر نیست، زمانی که یک تاجر سیمان خارجی وارد کشور می‌شود و در مقابل قیمت 100 دلاری پیشنهادی یک صنعتگر برای فروش سیمان خود قرار می‌گیرد به صورت علنی این موضوع را مطرح می‌کند که شما تاجران سیمان ایران که در داخل کشور خود سیمان را 20 دلار مبادله می‌کنید چگونه انتظار فروش همین کالا را به پنج برابر قیمت به من دارید؟

دبیر صنفی انجمن کارفرمایان سیمان کشور تصریح کرد: صادرات بی رویه و رقابت منفی بازار داخلی از جمله عواملی است که باعث نامتناسب شدن قیمت سیمان و کلینکر کشور شده است و انجمن صنفی کارفرمایان باید در اقدامی حساب شده و هدفمند قیمت‌های بازار را تحت کنترل خود درآورد.

شیخان اظهار کرد: امیدواریم در پرتو دولت تدبیر و امید و مساعدت بانک‌ها در اعطای تسهیلات بانکی بتوانیم به رقم 8.5 درصد رشد تولید دست یابیم و صادرات خود را نیز ارتقا ببخشیم.

وی با اشاره به رقم صادرات سه میلیون و 400 هزار تن سیمان در دو ماه گذشته گفت: از این مجموعه 11 کارخانه مرزی کشور موفق به صادرات دو میلیون تن سیمان شده‌اند و 11 کارخانه دیگر نیز در مجموع 780 هزار تن سیمان را صادر کرده‌اند این در حالی است که 18 کارخانه تنها 91 هزار تن سیمان تولید و صادر کرده‌اند.

دبیر صنفی انجمن کارفرمایان سیمان کشور افزود: 22 کارخانه کشور می‌توانند حجم صادرات سیمان کشور را به دست گیرند در حالی که 18 کارخانه دیگر بازار خراب کن هستند و بهتر است هر چه زودتر صحنه رقابت صادراتی را ترک کنند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
نترس بورس نیوز ...امید وارم فرصت خرید را از دست نداده باشی...با این اخبار و مشابه این اخبار نمیشه دیگه فرصت خرید بدست آورد...