بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر : ۱۲۶۴۵۹

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس، روز گذشته جلسه شورای پول و اعتبار مصوباتی داشت که تحلیلگران برداشت‌های متفاوتی از آنداشتند که در اینباره محمود رضا خواجه‌نصیری، مدیر امور بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار درباره این مصوبه جدید تأکید کرد: روند کاهشی تورم در آینده موجب بدتر شدن بازدهنرخ سود اوراق مشارکت خواهد شد.

وی درباره تأثیر مصوبه جدید شورای پول و اعتبار بر بازار سهام اظهارداشت: یکی از بندهای این مصوبه انتشار اوراق مشارکت توسط بانک مرکزی به نرخ 22 درصد است و دیگری مربوط به کاهش ذخیرهقانونی بانکهاست که قدرتوام‌دهی بانکها را افزایش می‌دهد.

وی افزود: این موضوع می‌تواندعلامت مثبتی به بازار سهام دهد و موضوع نگران کننده‌ای نیست؛ نقش کاهش ذخیره بانکها برای صنعت بانکداری مثبت است ضمن آنکه تسهیلاتی در نقدینگی ایجاد می‌کند و ممکن است به صورت غیرمستقیم باعث شود که نیاز بانکها به منابع پولی با استفاده از رقابت ناشی از جذب نقدینگی در فضای پولی را کاهش دهد.

خواجه نصیریبا اشاره به اینکه کاهش ذخیره قانونی بانکها در آینده می‌تواند به صورت غیرمستقیم منجر به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی شود، گفت: این امر در کنار کاهش نرخ سود اوراق مشارکت تأثیر مثبت بر بازار خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران باید در مصوبه روز گذشته شورای پول و اعتبار به چند نکته مهم توجه کنند، گفت: اعلام امکان انتشار اوراق حداکثر تا 22 درصد مطرح شده است و امکان دارد، برخی سرمایه‌گذاران تحلیل کنند که بانک مرکزی با چه روشی این کار را انجام داده است.

مدیر امور بورس‌های سازمان بورس افزود: باید در نظر بگیریم که این مجوز نسبت به آخرین اوراق منتشر شده در بانکمرکزی دارای نکاتی است، یکی اینکه آخرین اوراق منتشر شده 23 درصد بوده که اواخر سال گذشته اعلام شد که تضمین بازخرید آنها برای دوره 6 ماهه مشخص شده بود، اما اکنون طبق آخرین تصمیم شورای پول و اعتبار این اوراق حداکثر 22 درصد و دوره بازخرید حداقل یک سال است.

وی گفت: بنابراین هم به لحاظ نرخ و هم به لحاظ زمان دوره بازخرید در طول دوره نگهداری شاهد کاهش هستیم که نشان دهنده شرایط بدتری نسبت به گذشته است.

خواجه نصیری در پایان تأکید کرد: علائمی که این مصوبات می‌تواند بدهد این است که نرخ سود اوراق با کاهش مواجه شده و انتظارات برای تورم در آینده کاهشی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود، با توجه به فضای اقتصادی در نوبت‌های بعدی نرخ این اوراق و همچنین سود سپرده‌های بانکی مجدداً کاهش داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر