بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۸
کد خبر : ۱۲۶۵۳۱

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از اصلاح و بازنگری سند استراتژی صنعت خودروی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، امیرحسین قناتی در نشست تخصصی رویکردهای نوین مدیریت تحقیق و توسعه در خودرو، اظهار کرد: این سند به معنای دستیابی به جایگاه نخست در منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه نوزدهم در جهان است.

وی افزود: کار تدوین این سند از سال 86 آغاز و بنا به دلایلی روند تدوین آن متوقف شد، اما سال گذشته به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت کار بازنگری و اصلاح سند استراتژی توسعه صنعت خودرو آغاز شد تا در هیأت دولت مطرح و تصویب شود.

قناتی اضافه کرد: این سند بر اساس سند چشم انداز 1404 تدوین شده که اهداف بلندمدتی را برای صنعت خودروی کشور مورد نظر قرار داده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه صنعت خودروی کشور اهداف بلندمدت ندارد یا اگر برای آن اهدافی در نظر گرفته شده است، عمر دولتها به اندازه‌ای نبوده تا آن‌را پیگیری کنند، گفت: در شرایط کنونی اهداف کوتاه مدت برای صنعت خودرو تعیین شده که بر اساس این اهداف تحقیق و توسعه نیز در این صنعت جواب نخواهد داد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، هدف‌گذاری سال جاری صنعت خودروی کشور را تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: در افق سال 1404 باید حدود سه میلیون دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین در کشور تولید شود که دو میلیون دستگاه آن برای صادرات اختصاص خواهد داشت.

قناتی ادامه داد: براساس سند استراتژی صنعت خودرو، تکالیف و وظایف همه سازمان‌های مرتبط تعیین و مشخص شده است و با نهایی شدن آن در شورای سیاست‌گذاری خودرو، تکلیف خودروسازان برای یک دهه آینده مشخص می‌شود.

در این نشست آرش محبی نژاد، عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن، نیز اظهار کرد: در سال 2013 خودروسازان بزرگ جهانی حدود چهار تا پنج درصد درآمد خود معادل 100 میلیارد دلار، صرف تحقیق و توسعه کردند که این رقم برای خودروسازان داخلی تقریبا در حد صفر است.

به گفته وی، خودروسازان داخلی مراکز تحقیق و توسعه دارند، اما بودجه‌ای که در این مراکز صرف می‌شود به نسبت بودجه‌ای که در جهان به این امر اختصاص می‌یابد، قابل قیاس نیست و به چشم نمی‌آید.

محبی نژاد با بیان آنکه در حال حاضر خودروهای تکراری و قدیمی با کمی تغییرات جزئی که نظر مشتریان را جلب نمی‌کند تولید و عرضه می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه موضوع تحقیق و توسعه در صنایع کشور به ویژه در صنعت خودرو به ورطه فراموشی سپرده شده است.

وی با بیان آنکه تولید متنوع خودرو و جلب نظر مشتریان فقط با کلید تحقیق و توسعه باز می ‌شود، تأکید کرد: 25 درصد هزینه تحقیق و توسعه جهان توسط 20 شرکت انجام گرفته که در میان این شرکتها، چهار خودروساز بنام جهانی از جمله فولکس واگن، تویوتا، دایملر و جنرال موتورز قرار دارند که نشان می‌دهد جایگاه تحقیق و توسعه در جهان بسیار ویژه است و می‌تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر