بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱
کد خبر : ۱۲۶۸۹۸

هیچ کس سخنان عجیب آیت الله مصباح یزدی در تمجید ازمحمود احمدی نژاد را در چندسال اول ریاست جمهوری وی از خاطر نخواهد برد. موضع این استاد حوزه علمیه قم در حمایت از یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در زمان تبلیغات و پس از به دست گرفتن دولت آنقدر عجیب بوده که تعجب برخی از روحانیون را نیز به دنبال داشته است. این نزدیکی به دولت محمود احمدی نژاد آن قدر بوده که بسیاری عنوان «پدرخوانده دولت » را برای این روحانی متنفذ به کار می بردند.

به گزارش ایسنا، روزنامه ابتکار در ادامه نوشت: با وجود این تعابیر اغراق آمیز آیت الله مصباح یزدی، اما تعابیر متفاوتی نیز از وی وجود دارد که او را یک « فریب خورده» می خواند که منظور وی حمایت های عجیب و غریب احمدی نژاد از اسفندیار مشایی - حتی به قیمت مخالفت با مراجع و علما- بوده است.

در چندسال گذشته که حامیان سابق محمود احمدی نژاد از جمله چهره های متنفذ اصولگرا از او روی برگرداندند، هواداران رئیس جمهور سابق نیز مقابله به مثل کرده و آنان را مورد حملات شدید رسانه ای قرار داده بودند، اما بدون تردید دربرابر انتقادات آیت الله مصباح یزدی از احمدی نژاد سکوت پیشه کردند، موضوعی که به نظر می رسد، مراحل پایانی خود را طی می کند. چرا که برخی از رسانه های نزدیک به احمدی نژاد در روزهای گذشته حمله این روحانی متنفذ را در دستور کار خود قرار داده‌اند سایت "دولت بهار" نزدیک به محمود احمدی نژاد با انتشار گزارشی انتقادهای شدیدی از آیت الله مصباح یزدی مطرح کرده است. به گزارش تدبیر، دولت بهار در گزارش "بازخوانی انتقادات صریح شهید بهشتی از روش های آیت الله مصباح یزدی" می نویسد: "مرور انتقادات صریح شهید بهشتی از آیت الله مصباح یزدی نشان می دهد که متاسفانه در طول 40 سال اخیر رفتارهای تند، شیوه غالب حضرت آیت الله مصباح یزدی در برخورد با پدیده های اجتماعی و سیاسی و در برابر کسانی که با وی همسو نیستند، بوده است."

این سایت در ادامه به بازخوانی سخنان شهید بهشتی است که در جمع طلاب مدرسه حقانی، به انتقاد از شیوه های برخورد آیت الله مصباح یزدی پرداخته است. به نوشته "دولت بهار"، شهید بهشتی اولین انتقاد خود از حضرت آیت الله مصباح یزدی را به "شیوه تربیت شاگرد" مصباح یزدی اختصاص داده و در همین رابطه می گوید: «من مکرر به جناب آقای مصباح هم گفته ام. گفته ام دوست عزیز، چرا این بحث هایی که احتیاج به رسیدگی بیشتر دارد باید اینطور مطرح شود؟... بحث من در اینجا بحث جناب آقای مصباح نیست. بحث من در اینجا با شما طلاب است. به ایشان هم در این ده – پانزده روز قبل عرض کردم. گفتم آقا! بحث، بحث روش تربیتی مدرسه است... شما طلاب مدرسه نمی توانید با این اسلوب بار بیایید وگرنه لااقل بنده نمی توانم در چنین مدرسه ای ذره ای در کارها سهیم باشم. مدرسه ای که بخواهد یک مشت انسان لجوج، پرخاشگر بی جا و متعصب تربیت کند، که نتوانند با هم دو کلمه حرف بزنند چه ارزشی دارد؟ در این صورت چه خدمتی به اسلام و به حق کرده اند؟ به چه انگیزه ای؟» در بخش دیگری از سخنان شهید بهشتی به نوشته این سایت آمده است: من با صراحت به جناب آقای مصباح اعلام کردم، جناب آقای مصباح ! اجمالا به شما بگویم، من در برابر دکتر شریعتی نقد سالم و سازنده خواهم داشت... جناب آقای مصباح در بحثی که با ایشان کردم فرمودند من به عنوان اتمام حجت می گویم. گفتم برادر، اتمام حجت چیست؟! قبل از اتمام حجت، هدایت مطرح است. اگر هدایت آسیب دید چه اتمام حجّتی؟ من به عنوان یک فرد کارشناس این فن می گویم. اگر قرار است در روحانیت کسی به عنوان صاحب نظر در مسائل مربوط به نسل جوانِ درس خوانده در ارتباط با مذهب نام برده شود، لااقل من که یکی از آنها هستم. عمرم را در این راه گذراندم. من به عنوان کارشناس صاحبنظر این فن می گویم این خطرناک است.

این سایت در ادامه می نویسد:"همانطور که همه می دانند بعد از این سخنرانی روشنگرانه شهیدمظلوم دکتر بهشتی، حضرت آیت الله مصباح یزدی به همراه 18 نفر از شاگردانشان به حالت قهر مدرسه حقانی را ترک گفته و ادامه فعالیتهای خود را در موسسه در راه حق دنبال نمودند." تدبیر در این باره نوشته است:مشخص نیست با وجود آن که روایت های فراونی که از نزدیکی آیت الله مصباح یزدی و محمود احمدی نژاد نقل شده، چرا این سایت منسوب به هوادارن دولت سابق در شرایط فعلی تصمیم به انتقاد از این مدرس سرشناس حوزه علمیه گرفته. هر چند همزمانی انتشار این مطلب با سالگرد واقعه 7 تیر بازنشر آرا و عقاید شهید بهشتی را توجیه می کند اما نکته مبهم بازخوانی این آرا علیه آیت الله مصباح یزدی است. رهبر معنوی جبهه پایداری که در ماه های اخیر تندترین انتقادها را به دولت یازدهم و حسن روحانی مطرح کرده است. دلیل این اتفاق هر چه باشد، طرفداران محمود احمدی نژاد کارشان را با حمله به اصلی ترین چهره "پایداری" ها آغاز کرده اند. رخدادی که ممکن است به "جدالی بزرگ" ختم شود.

انتهای پیام

اشتراک گذاری :
ارسال نظر