بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
در چند ماه اخیر شاهد روند نزولی در بازار سرمایه می باشیم و نزولی که قیمت سهام شرکت ها را هر روز بیشتر و بیشتر مورد فرسایش قرار داده است و قیمت ها بی رویه در حال کاهش است.
کد خبر : ۱۲۶۹۸۲
نویسنده :
رهنما
در چند ماه اخیر شاهد روند نزولی در بازار سرمایه می باشیم و نزولی که قیمت سهام شرکت ها را هر روز بیشتر و بیشتر مورد فرسایش قرار داده است و قیمت ها بی رویه در حال کاهش است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در خصوص علت به وجود آمدن چنین وضعیتی در بازار سرمایه صحبت هایی که از سمت سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه شنیده می شود این است که با افزایش نرخ سود سپرده های بانکی دوره بازگشت سرمایه کاهش می یابد بنابراین می بایست در بورس نیز دوره بازگشت سرمایه یا نسبت قیمت بر درآمد کاهش یابد.

مجید نکونام ادامه داد: عده ای هم عنوان می کنند که به علت سیاست های دولت شرکت ها در تحقق سودهای بالا ناتوان خواهند بود و یا گفته می شود که بورس حباب گونه رشد کرده است و قیمت ها بی جهت بالا رفته است.

وی افزود: اخیراً هم در اظهار نظری از جانب آقای لیلاز شاهد این مدعا بودیم که بورس باید آینه اقتصاد کشور باشد و رشد بورس با رشد اقتصادی کشور تناسبی ندارد.

این کارشناس در پاسخ به این صحبت ابراز داشت: بالا رفتن قیمت ها در بورس چیزی جدا از رشد اقتصادی می باشد و بورس نماینده ای از رشد اقتصادی نمی باشد بلکه صرفاً بازاری جهت مبادلات سهام است.

وی خاطر نشان کرد: در کشورهای توسعه یافته که تورم آنها نزدیک به صفر است قیمت سهام از محل افزایش قیمت دارایی های شرکت ها افزایش نمی یابد و تابعی از عملکرد شرکت هاست بنابراین می توان رشد بورس آنها را با رشد شاخص های اقتصادی دانست.

نکونام تصریح کرد: سهم که برگه ای مبیّن مالکیت یک nام از مجموعه دارایی ها و منابع آتی شرکت است قاعدتاً بایستی همچون هر دارایی دیگری دارای ارزش ذاتی باشد که این ارزش به روش های مختلفی محاسبه می شود. ارزش ذاتی عبارتست از ارزش فعلی کلیه مبالغ ورودی به شرکت در طول حیات آن منهای ارزش فعلی کلیه مبالغ خروجی تقسیم بر تعداد سهم شرکت می باشد به زبان ساده تر ارزش ذاتی هر برگه سهم در هر زمان برابر است با ارزش دارایی های مشهود آن شرکت به علاوه ارزش دارایی های نامشهود آن تقسیم بر تعداد سهام شرکت و این یعنی ارزش هر سهم معادل ارزش سهم ناشی از حقوق مالکیت به علاوه ارزش سهم ناشی از ارزش فعلی سود سنوات آتی خواهد بود که قیمت سهم در بازار حول این ارزش نوسان خواهد داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به مطالب عنوان شده می توان مثالی زد تا موضوع شفاف تر گردد.

فرض کنید شما مالک قطعه زمینی هستید و قصد دارید آن را برای مدت طولانی نگه دارید مسلماً از محل این زمین سودی در کوتاه مدت عاید شما نخواهد شد. بنابراین قیمت این زمین باید هر روز ارزان تر از روز گذشته شود حال آنکه در واقعیت چیزی خلاف این موضوع را شاهد هستیم زیراکه این زمین خود یک دارایی است و با توسعه منطقه و همچنین تورم قیمت آن افزایش خواهد یافت.

با توجه به این مثال ارزش شرکت ها خود مجموعه ای از دارایی ها چه مشهود و چه نامشهوداند و با افزایش سطح عمومی قیمت ها و تورم افزایش خواهد یافت.

نکونام پیرامون ارزش گذای شرکت ها براساس نسبت قیمت بر درآمد و مقایسه آن با افزایش سود سپرده ها اظهار داشت: نسبت قیمت بر درآمد یکی از ساده انگارترین روش های ارزشگذاری است و لذا اگر در بورس تعداد تحلیلگران خبره زیاد باشد و قیمت سهام واقعی ارزیابی شده و مورد داد و ستد قرار گیرد می توان گفت که یک سرمایه گذار در بورس علاوه بر اینکه با افزایش تورم قیمت سهامش افزایش می یابد از محل فعالیت آن شرکت نیز سودی را به عنوان سود سالانه عملکرد شرکت دریافت خواهد نمود.

برای مثال یک گاو شیری که علاوه بر استحصال شیر از آن قیمت خود گاو نیز با افزایش سطح عمومی قیمت ها افزایش خواهد یافت. حال آنکه سپرده کردن پول در بانک برعکس این موضوع است یعنی در شرایطی که تورم حدود 40 درصد است دریافت سود 22 درصد بانک به معنی از دست دادن 18 درصد قدرت خرید و این به معنی کاهش دارایی واقعی است.

در خاتمه این کارشناس و تحلیگر بازار سرمایه به سهامدارانی که با رفتار هیجانی دست به فروش سهام خود می زنند ابراز داشت: عده ای در بازار سرمایه با تحریک افکار عمومی سعی بر ایجاد امواجی می کنند تا از این موج سواری سود سرشاری عایدشان شود بنابراین باید دانست سهامی که امروز با استدلال نسبت قیمت بر درآمد بالا پس از کاهش قیمتی شدید چند وقت گذشته در صف های فروش قرار می دهید تا از دست آن خلاص شوید همان سهامی هستند که 6 ماه قبل در صف خرید با استدلال ارزش جایگزینی و ارزش های جاری بازار با قیمت های چند برابری منتظر آن بودید بخرید.

بنابراین این نکته را که هر دارایی همچون زمین حتی با سود صفر نیز ارزشی دارد که می بایست به آن توجه شود را مدنظر قرار دهید و از رفتارهای هیجانی بپرهیزند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر