بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
کد خبر : ۱۲۷۴۲۶
سیدمسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت و نماینده فعلی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره سخنان بیژن زنگنه در زمان بازدید رئیس مجلس از پارس جنوبی و ایراد سخنانی مبنی بر اینکه در 8 سال دولت نهم و دهم در پارس جنوبی، هیچ اقدامی صورت نگرفته و فقط منابع به هدر رفته است، گفت: تا قبل از دولت نهم، مجموعاً از پارس جنوبی حدود 140 میلیون مترمکعب به داخل کشور گازرسانی انجام می‌شد، ولى درپایان دولت دهم این برداشت روزانه به ٢٩٠میلیون مترمکعب رسید.

او ادامه داد: همواره مدنظر مردم و مسئولان بود که چرا در برداشت از میدان گازی مشترک پارس جنوبی از قطر عقب هستیم و این یک سوال اساسی و منطقی بود که از دولت نهم و دهم می‌شد و سوال بود که چرا ما فرصت‌ها را قبلا از دست داده‌ایم و اکنون باید چه کار کنیم.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه یک راه برای جبران عقب‌ماندگی از قطر در برداشت از پارس جنوبی این بود که ما باید تمام فازها را فعال می‌کردیم، گفت: اینکه در یک بازه 15-16 ساله و با 8 فاز فعالیت کنیم، جواب‌گوی توقع وعده مسئولان به مردم نبود و به یک کار جهادی و انقلابی نیاز داشت که همین اتفاق رخ داد.


میرکاظمی گفت: شاهد بودید که در ابتدای دولت دهم تمام فازهای باقی‌مانده از شرکت‌های اروپایی که بعضا 8 سال از قرارداد آنها می‌گذشت، اما کوچکترین اقدامی انجام نداده و حتی نزدیک فازها هم نشده بودند و صرفا 8 سال قرارداد در اختیار آنها بود تا برخی از فازهای پارس جنوبی را توسعه دهند، تعیین تکلیف شدند.

وزیر اسبق نفت گفت: در حالی با این شرکت‌ها قرارداد منعقد شده بود که همین شرکت‌های اروپایی در قطر مالک میدان گازی بودند و مسلم است شرکتی که مالک باشد، نمی‌آید یک پروژه بیع متقابل را در کشور مقابل خود انجام دهد و به خودش زیان و ضرر وارد کند و از این جهت، این شرکت‌ها در معطل کردن فازهای ایران یک کار منطقی انجام می‌دادند و معطل کردن فازهای پارس جنوبی ایران به هر دلیلی، به نفع آنها بود چرا که آنها برداشت بیشتری در قطر انجام می‌دادند.

او گفت: اولین اقدام این بود که قرارداد شرکت‌های اروپایی تعیین تکلیف شد و آنها خلع ید شدند و با کنسرسیوم‌های ایرانی قرارداد بسته شد و تعدادی از شرکت‌های بزرگ ایرانی آمدند و کنسرسیوم‌هایی را تشکیل دادند و قرارداد آنها خیلی شفاف بسته شد و با قیمت مشخص و زمانبندی کارشناسی برای اجرا رفتند.
وزیر اسبق نفت با بیان اینکه فیلم‌های آن زمان موجود است، گفت: اگر این فیلم‌ها را بگیرید، مشاهده می‌کنید، می‌بینید که در مکان‌هایی ارتفاع 200 متر خاک بود و باید خاکبرداری انجام می‌شد و انصافا کسانی که می‌رفتند، مشاهده می‌کردند که در 20 تا 30 کیلومتر یک کار جهادی مانند جبهه جنگ آغاز شده و کار به سرعت پیش می‌رفت و قرارداد تمام 19 فاز باقی‌مانده، اجرایی شد و فاز دوازده که امروز بهره‌بردارى از آن شروع شده، در ابتداى دولت دهم صرفاً یک زمین خالى بود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: این تنها راهی بود که می‌شد به توقع و خواست به حق مردم، جواب مثبت داد، چرا که ما باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمام فازهای‌مان را فعال می‌کردیم تا بتوانیم عقب‌ماندگی برداشت از میدان مشترک را نسبت به قطر طی سنوات آتی جبران کنیم.

میرکاظمی گفت: این سیاه‌نمایی‌ها و اطلاعات دروغی که متاسفانه توسط وزارت نفت مطرح می‌شود که حقایق را وارونه جلوه می‌دهند و با سیاه‌نمایی قصد دارند بعضی از دستاوردهایی را که پیش از این به دست آمده را بپوشانند، امروز به یک کار روزانه تبدیل شده است.
او گفت: در عسلویه یک مرکز کنترل پروژه فازهای پارس جنوبی وجود دارد که این مرکز هیچ کاری به دولت‌ها ندارد که کدام دولت رفته و کدام دولت آمده، بلکه فقط در کنترل پیشرفت پروژه‌ها نظارت و درصد پیشرفت را حتی تا 2 رقم اعشار اعلام می‌کند و برهمین اساس اطلاعات زمان ورود دولت دهم و زمانی که تحویل دولت یازدهم داد، در این مرکز ثبت شده و وجود دارد.

نماینده مردم تهران با اشاره به سخنان وزیر نفت، گفت: اینکه می‌گویند در 8 سال گذشته هیچ کاری انجام نشده به نظر بنده یک بی‌انصافی بزرگ حداقل در حق شرکت‌هایی است که شبانه‌روزی در آنجا کار و تلاش می‌کنند. البته قاسمی وزیر سابق نفت گزارش خوبی از پیشرفت پروژه‌ها در آن زمان ارائه داد.

او گفت: سخنان افرادی که برای بازدید به پارس جنوبی می‌روند، با توجه به اینکه اطلاعات یکسویه به آنها می‌دهند، قابل استناد نیست و اگر این افراد گزارش دقیقی را از مرکز کنترل پروژه پارس جنوبی بگیرند، می‌توانند درصد پیشرفت پروژه‌ها را در آغاز و پایان هر دولت مشاهده کنند که این موضوع خیلی از مسائل را روشن می‌کند.

میرکاظمی در پایان با بیان اینکه احتیاجی به سیاسی کردن این موضوع نیست، گفت: انسان گاهی اوقات در این موضوع خلط و کینه سیاسی می‌بیند که بنده خیلی علاقه‌مند نیستم به این موارد بپردازم.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۲
پس 10 تا فاز پارس جنوبی رو که شما تحویل گرفتی و همون 10 تا رو تحویل دادی میشه کار؟
ناشناس
UNITED STATES
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
جدی!!!؟؟؟ فقط این موضوع نباید سیاسی بشه !؟؟؟؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
چرا دروغ میگویی آقای میرکاظمی؟ تمامی فازهای اصلی پارس جنوبی و پتروشیمی های منطقه در زمان خاتمی درست شد برای ما نیروهای نفتی که در بطن کار بودیم این مسئله محرض است