بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
مدیر عامل مشاور سرمایه گذرای آوای آگاه عنوان کرد:

صنایع پیشرو حتی در صورت عدم توافق هسته ای

عدم حصول نتایج مثبت از این مذاکرات آثار منفی بر وضعیت سودآوری این گروه اعمال می کند و موجب بدتر شدن شرایط سودآوری آنها می گردد. این در حالی است که این صنعت می تواند با بهبود وضعیت سیاسی به افزایش تولید و سودآوری دست یابد.
کد خبر : ۱۲۸۰۵۲
نویسنده :
جمشیدی
نتایج نهایی مذاکرات هسته ای ژنو اصلی ترین عامل اثرگذار بر وضعیت اقتصادی کشور و بازار سرمایه است؛ چراکه دولت در حالی با اجرای برنامه ها و سیاست هایی در داخل کشور نسبت به کنترل و کاهش نرخ تورم موفق عمل کرده که ایجاد رونق در وضعیت اقتصادی کشور نیازمند تعامل با کشورهای خارجی و در پی آن ورود سرمایه گذاران خارجی، جذب نقدینگی های جدید و در نهایت ارتقاء سطح تکنولوژی و تولید صنایع مختلف است.

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: دولت در حال حاضر با پذیرفتن لزوم تعامل و ارتباط با کشورهای خارجی، برنامه های آتی خود را بر مبنای حصول توافق نهایی تدوین کرده که در صورت تحقق آنها شاهد رونق اقتصادی کشور خواهیم بود. حال آنکه به نتیجه نرسیدن این مذاکرات موجب تشدید بی ثباتی و ابهام در شرایط اقتصادی کشور خواهد شد.

مهدی طحانی در خصوص آثار احتمالی ناشی از تمدید این دور از مذاکرات هسته ای ژنو بر وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: قیمت سهام شرکت های بورسی طی چند ماه اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته و روند اصلاحی در بورس به گونه ای تداوم یافته که به نظر می رسد ارزش سهام شرکت های بورسی حتی با انتشار اخبار منفی پیرامون اوضاع سیاسی کشور بورسی بیش از این افت نیابد. بطوریکه پیش بینی می شود در صورت تمدید این دور از مذاکرات شاهد حاکمیت روند نزولی بر بورس طی بازه زمانی کوتاه باشیم.

وی نسبت پی بر ای اسمی بازار را شش مرتبه اعلام کرد و افزود: انتشار گزارشات مناسب عملکرد سه ماهه شرکت ها، نزدیک شدن به پایان فصل برگزاری مجامع در کنار حمایت دولتمردان و متولیان بازار سرمایه حاکی از پتانسیل های بازار سهام برای رشد و رونق است.

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه صنعت پتروشیمی را جزو گروه های پرپتانسیل بورس در صورت توافق یا عدم توافق هسته ای برشمرد و گفت: گروه نفت، گاز و پتروشیمی همواره از جمله صنایع پیشرو و مطرح کشور بوده و دارای مزیت های فراوانی در سطوح داخلی و بین المللی است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: فعالان بازار سرمایه در حالی انتظار انتشار گزارشات نامناسب از شرکت های پتروشیمی را داشتند که برخی از آنها تاکنون عملکرد مناسبی را طی سه ماهه نخست امسال از خود به نمایش گذاشته اند.

چراکه با پیشروی مناسب روند مذاکرات هسته ای به تدریج هزینه هایی همچون هزینه های مالی، حمل و نقل کاهش یافته و امسال برخلاف سال گذشته شاهد افزایش ظرفیت اسمی تولید شرکت های بورسی بوده ایم.

علاوه بر این، صنعت پالایشی کشور نیز در صورت تعیین تکلیف ابهامات موجود میان این مجموعه ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفنی پیرامون نرخ خرید خوراک مصرفی و قیمت فروش فرآورده های تولیدی از پتانسیل رشد سودآوری برخوردار هستند.

طحانی افزود: افزایش سرمایه بانک ها به منظور ارتقاء توان وام دهی آنها به متقاضیان در حالی مقرر گردیده که به نظر می رسد این امر بر وضعیت سودآوری این گروه نیز تأثیرگذار باشد.

وی صنعت خودرو را تنها صنعتی برشمرد که در صورت عدم توافق هسته ای ژنو وضعیت سودآوری آن با مشکلات فراوانی رو به رو می شود و در این باره ابراز داشت: عدم حصول نتایج مثبت از این مذاکرات آثار منفی بر وضعیت سودآوری این گروه اعمال می کند و موجب بدتر شدن شرایط سودآوری آنها می گردد. این در حالی است که این صنعت می تواند با بهبود وضعیت سیاسی به افزایش تولید و سودآوری دست یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر