بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶
با توجه به تفکر حاکم بر محافل صنعتی – اقتصادی امروز جهان مبنی بر افزایش توان رقابت در عرصه جهانی و پیرو استراتژی مدون توسعه صنعتی کشور، صنایع وابسته به منابع طبیعی از جمله صننعت فولاد به دلیل مواد اولیه و انرژی ارزان و فراوان دارای مزیت رقابتی شناخته اند.
کد خبر : ۱۲۸۵۲۶
جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ذوب آهن اصفهان ( سهامی عام ) رأس ساعت 10:00 روز چهارشنبه مورخ 93.4.25 در محل تالار آهن شرکت ذوب آهن اصفهان با حضور بیش از 95 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای خالق به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان انباردار و شیرمحمدپور و به دبیری آقای فلاح تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس آقای سهرابی و نماینده موسسه حسابرسی کاظمی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط سعدمحمدی مدیر عامل شرکت و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

  1. تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی 1392.12.29
  2. به دلیل زیان انباشته شرکت، مبلغی به عنوان سود نقدی تصویب نشد
  3. انتخاب موسسه حسابرسی سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت
  4. انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

اعضای هیأت مدیره:

کسب رتبه اول در رشد تولید، ثبت شش رکورد طی سال 92، حضور در عرصه خطوط ریلی

گزیده اطلاعات:

کسب رتبه اول در رشد تولید، ثبت شش رکورد طی سال 92، حضور در عرصه خطوط ریلی

پیام هیأت مدیره:

مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت فولاد در سال 1392

صنایع فولاد یکی از صنایع اساسی و زیر بنایی جامعه است و از نظر سرمایه گذاری، نیاز ارزی، ایجاد اشتغال مستقیم و تأمین نیازهای جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در کنار صنعت نفت همچنان به عنوان مهمترین محصولات تولیدی جهان باقی خواهند ماند چراکه رشد و توسعه کشورها به این دو محصول وابستگی شدید خواهد داشت. عواملی مانند عدم پایداری اقتصادی و سیاسی کشورهای در حال توسعه، تغییرات قیمت نفت و افزایش گروه سنی بین 14 الی 32 سال در جهان به عنوان بالاترین مصرف کنندگان فولاد نیاز به بازارهای جهانی به ویژه چین، افزایش قیمت های حمل و نقل جهانی، قیمت مواد اولیه و سنگ آهن و همچنین قیمت انرژی و نفت در افزایش تقاضای فولاد و همچنین روند قیمت آن تأثیر بسزایی خواهد داشت.

با توجه به تفکر حاکم بر محافل صنعتی اقتصادی امروز جهان مبنی بر افزایش توان رقابت در عرصه جهانی و پیرو استراتژی مدون توسعه صنعتی کشور، صنایع وابسته به منابع طبیعی از جمله صننعت فولاد به دلیل مواد اولیه و انرژی ارزان و فراوان دارای مزیت رقابتی شناخته اند.

با توجه به برنامه چهارم توسعه کشور و سیاست گسترش تولید از طریق ایجاد و توسعه ظرفیت های جدید تولیدی و اولویت دادن در تخصیص امکانات موجود به این قبیل تولیدات می توان پیش بینی نمود که در آینده ای نه چندان دور سطح تولید محصولات مزبور از میزان نیاز داخلی بالاتر رفته و لذا طبیعی است که به دنبال بازارهای صادراتی جهت صدور تولیدات مازاد بر نیازهای داخلی به خارج از کشور باشیم ضمن آنکه وجود دو کشور جنگزده در همسایگی ایران، تولیدات کشور می توانند در منطقه بازارهای خوبی داشته باشند.

موقعیت رقابتی ذوب آهن:

تولید فولاد خام کشور طی سال های 1391 و 1392 بیانگر آن است که شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با 19 درصد افزایش تولید بیشترین میزان رشد را داشته است. فولاد مبارکه 8 درصد و فولاد خوزستان 2 درصد و کل کشور رشد 6 درصدی را تجربه کرده است.

کسب رتبه اول در رشد تولید، ثبت شش رکورد طی سال 92، حضور در عرصه خطوط ریلی

رتبه شرکت در تولید فولاد خام کشور طی سال 1392

حاشیه مجمع:

مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت ذوب آهن اصفهان در تاریخ 25 تیر ماه جاری برگزار شد و با حضور بیش از 95 درصد سهامداران رسمیت یافت.

در ابتدای این جلسه اردشیر سعدمحمدی، مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان به قرائت گزارش هیأت مدیره پرداخت و در جمع سهامداران گفت: سال مالی 92 در حالی پایان یافت که تولید فولاد خام در ذوب آهن اصفهان در مقایسه با دیگر شرکت های رقیب نسبت به سال 91 بیش از 19 درصد رشد داشت و در نتیجه این عملکرد "ذوب" مقام اول را در میزان رشد تولید از آن خود کرد.

وی افزود: همچنین در سال 92 "ذوب" موفق به ثبت شش رکورد در روند تولید خود شد؛ بطوریکه در فرآیند آگرومراسیون در بازه روزانه، ماهانه و سالانه رکورد زدیم، در تولید چدن مذاب نیز از رکورد تاریخی ثبت شده در عمر فعالیت خود عبور کردیم، ثبت رکورد تولید شمش آماده و نیز محصول نهایی در آذر ماه سال گذشته نیز از دیگر موفقیت های ذوب آهن اصفهان بوده است.

وی با اشاره به افزایش هزینه نهاده های تولید از جمله قیمت سنگ آهن مصرفی، حقوق و دستمزد همزمان با کاهش مقدار و قیمت داخلی و جهانی فروش از تحقق بالاترین رقم سود هر سهم در تاریخ فعالیت "ذوب" سخت گفت و افزود: مهمترین عامل در تحقق سود خالص بیش از 390 میلیارد تومانی، کاهش قیمت تمام شده تولید محصول در شرایطی بوده که قیمت های جهانی روندی نزولی را در اختیار داشته و رکود در بازار تقاضای محصولات نیز موجب کاهش مقدار فروش شده است.

سعدمحمدی حضور "ذوب" در عرصه خطوط ریلی کشور و راه اندازی خط تولید نوردریل را از دستاوردهای مهم این مجموعه دانست و افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران سالانه به هزار کیلومتر ریل نیازمند است که با قیمت جهانی حدود 3100 تومان محاسبه می شود. در صورتیکه "ذوب" تولید خود را در این حوزه با قیمت پایین تر از قیمت جهانی آغاز کند سود مطلوبی را به دست خواهد آورد. در همین راستا طی روزهای اخیر خط تولید با حضور وزرای راه و صنعت و معدن راه اندازی شد و قرارداد پیش فروش 250 هزار تن ریل منعقد گردید و کلیه تجهیزات مورد نیاز این خط نیز طی سال جاری وارد ایران شده و تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: افزون بر اینکه اکثر کشورهای منطقه فاقد خطوط ریلی با استانداردهای جهانی هستند و این زمینه لازم را برای توسعه بازارهای هدف محصولات ریلی "ذوب" فراهم می سازد.

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان یکی از مشکلات فعلی این مجتمع را کمبود ذغال سنگ مصرفی در کشور دانست و افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید کک در کشور حدود دو میلیون و 550 هزار تن می باشد و در مقابل حدود چهار میلیون تن کنسانتره ذغال سنگ نیاز است؛ در حالیکه طی سال گذشته تنها حدود 800 هزار تن کنسانتره در کشور تولید شده، از این رو "ذوب" برای افزایش جذب ذغال مصرفی اقدام به خریداری شرکت ذغال سنگ شاهرود کرد و با حضور در مزایده بهره برداری از یک معدن ذغال سنگ واقع در طبس، قراردادی برای 18 سال استفاده از معدن مذکور را منعقد کرده است. افزون بر آنکه خرید معادن جدید از استراتژی های "ذوب" است.

وی از اجرای برنامه PCI جهت کاهش هزینه قیمت تمام شده محصولات و ثبت رکوردهای جدید تا پایان سال مالی جاری سخن گفت و افزود: سرمایه گذاری و اجرای PCI در راستای استفاده از پودر ذغال سنگ در کوره ها حداقل 13 درصد مصرف کک و ذغال سنگ را در فرآیند تولید کاهش می دهد و حداکثر طی بازه دو ساله بازگشت سرمایه آن اتفاق خواهد افتاد.

سعدمحمدی با اشاره به امکان توسعه صادرات به بازارهای عراق، قطر و عمان از پوشش کامل زیان انباشته بدون استفاده از برنامه افزایش سرمایه خبر داد و تأکید کرد: برای غلبه بر مشکلات مالی و نقدینگی مورد نیاز برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در دستورکار قرارداد و اقدامات لازم برای اخذ مجوزهای لازم از سازمان بورس انجام شده است. در مراحل بعدی نیز جهت اجرای طرح های توسعه ای برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی پیگیری های قانونی صورت خواهد گرفت.

در خاتمه جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه با رأی اکثریت سهامداران صورت های مالی عملکرد سال مالی 92 بدون تقسیم سود نقدی به تصویب رسید و مقررگردید مبلغ 23 میلیارد تومان بابت هزینه فعالیت تیم های ورزشی ذوب آهن اصفهان و مبلغ چهار میلیارد تومان برای کمک های بلاعوض و عال المنفعه در استان اصفهان اختصاص یابد. همچنین تعیین سقف پاداش کارکنان برای عملکرد سال مالی 92 در اختیار هیأت مدیره قرار گرفت.

شایان ذکر است در مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام "ذوب" که با ترکیب هیأت رییسه مجمع عادی سالیانه و در همان روز برگزار شد، با توجه به مجوزهای صادره از سوی سازمان بورس بند قانونی لازم جهت اصلاح اساسنامه شرکت مبنی بر اضافه نمودن فعالیت های مرتبط با اکتشاف و استخراج معدن و سرمایه گذاری در معادن به اساسنامه "ذوب" اضافه شد.

رویدادهای شاخص شرکت در سال 1392

  1. بهره برداری از باطری شماره 3 کک سازی
  2. بازسازی و راه اندازی باطری شماره 1 کک ساز در دهه فجر
  3. رکورد تولید آگلومره به میزان 335.969 تن در آبان ماه
  4. رکورد تولید 260 هزار و 2 تن محصولات نوردی در آذر ماه
  5. رشد 19 برابری سود خالص شرکت
  6. فراهم نمودن مقدمان نهایی خرید سهام شرکت ذغال سنگ البرز شرقی جهت تأمین ذغال سنگ مصرفی شرکت
  7. قرارداد توسعه نورد 650 برای تولید ریل UIC با ظرفیت تولید 400 هزار تن در سال و قابل افزایش تا 600 هزار تن و تأمین خطوط ریلی به منظور توسعه صنعتی کشور و جلوگیری از خروج ارز
  8. رشد بیش از 19 درصدی تولید فولاد خام شرکت (بیشتر از سایر شرکت های فولادی کشور)
  9. ارتقاء جایگاه شرکت در بازار سرمایه با رشد بیش از 47 درصدی ارزش سهام شرکت (بالاتر از صنایع مهم دیگر)
  10. کسب افتخار صادرکننده نمونه کشوری برای پنجمین مرتبه و دومین بار متوالی
  11. دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف کننده
  12. همکاری با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران جهت تدوین و بازنگری استانداردهای ملی تیرآهن بال پهن موازی گرم نور دیده سبک، نیمه سنگین و سنگین، میلگردهای گروه نوردیده بتن مسلح و همچنین استانداردهای ملی مرتبط با محصولات فولادی
  13. اخذ تندیس واحد نمونه استاندارد کشوری
  14. انجام بالغ بر 33 مورد نظرسنجی در بین ذینفعان شرکت شامل کارکنان، مشتریان، پیمانکاران و جامعه
  15. کسب رتبه برتر در زمینه تکریم ارباب رجوع توسط روابط عمومی ذوب آهن
  16. اجرایی ممیزی داخلی مشترک سیستم های مدیریت کیفیت ISO9001:2008، زیست محیطی ISO14001:2004، ایمنی و بهداشت شغلی OHSAS 18001:2007، آموزش ISO 10015 و پیگیری اقدامات اصلاحی پیشگیرانه مرتبط با موارد عدم انطباق های یافت شده در ممیزی ها
  17. اجرای ممیزی آراستگی محیط کار در مدیریت های حوزه معاونت بهره برداری

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ یک میلیون ریال (شامل تعداد 1000 سهم، به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ 7.868.406 میلیون ریال (شامل تعداد 7.868.405.600 سهم، به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال) در پایان سال مالی منتهی به 1392.12.29 افزایش یافته است.

کسب رتبه اول در رشد تولید، ثبت شش رکورد طی سال 92، حضور در عرصه خطوط ریلی

کسب رتبه اول در رشد تولید، ثبت شش رکورد طی سال 92، حضور در عرصه خطوط ریلی

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

وضعیت معاملات و قیمت سهام

شرکت در تاریخ 1390.7.13 در فرابورس در گروه فلزات اساسی با نماد ذوب درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 1390.11.19 مورد معامله قرار گرفته است.

کسب رتبه اول در رشد تولید، ثبت شش رکورد طی سال 92، حضور در عرصه خطوط ریلی

وضعیت نقد شوندگی سهام و کیفیت افشاء اطلاعات شرکت

اطلاعات مربوط به پیش بینی های درآمد هر سهم شرکت برای سال مالی منتهی به 1392.12.29 و عملکرد واقعی آن به شرح زیر بوده است:

کسب رتبه اول در رشد تولید، ثبت شش رکورد طی سال 92، حضور در عرصه خطوط ریلی

کسب رتبه اول در رشد تولید، ثبت شش رکورد طی سال 92، حضور در عرصه خطوط ریلی

کسب رتبه اول در رشد تولید، ثبت شش رکورد طی سال 92، حضور در عرصه خطوط ریلی

پیشنهاد هیأت مدیره برای تقسیم سود

طبق مصوبه مجمع عمومی سنوات قبل، در اجرای مفاد 140 و 238 اصلاحیه قانون تجارت مصوبه سال 1347 و ماده 51 اساسنامه مبلغ 350.158 میلیون ریال از سود قابل تخصیص به اندوخته های قانونی منتقل شده است. به موجب مفاد مواد یاد شده تا رسیدن مانده اندخته قانونی به 10 درصد سرمایه شرکت، انتقال یک بیستم از سود خالص شرکت به اندوخته فوق الذکر الزامی است. اندوخته قانونی قابل انتقال به سرمایه نیست و جز در هنگان انحلال شرکت، قابل تقسیم بین سهامداران نمی باشد.

- سایر اندوخته ها جمعاً به مبلغ 387.488 میلیون ریال در تاریخ ترازنامه متشکل از اندوخته سرمایه ای به مبلغ 14.973 میلیون ریال از محل سود سنوات قبل و اندوخته طرح توسعه به مبلغ 372.515 میلیون ریال از محل سود سنوات 1377 الی 1380 می باشد که به موجب مصوبات مجامع عمومی در حساب ها منظور شده است.

- برای سال 1392 به دلیل وجود زیان انباشته سود قابل تقسیم وجود ندارد.

اطلاعات طرح ها و پروژه های شرکت

کسب رتبه اول در رشد تولید، ثبت شش رکورد طی سال 92، حضور در عرصه خطوط ریلی

برنامه های آینده شرکت

الف) گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی شیوه های فروش و ارایه بهتر خدمات پس از فروش مشتریان

  1.  افزایش حضور در بورس کالا از طریق پذیرش محصولات جانبی تولیدی شرکت
  2. افزایش صادرات محصولات فرعی مانند لجن آگلومراسیون و کک ریزه
  3. دستیابی به بازارهای جدید صادراتی و به دست آوردن سهم بیشتر از بازار در کشورهایی مانند ارمنستان و تاجیکستان
  4. ثبت بین المللی برند شرکت در کشورهای عراق و افغانستان
  5. کاهش محصولات طول کوتاه و رصد مداوم قیمت جهانی و اعلام قیمت های متناسب با رقبا و بازار

ب) تولید محصولات

کسب رتبه اول در رشد تولید، ثبت شش رکورد طی سال 92، حضور در عرصه خطوط ریلی

ج) مشارکت ها و سرمایه گذاری ها

ضمن بررسی دقیق بازار سرمایه و با بهره گیری از گزارشات تحلیل با رویکرد سرمایه گذاری در بخش های تأمین کننده مواد اولیه شرکت نظیر معادن ذغال سنگ و سنگ آهن نسبت به مدیریت پرتفوی و کاهش ریسک سرمایه گذاری ها اقدام خواهد شد تا در نهایت منجر به کسب بازدهی بیشتر از سرمایه گذاری ها و به دست گرفتن مدیریت شرکت های تأمین کننده مواد اولیه ذوب آهن با هدف کاهش بهای تمام شده محصولات تولیدی گردد.

د) شیوه های تأمین مالی

براساس پیش بینی های صورت گرفته و با توجه به عدم امکان تأمین مالی خارج از کشور در سال 93 گرایش شرکت به سمت تسهیلات بانکی داخل کشور و همچنین با توجه به واگذاری سهام شرکت در بازار بورس اوراق بهادار، اخذ تسهیلات از طریق بازار سرمایه و تسهیلات صندوق توسعه ملی می باشد.





وبسایت شرکت
http://esfahansteel.com/


اشتراک گذاری :
ارسال نظر