بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۶
کد خبر : ۱۲۸۷۶۶
 
پس از آن که روشن شد رسیدن به توافق نهایی تا موعد مقرر (20 جولای، 29 تیر) مقدور نیست، ایران و کشورهای 1+5 تصمیم به تمدید دوره گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو گرفتند.

به گزارش ایسنا، مذاکرات فشرده‌ای درخصوص شرایط و چگونگی این تمدید صورت گرفت. نهایتاً یک سند توضیحی یک صفحه ای به صورت غیررسمی (non-paper) آماده گردید که طی آن طرفین نحوه تمدید دوره گام اول توافق ژنو را بیان نموده‌اند.

در این سند مقرر شده است که دو طرف به اجرای مؤثر و به موقع اقدامات مندرج در برنامه اقدام مشترک همچنان ادامه دهند.

علاوه بر این دولت آمریکا متعهد شده است با همان شرایط و ضوابط تفاهم ژنو که در واقع آزادسازی مبلغ 2/4 میلیارد دلار را در مقابل رقیق سازی و اکسیدسازی مواد 20 درصد مقرر ساخته بود، این بار مبلغ دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار از دارایی های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را ظرف این چهار ماه آزاد کند.

این مبلغ در چهار قسط 500 میلیون دلاری و دو قسط 400 میلیون دلاری، در فواصل زمانی تقریباً هر سه هفته یک بار به شرح زیر پرداخت خواهد شد:

قسط اول : 500 میلیون دلار در روز 10 مرداد 1393 (اول اوت 2014)
قسط دوم: 500 میلیون دلار در روز 3 شهریور 1393 (25 اوت 2014)
قسط سوم: 400 میلیون دلار در روز 26 شهریور 1393 (17 سپتامبر 2014)
قسط چهارم 500 میلیون دلار در روز 18 مهر 1393 (10 اکتبر 2014)
قسط پنجم : 500 میلیون دلار در روز 12 آبان 1393 (3 نوامبر 2014)
قسط ششم : 400 میلیون دلار در روز 2 آذر 1393 (23 نوامبر 2014)

آمریکا در این سند توضیحی پذیرفته است که پرداخت به موقع این مبالغ را به نحوی ممکن نماید که از بروز اشکالات و تأخیراتی که در شش ماهه گذشته رخ داده بود، خودداری شود.

علاوه بر این کشورهای اروپایی و آمریکا پذیرفته‌اند که در اجرای مؤثرتر لغو تحریم‌های بیمه، شرایطی را در نظر بگیرند که با توجه به کوتاه بودن تمدید چهار ماهه تفاهم ژنو، چنانچه خسارتی در طول دوره چهار ماهه رخ دهد، پرداخت مربوطه بعد از چهار ماه نیز بتواند صورت گیرد.

این تعهد جدید از سوی آمریکا اطمینان خاطر بیشتری برای شرکت های بیمه‌گزار، به خصوص برای بیمه حمل و نقل دریایی از جمله بیمه نفتکش ها برای حمل نفت ایران، ایجاد خواهد کرد و برخی از تردیدهای آنها را پوشش خواهد داد.

براساس این سند توضیحی، جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام نموده است که برنامه از پیش طراحی شده ی خود را برای تهیه سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ادامه خواهد داد و به طور مشخص 25 کیلو از اکسید 20 درصد خود را به صفحه های سوخت برای مصرف راکتور تهران تبدیل خواهد کرد.

ایران همچنین براساس برنامه طراحی شده خود ، مواد غنی شده زیر دو درصد خود را که اضافات ناشی از فرآیندهای ناقص قبلی است، به هگزافلوراید اورانیوم طبیعی برخواهد گرداند تا آماده غنی سازی مجدد شوند.

دو ابهام مشخص در اجرای توافق ژنو که نسبت به نحوه ی دسترسی آژانس به کارگاه های ساخت قطعات و نیز تولید سانتریفیوژهای جدید بود نیز در این سند توضیحی، به گونه ای که هیچ تعهدی فراتر از توافق ژنو برای جمهوری اسلامی ایجاد نکند، مرتفع گردیده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر