بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
در مجمع عمومی عادی سالیانه سیمان داراب تصویب شد؛

سود نقدی 350 ريالی به ازای هر سهم ویژه سهامداران

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان داراب ( سهامی عام ) رأس ساعت 10:00 روز سه شنبه مورخ 1393.04.31 درمحل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با حضور بیش از 90 درصد سهامداران برگزار شد.
کد خبر : ۱۲۸۸۲۳

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان داراب ( سهامی عام ) رأس ساعت 10:00 روز سه شنبه مورخ 1393.04.31 درمحل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با حضور بیش از 90 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای متقاعدی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان آزاده و امیر حسینی و به دبیری آقای مجید پور تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل محترم جناب آقای مجید پور و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی 1392.12.29

2- تقسیم 350 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی رهبین به عنوان حسابرس و بازرس اصلی و موسسه حسابرسی رهیافت به عنوان بازرس علی البدل

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

مجمع سیمان داراب

اعضاء هیأت مدیره

مجمع سیمان داراب

پیام هیأت مدیره

هیأت مدیره در سال 1392 با تکیه بر رهنمودهای ارزشمند سهامداران محترم علیرغم مشکلات موجود در فضای کسب و کار و کاهش تقاضا و افزایش عرضه سیمان توفیق داشته است که اهداف بودجه تدوین شده را محقق نماید.

مروری بر وضعیت صنعت سیمان در سال 1392 نشان می دهد که در اغلب استانها منجمله استان فارس و استانهای هم جوار تولید و عرضه سیمان مازاد بر تقاضا بوده و حفظ سهم بازار مهم ترین دغدغه تولید کنندگان سیمان منجمله سیمان داراب بوده است. در این عرصه کارخانجاتی که به بازارهای اصلی مصرف و مبادی صادراتی نزدیک ترند مشکلات کمتری دارند. فاصله کارخانه سیمان داراب از اصلی ترین بازار مصرف خود(شیراز) بالغ بر 200 کیلومتر فاصله دارد و هم چنین فاصله کارخانه تا بندر عباس بالغ بر 400 کیلومتر می باشد و فاصله آن تا مبادی صادراتی چزابه و شلمچه بیشتر از هزار کیلومتر می باشد و برای رقابت و همسان سازی قیمت فروش سیمان تولیدی با دیگر کارخانجات استان فارس نظیر کارخانه سیمان فارس نو و فارس بایستی ما به التفاوت کرایه حمل را به عنوان یارانه حمل پرداخت نماید. شرکت در سال 1392 نیز به دلیل فزونی عرضه سیمان نسبت به تقاضا در استان فارس قسمتی از سیمان تولید شده را به مبادی صادراتی و خارج از استان ارسال نموده است. در بخش بهای تمام شده ادامه تحریم های بین المللی و مشکلات ناشی از رکورد تورمی و سیاست های انقباظی سیستم بانکی هم چنان از مهم ترین چالش های کارخانجات تولید کننده سیمان بوده است.

کاهش بودجه های عمرانی و هم چنین ائامه رکورد حاکم بر بخش ساخت و ساز منجر به کاهش تقاضای کل مصرف سیمان گردید و این شرایط در مورد برخی کارخانجات منجمله کارخانه سیمان داراب محسوس تر و آثار آن نمایان تر بوده است.

در سال 1392 بالغ بر 18.82 هزار تن سیمان و کلینکر از کشور به مبادی مختلف صادراتی حمل و به کشورهای مختلف عمدتاً عراق صادر گردیده است.

شرکت سیمان داراب نیز در راستای استراتژی شرکت بالغ بر 221 هزار تن سیمان و کلینکر صادرات داشته که سهم شرکت از کل صادرات کشور بالغ بر 1.17 درصد بوده است.

هم چنین در سال مورد گزارش معادل 55.622 هزار تن سیمان توسط کارخانجات تولید کننده سیمان در داخل کشور توزیع گردیده که سهم شرکت از بازار داخلی با توزیع بالغ 829.177 تن معادل 1.5 درصد بوده است.

عملکرد شرکت و میزان دستیابی به اهداف تعیین شده

شرکت سیمان داراب در سال مورد گزارش بالغ بر 1.050.185 تن سیمان و کلینکر در بازارهای داخلی و صادراتی تحویل داد. ضعف موجود در ناوگان حمل و نقل منطقه و کمبود تریلر هم چنان از مشکلات عمده پیش روی شرکت می باشد. در سال گذشته تعداد 50 دستگاه تریلر فاو به همراه کفی ها و تجهیزات مربوطه خریداری و به ناوگان حمل و نقل شرکت اضافه گردید.

در حال حاضر ناوگان حمل و نقل شرکت با در اختیار داشتن 146 دستگاه تریلر نقش تعیین کننده ای در ساماندهی حمل و نقل منطقه و حمل و سیمان تولیدی به مبادی صادراتی ایفا می نماید.

سرمایه گذاری های انجام شده جهت 50 دستگاه تریلر و تجهیزات مربوطه بالغ بر 150 میلیارد ریال بوده که با پیگیریهای انجام شده مبلغ 40 میلیارد ریال از بانک توسعه صادرات به عنوان تسهیلات دریافت و مابقی از منابع شرکت تأمین گردید. در سال گذشته علیرغم اقدامات انجام شده برای دریافت 200 میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی و اخذ مصوبات استانی و وزارت صنعت و معدن و تجارت متاسفانه به علت تفسیر خاص صندوق توسعه ملی از مصولات مربوطه موفق به اخذ تسهیلات پیش بینی شده نشدیم و سرمایه گذاری انجام شده به همراه پروژه های بهینه سازی الکترو فیلتر اصلی کارخانه و تعمیرات دوره ای آسیابهای سیمان نقدینگی شرکت را به شدت تحت تأثیر قرار داد و تأمین مالی را با چالش جدی مواجه ساخت.

میزان دستیابی به اهداف تعیین شده

مجمع سیمان داراب

جایگاه شرکت سیمان داراب در استان فارس و وضعیت رقابتی شرکت

سیمان تولید شده در استان فارس در سال 1392 بالغ بر 4.381 هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته تغییر محسوس نداشته است. سهم شرکت سیمان داراب از تولید و توزیع استان معادل 1.050 هزار تن بوده که معادل 24 درصد از تولید کل استان را داشته است.

استراتژی های شرکت

شرکت سیمان داراب به عنوان یک بنگاه اقتصادی بر مبنای کارت امتیازی متوازن اقدام به تدوین استراتژی خود در چهار منظر مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و منظر رشد و یادگیری نمود. اخیراً با توجه به تغییر فضای کسب و کار و تنگ تر شدن فضای رقابتی اقدام به بازنگری در استراتژی خود نموده و با اجرای پروژه هایی که برنامه عملیاتی استراتژی های شرکت را پشتیبانی می نماید در جهت دستیابی به اهداف شرکت اقدام نموده است.

استراتژی های اصلی شرکت

افزایش سود خالص هر سهم (EPS)-افزایش سهم بازار-توسعه صادرات-افزایش رضایتمندی مشتریان-کاهش آلاینده ها-بهینه سازی مصرف انرژی-ارتقای شاخص های HSE-افزایش رشد و یادگیری تقویت سیستم های مدیریتی-توسعه سیستم ها و زیر ساخت IT-ارتقای سطح توانمندی ها.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ 5 میلیون ریال (شامل تعداد 500 سهم، به ارزش اسمی هر سهم 10.000 ریال) بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ 600.000 میلیون ریال (شامل تعداد 600.000.000 سهم، به ارزش اسمی هر سهم 1.000 ریال) بر مبنای مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 92.11.21 افزایش یافت و در تاریخ 93.4.16 به ثبت رسید.

مجمع سیمان داراب

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

وضعیت معاملات و قیمت سهام

شرکت در تاریخ 1383.11.05 به عنوان چهار صد و دهمین شرکت در بورس اوراق بهادار تهران در گروه سیمان، آهک، گچ با نماد ساراب پذیرفته شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 1383.11.05 مورد معامله قرار گرفته است.

وضعیت سهام شرکت طی 3 سال اخیر به شرح زیر بوده است:

مجمع سیمان داراب

رتبه کیفیت افشاء اطلاعات و نقد شوندگی سهام

وضعیت رتبه بندی شرکت از لحاظ نقد شوندگی سهام و کیفیت افشاء اطلاعات در سال مالی منتهی به 1392.12.29 بر اساس ارزیابی سازمان بورس و اوراق بهادار به شرح زیر بوده است:

مجمع سیمان داراب

جایگاه شرکت در صنعت سیمان

شرکت در گروه صنعت سیمان، آهک، گچ فعالیت می کند در سال 1392 معادل 1.011.717 تن سیمان تولید نموده است. شرکت در بین شرکتهای فعال در این صنعت با حجم فروش بالغ بر 1.000.000 تن سیمان در رده 25 قرار دارد. با عنایت به اینکه شرکت در حال حاضر مالک16.12 درصد از سهام سیمان دشتستان بوده و با در نظر گرفتن سبد سهام شرکتهای سیمانی ظرفیت تولیدی شرکت بالغ بر 1.600.000 تن می باشد که در این صورت رتبه شرکت در رده یازده قرار می گیرد.

میزان تولید و تحویل سیمان و کلینکر کشور و سهم سیمان داراب در سال 1392 مطابق جدول ذیل می باشد:

مجمع سیمان داراب

تولید کلینکر در کل کشور در سال 92 نسبت به سال گذشته بالغ بر 2 درصد افزایش و تولید سیمان نسبت به مدت مشابه آن 2.5 درصد کاهش داشته است. شرکت در سال 1392 در حد ظرفیت اسمی و در سال های گذشته همواره فراتر از ظرفیت اسمی نسبت به تولید کلینکر و سیمان اقدام نموده است و تحقق این امر علیرغم گذشت ده سال از بهره برداری مرهون راهبری اصولی و با تکیه بر دانش مهندسی مجموعه همکاران سیمان داراب و افزایش بهره وری نیروی انسانی بوده است.

خلاصه اقدامات انجام شده:

بهینه سازی مصرف هوای ایر اسلایدها به علت ظرفیت بیش از حد نیاز فن های هوا دهی ایر اسلایدها عملاً بالانس و تناسب هوا دهی نامناسب بود که باعث افزایش مصرف انرژی الکتریکی و کاهش راندمان ایراسلایدها می گردید. با بهینه سازی مصرف هوای ایراسلایدها در آسیابهای مواد و سیمان انرژی الکتریکی کاهش یافت و راندمان بگ فیلتر مسیر سیر کوله فن سپراتور سیمان نیز افزایش یافت

- طراحی ساخت و نصب غبار گیر بین سیلوهای کلینکر

- طراحی و نصب بگ فیلتر داکت ورودی آسیاب مواد

- جایگزینی موتور کمکی کوره با موتور فولکس موجود در خط تولید به علت خرابی های مکرر و عدم امکان تأمین قطعات

- کاهش مصرف کیسه بگ فیلتر با توجه به فرآیند ممیزی فنی داخلی

- اجرای پروژه 5s در کارگاه نوسازی

- تعمیر اساسی سه دستگاه بلوئر موجود بجای خرید بلوئرهای جدید

- ساخت چرخ دنده گیربکس ایرون فیدر بجای خرید گیربکس کامل

- تعمیر و بازسازی کلیه کمپرسورهای معیوب کارخانه بجای خرید کمپورسورهای جدید

- ساختهوزینگ روتور سنگ آهک و جایگزین روغن غلتک های آسیاب مواد خام با روغن مشابه خارجی

- تعمیر HUB غلتک آسیاب مواد خام توسط شرکت توانمند داخلی و بی نیازی از خرید HUB جدید

- تعویض سیم هیدرولیک ریکلایمر با طراحی و ساخت شرکتهای داخلی

- خرید سیستم هیدرولیک کامل استاکر با طراحی و ساخت شرکتهای داخلی و با اسافاده از تابلوهای برقی موجود

- خرید و نصب سیستم گریس پاش سنگ شکن آهک

- بازسازی پوسته یاتاقان کوره با روش تمبالاک

- طراحی و ساخت دمپر افقی و عمودی توسط دفتر فنی و واحد مکانیک کارخانه

- بازسازی 54 الکترو موتور اسقاطی

- تغییر طرح لیمیت باکس سوئیچ شیرهای مشعل گاز و مازوت (از حالت تیغه ای به آلقایی)

- بازسازی 30 عدد کلید لوکال زیمنس

- استفاده مجدد از نوار نقاله ها مستعمل با برش داون عرضی نوارها

برنامه های آینده شرکت

گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی شیوه های فروش

در جهت گسترش بازارهای فروش داخلی شرکت در نظر دارد با بررسی نیازهای مصرفی سیمان در منطقه و استانهای هم جوار و تداوم برنامه های مشتری مداری بتنی بر استراتژی های شرکت ضمن حفظ سهم بازار موجود به بازارهای جدید ورود نماید و هم چنین با حفظ بازار صادراتی موجود خود در عراق به بازارهای جدید سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای آفریقایی راه پیدا کند.

تولید محصولات و معرفی محصولات جدید

شرکت در نظر دارد با توجه به نیازهای مشتریان داخلی و صادراتی به محصولات تولید خود تنوع بخشیده و علاوه بر تولید سیمان تیپ 2 و پوزولانی و تیپ 5 صادراتی که در حال حاضر تولید می گردد در نظر دارد حسب نیاز مشتریان نسبت به اخذ گواهی نامه استاندارد سیمان تیپ 3 و سیمان های آغشته اقدام و نسبت به تولید آن اقدام نماید.

مشارکت ها و سرمایه گذاریها

شرکت در حال حاضر مالکیت 16.12 درصد از سهام صنایع سیمان دشتستان را در اختیار دارد. با توجه به اینکه سرمایه شرکت در شرکت صنایع سیمان شهر کرد بدلیل نگرش خاص سهامدار اکثریت عملا به دارای غیر مولد تبدیل گردیده بود با تمهیدات اتخاذ شده سهام خود را در شرکت یاد شده به سهامدار اکثریت (بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) واگذار و از محل منابع ایجاد شده اقدام به خرید و مدیریت یک سبد سهام متشکل از شرکتهای تولید کننده سیمان نمود. هدف شرکت نگهداری بلند مدت این سبد سهام و دریافت سود مناسب می باشد. در حال حاضر شرکت سیمان داراب مالک بالغ بر 99 درصد سهام شرکت حمل و نقل امید سیمان داراب می باشد . در سال جاری تعداد 50 دستگاه کامیون به همراه کفی خریداری و به ناوگان حمل و نقل اضافه شد، شرکت یاد شده در حال حاضر از 96 دستگاه کامیون استفاده می نماید که نقش بسیار تعیین کننده ای در حمل و نقل سیمان تولیدی شرکت به مبادی مصرف داخلی و بازارهای صادراتی دارد. هم چنین معادل 50.6 درصد از سهام شرکت توسعه و عمران داراب متعلق به شرکت می باشد. شرکت یاد شده در حال حاضر عهده دار قراردادهای تأمین نیروی انسانی، فضای سبز و بارگیرخانه بوده و در نظر دارد با تجهیز امکانات موجود و با مشارکت سرمایه گذاران شهرستان در پروژه های تولیدی و ساخت و ساز سرمایه گذاری نماید.

شرکت برای تداوم سودآوری و افزایش راندمان و بهره وری، نیازمند اجرای پروژه هایی در سال 1393 می باشد.

برخی از پروژه های آتی شرکت

مجمع سیمان داراب

صورت سود و زیان شرکت:


مجمع سیمان داراب


آدرس وبسایت شرکت:

http://www.darabcement.com/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر