بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۵
کد خبر : ۱۲۹۴۵۹
نمایندگان خواهان استیضاح رضا فرجی دانا وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری یکی از اصلی ترین شروط خود را برای انصراف از این مساله، اخراج آن دسته از دانشجویان ستاره داری عنوان می کنند که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم به تحصیل بازگشته اند.

به گزارش ایرنا، ماه گذشته و پس از پا درمیانی حجت الاسلام سیدحسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر نواب رییس مجلس شورای اسلامی و همچنین مذاکراتی که حجت الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری و شخص رضا فرجی دانا با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتند، مهلتی یک ماهه برای بررسی بیشتر طرح استیضاح وزیر علوم تعیین شد؛ این مهلت روز پنج شنبه ۱۶ مردادماه به پایان می رسد ولی از آنجایی که مجلس به مدت یک هفته بعد از این تاریخ نیز تعطیل است، احتمالا طرح استیضاح یا راضی شدن نمایندگان به روز یکشنبه ۲۶ مردادماه موکول خواهد شد.

به گفته محمدحسن ابوترابی فرد در طول این مدت یک ماهه چهار نماینده به انتخاب نمایندگانی که درخواست استیضاح وزیر علوم را دارند، بر فعالیت های رضا فرجی دانا نظارت می کنند.

موضوع تقاضای حدود۵۰ تن از نمایندگان مجلس برای استیضاح رضا فرجی دانا اوایل تیرماه زمانی رسانه ای شد که الیاس نادران نماینده تهران نسبت به تاخیر هیات رییسه در اعلام وصول آن تذکر آیین نامه ای داد.

نگاهی به اسامی نمایندگانی که پای این تقاضای استیضاح را امضا کرده بودند، نشان می داد که آنان در مسیر خود مصمم هستند زیرا در طول دوران وزارت کمتر از یکسال فرجی دانا بارها در نطق ها، سخنرانی ها، تذکرها و سوالات خود نسبت به عملکرد وی و دولت یازدهم انتقاد و اعتراض کرده بودند.

گفت وگوی نمایندگان استیضاح کننده با رسانه ها حاکی از آن بود که ˈ بازگشت دانشجویان ستاره دار، برخی عزل و نصب ها در وزارت علوم - به ویژه انتصاب جعفر توفیقی به عنوان مشاور عالی و جعفر میلی منفرد به عنوان معاون آموزشی وزیر علوم- و انتخاب برخی از روسای دانشگاه ها، نگرانی از سیاسی شدن فضای دانشگاه ها و تاثیر آن بر توقف یا کند شدن رشد علمی کشور و همچنین افشای رانت های صورت گرفته درباره برخی دانشجویان بورسیه دکتریˈ محورهای اصلی استیضاح وزیر بود.

ناصر موسوی لارگانی یکی از نمایندگان مجلس تاکید کرده است که شرط نمایندگان برای صرف نظر از استیضاح وزیر علوم این است که دانشجویان ستاره داری که به دانشگاه بازگشتند دوباره اخراج شده و افرادی که با معترضان به نتایج انتخابات ۸۸ همراهی داشتند از پست های مدیریتی کنار گذاشته شوند.

وی تعداد این مدیران را پنج نفر عنوان کرده است.

البته داستان استیضاح وزیر علوم، یک شبه در مجلس شکل نگرفته بود؛ موضوع به دی ماه سال قبل و اصرار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای دسترسی به اسامی دانشجویان ستاره داری بود که در دولت قبل از تحصیل محروم شدند و در دولت یازدهم با بررسی مجدد پرونده های آنان، برخی از آنها به دانشگاه بازگشتند.

وزارت علوم دسترسی به اسامی و پرونده ها را مغایر قانون و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می دانست و به همین خاطر برخی اعضای این کمیسیون به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کردند که نتیجه این شد اسامی به شکایت کنندگان داده شود اما وزارتخانه بر سر نظر خود ماند و شاکیان شکایت خود را به رییس مجلس ارایه کردند.

رییس مجلس در جلسه ای که با حضور وزیر و شاکیان برگزار شد، از وزارت علوم درخواست کرد که اسامی به آنها داده شود،محمدعلی پورمختار رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در مصاحبه ای با ایرنا گفته بود که اسامی داده شده و این پرونده بسته شده است.

اما پس از مدتی نمایندگان شاکی اعلام کردند اسامی داده شده از سوی وزارت علوم اسامی مورد نظر نمایندگان نبوده و از این رو یکی از محورهای استیضاح را مساله دانشجویان ستاره دار قرار دادند.

استیضاح وزیر علوم زمانی جدی شد که برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله غلامعلی حدادعادل به عنوان رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با نحوه انتخاب روسای دانشگاه ها از جمله رییس دانشگاه تهران به مخالفت برخاستند. اوج این اختلاف نیز در جلسه ۱۳ خردادماه سال جاری شورایعالی انقلاب فرهنگی رخ داد.

در زمان تعطیلات تابستانی مجلس شورای اسلامی در تیرماه و در هفته ای که اغلب نمایندگان برای سرکشی به حوزه های انتخابیه خود رفته بودند، دو نایب رییس مجلس در جلسه ای با وزیر علوم و برخی از استیضاح کنندگان که در تهران حضور داشتند، سعی کردند مشکلات مورد نظر استیضاح کنندگان را از طریق تفاهم حل کنند.

نتایج این نشست حاکی از آن بود که علاقه هایی در نظرات و آرای دو طرف برای رفع مسایل فارغ از دغدغه های سیاسی وجود دارد ، اما نیاز به جلسات بیشتر برای رسیدن به تفاهم حداکثری بود.

هرچند در این مدت مسوولان وزارت علوم بر شفاف سازی و پاسخگویی به سوالات و دغدغه های نمایندگان تاکید داشتند اما از سوی دیگر استیضاح کنندگان نیز بر اعلام وصول آن اصرار داشتند و در این خصوص الیاس نادران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تذکر داد «با گفتار درمانی مسایل اساسی کشور علاج نمی شود».

با این حال برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی می گویند تعدادی از ۱۲۵ دانشجوی ستاره داری که به تحصیل بازگشته اند «بهایی» بوده اند. این نمایندگان تاکید دارند اصل اخراج این دسته از دانشجویان ستاره دار فعالیت های سیاسی در سال های قبل از جمله سال ۱۳۸۸ نبوده است.

حال باید منتظر ماند و دید که سرانجام طرح استیضاح وزیر علوم چه خواهد شد؟ در صورتی که این طرح در صحن علنی مطرح و اعلام وصول شود، فرجی دانا اولین وزیری از کابینه تدبیر و امید خواهد بود که استیضاح وی در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

با این حال به نظر می رسد که این استیضاح بیش از آنکه نظارتی باشد، سیاسی بوده و فرصتی برای وزیر است تا اطلاعات جدیدی در باره ابهام های مطرح در طرح استیضاح را بیان کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر