بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
کد خبر : ۱۲۹۷۶۰
هر چند روند معاملاتی بازار سهام این روزها با افزایش حجم و ارزش سهام معامله شده همراه نیست اما بنظر می رسد بورس رفته رفته در حال پیدا کردن روند تعادلی خود است و باید به بازار سرمایه برای رسیدن به روزهای اوج خود زمان داد.
معاملات بازار سهام در حالی در دقایق اولیه دادوستدهای روز شنبه با صعود شاخص به ارتفاع 75 هزار واحد آغاز شد که در پایان این روز نماگر بازار سهام با ثبت افت 156 واحدی، از این ارتفاع فاصله گرفت تا در روز یکشنبه با 203 واحد کاهش، شاخص بورس تا نیمه ارتفاع 74 هزار واحدی پایین کشیده شود.


اما پس از افت 359 واحدی در دو روز پیاپی، دماسنج بورس در روز دوشنبه 71 واحد رشد را به خود دید تا در روزهای سه و چهارشنبه شاخص بازار سهام به ترتیب 11 و 83 واحد دیگر افت کند تا پس از 4 هفته متوالی روند رو به رشد، بازار سهام معاملات بیستمین هفته معاملات تالار شیشه ای در سالجاری را در مجموع با کاهش 384 واحدی و رسیدن شاخص بورس به عدد 74 هزار و 614 واحد به پایان برساند.


از سوی دیگر معاملات بازار سهام در حالی این روزها روند متعادلی را به خود گرفته است که از ابتدای امسال دادوستد 58 میلیارد و 896 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 284 هزار و 176 میلیارد ریال به ثبت رسیده و شاخص بورس نیز که معاملات اولین روز سال 93 را در ارتفاع 79 هزار و 15 واحدی آغاز کرده بود، از ابتدای امسال تاکنون در مجموع 4402 واحد کاهش را به ثبت رسانده باشد.


اما انتشار سند راهبردی سازمان بورس و اوراق بهادار از دیگر اتفاقات هفته گذشته بود که تامین مالی پایدار دولت و کاهش اتکاء بودجه دولت به درآمد نفتی، افزایش توان ثروت آفرینی کشور، سلامت و شفافیت مالی، اداری و ایجاد و یکپارچه‌‌سازی سامانه‌های اطلاعات مدیریتی و عملیاتی از جمله سیاست‌های هفت‌گانه این سند هستند و به باور کارشناسان تأمین مالی یکی از پررنگ ترین اهداف سازمان بورس در سند راهبری این سازمان است که بر این اساس برای افزایش تامین مالی، باید انواع نیازهای سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه پذیر را بررسی و برای تمامی آنها راه حل هایی طراحی کرد تا در همه دوره فعالیت یک شرکت یا بنگاه اقتصادی، بحث تأمین مالی از طریق بازار سرمایه پیاده سازی شود.


از سوی دیگر موضوع آزادسازی قیمت سیمان در بورس کالا نیز از جمله موضوعاتی است که این روزهای معاملات بورس بویژه گروه سیمانی را تحت تاثیر قرار داده که بر این اساس در چند روز گذشته اولین جلسه مشترک انجمن کارفرمایان سیمان و شرکت بورس کالا برگزار و قرار شد برای آزادسازی قیمت سیمان و عرضه کامل آن در بورس کالا اقدامات لازم صورت گیرد.


گفته می شود سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در این جلسه با تاکید بر خروج از قیمت گذاری کالاهایی که در این بورس عرضه می شود تاکید کرده بنا بر ماده 17 قانون توسعه ابزارهای مالی و ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه، کالاهایی که در بورس کالای ایران عرضه می شود نباید قیمت گذاری شده باشد و باید عرضه و تقاضا در بورس کالا منجر به کشف قیمت شود.


حاشیه های صنعت پالایش نیز از دیگر موضوعاتی است که از اواخر سال گذشته موضوع آن روی میز بازار سرمایه باز شده و کماکان این پروند در حال ورق خوردن است و چشم‌انداز و ظرفیت‌های صنعت پالایش در بورس نیز طی چند روز گذشته توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است.


بر این اساس معاون سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی گفت: تقسیم سود مجامع شرکت های پالایشی می تواند برای شرکت ها و هلدینگ های بورسی محرک خوبی برای بازتولید مجدد سرمایه گذاری باشد.


وی درباره شرایط فعلی پالایشگاهها چند نکته را قابل اهمیت دانست و افزود: بودجه ای که این صنعت به بازار سرمایه اعلام کرده، بیشتر محافظه کارانه بوده است؛ به عنوان مثال نرخ ارز فروش محصولات نرخ ارز مبادلاتی اعلام شده، در حالی که اکثر شرکت ها فروش محصولاتشان بیش از این رقم است که همین امر می تواند محرک قوی برای سودآوری بیشتر در پایان سال مالی باشد. همچنین عمده طرح های توسعه ای صنعت پالایشی با هدف افزایش ظرفیت، کیفی سازی محصولات در دستور کار قرار گرفته است که می تواند علاوه بر بزرگتر کردن این شرکتها میزان کمی و کیفی تولیدات را ارتقا بخشد.


اما داستان نرخ خوراک پتروشیمی ها و نیز تداوم حواشی آن کماکان توسط کارشناسان بورسی مورد نقد قرار می گیرد و به باور آنها دولت باید این موضوع را مدنظر داشته باشد که وقتی صنعتی را به بخش خصوصی واگذار کرد، آنهم بخش خصوصی که سهامدارانش عموم مردم در قالب صندوق های سرمایه گذاری، صندوق های بازنشتگی و تأمین اجتماعی است باید تعیین نرخ خوراک و محصولات بر اساس یک شیوه جهان شمول و قابل توجه انجام بگیرد.


همچنین هنوز نرخ خوراک به طور روشن مشخص نشده است، اما اگر همچنان 95 درصد فوب خلیج فارس یا کمتر از این تعیین شود، با توجه به اینکه سودآوری شرکت های پالایشی اهرمی و لب مرزی و حاشیه سودشان پایین است چنین تصمیمی می تواند به صورت معناداری سودآوری شرکت ها را افزایش بدهد.


از سوی دیگر سرگردانی گروه خودرو در بورس نیز پس از قیمت جدید اعلامی شورای رقابت و پس لرزهای آن در بازار از دیگر مواردی است که به نظر می رسد با روشن شدن نتایج بازنگری قیمت خودرو تا 22 مرداد به سرانجام خواهد رسید.


بر اساس این گزارش؛ اعلام نارضایتی مردم و نمایندگان مجلس در غیرمنطقی بودن قیمت‌های جدید اعلامی خودرو از سوی شورای رقابت در نهایت موجب شد موضوع بازنگری قیمت‌های خودرو در جلسه 30 تیرماه شورای رقابت به تصویب اعضا برسد و قرار شد یک کارگروه متشکل از سه نماینده از کمیسیون صنایع مجلس و کارشناسان شورای رقابت در مدت 15 روز بازنگری فرمول قیمت گذاری خودرو را انجام دهند و نتایج بررسی خود را در صحن علنی مجلس اعلام کنند.


در مجموع موضع دخالت دولت در بازار سرمایه از جمله مواردی است که کارشناسان عقیده دارند بزرگ‌ترین خدمت دولت به بازار سرمایه عدم دخالت در این بازار و تعیین قیمتها در حوزه های مختلف از جمله خوراک و محصولات است؛ چرا که بازار سرمایه قواعد مربوط به خود را دارد و نمی‌توان در مبانی اصول و قوانین آن تغییراتی ایجاد کرد.


همچنین قیمت‌های کاذب و دستوری دولت مانع از تخصیص بهینه منابع در اقتصاد ملی خواهد شد بنابراین قاعده تنظیم بازار بر مبنای عرضه و تقاضا و عدم دخالت دولت به طور کامل نقض شده است، به عنوان مثال زمانی که دولت نرخ حامل های انرژی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی را دستوری تعیین می‌کند و در کوتاه مدت مدام در حال تغییر آن است چطور می توان انتظار سرمایه‌گذاری بلند‌مدت در بازاری با مبنای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت داشت.

بعلاوه این که بازار سرمایه ماهیتا دچار اشکال نیست و ابهامات یا عدم وجود شفافیت در سیاست‌های اقتصاد کلان موجب روند فعلی بازار شده است.

همچنین به باور کارشناسان بسته پیشنهادی دولت مبنی بر خروج از رکود حاکم بر اقتصاد نیز می‌تواند کمک بسزایی به بازار سرمایه کند؛ هرچند که دولت در گذشته با تصمیماتی که درخصوص مسائلی همچون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ بهره مالکانه اتخاذ کرده بود، ضربه سنگینی بر بازار سرمایه وارد کرده و امید است با ایجاد رونق در بنگاه‌ها، شرکتها از رکودی که بر آنها حاکم شده رهایی یافته و قطعا نتایج آن در بازار سرمایه قابل مشاهد خواهد بود.

با این حال هر چند که در پی هر ریزش و افت شاخص مدیران بازار سرمایه و کارشناسان قیمت‌ها در بازار سرمایه را بسیار جذاب عنوان و سهامداران را توصیه به صبوری و حفظ سرمایه خود در بورس می کنند اما باید گفت غیرقابل پیش بینی بودن بازار سرمایه و قیمتهای آن از ویژگیهای بازار سهام است و افت چند هزار واحدی شاخص بورس یک شبه اتفاق نیفتاده و نباید انتظار رشد یک شنبه قیمتها در بورس را داشت.


بعلاوه این که روند معاملاتی بازار سهام هر چند این روزها با افزایش حجم و ارزش سهام معامله شده همراه نیست اما بنظر می رسد بورس رفته رفته در حال پیدا کردن روند تعادلی خود است و باید به بازار سرمایه برای رسیدن به روزهای اوج خود زمان داد.




تسنیم

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با مقایسه عملکرد بورس در سال 92 و 93

تورق خاطرات خوش 92/حرکت زیگزاگی بورس 93

با مقایسه عملکرد بورس در سال 92 و 93

تورق خاطرات خوش 92/حرکت زیگزاگی بورس 93

ارسال نظر