بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
در بررسی بورس نیوز مشخص شد

ناگفته های دو تابستان داغ و سرد بورس

مسیری که بازار سرمایه در سال 93 سپری کرد، تفاوت های زیادی از جنبه های مثبت و منفی با سال 92 دارد و این دو مسیر متفاوت از هم، نتیجه ای جز نارضایتی سهامداران به بار نیاورده است.
کد خبر : ۱۳۰۱۴۸
نویسنده :
جمشیدی
مسیری که بازار سرمایه در سال 93 سپری کرد، تفاوت های زیادی از جنبه های مثبت و منفی با سال 92 دارد و این دو مسیر متفاوت از هم، نتیجه ای جز نارضایتی سهامداران به بار نیاورده است. عدم رضایتمندی که از دی ماه سال گذشته آغاز گردید و هر روز نیز بر شدت آن افزوده می شد ، به نظر می رسد اکنون بورس با گذشت بیش از چهار ماه از سال 93 آرام آرام در مسیر تعادل گام بر می دارد.

براساس گزارش بورس نیوز، بازار سهام در حالی طی سال گذشته بازدهی های مثبت قابل توجهی را به مدد رشد قیمتی اغلب شرکت های بورسی به سهامداران خود اعطا کرد و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این رشد قیمتی و میزان بازدهی ها بیانگر وجود حباب قیمتی در بورس بوده که متولیان بازار سرمایه بر عدم وجود حباب قیمتی اصرار می ورزیدند.

این در حالی بود که پس از گذشت چند ماه شاهد ترکیدن حباب قیمتی در بورس برای حاکمیت روندی متعادل بر کلیت آن بودیم و بدین ترتیب قیمت سهام اغلب شرکت های بورسی با افت های قابل توجه 30 درصدی و حتی در برخی موارد بیش از 50 درصدی مواجه شدند.

براساس این گزارش، روند منفی سپری شده به طور حتم روندی متعادل نبوده، چراکه در اوضاع نابسامان بورس حتی اخبار مثبت سیاسی و تعدیل های مثبت قابل توجه سود برآوردی شرکت های مطرح و غیر مطرح بورسی کوچکترین کمکی به رشد قیمتی سهام آنها و باز گرداندن رونق به بازار سرمایه نکرد.

اما نکته ای که از روزهای مثبت و پررونق بورس در سال گذشته و روزهای معاملاتی کم رمق آن در ماه های اخیر می توان دریافت، مسیری است که یکی از بازارهای موازی با آن یعنی بازار ارز طی کرده است.

چراکه افزایش قابل توجه نرخ ارز و رسیدن آن به قیمت های حدود 3300 تا 3400 تومان و در پی آن رشد سودآوری شرکت های صادرات محور و افزایش ارزش جایگزینی آنها اصلی ترین عاملی بود که توسط بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه به عنوان دلایل رشد قیمتی سهام اکثر مجموعه های بورسی مطرح می شد.

این در حالی است که ثبات نسبی در بازار ارز ایجاد شد و دلار در محدوده 3000 تومان آرام گرفت، اما روند شاخص کل و قیمت سهام شرکت های فعال بورسی از حرکت در مسیر نزولی باز نایستاد.

برهمین اساس این سوال مطرح می گردد که اگر افزایش قیمت ارز علت اصلی رشد قیمتی شرکت های بورسی بوده، چرا تثبیت قیمت ها در بازار ارز نتوانست مانع از تداوم روند نزولی بورس و افت قیمت سهام شود.

شرکت بورس در حالی گزارش کاملی از عملکرد بازار اوراق بهادار طی تیر ماه 92 و تیر ماه امسال منتشر کرده و گزارش مذکور بیانگر بهبود وضعیت کلی بازار طی تیر ماه 93 نسبت به مدت مشابه سال قبل است که به نظر می رسد در آن برخی موارد همچون بازدهی شاخص کل، حجم و ارزش معاملات ، چگونگی و میزان بازدهی های مثبت و منفی شرکت های بورسی نادیده گرفته شده است.

بر این اساس بورس نیوز به بررسی برخی پارامترهایی همچون روند شاخص کل، میزان بازدهی شرکت های بورسی، حجم و ارزش معاملات بورسی در دو دوره تیر ماه سال گذشته و تیر ماه امسال پرداخته که البته بورس در چهارمین ماه از سال گذشته در اوج رونق و شکوفایی قرار داشت و تیر ماه امسال بازار سهام و سهامدارانش یک دوره افول حدود شش ماهه را پشت سرگذاشته اند .

بازدهی شاخص کل

شاخص کل بورس در اولین روز معاملاتی از تیر ماه سال 92 از رقم 48 هزار و 539 واحدی آغاز به کار کرد و با عبور از شش کانال در پایان همان ماه به رقم 55 هزار و 329 واحد رسید، نماگر بازار سرمایه در این مدت رشد مثبت 14 درصدی را کسب کرد.

این در حالی است که شاخص کل در مدت مشابه امسال با تحقق افزایش مثبت دو درصدی از 72 هزار و 900 واحد به 74 هزار و 526 واحد رسید.همانطور که از مطلب فوق پیداست، بازدهی شاخص کل در تیر ماه سال 92 تفاوت قابل توجهی نسبت به مدت مشابه امسال دارد.

حجم و ارزش معاملات سهام

حجم و ارزش معاملات سهام نیز طی دو دوره مذکور با کاهش مواجه بوده که جدول زیر به خوبی بیانگر این امر است.

ناگفته های دو تابستان داغ و سرد بورس

میزان بازدهی مثبت و منفی سهام

سهام 361 شرکت در بورس و فرابورس طی تیر ماه 92 معامله می شدند و در تیر ماه امسال این رقم به 414 شرکت افزایش یافته است.

ناگفته های دو تابستان داغ و سرد بورس

بازدهی بورسی طی تیر ماه سال 92 در حالی مثبت 27.64 درصد بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به 2.21 کاهش یافته است.

پربازده ترین سهام

بیشترین بازدهی سهام طی تیر ماه 92 بیش از 332 درصدی و از آن شرکت پاکسان بوده و علاوه بر آن، هشت شرکت بورسی نیز بازدهی بیش از 100 درصدی را به سهامداران خود اعطا کردند.

این در حالی است که پربازده ترین سهم بورس در مدت مشابه امسال شرکت کیسون بوده که بازدهی مثبت 215 درصدی را به دست آورده که البته این شرکت جزو شرکت های فعال در بازار توافقی فرابورس می باشد و همراه با آن دو مجموعه نساجی بروجرد و فنرسازی خاور شرکت هایی بودند که بازدهی بیش از 100 درصدی را به دست آوردند.

ناگفته های دو تابستان داغ و سرد بورس

کم بازده ترین سهام

کم بازده ترین سهم بورس نیز طی تیر ماه سال 92 شرکت فرآوری مواد معدنی با بازدهی منفی بیش از 15 درصدی بوده، این در حالی است که کمترین بازدهی سهام شرکت های بورسی طی تیر ماه امسال منفی 57.36 درصد بوده که از آن شرکت پتروشیمی فارابی است.

برهمین اساس آنچه که از بررسی مهمترین متغیرهای بورس در چهارمین ماه از سال های 92 و 93 می توان دریافت افت قیمت سهام اغلب شرکت های بورسی و اوضاع نابسامان حاکم بر بازار سهام و در نهایت زیان های قابل توجه سهامداران طی تیر ماه امسال است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر