بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
کد خبر : ۱۳۰۵۳۳
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از هزینه‌هایی که در اثر آلودگی ایجاد می‌شود، محاسبه نمی‌گردد، گفت: وقتی آلودگی هوا از میزان مشخصی بیشتر می‌شود، بهشت زهرا (س) شیفت اضافه کار می‌گذارد و بخش ویژه قلب بیمارستان‌ها تکمیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، احمد مسجدجامعی در هشتمین نشست تخصصی شورا با موضوع «مروری بر اقدامات ایران در زمینه توسعه فناوری خودروهای پاک و بررسی موانع تحقق اهداف کلان» با اشاره به سقوط هواپیمای ایران140 در هفته گذشته گفت: در ارتباط با هواپیمایی که سقوط کرد پیش از این بحث‌هایی وجود داشت که باید به تکنولوژی ساخت هواپیما دسترسی پیدا کنیم و دیدیم که در نهایت چه شد.

وی با طرح این مسئله که باید بدانیم با توجه به شرایط چه نوع تکنولوژی را در تهران برای کاهش آلودگی هوا داشته باشیم افزود: باید بدانیم که چه کارهایی باید صورت بگیرد و از چه نوع وسیله نقلیه‌ای باید بهره بگیریم.

مسجدجامعی با بیان اینکه یک راهکار این است که از خطوط ریلی زیر زمین بر روی زمین نیز استفاده کنیم، گفت: ساختارهای لازم برای این کار نیز موجود است و باید کار کارشناسی صورت بگیرد.

به گزارش ایسنا، در این نشست مهندس احمد فیروزی - کارشناس خودروهای پاک و نماینده مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی مسجدجامعی ،گفت: در نگاه جامع به سیستم‌های حمل و نقل در کشورهای پیشرو در دنیا خودرو الکتریکی جایگزین نهایی شمرده نمی‌شود و به این صورت نیست که ایستگاه‌های اتوبوس و مترو کنار گذاشته شودند.

وی افزود: اینکه کدامیک از وسایل حمل‌ونقل عمومی اولویت دارد مبحث پیچیده‌ای است اما امروز فاصله بین ما و دنیا در زمینه استفاده از فناوری‌های پاک ایجاد شده که ما قطعا به آن نمی‌رسیم و این بر اثر عدم توجه به فناوری‌ ایجاد شده است.

فیروزی با بیان اینکه نسبت به 10 سال قبل پیشرفتی در تولیدات خودروسازی ایجاد نشده است، تولیدات خودروسازی ما امروز غیراقتصادی است و اگر در مورد فناوری‌های جدید همان روندی را در پیش بگیریم که در صنعت خودروسازی داشتیم پیشرفت نخواهیم کرد ولی اگر امروز وارد شویم می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

در ادامه این نشست مسجدجامعی از پیش‌نویس نامه‌ای برای ارسال به رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: ما باید مصلحت کار را تشخیص دهیم و ببینیم که استفاده از کدام نوع حمل‌ونقل به صرفه است.

وی از مسئولان کمیسیون عمران و حمل‌ونقل خواست چارچوب مشخصی معین کنند تا با توجه به این چارچوب نامه به ریاست جمهوری فرستاده شود و پیشنهاد شورا ارائه شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از ما خواسته می‌شود نامه‌های مختلفی به رئیس‌جمهور بفرستیم، گفت: ما دولت سابق نیستیم که مدام بخشنامه و برنامه و نامه داشته باشیم.

همچنین در ادامه این نشست فیروزی با اشاره به اهمیت داشتن مدل کسب و کار برای تجاری‌سازی فناوری، گفت: ما نمی‌توانیم چشم و گوش بسته از دیگر کشورها تبعیت کنیم زیرا هرکدام از این کشورها راهکار خاصی برای حمایت از فناوری‌های پاک در نظر گرفته‌اند.

وی خطاب به مسجدجامعی، گفت: جایگاه شورا فراتر از این است که یک فناوری را به رئیس‌جمهور پیشنهاد دهد. شورا باید مداخله کند و بتواند شرکت‌های خصوصی را وارد این موضوع کند تا دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان با انجام کار علمی پیشنهادات را ارائه دهند.

این کارشناس خودروهای پاک با اشاره به صحبت‌های مطرح شده برای ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های بنزینی در محدوده طرح ترافیک از سال آینده گفت:‌طرح اینگونه مباحث عمق کافی را ندارد زیرا به مباحث اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن توجه نشده است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با معایب استفاده از خودروها و موتورسیکلت‌های هیبریدی و برقی تصریح کرد: اینکه می‌گویند شتاب و سرعت این خودروها پایین است صحت ندارد زیرا خودروهای هیبریدی دو موتور دارند و خودروهای الکتریکی نیز با توجه به پیشرفت‌هایی که در باطری‌های الکتریکی شده است شتاب و سرعت زیادی دارند.

وی در رابطه با انتقادات مطرح شده درباره زمان شارژ بالای این باطری‌ها گفت: زمان شارژ باطری‌ها 4 تا شش ساعت است اما تکنولوژی‌هایی هم وجود دارد که این زمان را به 10 تا 15 دقیقه کاهش می‌دهد و حتی بررسی‌هایی برای ایجاد امکان شارژ در سه تا چهار دقیقه نیز صورت گرفته است. گزینه تعویض نیز وجود دارد که گران است.

فیروزی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه فناوری پاک فراتر از انرژی تجدید پذیر، فناوری سبز و فناوری زیست محیطی است گفت: فناوری پاک شامل طیف متنوعی از محصولات، خدمات و فرایندهایی است که منابع انرژی و مواد تجدیدپذیر را تحت کنترل درمی‌آورد و استفاده از منابع طبیعی را به طور چشمگیری کاهش داده، انتشارات و ضایعات را کاسته یا حذف نماید.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های جهانی دولت‌ها را به استفاده از فناوری‌های پیشرفته ملزم می‌کند، برخی اقدامات ایران در حوزه وسایل نقلیه پاک برشمرد و افزود: بسیاری از این پروژه‌ها نتوانستند به اهداف در نظر گرفته شده دست پیدا کنند.

وی با اشاره به اقدامات اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تسهیل واردات خودروهای هیبریدی و برقی گفت: یکی از این اقدامات حذف سود بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی و برقی با حجم کمتر از 2500 سی سی بوده که در نتیجه آن 380 خودروی برقی در چهار ماه ابتدایی سال 93 ثبت سفارش شده‌آند.

فیروزی همچنین با اشاره به اقدامات شورا و شهرداری برای گسترش استفاده از فناوری‌های پاک ، گفت: اختصاص 40 میلیارد تومان به توسعه کاربرد موتورسیکلت‌های برقی در تهران از جمله این اقدامات بوده و اخیرا اعلام شده است که در سال 94 تردد موتورسیکلت بنزینی در محدوده طرح ترافیک ممنوع خواهد شد.

این کارشناس خودروهای پاک با اشاره به اینکه کشور ایران با تغییرات فناورانه در جهان همراه شده و پروژه‌های تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است گفت: ما در سطح ملی نمونه سازی‌هایی هم زمان با کشورهای دنیا انجام دادیم که توسط رئیس‌جمهور وقت رونمایی شد. اما آیا کسب و کار فناوری حمل و نقل پاک در کشور ما ایجاد شده است؟

وی همچنین ضمن تشریح نحوه تغییر در فناوری وظیفه دولت را شناسایی روند این تغییر و حکم رانی و هدایت آن دانست.

وی افزود:‌عدم توفیق در کشور ما به این برمی‌گردد که ما در مرحله تجاری مانند سالهای گذشته موفق به تجاری سازی فناوری نشده‌ایم.

فیروزی با تاکید بر اینکه تجاری سازی فراتر از تولید انبوه است گفت: در زمینه پروژه‌های انجام شده اکثر این پروژه‌ها مدل کسب و کار مشخصی نداشتند و به آن توجه نکرده‌اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر