بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
کد خبر : ۱۳۰۹۳۸
وزیر صنعت معدن و تجارت با استقبال از تشکیل سندیکای 5 بانک مهم کشور برای تامین مالی پروژه آلومینیوم جنوب از مدیران عامل بانک‌ها درخواست کرد تا ظرف یک هفته آتی تامین مالی بخش ریالی این پروژه را صورت دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا نعمت زاده در مراسم امضای قرارداد مشارکت مدنی آلومینیوم جنوب گفت: موضوع تامین مالی به روش سندیکایی در ایران به تصویب دولت و شورای پول و اعتبار رسیده است اما متداول نیست در حالی که اگر بخواهیم کارهای بزرگ انجام دهیم و با توجه به اینکه سرمایه بانکها هنوز افزایش نیافته، ضروری است که این مصوبه عملیاتی شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: البته در این میان برخی مسائل میان بانک‌های حاضر در سندیکای بانکی نباید روند کار را "کند" کند، این در شرایطی است که تجربه کار با سندیکای بانک های خارجی در صنعت نفت و پتروشیمی وجود دارد و زمانی که یک بانک خارجی به عنوان لیدر سندیکا معرفی می‌شود ،این اختیار را دارد که در اشکالات پیش آمده در زمان اجرای قرارداد تصمیم گیری کند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اشکالات را برطرف کند که در ایران نیز سندیکای بانکی باید همین رویه را در پیش گیرد.

وی تصریح کرد: صنعت آلومینیوم ایران جای رشد بسیاری دارد و باید در سواحل جنوبی و شمالی کشور پروژه های مرتبط با آن را عملیاتی کرد.

نعمت زاده با اشاره به اینکه در مورد آلومینیوم، صنایع معدنی موجود در کشور محدود است، خاطرنشان کرد: ایران دسترسی به معادن مواد اولیه آلومینیوم در دنیا دارد که نمونه آن در کشور گینه است که ایران می تواند بر اساس توافقی که 20 سال قبل انجام داده، در معادن این کشور سرمایه گذاری کرده و بوکسیت آلومینا به ایران را وارد آورد.

وی اظهار داشت: روز گذشته یادداشتی را به مدیرعامل ایمیدرو داشته ام که سریع تر این معدن را تجهیز کرده و در خصوص سرمایه گذاری مشترک در کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز آلومینیوم سرمایه گذاری مشترک صورت گیرد.

وزیر صنعت اظهار داشت: امید می‌رود ظرف ماه‌های آتی بتوان قرارداد مربوط به جمهوری آذربایچان را امضا کرد تا 250 هزار تن آلومینا تولید کنیم.

نعمت زاده از رفت و آمدهای متعدد سرمایه گذاران خارجی در بخش معادن خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم حرکت جهشی در این زمینه داشته باشیم.

این عضو کابینه یازدهم خاطرنشان کرد: رکود بدون مشارکت جدی بانک‌ها حل شدنی نیست و امیدواریم بانک‌ها بتوانند در راه تامین مالی بیش از گذشته گام بردارند.

وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: در جهت خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی، بانک‌های مهم کشور در پروژه آلومینیوم جنوب وارد مشارکت شده اند و امیدواریم این رویه در خصوص سایر پروژه ها نیز ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: هر چقدر که بانک‌ها بتوانند اموال غیرمرتبط خود را واگذار کنند و در مقابل به بخش تولید تسهیلات بدهند به نفع اقتصاد ملی است.

نعمت زاده از بانک‌ها درخواست کرد تا حداکثر ظرف مدت یک هفته پیش پرداخت‌های خود را به حساب بانک صادرات واریز کنند تا ال سی مورد نظر باز شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه به مزاح به مدیران عامل 5 بانک مهم کشور اعم از ملی، ملت، صادرات، صنعت و معدن و تجارت تاکید کرد: کت و شلوارهای خود را بفروشید و هر چه سریعتر سهم خود را واریز کرده تا ال سی باز شود که این تذکر نعمت زاده با خنده حضار مواجه شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر