بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
مستطيل شيشه اي تالار

بازار داغ دسته دومی ها

س از انتشار گزارش شفاف سازی قرارداد با شرکت ملی مس، خیلی ها فکر می کردند که مپنا دیگر دست نیافتنی بوده و روند صعودی و جامه سبز از این پس با این شرکت همراه خواهد شد.
کد خبر : ۱۳۱۱۵۸
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز دو شنبه 93.6.2 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 75 واحد کاهش به رقم 53899 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 272 واحد افزایش عدد 146131 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 29 واحد افت به رقم 73499 واحد رسيد.

همچنین در این روز "تاپیکو" با 33 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وصندوق" با 32 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2.4 واحد افزایش به رقم 807 واحد رسید.

در این شرایط امروز "مارون" با 1.47 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "شپاس" با 0.12 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2666 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1313 میلیارد ریال رسید.

براساس گزارش بورس نیوز، اتفاقات امروز راخودتان خبر دارید و نیازی به گفتن ندارد. روزهای گذشته هم که گفتنی ها را گفته ایم، امروز قصد داریم شرکتی صحبت کنیم. پس بی مقدمه شروع می کنیم:

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

گروه مپنا: پس از انتشار گزارش شفاف سازی قرارداد با شرکت ملی مس، خیلی ها فکر می کردند که مپنا دیگر دست نیافتنی بوده و روند صعودی و جامه سبز از این پس با این شرکت همراه خواهد شد اما باز هم بازار نشان داد که رسم پیش خور شدن قیمت سهام شرکتها همچنان در بورس ادامه دارد و در بورس ما تحقق یک اتفاق یعنی پایان انتظارات وآغاز روندی بر خلاف آن اتفاق؛ بازاری های قدیمی خوب می دانند که منظور از این گفته چیست شاید رشد قیمت سهام مپنا از رقم 640 تومان در تاریخ 23 تیر ماه گذشته به بیش از 760 تومان در 19 مردادماه دلیلش همین قراداد باشد و امروز که خبر رسمی آن منتشر شده است، بازار سرمایه دیگر بهانه ای برای افزایش پی بر ای این سهم ندارد و ثبات قیمت سهام و بعضاً روندهای اندک نزولی هدف فعلی اهالی بازار سرمایه برای مپنا است. اما درمجموع باید توجه داشت که این شرکت پتانسیل افزایش سودآوری را دارد و نگاه بازار سرمایه باعث تشکیل چنین روندی شده است.

"وساخت": آخرین گزارش این شرکت به سازمان بورس مربوط به اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال 94 مهر تاییدی بود بر گفته های گذشته اهالی تالار، این اهالی گفته بودندکه این گروه به لیدری "و ساخت" تنها محلی برای کسب سود نوسان گیران می باشد.

شرایط بازار مسکن حکایت از روندی داشت که برخلاف حرکت این گروه در بورس بود البته فروش سهام شرکت سرمایه گذاری اقتصاد نوین در تشکیل روند صعودی برای این شرکت بی تاثیر نبود اما بیش از آنکه تاثیرش نمایان شود بهانه ای بود برای سفته بازان این بازار.

بیمه ای ها بعد از یک روند صعودی فعلاً در نوسانات منفی بسر می برد. خیلی مشخص نشد که علت اقبال به این گروز چه چیزی بود اما اغلب کارشناسان کاهش قیمت و جذاب شدن آنها برای سرمایه گذاران را دلیل این امر عنوان می کنند. در مجموع این گروه همانند گروه بانکی خیلی تحلیل پذیر نیستند با این تفاوت که همیشه با یک ریسک احتمال وقوع اتفاق و تحمیل خسارت برای شرکت مواجه هستند.

مخابرات و همراه اول: هر دو شرکت از پتانسیل بسیار بالایی برای سود آوری برخوردارند خصوصاً در شرایط فعلی که اخبار رسیده از اقدامات و اتفاقات شکل گرفته در صنعت ارتباطات با محوریت این دو شرکت افزایش یافته و از این پس احتمالاً شاهداخبار قابل قبولی از این دو شرکت خواهیم بود که می تواند بر سود آوری آنها تاثیر گذار باشد. باید منتظر تاثیر خدمات نسل سوم بر این شرکت باشیم.

لیزینگی ها: وابستگی زیادی به روند گروه خودرویی پیدا کرده اند، وضعیت مالی آنها نسبت به سال های قبل بهبود محسوسی داشته است و بنظر میرسد در بلند مدت قابلیت سودآوری آنها افزایش یافته، دیگر براحتی امکان اعلام سودهای فوق محتاطانه و اندک وجود نداشته باشد.

کاشی سرامیکی ها: اقبال به این گروه روی آورده البته بازدهی و تعدیل مثبت "کسعدی" در این اقبال ی تاثیر نبوده چون برخی شایعات از احتمال تعدیل سود برخی دیگر از شرکتها این گروه حکایت دارد. گفته می شود " کترام" نیز با اخباری همراه است که بزودی از طریق کدال به اطلاع عموم خواهد رسید.

محصولات شیمیایی: امروز روز خوبی برای پایین دستی های این گروه بوده، بنظر می رسد در حال احیا شدن می باشند البته هنوز قضاوت برای پیش بینی آینده این گروه زود است.

قطعه سازی ها: با توجه به صحبت های وزیرصنعت در خصوص فروش دارایی های خودروسازان به جهت کمک به قطعه سازان زیر مجموعه و از آنجاییکه از اهرم مالی بالایی به دلیل سرمایه اندک برخورداند، احتمالاً حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

در پایان آنچه که بنظر می رسد، اهالی بازار از سرمایه گذاری بر سهام شرکت های بزرگ و اصلی وارد زیر مجموعه ها و یا به اصطلاح دسته دومی های بازار شده اند. این موضوع در تمامی گروه ها نمایان است مثلاً در گروه پتروشیمی سهام پایین دستی ها تقاضای بیشتری دارند و یا در گروه خودرو قطعه سازها مورد توجه بیشتری قرار دارند، در گروه ساختمانی نیز تولید کنندگان کالاهای ساختمانی بیش از ساختمان سازها مورد توجه گرفته اند.

در خصوص این موضوع طی روزهای آتی مفصلاً صحبت خواهیم کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حميد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
ميشه يك نفر براي ما توضيح بده چرا بانك صادرات ايران$ وبصادر$ كه جز بزرگ هاي بورس هست با اينكه نيروگاه قايم فروخته شده هنوز زير قيمت اسمي معامله ميشه؟! كساني كه تو اين قيمت ٨٠٠ ريال ميفروشن با چه قيمتي خريدن كه تو اين قيمت ميفروشن
ali
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
شما که اینهمه دنبال دلیل واسه رشد سهام اونم 10 تا 15 درصد می گردین میشه بگید دلیل رشد حسینا حدود60 تا 70 درصد از یکماه پیش تا امروز چی بوده...یا اون سفته بازی نیست چون خودتون هم دارین ازش؟؟؟!!!