بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰
در بررسی بازدهی گرم ترین ماه سال 93 محقق شد:

رجز خوانی کوچکترها در مقابل بزرگان بورس

گرم ترین ماه سال 93 در حالی پایان یافت که شاخص کل با کاهش 621 واحدی همراه شد تا بدین ترتیب عملکرد بورس چندان به گرمی روزهای آن نباشد.
کد خبر : ۱۳۱۱۸۰
نویسنده :
کیوان فر
گرم ترین ماه سال 93 در حالی پایان یافت که شاخص کل با کاهش 621 واحدی همراه شد تا بدین ترتیب عملکرد بورس چندان به گرمی روزهای آن نباشد.

به گزارش بورس نیوز، از میان شاخص های صنایع مختلف 23 شاخص با رشد همراه شدند و در مقابل 22 شاخص کاهش را تجربه کردند. چهار نماگر نیز بدون تغییر مرداد ماه را به پایان رساندند و در میان تمام این نماگرها شاخص ابزار آلات پزشکی با چهار درصد رشد از بالاترین درصد تغییر مثبت برخوردار بود و درمقابل نماگر وسایل ارتباطی بیش از 38 درصد افت را تجربه کرد. شاخص کل نیز از کانال 74 هزار واحدی به سطح 73 هزار تایی نزول یافت.

طی مرداد ماه صنعت انتشار و چاپ با کسب بازدهی بیش از 60 درصدی و با حضور تک نماد خود یعنی "چافست" برفراز پربازده ترین ها ایستاد تا برتری خود را به رخ بزرگان صنایع بورسی بکشد.

پس از آن صنعت فعالیت های جنبی واسطه گری های مالی که نماد معاملاتی سهام شرکت های مدیریتی بازار سرمایه همچون شرکت بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی را در خود دارد، در جایگاه دوم پر بازده ترین ها ایستاد و رتبه سوم به صنعت هتل و رستوران با حضور تک نماد "سمگا" اختصاص یافت.

طی این بازده زمانی سهام شرکت بورس در نماد نهادهای مالی بورس اوراق بهادار نیز در میان سایر سهم ها با رشد 184 درصدی قیمت به عنوان پربازده ترین سهم این ماه داغ برگزیده شد و بیمه رازی و چاپ افست به ترتیب با افزایش حدود 145 و60 درصدی رتبه دوم و سوم نمادهای پربازده مرداد ماه را کسب کردند و از سایر رقبای خود سبقت گرفتند. حال آنکه کاشی حافظ با نمایش برترین عملکرد طی دوره مذکور، حدود 43.5 درصد از قیمت سهام خود را از دست داد تا به قعر جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر بازدهی سقوط کند.

پس از آن نیز "لخزر" و "فسدید" به ترتیب نزدیک به 36 و 35 درصد کاهش قیمت سهام خود را نظاره گر بودند تا بیشترین بازدهی منفی را پس از "کحافظ" به نام خود ثبت کنند. در مجموع بازدهی کل سهام طی مرداد ماه 2.45 درصد بود که پس از فروردین ماه پربازده ترین ماه سال 93 محسوب می شود.

از میان 408 نماد فعال معاملاتی این ماه نیز 193 سهم بازدهی مثبت رقم زدند و 210 سهم با بازدهی منفی عملکرد یک ماهه معاملات خود را به پایان رساندند. پنج نماد نیز بدون تغییر قیمت سهم مرداد ماه را سپری کردند.

همچنین طی پنجمین ماه سال جاری "وخارزم" نقد شونده ترین سهم بازار بود و درمقابل "غنوش" در پایین ترین خانه این جدول جای گرفت.

شایان ذکر است بیشترین ارزش معاملات این ماه مربوط به حق تقدم "فولاد" و کمترین آن مربوط به "غنوش" بود.

در پایان گفتنی است بیش از 273 هزار و 350 کد معاملاتی با جابه جایی نزدیک به 12 میلیارد و 259 میلیون سهم ارزشی در حدود 34 هزار و 121 میلیارد ریال را رقم زدند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر