بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
کد خبر : ۱۳۶۵۹۱
پس از يك دوره ركود طولاني، سرانجام قيمت نقد آلومينيوم در بورس فلزات لندن مجددا به بالاي 2000 دلار در هر تن افزايش پيدا كرد. به نظر مي رسد كه در واقع رشد پايدار قيمت اين فلز تقاضاي بلندمدتي را براي آن در بازار ايجاد كند اما هنوز چندان مشخص نيست كه چه زماني مشكلات مربوط به عرضه، موجودي انبارها و پريميوم خاتمه يابد.
افزایش مصرف و قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی
به گزارش ماین نیوز، اگر نگاهي به منحني روند تقاضاي بلندمدت آلومينيوم در بازارهاي جهاني بياندازيم ، خواهيم ديد كه پيوسته شيبي افزايشي داشته است. ميزان درصد مصرف جهاني در سال گذشته در مقايسه با سال 2012 حدود 1.2 درصد افزايش را نشان مي دهد و مصرف در شش ماهه اول امسال در مقايسه با مدت مشابه آن در سال قبل 6.6 درصد رشد داشته است. همچنين ميانگين نرخ رشد سالانه تقاضاي آلومينيوم در 60 سال گذشته حدود 6.7 درصد بوده است.

رابطه متقابل و ساده اي نيز بين افزايش رشد جمعيت و تقاضاي آلومينيوم در بخش ساختماني، لوازم خانگي، واحدهاي صنعتي، بسته بندي و آخرين بازار مصرف آن يعني در صنعت خودروسازي و ديگر كاربردهاي حمل و نقلي آن وجود دارد.

تا زماني كه مشكلات زيست محيطي مربوط به استخراج بوكيست و تصفيه آلومينا و منابع توليد برق براي ذوب همچنان وجود داشته باشد، صنعت آلومينيوم نيز بايد به تلاش هاي جديد و روزافزون خود براي توسعه صنعتي كه در حال حاضر بخش اعظم آن بازيافت مي شود، ادامه دهد.

هر تازه واردي به بازار آلومينيوم احتمالا اين سوال را خواهد پرسيد كه چرا بسياري از شركت هاي بزرگ آلومينيوم معتقدند در چند سال اخير كسب و كار آنان با چالش مواجه شده است. پاسخ اين سوال قطعا در عوامل موقعيت مكاني عرضه، تقاضا و قيمت اين فلز نهفته است.

ساختار و ماهيت بازار جهاني آلومينيوم در ده سال اخيرا بشدت تغيير كرده است. توليد آلومينيوم اوليه در سال 2013 در چين از مرز 22 ميليون تن گذشت كه 46 درصد توليد جهاني آن است. در نيمه نخست سال 2014 بيش از 47.5 درصد توليد جهاني آلومينيوم و آلومينيوم اوليه بوده است.

تحليلگران مي گويند ظرفيت توليد آلومينيوم اوليه در چين در مدت 13 سال گذشته بيش از 20 ميليون تن افزايش پيدا كرده است. هر گونه تغيير و تحول در اين روند در بازار جهاني كه در حال حاضر حدود 46 ميليون تن در سال را مصرف مي كند، بدون شك مي توانست بر روي زنجيره عرضه و بازار فيزيكي آلومينيوم تاثيرگذار باشد.

تحولات در قيمت هاي پايه دوره طولاني و كاهشي قيمت هاي پايه آلومينيوم در بورس فلزات لندن در سال هاي اخير موجب تعطيلي بسياري از واحدهاي ذوب توسط توليدكنندگان عمده از جمله روسال، ريوتينتو آلكان، هيدرو و الكوآ شده است.

نگاهي گذرا به بررسي هاي انجام شده توسط متال بولتن در زمينه بازار فلزات غيرآهني از جمله آلومينيوم به خوبي نشان مي دهد كه چگونه در سال 2014 تحولات و نوسانات شديدي در بازار اين فلز به وجود آمد.

در پايان سال گذشته قيمت نقد آلومينيوم در بورس فلزات لندن به كف 1700 دلار در هر تن رسيد كه پايين ترين سطح در چهار سال و نيم گذشته بوده است. عرضه و ظرفيت مازاد همچنان بر كفه اعتماد و اطمينان در بازار سنگيني مي كند و به نظر مي رسد كه هفتمين سال عرضه مازاد با وجود اعلام قبلي بسته شدن ظرفيت ها همچنان سايه افكن بوده باشد.

ارزش بالاي برابري دلار و نگراني بر سر تصميم كاهش مشوق هاي اقتصادي توسط بانك مركزي امريكا نيز بازار را با ركود مواجه كرده است. اين بازار هنوز نيازمند ايجاد توازن بيشتري از نظر عرضه و تقاضاست كه فقط زماني ميسر خواهد شد كه پريميوم ها و قيمت ها كاهش پيدا كند.

تا پايان ژانويه تا حدي شتاب افزايشي قيمت ادامه داشت؛ چون بنظر مي رسيد افزايش بي سابقه پريميوم فيزيكي قيمت هاي پايه را نيز تقويت كند. موجودي و تقاضاي فيزيكي در بورس فلزات لندن نيز به دليل افزايش حجم داد و ستد در بازار به اوج خود رسيد تا آن زمان تحريم صادرات بوكيست اندونزي و كاهش توليد تا حدي موجب افزايش بيشتر قيمت ها شد. اما اين خوش بيني ها جهت عكس به خود گرفته و قيمت هاي پايه فلزات در ماه فوريه كاهش پيدا كرد. چون بازار با تهديد افزايش موجودي مواجه شد كه بايد در يك دوران طولاني كمبود عرضه سالانه آن را تجربه كند. در حال حاضر اين كاهش بيش از آن است كه ظرفيت هاي جديد بتواند آن را جبران كند.

تحليلگران مي گويند اگر قرار بود كه معاملات فاينانس از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نباشد، فلز بيشتري به بازار برگشته و قيمت را بيشتر كاهش مي داد.

با اعلام خبر بسته شدن واحدهاي ذوب بيشتري در ماه مارس قيمت ها روندي صعودي به خود گرفته و با واكنش نسبت به اجرا نكردن قوانين پيشنهادي بورس فلزات لندن در رابطه با ورود و خروج محصول به انبار ( بر اساس حكم دادگاه) كه بورس فلزات لندن در اين رابطه استيناف خود را به دادگاه انگليس ارايه داده است، قيمت هاي آلومينيوم در نيمه دوم ماه آوريل افزايش پيدا كرد.

با اعلام كاهش توليد اين نگراني ايجاد شد كه احتمالا در بعضي از مناطق كاهش عرضه به وجود آيد. قيمت ها قبل از افزايش درماه مه موقتا كاهش پيدا كرد. تا قبل از ژوئيه متال بولتن پيش بيني خود براي قيمت نقد براي سال 2014 را از 1800 دلار در هر تن به 1843 دلار در هر تن و قيمت سه ماهه را از 1840 دلار در هر تن به 1877 دلار در هر تن تغيير داده است كه دليل اين افزايش قيمت بالا رفتن ميزان سرمايه گذاري در بازارهاي فلزات پايه حاصل از بهبود عرضه و تقاضا و رشد شاخص تقاضا در بازارهاي امريكا و چين بوده است.

تحليلگران متال بولتن معتقدند كه علاوه بر كاهش فاصله بين عرضه و تقاضا در بازار آلومينيوم ( با كاهش موجودي هاي انبارها و پيش بيني كاهش واقعي عرضه پس از 6 سال عرضه مازاد سالانه) موجب افزايش قيمت هاي آلومينيوم شده است. اما آنان هشدار مي دهند كه توليدكنندگان كوچك زيركانه بدنبال پوشش ريسك هستند تا با تهديدات احتمالي افت قيمت مقابله كنند.

متال بولتن اضافه مي كند كه ميزان موجودي انبارها هنوز بالاست و بازار هنوز از ظرفيت مازاد رنج مي برد و بايد آگاه بود كه افزايش قيمت ها در حال حاضر موجب افزايش مجدد توليد در بعضي از مناطق بخصوص در چين خواهد شد.

در گزارشات اخير بعضي از تحليلگران مانند مريل لينچ گلوبال آمده است كه احتمالا با افزايش قيمت ها واحدهاي ذوب مجددا آغاز به كار كنند اما احتمال ميزان فروش بالا وجود ندارد چون به عنوان مثال بعضي از واحدهاي ذوب در طي بحران بسته شدند. در حالي كه توليدكنندگاني مانند هيدرو و روسال زماني واحدهاي بسته شده خود را راه اندازي خواهند كرد كه قيمت ها افزايش پيدا كند.

در مقاله اي تحت عنوان " چين بازار جهاني آلومينيوم را دچار بحران نخواهد كرد" بر روي تفاوت فاحش بين پويايي بازار آلومينيوم در ميان توليدكنندگان بزرگ جهان و ديگر توليدكنندگان تاكيد شده است. بازار چين بسيار ضعيف مانده است كه بعضا به كنترل نامنظم توليد مرتبط مي شود. اين سوء مديريت كاملا در اطلاعيه هاي قبلي كاهش توليد نشان داده شده است كه عملياتي نخواهد شد.

تحليلگران پيش بيني مي كنند كه توليدكنندگان چيني حجم قابل توجهي محصولات نيمه نهايي صادر كرده و اين روند همچنان در نيمه دوم سال جاري نيز افزايش خواهد داشت. به هر صورت اگر چه اين صادرات در نهايت واحدهاي آلومينيوم چين را افزايش خواهد داد اما به دلايل متعددي اين تحولات موجب عرضه مازاد آلومينيوم تصفيه شده مانند سال هاي 2011 تا 2013 نخواهد شد.

يكي از دلايل آن توازن جديد بين عرضه و تقاضا حاصل از افزايش تقاضا از طرف خودروسازان در امريكا و اروپاست. پيش بيني مي شود كه تقاضاي خودروسازان امريكايي و اروپايي تا سال 2016 حدود 20 درصد يا 1.2 ميليون تن افزايش پيدا كند. دليل ديگر اين است كه به استثناي واحد ذوب جديدي كه قرار است در خاورميانه راه اندازي شود، توليد آلومينيوم در خارج از چين كاهش يافته و كاهش توليد بسياري از واحدهاي ذوب مجددا آغاز نخواهد شد.

تحليلگران در خصوص صادرات محصولات غيرنهايي آلومينيومي اشاره مي كنند كه چندين كشور در حال حاضر اقدامات خاصي از خود در برابر صادرات چين را اتخاذ كرده اند مانند اقدامات امريكا بر عليه اكستروژن و اگر چين به اقدامات بيشتر دامپينگ آلومينيوم خود ادامه دهد كشورهاي بيشتري در مقابل آن جبهه گرفته و در تعرفه هاي ضد دامپينگ خود را اعمال خواهند كرد. در حقيقت چون كيفيت آلومينيوم چين هميشه نمي تواند با كشورهاي ديگر رقابت كند، در نتيجه باعث خواهد شد كه از تعداد خريداران بالقوه در خارج از چين و بازارهاي صادراتي آن كاسته شود.

پريميوم هاي غالب
تحول در بازار آلومينيوم اوليه بدون شك به بالارفتن موجودي انبارهاي بورس فلزات لندن، ميزان تقاضا براي اين فلز و بهبود قيمت اين فلز در بازار بستگي دارد.

تحليلگران متال بولتن به عوامل موثر در افزايش پريميوم ها اشاره كرده و مي گويند از ابتداي امسال پريميوم هاي آلومينيوم در حد چشمگيري كاهش پيدا كرده است و پريميوم تعرفه هاي پرداختي اروپا، پريميوم غرب ميانه امريكا و پريميوم نقد ژاپن همه به سطح بسيار بالايي رسيده اند.

متال بولتن معتقد است كه دليل اين افزايش آن است كه پريميوم ها از نقش اصلي خود دور شده و در حال حاضر متاثر از عرضه و تقاضاي بازار است. در سال 2012 پريميوم به ابزاري براي خريداران تبديل شد كه فروشندگان ، آلومينيوم را به جاي تحويل به انبار به آنان مي فروختند؛ اما سال گذشته پريميوم به ابزاري براي مذاكره بين خريداران و فروشندگان تبديل شد چون قيمت پايه بورس فلزات لندن با وجود تقاضاي بالاتر رو به كاهش گذاشت. امسال اين پريميوم ها به ابزاري تبديل شده اند كه بيشتر نشان دهنده عرضه و تقاضا در بازار است.

وقتي تقاضا قوي و عرضه اندك باشد ( مانند ژانويه امسال) قيمت بورس فلزات لندن ثابت ماند اما پريميوم ها تغيير كردند. مثلا تغيير پريميوم در غرب ميانه امريكا به دليل كاهش توليد، وابسته شدن فلزات به معاملات فاينانس و كمبود قراضه در بازار بوده است. در ژوئيه 2014 توليد آلومينيوم در امريكا به پايين ترين سطح خود از ژانويه سال 2010 كاهش يافت. با وابسته شدن بيشتر اين فلز به معاملات فاينانس دسترسي به اين فلز كاهش يافت. در حقيقت امريكا و اروپا بازارهاي وارداتي محسوب مي شوند؛ چون اگر مصرف كنندگان نتوانند آلومينيوم را از يك انبار يا توليدكننده داخلي بخرند مجبور خواهند شد كه آن را از خارج وارد كنند.

گزارش تحليلگران شامل توضيح مشابهي است كه به خوبي نشان مي دهد خريداران متعددي در بازار وجود دارد كه خواهان خريد از انبارهاي بورس فلزات لندن هستند اما ترغيب شده اند تا آن را از تجراي در خارج از سيستم انبار بورس فلزات لندن بخرند. خريد نكردن از شبكه بورس فلزات لندن موجب توقف افزايش قيمت ها شده ( از ديدگاه گزارش) و به تجار فرصتي داده است تا پريميوم هاي فيزيكي بالايي را اعمال كنند.

بورس فلزات لندن در نظر دارد با تغيير سيستم انبارداري خود از ازدحام خروج آلومينيوم از انبارهاي رسمي خود بكاهد كه دادگاه انگليس مخالف تغيير قوانين آن است چون معتقد است اين اقدام قابل اجرا نيست، در حقيقت بعضي از انبارها بطور داوطلبانه از قوانين جديد پيروي كرده و باعث گردش بيشتر آلومينيوم از انبارهاي رسمي آن شده اند.

چشم انداز مبهم
بنابر اين چشم انداز چگونه است؟ اين چشم انداز بستگي خواهد داشت به برنامه توليدكننده. آيا اين واحدهاي ذوب به جاي تعطيل شدن دائم همچنان به توليد خود ادامه خواهند داد و با افزايش قيمت هاي پايه در بورس فلزات لندن مجددا توليد خود را آغاز خواهند كرد؟

اما چين بخصوص در غرب كشور داراي توانايي توليد بالاست چون هزينه احداث يك تن ظرفيت توليد جديد در اين كشور كمتر از يك دوم توليد در ساير كشورهاي جهان است.

در نهايت پيش بيني مي شود كه بازار جهاني آلومينيوم در مدت چند سال آينده با كمبود مواجه شود چون كاهش توليد آثار منفي خواهد گذاشت و در نتيجه تقاضا افزايش پيدا نخواهد كرد. پيش بيني ديگر اين است كه در سال هاي 2015 و 2016 با بيش از يك ميليون تن كسري آلومينيوم در بازار جهاني مواجه شويم كه موجب خواهد شد كاهش موجودي در جهان به 4 ميليون تن ( نصف ميزان آنچه كه در پايان 2013 بدست آمد) افزايش يابد. قيمت ها افزايش پيدا خواهد كرد اما انتظار نمي رود كه افزايش شديد و پايدار باشد چون باعث خواهد شد كه ظرفيت هاي تعطيل شده مجددا راه اندازي شوند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر