بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۲
در نظرسنجی بورس نیوز مطرح شد:

توقف نماد پالایشی ها به نفع سهامداران است

بیش از دو هزار و پانصد نفر در این نظرسنجی شرکت کرده اند که 52 درصد از آراء با تداوم توقف نماد مجموعه های پالایشی تا زمان رفع ابهام آنها موافق بودند و مابقی یعنی 48 درصد مخالف این امر می باشند.
کد خبر : ۱۳۶۷۳۷
نویسنده :
جمشیدی
نماد معاملاتی شرکت های پالایشی به دلیل ابهام در قیمت خوراک مصرفی و نیز نرخ فروش محصولات تولیدی آنها چند ماهی است متوقف شده و تاکنون نماد آنها به موجب عدم صدور ابلاغیه ای از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به مجموعه های پالایشی و نیز عدم انتشار پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری آنها، مورد بازگشایی قرار نگرفته است.

در همین راستا، نظرسنجی با عنوان "آیا با تداوم توقف نماد پالایشگاه ها تا زمان رفع ابهام موافقید؟" برگزار شده که نتایج آن را در نمودار زیر مشاهده می کنید.

توقف نماد پالایشی ها به نفع سهامداران است

بیش از دو هزار و پانصد نفر در این نظرسنجی شرکت کرده اند که 52 درصد از آراء با تداوم توقف نماد مجموعه های پالایشی تا زمان رفع ابهام آنها موافق بودند و مابقی یعنی 48 درصد مخالف این امر می باشند.

در همین ارتباط، یک کارشناس فعال در صنعت پالایشی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شفافیت اطلاعاتی یکی از ویژگی های اصلی بازار کارا است و وضعیت سودآوری شرکت های فعال بورسی مبنای تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت خرید یا فروش سهام در بورس به شمار می رود.

برهمین اساس می توان گفت تداوم توقف نماد شرکت های پالایشی تا زمان رفع کامل ابهام موجود در وضعیت سودآوری آنها بهتر به نظر می رسد.

وی افزود: تعیین تکلیف نرخ خرید خوراک مصرفی پالایشگاه ها و نیز قیمت فروش آنها می بایست توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی انجام پذیرد تا شرکت های فعال در این گروه نیز صورت های مالی و پیش بینی درآمد هر سهم خود را براساس ابلاغیه قطعی و موارد مشخص تدوین کنند، تا خریداران و فروشندگان سهام این مجموعه ها از معاملات خود متضرر نشوند.

این مقام مسئول در خاتمه به آراء اخذ شده در این نظرسنجی اشاره کرد و گفت: به طور قطع تداوم توقف نماد در شرایط کنونی به نفع شرکت های پالایشی و سهامداران آن است و به نظر می رسد سهامدارانی که با این امر مخالفند به دلیل نیاز آنها به نقدینگی و دستیابی به سرمایه اصلی خود بر این گزینه رأی داده اند.

اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که بازگشایی نماد در صورت عدم رفع ابهام موجود در وضعیت سودآوری آنها موجب متضرر شدن سهامداران و در مقابل منتفع شدن برخی افراد سودجو و دارای اطلاعات نهانی از روند قیمتی سهام این شرکت ها می گردد.

این کارشناس فعال در صنعت پالایشی همچنین در خصوص صحبت های به میان آمده پیرامون بازگشایی نماد پالایشی ها تا مهر ماه امسال در برخی نشست های خبری برگزار شده توسط مجموعه های فعال این گروه نیز گفت: قول بازگشایی نماد تا پایان مهر ماه جاری براساس تعهد و قول وزرات نفت جهت صدور ابلاغیه و صورت حساب قطعی داده شده بود که این امر تاکنون محقق نگردیده و هیچ ابلاغیه و اطلاعات قطعی در خصوص قیمت خرید نفت خام و نرخ فروش محصولات از سوی شرکت پالایش و پخش به دست مجموعه های پالایشی نرسیده و تاکنون هر گونه اطلاعات دریافتی به صورت ناقص و با عدم قطعیت همراه بوده و از قابلیت اتکاء به آنها برخوردار نمی باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
دوستان عزیز سهامداران خوش خیال پالایشی. بنده امروز به تک تک اتاق های شرکت پالایش و پخش و وزارت نفت زنگ زدم. اصلا از ماجرا خبر ندارن. هیچ توافقی هم تا این لحظه صورت نگرفته. حتی یکی از مسولین مربوطه می گفت: مگه پالایشی ها باز نیستن. همه زنگ بزنید به دفتر مهندس کاظمی مدیر پالایش و پخش:021-61639226