بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
به تماشاگه بورس

کار کار انگلیسی هاست !!!

در حقیقت آنجا که حقیقی ها می ایستند تا مسافر سوار کنند همان جایی است که بازار و بالاخص حقوقی ها می خواهند پیاده شوند و این است که پس از هر روز مثبتی انتظار روزی منفی داریم و پذیرفته ایم که تنها راه ما این است که در این دور باطل تا می توانیم دور دور کنیم .
کد خبر : ۱۳۶۷۹۶

برخی از لطیفه ها واقعا لطیف هستند اینقدر که پس از ده ها سال هم لطافت خود را حفظ می کنند . از این جهت که گاهی برای ما تلنگری می شوند تا به یاد آوریم آنچه روزی به آن می خندیدیم حقیقت این روزهای ماست .

یکی از آن لطایفی که هنوز هم با یادآوری چندین و چند باره آن لبخند را بر لبانم می نشاند و انگار برای بار اول است که آن را می شنوم این است :روزی یک تنبل الدوله ای بر لب خیابان منتظر تاکسی ایستاده بود . تاکسی که آمد چند متر جلوتر توقف کرد اما راننده هر چقدر صبر کرد تنبل الدوله سوار نشد که نشد . سرانجام راننده با حالتی عصبانی از ماشین پیاده شد و گفت آقا چرا سوار نمیشی ؟ تنبل الدوله گفت : آنجایی که شما ایستادی همان جایی است که من میخواستم پیاده شوم !!!

حالا این شرح حال بازار ما در این 7ماهی است که از سال 93 گذشته و یک روز و دو روز رشد شاخص هم تغییری در حقیقت آن ایجاد نخواهند کرد.

در حقیقت آنجا که حقیقی ها می ایستند تا مسافر سوار کنند همان جایی است که بازار و بالاخص حقوقی ها می خواهند پیاده شوند و این است که پس از هر روز مثبتی انتظار روزی منفی داریم و پذیرفته ایم که تنها راه ما این است که در این دور باطل تا می توانیم دور دور کنیم .

از حقوقی های محترم و صندوق های سرمایه گذاری درخواست داریم حدالمقدور مطلب بالا را به گونه ای بخوانند که تا بیشترین حد ممکن بهشان بربخورد . مرسی !

اما پس از این مقدمه برویم سراغ بازار این هفته که تداعی گر مجموعه ای پربیننده و ماندگار از استاد سینمای ایران ناصر تقوایی بود.

هفته گذشته در مطلب گزارش هفتگی با عنوان ( چرا آن روز فردا نباشد ؟ ) اشاره ای داشتم به اینکه سرانجام روزی بازار بورس ما وارد دوران رونق و شکوفایی خود خواهد شد و چرا آن روز فردا نباشد اما انگار اندکی این قضیه برای دوستان بد جا افتاد .

ما دوست داریم بازار را همیشه سبز ببینیم اما به گونه ای که این رشد نمادها از منطق و عقل پیروی کند. سهامداران یکبار پیش از این بهای رشد هیجانی و افسار گسیخته بازار را پرداخته اند.

اما این هفته چه شد ..

این هفته را با سر رسید تسویه اعتباری ها آغاز کردیم . امری که معمولا به خودی خود موجب افزایش حجم عرضه ها شده و در شرایط گل و بلبل بازار هم برای 2 روز معاملات را وارد روند منفی می کند.

در بحث هسته ای هم شاهد اظهارات متناقض و مبهم طرفین بودیم به گونه ای همه اذعان دارند و داشتند که با وجود عزمی که برای حل و فصل پرونده هسته ای در موعد مقرر وجود دارد اما اختلافات مهمی هست که هنوز بر سر آنها به نتیجه نرسیده اند .

 از طرفی بازار از لحاظ روان شناختی عادت داشت که در روز یکشنبه بازار را سرخ نظاره کند به گونه ای که برخی از سهامداران به این روز یکشنبه سیاه لقب داده اند. هیچ گزارش میان دوره ای مهم و تاثیر گذاری که بخواهد روند بازار را تغییر دهد نیز روانه کدال نشد کما اینکه هنوز هم نشده ! 

تحریم ها هم که هنوز سر جای خودش پابرجاست . رییس جمهور محترم و هیچ یک از مقامات کشوری هم که به تالار بورس نیامده اند. کارمزد معاملات هم که کم نشده . اصولا هیچ اتفاق خاصی از چهارشنبه هفته گذشته تا شنبه رخ نداده بود که بخواهد بازار به یکباره اینطور به طور هیجانی با رشد بیش از 1200 واحدی شاخص مثبت شود .

اینجاست که هر انسان عاقلی می نشیند با خود فکر می کند پس چرا ؟ و باز اینجاست که هر انسان عاقلی مثل ما و شما که از اسرار مگو و رازهای اندر نهان بی خبر است به جواب سوال خود نمی رسد و مجبور می شود به خاطرات نوستالژیک خود رجوع کند.

آنجا که دایی جان ناپلئون همه اتفاقات را زیر سر انگلیسی ها می دانست و می گفت : کار کار انگلیسیهاست . ما هم الان هر طور حساب می کنیم با در نظر گرفتن جمیع جهات باید اذعان کنیم که کار کار انگلیسیهاست ! احتمالا آنها هستند که با خریدهای خود بازار را به طور موقتی مثبت کرده اند. حالا دیگر وارد بحث آدم فضایی ها و موجودات فرا زمینی نمی شویم !

کاهش نرخ سود بانک ها

اما یکی از پتانسیل های مثبت پیش روی بازار که اگر به ثمر برسد در میان مدت می تواند بهترین خبر برای بازار سرمایه باشد بحث کاهش نرخ سود بانک هاست که در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرقته است و رییس بانک مرکزی خبر از جدی بودن عزم شورا جهت کاهش این نرخ سود داده است. این عاملی است که می تواند بزرگترین دلیل بنیادی برای شکوفایی و ورود نقدینگی با ثبات و پایدار به بازار باشد و دست و دل هرکسی که می خواهد سرمایه خود را از بازار سرمایه خارج کند حسابی بلرزاند البته تا این امر به مرحله اجرا برسد بدون شک چند ماهی زمان نیاز دارد.

این هفته موج ارایه گزارشات میان دوره ای شرکت ها آغاز شد . امری که می تواند نشان دهنده وضعیت بازار و نمادها در ماه های باقی مانده سال باشد و از این منظر نگاه های زیادی به کدال دوخته شده است . ولی فعلا تا اینجای کار گزارشی که بخواهد بازار را دستخوش تغییر کند چه مثبت و چه منفی نداشته ایم . بیشتر گزارشات ارائه شده تا این لحظه معمولا بدون تغییر با پوشش نزدیک به 50 درصدی پیش بینی بوده است . البته در نمادهای کوچکی چون شلعاب شاهد تعدیل منفی 50 درصدی یا در حتوکا شاهد تعدیل مثبت 29 درصدی بوده ایم اما این نمادها اثرگذاری بالای بر وضعیت بازار نخواهند داشت.

گروه بانک : خرس قطبی بیدار شد !

یکی از مظلوم ترین سهامداران بورس ما متعلق به این گروه هستند . گروهی که مدت هاست به خواب زمستانی که چه عرض کنیم خواب سالانه فرو رفته و تا می آید شاهد رشد قیمت ها و حرکتی باشد با عرضه ویرانگر حقوقی ها سرکوب می شود . این هفته اخبار و سیاست های جدیدی برای صنعت بانکداری طرح و ابلاغ شد که می تواند آینده سهام این گروه را تحت تاثیر قرار دهد.

کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی تا 10 درصد یکی از مهمترین اخباری بود که برای این گروه مخابره شد . لازم به ذکر است که این نرخ در حال حاضر حدود 17 درصد است و به صورت پلکانی کاهش خواهد یافت که اثرات مثبتی بر عملکرد بانک ها خواهد داشت .

به دنبال این خبر و با بازگشایی نمادهای ملت و صادرات در تمام گروه شاهد صف های خرید بعضا صد ملیون تومانی بودیم اما از همان زمان تشکیل صف مشخص بود که این صفوف پایدار نخواهد ماند. آنطور که مشخص است کلید فروش برخی از حقوقی های گروه در حالت فشار گیر کرده و تا این مشکل فنی حل نشود شاهد رشد قیمت بالایی از سهم های آن نخواهیم بود.

بحث دیگر هم که کاملا جدی است کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات است که در کوتاه مدت می تواند نقدینگی را از بانک ها به سمت بورس خارج کند هرچند در بلند مدت کاهش هزینه جذب پول به سود خود بانک ها خواهد بود.

در این گروه وسینا کماکان صف خرید پر حجم خود را حفظ کرده و وگردش هم در تلاش است خود را به قله 200 تومانی برساند . امری که به نظر می رسد با توجه به معاملات این چند وقت اخیر و همینطور جریان سمگا تحققش دور از ذهن نباشد. در بقیه نمادها به نظر می رسد در روزهای ابتدایی هفته شاهد متعادل شدن معاملات باشیم

گروه ساختمان : نه راه پیش نه راه پس

بحث رکود در عرصه ساختمان چیزی نیست که نیاز به توضیح داشته باشد . همه ما اگر آمارها را ندیده باشیم حداقل از دور و اطراف شنیده ایم که فلان اقوام وقتی خواسته ملک خود را بفروشد چند ماه صبر کرده است تا یک مشتری برای دیدن ملکش بیاید . همین امر باعث می شود حتی تاثیرات خبر افزایش وام مسکن تا سقف 50 ملیون تومان هم نهایتا تا 2 روز بیشتر بر معاملات سهم های این گروه اثر نداشته باشد و مجددا قیمت ها راه برگشت را در پیش بگیرند.

بدون شک برای خروج صنعت ساختمان از رکود لازم است تا دولت یک بسته خروج از رکود اختصاصی به همراه منابع لازم برای این صنعت تعریف کند و بعید است افزایش اندک سقف تسهیلات که آن هم در کلان شهرها تا 50 ملیون تومان است دوای درد این صنعت باشد.

در هفته های اخیر برخی از سهم های گروه نظیر ثنوسا با پی بر ای 120 ابزار دست سفته بازان شده است . هر از چند گاهی شاهدیم جریاناتی به صورت هدفدار دارایی ها و املاک یکی از سهم های گروه را در بوق و کرنا می کنند . املاکی که اصلا قرار نیست فروخته شوند و زمین هایی که اصلا مجوز ساخت آنها هنوز صادر نشده و کلا دارایی هایی که اگر بخواهند بفروشند هم برای آنها فعلا با توجه به اوضاع بازار مشتری نقد و دست به جیبی نیست.

در این گروه وضعیت بنیادی سهم هایی چون ثتران ، ثباغ ، ثغرب ، وساخت ، ثرود مطلوب ارزیابی می شود اما در مورد سهم هایی از گروه که پی بر ای های عجیب و غریب دارند باید دقت داشت.

آنچه سابقه معاملات نشان داده است این است که در این گروه احتیاط چه در روندهای نزولی و چه صعودی شرط عقل است چون در هر دو حالت دارای روندی ناپایدار با ضریب حساسیت بالاتری از بازار هستند.

گروه دارو : دور از انتظار

اکثر گزارشات سهم های این گروه تا به این لحظه روانه کدال شده است و وجه مشترک تمام این گزارشات به جز 2 مورد این جمله است که پیش بینی سود بدون تغییر و بدون تعدیل گزارش شده است .

البته از لحاظ تحلیلی این که تمام گروه موفق به پوشش حدودا 50 درصدی بودجه خود شده اند یعنی اینکه شاهد گزارشات خوبی بوده ایم اما انتظارات سهامداران است که نشان می دهد این گزارشات را باید خوب ارزیابی کرد یا خیر

با توجه به افزایش نرخ برخی از اقلام دارویی و با توجه به اینکه عمده فروش شرکت ها در نیمه دوم سال است و همچنین سابقه هر ساله این سهم ها که معمولا در گزارشات 6 ماهه شاهد تعدیل مثبت می باشیم باید اذعان کرد گزارشات دور از انتظار بود و این امر موجب این خواهد شد فعلا تا مدتی بازار توجه ویژه ای به این گروه نداشته باشد و شاهد معاملاتی متعادل در نمادهای دارویی باشیم.

این خان که گذشت . خان بعدی گزارشات 9 ماهه است و باید دید آیا این بار بازار پیش از ارایه گزارشات 9 ماهه روی خوش به گروه نشان می دهد یا خیر

در صورتی که بحث صادرات دارو به کشورهای همسایه به ویژه عراق با حمایتی جدی تر پیگیری شود می تواند در آینده چشم انداز سود آوری سهم های گروه را تحت تاثیر قرار دهد.

اما بررسی وضعیت برخی از تک نمادها

ایران خودرو سرانجام به هر زحمتی بود خود را به 300 تومان رساند . سهامداران این سهم و تقریبا تمام بازار چشم خود را به گزارش ایران خودرو دوخته اند تا ببینند از آستین آن چه تعدیلی بیرون می آید . فعلا تا گزارش نیاید 300 تومان می تواند نقطه مناسبی برای استراحت سهم باشد. واگذاری اموال مازاد نیز در این سهم کماکان ادامه دارد.

در وساپا شاهدیم که این سهم با حجم های بالای 20 ملیونی که در چند وقت اخیر بی سابقه بوده است موفق شد 2 مقاومت پیش روی خود را بشکند اما سهم در عبور از قیمت 121 تومانی فعلا ناکام بوده است . آخرین ناو سهم هم بین 180 تا 190 تومان برآورد شده است. سود انباشته حدودا 70 تومانی و پی بر ای پایین آن نقطه قوت سهم می باشد.

در فاذر شایعه تعدیل مثبت در گزارش پیش روی از حد تواتر گذشته است و همین امر رشد شتابان قیمت سهم را در پی داشته است . عرضه های صورت گرفته اندکی عطش خریداران را فرو نشانده اما احتمال تشکیل صف مجدد دور از ذهن نیست . در گروه تجهیزات از فاذر به همراه مپنا و رتکو اخبار خوشی از قراردادهای جدید و همچنین وصول مطالبات به گوش می رسد.

در این هفته شاهد رشد قیمت ونفت و افزایش توجهات به آن بودیم . یکی از سهم های پر پتانسیل و در عین حال مبهم بازار است که همواره به هنگام حرکت های برگشتی بازار جزو اولین سهم هایی است که صف خرید می شود . روز گذشته به طور بی سابقه ای 90 ملیون سهم ونفت عرضه شد اما باز هم این خریداران بودند که در پایان معاملات زورشان بر فروشندگان چربید.

در سمگا اندک اندک سهامداران به این نتیجه رسیده اند که قیمت سهم بالاست و با اندک تحرکی منفی سهم صف فروش می شود . در این بازی آنها که آخر داستان رسیدند بیشتر متضرر خواهند شد . به نظر می رسد با ادامه روند موجود شاهد افت قیمت سهم تا سطوحی معقول تر و منطقی تر از اینی که هست باشیم.

خبهمن که دیگر نمی توان آنرا خودروساز به حساب آورد دیروز صف خرید خود را از دست رفته دید هرچند در پایان معاملات پس از واگذاری 75 ملیون سهم آن باز هم با اندکی تقاضا به معاملات پایان داد. خبهمن یکی از آن سهم های ارزشمندی است که مدت ها زیر ارزش ذاتی خود معامله می شد و با رشد این چند روزه کمی به جایگاه واقعی خود نزدیک تر شد . تداوم تمایل به خرید این سهم در روزهای آتی دور از ذهن نمی باشد.

در پایان توصیه ای دارم برای آن کسانی که می خواهند هر روزشان نسبت به دیروزشان روشن تر باشد . تقریبا یک سال سخت برای تمام فعالان همیشه ثابت قدم در بازار سپری شده است . اگر الان از ما بپرسند در این یکسال گذشته چه به دست آوردید چه باید بگوییم ؟

باید پاسخ ما این باشد : تجربه ای که در دکان هیچ عطاری یافت می نشود و تنها کسانی می توانند این تجربه را داشته باشند که آن را با پوست و خون خود لمس کرده باشند نه در کتاب های روانشناسی خوانده باشند.

آنها که در یک سال اخیر در بازار سرمایه ایران از پای در نیامده اند و امید خود را از دست نداده اند همان ها هستند که در آینده کسی در هیچ زمینه ای از کسب و کار به پایشان نخواهد رسید چون آموخته اند که مسیر رسیدن به موفقیت یک خط مستقیم نیست .

باید تجربیات گذشته را چراغ راه آینده کرد. پس از اینکه بازار به دوران رونق خود بازگشت باید تفاوتی باشد بین کسی که زخم این روزها بر تنش است با آن کسی که آمده یک ماهه در بورس پولش را دوبرابر کند و با آن یک ایکس باکس یا موتور هوندا بخرد و در نهایت همان پول تو جیبی اش را هم از دست می دهد.

درس هایی که از این روزها گرفته ایم را روی کاغذ بنویسیم و گوشه مانیتور بچسبانیم تا به وقتش نگاه ما ، تصمیم ما ، تحلیل ما و انتخاب ما متفاوت باشد با آن کسی که اینقدر هیجان زده شده است که به درو دیوار می خورد و آخرش هم نمی فهمد آنجایی که رفته بود بورس ! بخرد ساختمان بغل است !!!

شما چیزی دارید که شاید تا ده ها سال کسی نداشته باشد پس به وقت نیازحتما آن را همراه خود داشته باشید.

هادی طهماسبی کارشناس بازار سرمایه



اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
بورس نیوز عزیز با این که طرفدار پرو پا قرص سایت وزین شما هستم..اما عادلانه قضاوت کنید...سهامداران تو این 9 ماه بالای 60 درصد زیان دیدند..که بدون هیچ دلیلی نه تنها سود شرکتها کم نشد بلکه اکثرا تعدیل مثبت دادند ..هنوز بازار به سهامداران خیلی بیشتر از اینها بدهکار است...مگر بازار یکماه روزی 1000 واحد افزایش داشته که هشدار میدید...تنها 2 روز بازار مثبت شده که هزاران توصیه وووو میکنید....زود قضاوت نکنید طبیعی است که با این قیمتها که اکثرا زیر کف هستند بازار عتش خرید دارد..بیایید کمک کنید که بازار روند صعودی شروع کند نه که با یک مقاله همه چی را بهم بزنید..ممنون و خسته نباشید...
خوش نویس
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱
حسین عزیزم این مارکت اونقدر بزرگه که یک مقاله در بورس نیوز نمیتونه اون رو منفی کنه واقعیت اینه که برای رسیدن به یک روند مثبت مستمر حداقل یکی از 3 اتفاق زیر باید پیش بیاد یا به توافق هسته ای برسیم یا سود بانکی کاهش پیدا کنه و یا واقعا از رکود خارج شیم و الان هنوز فقط همه چیز در حد حرفه و هیچ کدوم اتفاق نیفتاده پس به نظر میرسه که این مقاله چندان بی راه نیست امیدوارم همیشه در سود باشید
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶
به نطر من عادلانه بود.اگر بازار بخواد هیجانی بره بالا اون وقت جای شما که ضرر کردی اون بدبختی که تازه میخواد وارد بازار بشه ضرر میکنه که.منم امیدوارم بازار روی عقل بره بالا هرچند خودمم 20 تا تو ضررم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
اون. موقع که بازار داشت هروز میومد پایین تیتر می زدی که مدیر فلان کارگزاری گفته فروش عاقلانه نیست، سهم کف قیمت،ازاین جور صحبتا ،وهمه بیشتر ضرر میکردن حالا که دوزار می خواد اوضاع خوب بشه میگی اون جای که تو سوار میشی حقوقی پیاده میشه چرا این حرفا را تو این یه سال نمی زدی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۳
حرف بدی نزد بندهای خدا میگه مواظب باشید به موقع بفروشید اگه بازار سعودی بود باموج بعد برمیگردید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
من به عنوان یه هوطن که معتقدم ایرانی لایق بهترینهاست به افرادی که میخواند تو این بازار سود کنند ورانت ندارند توصیه میکنم تا حصول اطمینان از موضوع مذاکرات هسته ای صبرکنند چون این بازار در2سال اخیر رشدهایی رو پیشخور کرده واگر خدایی نکرده توافق حاصل نشود سرمایه خود را از دست ندهند پس بازار را رصد کنید ومطمئن باشید بازار همیشه فرصت خرید میدهد این جمله آخر من همیشه تو ذهنتون باشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
بهترين مطلبي كه تا بحال خوندم بازهم به اين سبك و سياق بنويسيد
متشكرم
ابراهیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹
هنوز قیمتهای بسیلری از سهام ها تو کف هست . پس اینقدر فاز منفی ندید
خامنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸
حقیقت این ایست که توکلی و مجلس با تصویب نرخ خوراک و بهره کالکانه همه چیز زا بر هم ریختند
خامنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
لورس از همهان پارسال از حرمت ریلی خودش خارح شد و هیچ کس هم مقصر نیست
دبیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
من حقیر زیاد از بورس سر در نمیارم و همه سرمایم شده شبندر که اونم میگن قفل شده اما این متن و به خاطر ادبیات خیلی خوبش دوبار خوندم . خیلی خلاقانه و بدیع بود . ممنون بورس نیوز
ناشناس
يکشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹
با عرض پوزش منظور اصلی حرکت ریلی بود
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴
باسلام . مرسی بورس نیوز عزیز ازمقاله خوبت . اگر بازار مثبت باشه هیچ اشکالی نداره حقوقی درحد معقول پیاده بشه و حجم روبالا ببره بلکه یه مقداری به 4درصد نزدیک بشه . اما بدبختی ما حقیقیها اینجاست که حقوقی توی منفی میفروشه و حجم میزنه . از کد حقیقی هم استفاده میکنه . شما یه نگاهی به والبر بندازید بااینکه p/eپایین داره اما چون میخواد 25درصد افزایش سرمایه بده پس از اونی که هست تا قبل از مجمع حتما باید 25در صد بیارنش پایین تاموقع بازگشایی پول ما بعد از 25درصد افزایش همون بشه که زمان صدور اطلاعیه بوده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۳
آنروی سکه عرضه حقوقی ها چیست؟! عرضه سهم به سهامداران جدید که در روزهای اخیر هجوم آورده اند و وارد کردن سرمایه آنها به بورس. حقوقی ها احساسی برخورد نمی کنند و معمولا عاقلانه قدم بر می دارند. این حقیقی ها هستند که دم دمی هستند و بدون هیچگونه استراتژی معامله میکنند و خوب قطعا هم زیانش را دیده و خواهند دید.
آیا بررسی رفتار حقوقی ها در یک سهم اینقدر مشکل است؟!!! ساده ترین استراتژی بازار همینست!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۱
متاسفانه این احتمال وجود داره که گروه پالایشی منفی باز بشن، من احتمال میدم میخوان بعد از مثبت شدن و افزایش شاخص اونها رو باز کنن تا باعث سقوط شاخص نشه.
و البته امیدوارم اینطوری نباشه.
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۱
جناب طهماسبی!
الحق خسته نباشید
بسیاری از قسمتهای گزارشتون مناسب ، بجا و تحلیل درستی داشت ، فقط ممنون میشدیم در کنار وعده ی غیر مستقیم سقوط بانکیها از فردا ، میفرمودید که بلوک پتروشیمی زنجان صادرات با 272 تومان انجام شد و این سهم حداقل لایق ادامه ی صف خرید هست.
با سپاس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
همه کارهای مملکت ما دست انگلیس و جک ایتراو هست
ناشناس
يکشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
منظور جک استراو سیاستمدار حیله گر انگلیسی است حتما