بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۵
کد خبر : ۱۳۷۵۵

وازرت اقتصاد نهادهاي مالي را مكلف به عرضه سهام كرد

خبرگزاري فارس: رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از ابلاغ بخشنامه‌اي توسط سرپرست وزارت اقتصاد به بانك ها و سرمايه‌گذاران نهادهاي مالي خبرداد كه براساس آن اين نهادها بايد اقدام به عرضه سهام زيرمجموعه‌هاي در بازار سهام كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، علي صالح آبادي در پانزدهمين نشست مطبوعاتي خود اخبار مختلفي و مهمي را از بورس‌هاي اوراق بهادار، كالا، فرابورس و نفت اعلام كرد.

*پذيره نويسي 20درصد سهام فرابورس در هفته آينده

وي در خصوص شكل‌گيري بازار فرابورس (OTC) اظهار داشت: شوراي عالي بورس در حالي از اواخر سال گذشته مجوز راه‌اندازي اين بورس را صادر كرده كه بر اساس آن 138 موسس اقدام به واريز 80 درصد از مبلغ 10 ميليارد توماني سرمايه شركت بازار فرابورس كردند.

وي تصريح كرد: هفته آينده نيز 20 درصد از باقي مانده سهام اين شركت طي 6 روز پذيره‌نويسي خواهد شد كه جزئيات و شرايط اين پذيره نويسي متعاقبا" اعلام خواهد شد.

وي با بيان اين مطلب كه براساس ماده 23 قانون زمان پذيره‌نويسي 30 روزه و تا 30 روز نيز قابل تمديد است، اظهار داشت: 20 درصد از سهام اين شركت متعلق به شركت بورس و 60 درصد نيز مربوط به نهادهاي مالي مانند شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، بانك ها، بيمه‌ها و كارگزاران است كه بعد از اتمام پذيره نويسي عمومي ساير مراحل قانوني طي خواهد شد.

صالح‌آبادي از انعقاد تفاهم‌نامه‌اي با سازمان خصوصي‌سازي خبرداد كه براساس آن اين سازمان مي‌تواند شركت‌هاي قابل‌ فروش بصورت مزايده‌اي را با هدف شفافيت بيشتر در بازار فرابورس عرضه كند.

* انجام 58 قرارداد آتي طلا

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص راه‌اندازي قراردادهاي آتي (فيوچر) به راه‌اندازي قرارداد طلا در بورس كالا اشاره كرد و گفت: از زمان راه اندازي اين ابزار جديد در اول تيرماه تاكنون 58 قرارداد طي 13 روز معاملاتي توسط 17 مشتري انجام شده و در آينده نيز قرارداد آتي مس به كار گرفته خواهد شد.

صالح آبادي با بيان اين مطلب كه تمام قراردادهاي آتي از اميد‌نامه برخوردارند گفت: در رينگ صادراتي نيز اين ابزار جديد به كار گرفته خواهد شد.

به گفته صالح آبادي بعد از طي مرحله آزمايشي ، جزئيات به كارگيري اين ابزار جديد طي نشست مطبوعاتي اعلام خواهد شد.

*پذيرش چند محصول جديد در بورس كالا

وي در خصوص پذيرش محصولات جديد در بورس كالا خاطرنشان كرد: هيات پذيرش چند محصول جديد مانند پروپيلن، پرواتيلين سبك و سنگين، روغن‌هاي پايه و ABS را مورد پذيرش خواهد داد تا حجم معاملات در بورس كالا افزايش يابد.

وي ميانگين روزانه معاملات محصولات پتروشيمي را 8 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: تنوع كالاها و بكارگيري ابزارهاي مالي جديد باعث خواهند شد تا ريسك بورس كالا كاهش و حجم معاملات افزايش يابد.

صالح‌آبادي در پاسخ به اين سوال فارس كه آيا محصول سيمان نيز در بورس كالايي مورد پذيرش قرار خواهد گرفت يا خير اظهار داشت: پذيرش اين محصول در بورس كالا نياز به بررسي هاي بيشتري است.

رئيس هئيت مديره سازمان بورس درباره پذيرش همزمان شركت ها در بورس و محصولات در بورس كالا اظهار داشت: براساس آيين‌نامه‌هاي موجود، شركت‌هايي كه در بورس اوراق بهادار پذيرش مي‌شوند و داراي محصولاتي قابل عرضه در بورس كالا هستند بايد نسبت به عرضه محصولات خود در بورس كالا اقدام كنند و دستورالعمل‌هاي بورس كالايي ميزان عرضه كالا و كشف عادلانه قيمت و عدم قيمت‌گذاري دولتي را مشخص كرده اند .

*بازدهي مطلوب صندوق هاي سرمايه گذاري

صالح‌آبادي در رابطه با آخرين وضعيت 9 صندوق سرمايه‌گذاري كه از اواخر سال گذشته و اوايل سال جاري آغاز به كار كرده‌اند گفت: صندوق سرمايه‌گذاري پيشتاز (مربوط به كارگزاري مفيد) با 28 درصد بازدهي، حافظ با 19 درصد، گلچين با 23 درصد، نهايت نگر با 34 درصد، سهم‌آشنا با 40 درصد، بانك ملي با 26 درصد و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خبرگان و بانك‌صادرات با درصد‌هاي مختلف مشغول فعاليت هستند و بازدهي مطلوبي به دست آورده اند .

وي ادامه داد: هم‌اكنون 4 درخواست جديد براي راه‌اندازي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به سازمان بورس ارائه شده كه بزودي مجوزهاي لازم صادر خواهد شد.

صالح‌آبادي از راه‌اندازي صندوق سرمايه‌گذاري نوين با سرمايه‌ 50 ميليارد توماني خبرداد و گفت: راه‌اندازي اين صندوق‌ها از آرزوهايي بود كه محقق شد تا براساس آن بهترين روش سرمايه‌گذاري براي مردم بوجود آيد.

*تهيه و ارايه لايحه دوفوريتي به دولت

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهارات خود به تهيه و تنظيم لايحه دو فوريتي و ارائه آن به وزارت اقتصاد جهت طرح در دولت خبرداد و گفت: اين لايحه سه ماده‌اي در خصوص نحوه ماليات براي ابزارهاي جديد و شخصيت هاي حقوقي جديد كه در قانون تجارت ديده نشده است را شامل مي‌شود كه در صورت تصويب دو فوريتي آن در مجلس بسياري از موانع راه‌اندازي ابزارهاي جديد مانند صندوق‌هاي مسكن برطرف خواهد شد.

*مشخص شدن وضعيت 93 شركت از 531 شركت دولتي

صالح‌آبادي به اجراي مصوبه دولت در خصوص واگذاري 531 شركت دولتي اشاره كرد و گفت: تاكنون جلسات مستمر و متعددي با سازمان‌ها و شركت‌هايي چون سازمان گسترش، شركت ملي صنايع پتروشيمي، ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، دخانيات ايران، ايميدرو، ملي گاز، مهندسي آب و فاضلاب كشور، مديريت منابع آب و غيره برگزار شده و براساس آن ليست شركت‌هاي قابل واگذاري و غيرقابل واگذاري در بورس مشخص شد.

وي افزود: براين اساس در بين 93 شركتي كه مورد بررسي قرار گرفته‌اند تعدادي به دليل زيان‌دهي ، راكد بودن و يا قبل از بهره‌برداري بودن شرايط پذيرش در بورس را بدست نياوردند كه بايد بصورت مزايده‌اي واگذار شوند اما تعدادي از شركت‌ها نيز از شرايط حضور در بورس برخوردار هستند.

وي ادامه داد: از سوي ديگر تعدادي از شركت‌ها داراي وظايف حاكميتي بوده كه بايد در كارگروه ويژه‌اي بررسي شوند.

صالح‌آبادي تصريح كرد: واگذاري شركت ها به صورت هلدينگ يا مجزا بايد مورد بررسي قرار گيرد و از سوي ديگر تداوم فعاليت‌ شركت‌هاي دولتي نبايد زير سوال برود.

*اجراي مقررات برون‌سپاري

سخنگوي سازمان بورس در خصوص اجراي مقررات برون‌سپاري مجوزهاي عرضه‌هاي عمومي مانند افزايش سرمايه يا تاسيس شركت‌هاي سهامي عام خاطرنشان كرد: بخشي از فرايند برون‌سپاري اين حوضه به شركت‌هاي تامين سرمايه و موسسات حسابرسي تفويض خواهد شد تا اين دو نهاد نسبت به اقداماتي مانند تهيه طرح توجيهي، شناسايي شيوه‌‌هاي تامين مالي مناسب، توضيح قوانين و مقررات، آماده كردن گزارش توجيهي، اخذ نمايندگي شركت‌ها در كليه مراجع ذيصلاح، مطالعات بازاريابي و فروش، تعيين قيمت پذيره‌نويسي و مهم‌تر از همه تعهد جمع‌آوري اوراق و سهام در خصوص عدم موفقيت در عرضه مباردت ورزند.

وي تصريح كرد: شركت‌ها نسبت به استفاده از اين دسته از خدمات مجاز خواهند بود نه مكلف و به عبارتي ديگر اجباري در به كارگيري شركت ها از خدمات شركت‌هاي تامين سرمايه و موسسات حسابرسي وجود ندارد.

*گسترش فعاليت شركت هاي كارگزاري

رئيس هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اين مطلب كه در بورس 300 ميليارد دلاري مالزي 35 شركت كارگزاري گسترده فعال هستند به لزوم گسترش و توسعه فعاليت شركت‌هاي كارگزاري كشور اشاره كرد و گفت: به شركت‌هاي كارگزاري بورس اطلاعيه‌اي داده شده تا در صورت تمايل به انجام معاملات فيوچر در بورس كالا و يا فعاليت در بازار فرا بورس مجوزهاي لازم را از سازمان بورس دريافت كنند.

وي افزود: مدلي پيش‌بيني شده تا شركت‌هاي كارگزاري بصورت عام و بزرگ در حوزه‌هايي مانند بورس كالا، بازار فرابورس، بورس اوراق بهادار و اخذ مجوزهايي مانند مجوز‌هاي معامله، كارگزار معرف، سبد گرداني اختصاصي، صندوق سرمايه‌گذاري، فيوچر، معاملات فلز، پتروشيمي، كشاورزي و فرابورس را شامل خواهد شد تا شركت‌هاي كارگزاري 9 فعاليت را انجام دهند تا بجاي فعاليت محدود بصورت گسترده خدمات متنوعي را ارائه كنند.

صالح‌آبادي در برابر اين مطلب فارس كه شركت‌هاي كارگزاري به رتبه‌بندي همه جانبه‌اي نياز دارند گفت: رتبه‌بندي كارگزاران براساس استانداردها و اعلام آن به بازار از جمله برنامه‌هايي‌است كه از طريق كانون كارگزاران تنظيم خواهد شد.

*وضعيت پرونده هاي متخلف

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مسائل حقوقي بازار سرمايه اظهار داشت: به دليل محرمانه بودن پرونده‌هاي نمي‌توان جزئيات را اعلام كرد اما نسبت به اعلام كليات اقدام خواهيم كرد.
وي با بيان اين مطلب كه پيگيري پرونده‌ها در مراجع قضايي ابتدا در دادسراها و سپس در دادگاه‌هاي بدوي و تجديدنظر انجام مي‌شود گفت: هم‌اكنون در شعبه بازپرسي 5 پرونده شامل دست‌كاري در بازار، عدم ارائه اطلاعات در موعد مقرر، معامله سهام با تكيه بر اطلاعات نهاني، عرضه عمومي اوراق بدون اخذ مجوز از سازمان بورس و بازداشت موقت دو نفر از متخلفين تحت بررسي است .

صالح‌آبادي گفت: در مرحله ارجاع پرونده به دادگاه بدوي نيز دو پرونده مربوط به انجام معامله سهام با تكيه بر اطلاعات نهاني و سوء استفاده از اطلاعات شركت وجود دارد.

وي افزود: در دادگاه تجديدنظر نيز چند راي صادر شده كه مربوط حبس 6 ماه تعزيري بدليل دست‌كاري قيمت، جزاي نقدي چند نفر از متهمين به ميزان دو برابر زيان متحمل نشده و يك سال حبس براي جعل اوراق سهام صادر شده است.

*سازمان بورس و روز ملي بورس

صالح‌آبادي از ادامه تدوين سياست‌هاي 5 ساله بازار سرمايه و اعلام آن تا پايان سال خبرداد و در خصوص روز ملي بورس اظهار داشت: ضرورت ناميده شدن روز ملي بورس باعث شد تا شوراي فرهنگ عمومي اول آذر را (روز تصويب قانون اوراق بهادار) بعنوان روز ملي بورس (بازار سرمايه ) در نظر بگيرد كه قطعيت آن منوط به تصويب در شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.

وي در پاسخ به اين سوال فارس كه چه برنامه‌هايي براي اين روز در نظر گرفته خواهد شد اظهار داشت: برنامه‌هايي مانند برگزاري نمايشگاه بين‌المللي و حضور گسترده در صدا و سيما و مطبوعات بهمراه ديگر برنامه‌هاي منسجم شده در روز ملي بورس پس از قطعي شدن آن در نظر گرفته خواهد شد.

*وضعيت بورس نفت و شاخص جديد

سخنگوي سازمان بورس در پاسخ به سوال فارس در خصوص وضعيت راه‌اندازي بورس نفت گفت: اين بورس بايد توسط كارگروهي متشكل از وزارتخانه‌هاي اقتصاد، نفت، امور خارجه و بانك مركزي راه‌اندازي شود كه تاكنون نمايندگان وزارت خانه نفت و بانك مركزي معرفي شده‌اند اما وزارتخانه امور خارجه و اقتصاد نمايندگان خود را معرفي نكرده‌اند.

صالح‌آبادي تصريح كرد: راه‌اندازي اين بورس مربوط به اين 4 نهاد است.

وي در خصوص فرمول شاخص جديد بورس اعلام كرد: تهيه شاخص بورس مورد تصويب شوراي عالي بورس قرار گرفت اما تصميم‌گيري در خصوص تغيير يا اصلاح آن به عهده شوراي عالي بورس است.

*4 ابهام در پذيرش شركت بورس در بازار سهام

صالح‌آبادي در برابر ديگر سوال فارس در خصوص چگونگي پذيرش شركت بورس در بازار سهام به وجود 4 ابهام اشاره كرد و گفت: درخواست پذيرش شركت سهامي بورس در بازار سهام مورد پذيرش هيات مديره سازمان بورس قرار گرفت كه طي آن 4 ابهام مطرح شد كه بايد شركت بورس نسبت به رفع اين ابهامات اقدامات لازم را انجام دهد.

وي افزود: ابهام اول مربوط به ماده 54 قانون است كه براساس آن هيچ سهامدار حقوقي و حقيقي بطور مستقيم و يا غيرمستقيم حق ندارد بيش از 5/2 درصد از سهام سهام شركت بورس را مالك شود.

وي ادامه داد: شناسايي سهامداران حقوقي و حقيقي مستقيم و 5/2 درصد در حالي راحت‌ است كه در مقابل نمي‌توان به راحتي سهامداران غيرمستقيم بيش از 5/2 درصدي شركت بورس را شناسايي كرد.

صالح‌آبادي تصريح كرد: ابهام دوم مربوط به رعايت حفظ درصد هر يك از نهادها و مردم از سهام شركت بورس است كه براساس آن بايد تركيب 40 درصد نهادهاي مالي، 40 درصد شركت‌هاي كارگزاري و 20 درصد مردم در قالب سهامداران شركت بورس ثابت بماند.

صالح‌آبادي در خصوص ابهام سوم پذيرش شركت بورس در بورس به حل تضاد منافع اشاره كرد و گفت: شركت بورس در حالي در حوزه‌هايي نظارت مي‌كند كه بايد چگونگي تضاد منافع مشخص شود.

صالح‌آبادي ادامه داد: از طرفي ديگر عليرغم اينكه 20 درصد از سهام اين شركت بايد بعنوان سهام شناور آزاد باشد ، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و كارگزاران سهام‌شان را عرضه نخواهند كرد و با توجه به 3 ميليارد توماني كه در اختيار مردم است امكان دست‌كاري در قيمت بوجود خواهد آمد.

*راه‌اندازي استوديوي صدا و سيما تا يكي دو ماه آينده

سخنگوي بورس در برابر اين سئوال فارس كه راه‌اندازي استوديوي صدا و سيما در سازمان بورس به كجا انجاميد گفت: با توجه به توافقات مثبتي كه با مديران سازمان صدا و سيما بعمل آمده ظرف يكي، دو ماه آينده اين استوديو در ساختمان حافظ راه‌اندازي خواهد شد.

صالح‌آبادي درباره زمان راه‌اندازي سيستم معاملاتي آتوس اظهار داشت: فعلا خبر جديدي در اين باره نيست.

*بازار حبابي نيست

وي درباره عرضه سهام شركت‌هاي جديد در بورس خاطرنشان كرد: درحالي در گذشته عرضه 5 درصد از سهام شركت‌ها در روز اول به نظر سخت مي‌رسيد كه با توجه به كشش و بزرگ‌شدن بازار از اين به بعد شركت‌ها متعهد خواهند شد كه تا 20 درصد از سهام خود را در روز اول عرضه كنند.

وي تصريح كرد: از جمله راه‌كارهاي قابل اجرا براي اجراي تعهد عرضه 20 درصد از سهام شركت‌ها در روز اول، طبقه‌بندي شركت‌ها در بازارهاي اول و دوم براساس اجراي تعهد در عرضه 20درصدي سهام است.
صالح‌آبادي ادامه داد: از سوي ديگر شركت بورس براي عرضه‌هاي اوليه ساز و كاري را تهيه خواهد كرد كه اعلام خواهد شد.

وي با بيان اين مطلب كه بازار كنوني دچار حباب قيمتي نيست تصريح كرد: حباب يعني سهمي كه بدون پشتوانه اي در رشد سود سهام با افزايش قيمت مواجه شود و يا اينكه سودي صوري اعلام كند اما وقتي قيمت‌هاي جهاني رشد مي‌كند افزايش قيمت سهام برخي شركت‌ها نيز طبيعي است.

*الزام عرضه سهام از سوي نهادهاي مالي

وي در بخش پاياني اظهارات خود اظهار داشت: سرپرست وزارت اقتصاد بزودي بخش‌نامه‌اي را به سرمايه‌گذاران نهادهاي مالي از جمله بانك‌ها ابلاغ خواهد كرد كه براساس آن بايد با نظر سازمان بورس نسبت به عرضه سهام زيرمجموعه‌هاي نهادهاي مالي اقدامات لازم صورت گيرد.

وي ادامه داد: از سوي ديگر بعداز ظهر امروز با تعدادي از مديران شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در خصوص اجراي تعهد سهام شناور آزاد جلسه‌اي برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر