بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
معادن عمارت(4 ميليون تن)، کوشک (3 ميليون تن) و گوشفیل (2.5 ميليون تن) از دیگر معادن با تولید متوسط در کشور محسوب می شوند. در کشور ما معادن کوچک زیادی وجود دارد که نیاز به تشویق دولت برای بهره برداری دارد ،چرا که در حال حاضر صنعت سرب و روی در کشور وابسته به انگوران است و این به سود کشور و صنعت سرب و روی نمی باشد.
کد خبر : ۱۳۷۶۲۷
نویسنده :
محمدآموخته
اشخاصی که در بازار سرمایه حضور دارند و در سهام شرکت های معدنی سرب و روی سرمایه گذاری می کنند کمتر به شایعات اطراف این بازار توجه کنند و برای دستیابی به اطلاعات از سایت کدال شرکت ها استفاده نمایند و به شایعات موجود در بازار اعتنایی نکنند.

فلزات اساسی نقش بسزایی را در بازار اقتصادی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه ایفا می نمایند از همین رو با توجه به شرایط فعلی بازار سهام ایران و همچنین نوسانات نرخ دلار، گفتگویی با ابراهیم جمیلی مدیر ارشد شرکت گروه زرین معدن آسیا به بررسی وضعیت فعلی و آتی فلز سرب و روی پرداختیم که متن مصاحبه به شرح ذیل می باشد:

بورس نیوز؛ علیرغم کاهش قیمت فلزات اساسی اما قیمت فلز روی روند نسبتاٌ بهتری را نسبت به سایر فلزات داشته است؛ به نظر شما علت این موضوع چیست؟

قیمت فلزات اساسی در چند سال اخیر تغییر چندانی را نداشته و تنها در اردیبهشت ماه سال جاری قیمت فلز روی در یک بازه زمانی کوتاهی تا نرخ دو هزار و 400 دلار رشد نمود اما به طور کلی مهم تر از افزایش قیمت فلزات، رسیدن به ثبات قیمتی در بازار فلزات اساسی می باشد که نیازمند توجه بیشتر به ارزش افزوده های این صنعت است باشد تا در نهایت افزایش راندمان سود دهی خود رابه همراه داشته باشد.

اما در حال حاضر بایستی از ثبات بازار استفاده کرده و تلاش خود را مضاعف کرده تا در بازه زمانی که شاهد ثبات نرخ فلزات اساسی هستیم سود آوری خوبی را برای صنعت کشور به همراه داشته باشیم.

بورس نیوز؛ در حال حاضر میزان ذخایر و تقاضای فلز روی چقدر است؟ و با توجه به وضعیت فعلی قیمت جهانی فلز مذکور در آینده روند قیمت فلز روی را چگونه پیش بینی می کنید؟

میزان ذخایر معادن در ایران متفاوت است .به طور کلی کشور ما دارای 56 معدن سرب و روی می باشد که از این رقم در حدود 42 معدن فعال، 9 معدن غیر فعال و 5 معدن در حال تجهیز می باشد. اما بزرگترین معادن روی ایران به ترتیب مهدی آباد با 200 تن تولید سولفوره و اکسید و معدن انگوران با 10 میلیون تن تولید سالانه می باشد.

دررابطه با معدن انگوران بیان این نکته ضروری است که عیار این معدن به طور متوسط در حدود 25 درصد می باشد و از نظر فلز محتوی یکی از معادن بسیار خوب دنیا به شمار می رود و ما نباید انتظار این را داشته باشیم که تمام معادن در کشور عملکردی مانند انگوران داشته باشند.

همچنین معادن عمارت(4 ميليون تن)، کوشک (3 ميليون تن) و گوشفیل (2.5 ميليون تن) از دیگر معادن با تولید متوسط در کشور محسوب می شوند. در کشور ما معادن کوچک زیادی وجود دارد که نیاز به تشویق دولت برای بهره برداری دارد ،چرا که در حال حاضر صنعت سرب و روی در کشور وابسته به انگوران است و این به سود کشور و صنعت سرب و روی نمی باشد.

بورس نیوز؛ در بازار شایعه ای مبنی بر اینکه قیمت فلز روی مجدداٌ شاهد رقم های 3 هزار دلاری خواهد بود به گوش می رسد، به نظر شما این موضوع تا چه میزان امکان پذیر است؟

قیمت فلزات سرب و روی بستگی به شرایط جهانی دارد اگر کشورهای در حال توسعه و پیشرفته مصرف بالایی در فلز روی داشته باشند قطعاً قیمت ها تغییرخواهد کرد، ولی اگر به روال ماه های اخیر باشد قیمت فلزات سرب و روی افزایش و یا کاهش چندانی نخواهد داشت، به طورکلی پیشنهاد من این است اشخاصی که در بازار سرمایه حضور دارند و از سهام شرکت های معدنی سرب و روی استفاده می کنند کمتر به شایعات اطراف این بازار توجه کنند و برای دستیابی به اطلاعات از سایت کدال استفاده نمایند.

بورس نیوز؛ علیرغم رشد قیمت در صنعت روی اما در مقابل شاهد رشد قیمت مطلوبی در سهام شرکت های گروه روی از جمله کالسیمین نبوده ایم، به نظر شما دلیل آن چه عواملی بوده است؟

با توجه به روند قیمت های سهام طی 6 ماه گذشته، شاهد این بودیم که با پایین آمدن شاخص ها ،قیمت های سهام نیز کاهش داشته است ،البته در رابطه با شرکت زرین معدن آسیا این کاهش در حداقل بوده است و خوشبختانه برنامه تولید و فروش شرکت شرایطی را به وجود آورده است که به پیش بینی های بودجه پیش رو دست خواهیم یافت.

بورس نیوز؛ فکر می کنید بازار سرمایه طی سال جاری می تواند شاهد یک تحول قابل قبولی در سودآوری شرکت های گروه روی باشد؟

به نظر می رسد اگر اتفاق خاصی در قیمت های ارز و LEM به وجود نیاید در روزهای آتی به بودجه ی پیش بینی شده خواهیم رسید.اگر شرکت ها با توجه به مشکلات موجود بتوانند به پیش بینی بودجه برسند توانسته اند یک کارنامه قابل قبول را در بخش صنعت و معدن ایجاد نمایند. چرا که شرکت ها تلاش می کنند به سود پیش بینی شده دست یابند و ما نیز در نظر داریم تا در سال های آتی تحولی خوب و عملکرد موفقی را در این زمینه به وجود آوریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر