بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
نیویورک-ایرنا- سید حسین موسویان مذاکره کننده سابق هسته ای ایران با اعضای 1+5 گفت: توافق نهایی میان ایران و اعضای 1+5 درچارچوب معاهده ' ان .پی. تی' تا 24 نوامبر صد در صد دست یافتنی است.
کد خبر : ۱۳۸۰۰۴

سید حسین موسویان این مطلب را در مناظره ای با 'رابرت آینهورن 'مذاکره کنندگان سابق هسته ای آمریکا که با همکاری دانشگاه راک ریو (Ruc Rio) برزیل و بنیاد مطالعاتی کارنیگی آمریکا که درباره وضعیت کنونی مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 1+5 در ریودوژانیرو برزیل برگزار شد، مطرح کرد.

در این مناظره که در حضور جمعی از اساتید و مقام های فعلی و سابق هسته ای آمریکای لاتین، آمریکا، اروپا و آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد، موسویان با اشاره بر اینکه اگر قرار باشد توافق نهایی در چارچوب معاهده NPT باشد، تاکید کرد: این توافق تا 24 نوامبر صد در صد دست یافتنی است.

موسویان گفت : اما تمامی درخواست های فعلی قدرت های بزرگ که موجب طولانی شدن قرارداد شده ،بخاطر این است که این درخواست ها، فراتر از معاهده 'ان پی تی ' هستند.

وی افزود: هر چه که دوره توافقنامه طولانی تر باشد و محورهایش ببشتر خارج از 'ان پی تی' باشد، چنین توافقی آسیب پذیرتر، شکننده تر و ناپایدارتر خواهد بود.

موسویان تصریح کرد: اگر آمریکا و قدرت های بزرگ حسن نیت داشته باشند، دوطرف می توانند کل تعهدات خود را در شش ماه عملیاتی و تمام کنند، اما متاسفانه آمریکا به دنبال یک دوره 20 ساله است.

موسویان در خصوص مشکلات موجود بر سر راه لغو تحریم ها اشاره کرد و افزود: مشکل اول این است که کنگره آمریکا در مورد لغو تحریم ها تصمیم می گیرد و نه دولت آمریکا !

او ادامه داد: گرچه رییس جمهور آمریکا می تواند تحریم ها را تعلیق کند، اما نمی تواند آنها را لغو کند و این بدان معناست که تیم مذاکره کننده آمریکا حداکثر اختیاراتش در محدوده تعلیق تحریم هاست، در حالی که قدرت های بزرگ از ایران می خواهند تعهداتش را فوری و در زمان کوتاه انجام دهد.

مذاکره کننده سابق هسته ای کشورمان افزود: در این شرایط اگر ایران تعهداتش را انجام داد و آژانس هم آن را تایید کرد، هیچ ضمانتی وجود ندارد که کنگره با لغو مصوبات تحریم ها موافقت کند، لذا ایران نیز نباید توافق نامه ای را امضا کند که سرنوشت لغو تحریم ها در آن نامعلوم و زمان آن هم نامشخص است.

وی درباره اتهامات نظامی به برنامه ای هسته ای کشورمان که از سوی رابرت آینهورن مطرح شد و وی لغو تحریم ها را منوط به حل این موضوع دانست، گفت: اگر اراده سیاسی و حسن نیت در قدرت های بزرگ وجود داشته باشد، موضوع اتهامات نظامی را می توان ظرف دوماه حل کرد.

موسویان به وابستگی آژانس بین المللی انرژی اتمی به قدرت های بزرگ اشاره کرد و افزود: در سال 84 و 85 سه کشور مصر، ایران و کره جنوبی از آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه 'عدم پایبندی' گرفتند، اما آژانس موضوع مصر و کره جنوبی را حتی به شورای امنیت سازمان ملل هم گزارش نکرد چون آن دو کشور متحد آمریکا بودند، اما آژانس مساله ایران را نه تنها به شورای امنیت ارجاع کرد، بلکه تحریم های ظالمانه ای نیز علیه ایران وضع شد.

موسویان افزود: آقای البرادعی مدیر کل وقت آژانس، در مهر سال 82 به ایران سفر کرد و به ما قول داد که در قبال تعلیق تعریفی را تحت عنوان 'عدم گازدهی به سانتیریفیوژها ' ارایه دهد، اما متاسفانه وقتی ما مطابق قول البرادعی توافق سعدآباد را امضا کردیم، یک ماه بعد یک نامه غیررسمی و بدون امضا از آژانس برای ما فاکس شد که تعریف وسیع و بسیار گسترده ای را شامل تعلیق ساخت و نصب سانتیریفیوژها ارایه داده بود.

وی افزود: وقتی ما از آقای البرادعی پرسیدیم، وی گفت که این توافق به خاطر فشار سیاسی غرب بوده است و اگر مساله بین ایران و آژانس بود، حداکثر تقاضای آژانس اجرای پروتکل الحاقی بود. و به همین علت است که موضوع هسته ای ایران که می توانست ظرف دو ماه حل شود، یازده سال به طول انجامیده است.

رابرت آینهورن نیز با ادعای این که تا 24 نوامبر توافق جامع و نهایی حاصل نخواهد شد، افزود: به رغم این دو طرف می توانند روی محورهای اصلی توافق کنند و اوباما نیز برای حصول این توافق جدی است، لیکن باید در ظرفیت غنی سازی محدویت برقرار شود و دوره اجرای قرارداد نیز طولانی باشد و این معامله ای است که رییس جمهوری آمریکا به دنبال آن می باشد.

رابرت آینهورن به آمادگی آمریکا برای تعلیق فوری کلیه تحریم های یک جانبه شامل تحریم های نفتی و بانکی و مالی مربوط به مساله هسته ای و بلافاصله پس از امضای توافق نامه اشاره کرد و افزود: در فاز اول و فوری تعلیق تحریم ها معقول است و رفع تحریم ها توسط کنگره نیز به زمانی موکول می شود که آژانس تایید کند که ایران به کلیه تعهداتش عمل کرده و این یک دوره طولانی خواهد بود.

وی افزود: تا حصول به این نتیجه تکنولوژی مدرن هسته ای در اختیار ایران قرار خواهد گرفت، چرا که ملت ایران ملت بزرگی است و حق دارد تکنولوژی مدرن هسته ای نیز داشته باشد.

پژوهشگر فعلی موسسه مطالعاتی بروکینگز در واکنش به سخنان موسویان ادعای عدم اعتماد بر ایران را یکی از عوامل مهم طولانی شدن روند هسته ای کشورمان عنوان کرد و بر ضرورت اعتماد سازی از سوی ایران تاکید کرد.

موسویان نیز عدم اعتماد را دوطرفه دانست و اضافه کرد: در زمان جنگ تحمیلی، ' صدام حسین' (دیکتاتور معدوم عراق) علیه ایران از سلاح کشتار جمعی استفاده کرد و تکنولوژی و تجهیزات آن را نیز آمریکا و اروپا به وی داده بودند و همین امر موجب کشته و زخمی شدن حدود یک صد هزار ایرانی شد، اما ایران به خاطر اعتقادات دینی مقابله به مثل نکرد، لذا معتقدیم این ایران است که قربانی سلاح کشتار جمعی با حمایت آمریکا شده است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رئیس اتاق مشترک ایران و کره مطرح کرد:

تعریف سازوکار برای دریافت پول نفت ایران از کره جنوبی

رئیس اتاق مشترک ایران و کره مطرح کرد:

تعریف سازوکار برای دریافت پول نفت ایران از کره جنوبی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Germany
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰
به قول نماینده مجلسمون=
ام - پی - تی