بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۸
کد خبر : ۱۳۸۰۳

نوار زيان دهي 27 شركت سيماني حاضر در بورس قطع شد

خبرگزاري فارس: با افزايش قيمت محصول سيمان، زيان دهي 27 شركت سيماني حاضر در بورس به پايان رسيد و ميانگين بازدهي صنعت سيمان با 14 درصد رشد مواجه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، در ميان صنايع 36 گانه بورس، صنعت سيمان در حالي به دليل عدم اجراي طرح جامع سيمان طي 4 سال اخير با سير نزولي بازدهي و زياندهي سهام شرايط بغرنجي را براي بيش از 400 هزار سهامدار بزرگ و كوچك به وجود آورده بود كه بعد از مدت‌ها كش و قوس و انتشار اخبار ضد و نقيض بالاخره خروج سه مرحله‌اي محصول سيمان از سبد حمايتي در اول تيرماه تصويب شد.

درج تيتر " سيمان از سبد حمايتي دولت خارج شد" در خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي كشور در اول تير ماه كافي بود تا سهامداران متضرر شركت‌هاي سيماني بعد از سالها انتظار با افق روشن و مثبتي مواجه شوند و از طرف ديگر سرمايه‌گذاران خرد و كلان با ارايه درخواست‌هاي چند ميليون سهمي خواهان خريد و واريز كردن سهام سيماني در سبد سهام خود شوند.

اين جريان باعث شد تا شركت بورس به عنوان بالاترين مقام اجرايي بازار سرمايه كشور دستور توقف نماد معاملاتي 27 شركت سيماني حاضر در بورس و چند شركت سرمايه‌گذاري و مالك اصلي شركت‌هاي سيماني را صادر كند تا بعد از اعلام اثر افزايش قيمت سيماني در سودآوري، مجددا در تابلوهاي معاملاتي حاضر شوند.

بررسي‌هاي فارس از وضعيت بازدهي گذشته صنعت سيمان نشان مي‌دهد كه ميانگين بازدهي 27 شركت تا پايان سال گذشته 18 درصد زيان بود.

به طوري كه شركت‌هاي سيماني خزر با 70 درصد ، فارس و خوزستان و غرب هر يك با 55 درصد ، سپاهان با 52 درصد، دورود با 51 درصد، بجنورد و صوفيان با 49درصد، هگمتان و تهران با 48 درصد، بهبهان با 45 درصد، شرق با 43 درصد ،خاش با 37 درصد ، ايلام با 37 درصد ، شاهرود با 32 درصد، كرمان و اروميه با 27 درصد، شمال با 25 درصد ، اردبيل با 23درصد ، قائن با 20 درصد، سيمان كارون با 19 و داراب با 14 درصد وضعيت ناخوشايندي داشتند و در ميان 27 شركت سيماني حاضر در بورس تنها شركت‌هاي سيمان دشتستان با 50 درصد و مازندران با 28 درصد سود از شرايط نسبتا" معقولي برخوردار بودند.

اين در حالي است كه با توقف و بازگشايي مجدد چند شركت سيماني، ميانگين بازدهي صنعت سيمان طي 20 روز گذشته با سوددهي 14 درصدي مواجه شده است و شركت‌هاي سيمان شرق با 76 درصد، دورود با 45درصد، خزر با 44درصد، كرمان و ايلام با 34درصد، هرمزگان با 25درصد، تهران با 22 و بهبهان با 15 درصد سود داشته‌اند.

بر اساس اين گزارش، در حالي هنوز نمادهاي معاملاتي ديگر شركت‌هاي سيماني مورد بازگشايي قرار نگرفته كه با توجه به اعلام سود محتاطانه شركت‌هاي سيماني به نظر مي‌رسد روند افزايش قيمت سهام شركت‌هاي سيماني و رشد بازدهي اين صنعت به شرط آرام بودن شرايط سياسي، در هفته‌هاي گذشته نيز ادامه داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر