{mosimage}اگرچه اعتقاد ما اين است كه ايران‌اير بايد خصوصي شود اما با مقررات كنوني چنين مساله‌اي جامه‌عمل نخواهد پوشيد.

"> هما براي خصوصي‌سازي آمادگي ندارد

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۶

{mosimage}اگرچه اعتقاد ما اين است كه ايران‌اير بايد خصوصي شود اما با مقررات كنوني چنين مساله‌اي جامه‌عمل نخواهد پوشيد.

کد خبر : ۱۴۰۳۱

شبهه سياسي در بازرسي‌هاي سافا از ناوگان ايران اير:

هما براي خصوصي‌سازي آمادگي ندارد

بنا به گزارش بورس نيوز به نقل از جهان صنعت:اولين كنفرانس خبري مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران روز گذشته در حالي انجام شد كه در اواخر هفته گذشته خبر لغو محدوديت‌هاي پروازي‌هما به اتحاديه اروپا توسط رسانه‌هاي داخلي مدنظر قرار گرفت.

از آنجا كه تاكنون اكثريت اخبار و گزارش‌هاي هوايي به صورت كاناليزه در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌گرفت اما در پي اين حركت هما به نظر مي‌آيد ايران‌اير از اين پس قصد دارد ساختاري نو و جديد در تعامل با رسانه‌هاي گروهي به وجود بياورد. البته اين مساله در حالي مطرح است كه هفته گذشته نيز حميد بهبهاني، سرپرست وزارت راه‌و‌ترابري، مشكل كنوني حوزه حمل‌و‌نقل را ضعف عملكرد و نبود يك روابط عمومي قوي دانست و خواستار آن شد كه در اين زمينه بايد حركت‌هاي اصولي عمليات شود. با توجه به اين موارد، گزارش حضور مديرعامل هما در جمع خبرنگاران طي روز گذشته را در پي مي‌خوانيد.

نبود عملكرد نادرست‌

سعيد حسامي، مديرعامل هما در ابتداي سخنان خود يكي از دلايل برجسته برگزاري كنفرانس خبري را اعلام نظر سافا در خصوص تداوم پرواز‌هاي ايران‌اير در اتحاديه اروپا اعلام كرد و گفت: كميته اتحاديه اروپا كه با عنوان سافا از آن ياد مي‌شود تا مدت‌ها پيش براي ما شناخته شده نبود.

به گزارش خبرنگار جهان صنعت وي به شروع بازرسي اين مجموعه از سال 2004 از ايرلاين‌هايي كه پرواز در 27 كشور عضو اتحاديه اروپا داشتند، اشاره داشت و افزود: اگرچه اين مجموعه طي يك‌سال تنها يك يا دو بازرسي از ايرلاين‌هاي حضور يافته در آسمان اروپا انجام مي‌داد اما از اواخر سال 2007 سير انبوهي از بازديد‌ها توسط اين مجموعه در خصوص ناوگان هما صورت گرفت و در پي آن حجم بسياري از ايراد‌ها به سازمان هواپيمايي كشوري اعلام شد.

حسامي گفت: البته با وقوع اين مساله از هفت ماه گذشته سازمان هواپيمايي كشوري گزارش ايراد‌هاي سافا را در اختيار هما قرار داد.

مديرعامل ايران‌اير با تاكيد بر اينكه در بيش از 40 سال فعاليت هما تاكنون اين ايرلاين محدوديتي براي پرواز به كشور‌هاي اروپايي نداشته است، اظهار داشت: طي مدت ياد‌شده هيچ‌گونه گزارشي مبني بر عملكرد نادرست و انجام خطا در عمليات‌هما توسط مراكز بين‌المللي هوايي ارايه نشده است.

نداشتن هيچ‌گونه مشكل فني‌

مديرعامل هما مواردي همچون نبود چراغ قوه، سوختگي لامپ مهتابي داخل هواپيما، كثيف بودن جلد راهنماي مسافران و موكت كف هواپيما را از ايراد‌هاي برجسته سافا در خصوص وضعيت ايران‌اير برشمرد و تصريح كرد: اگرچه مجموعه هما از دسامبر 2007 در خصوص گزارش سافا مطلع شد اما مسوولان كميته ايمني اتحاديه اروپا در 23 فروردين‌ماه سال‌جاري هشدار دادند كه اگر ايراد‌هاي مدنظر رفع نشود، احتمال دارد در جلسه 11 جولاي سافا (19 تير‌ماه سال‌جاري) كميته ايمني اتحاديه اروپا، ايران‌اير را در فهرست سياه قرار دهد.

سعيد حسامي با اشاره به اينكه پاسخ سوالات سافا به صورت حرفه‌اي داده شد، تاكيد كرد: تصور بر اين است كه اين حركت تنها بهانه‌جويي و دامن زدن به مسايل سياسي است چراكه در گزارش‌هاي سافا به كوچك‌ترين مشكل فني ناوگان ايران‌اير اشاره نشده بود.

وي افزايش بازديد و بازرسي‌هاي سافا از وضعيت‌هما طي اواخر سال 2007 را نمونه‌اي ديگر براي اثبات ديدگاه سياسي بودن مساله عنوان كرد و گفت: در اين روند تنها در انتهاي سال 2007 حدود 27 مورد، در چند ماه اول سال 2008 حدود 17 مورد و در چند ماه اخير نيز به صورت متوالي بيشتر پرواز‌هاي هما كه در اتحاديه اروپا پرواز دارند مورد بازرسي‌هاي سافا قرار گرفت.

پايان بهانه‌جويي‌

حسامي در بخش ديگري از سخنان خود بازديد‌هاي سافا از ايرلاين‌ها را امري موسوم و طبيعي دانست و افزود: حتي اين روند در ايرلاين‌هايي همچون ايرفرانس، تركيش وBMI نيز صورت گرفت و در مواردي نيز دستور توقف فعاليت‌صادر شد.

مديرعامل هما انجام حركت‌هاي جدي براي رفع ايراد و بهانه‌جويي‌هاي سافا را مدنظر قرار داد و گفت: در اين زمينه آموزش پرسنل، انجام فعاليت‌هاي ساختاري، رفع ايراد‌هاي داخل كابين و تهيه يك برنامه جامع، عملياتي شد كه به دنبال آن طي روز‌هاي 30-29 مرداد‌ماه جاري گروهي پنج نفره از كارشناسان سافا از كشور‌هاي فرانسه، انگليس، سوئد، ايتاليا و آلمان در ايران حضور يافتند و بازديد‌هايي از مجموعه هما در بخش‌هاي مختلف به عمل آوردند.

سعيد حسامي افزود: بعد از اين مسايل جلسه‌اي در 9 جولاي سال‌جاري برگزار شد و براي اعضاي سافا بسيار تعجب‌آور بود كه هما چگونه توانسته است با وجود تحريم‌ها تاكنون ارايه خدمات همگام با معيار‌هاي جهان داشته باشد.

حسامي گفت: با توجه به اين مساله تصور ما بر اين بود كه اگر مسايل سياسي نيز محرك چنين اقدام سافا بوده است نبايد ديگر بهانه‌اي وجود داشته باشد.

مديرعامل ايران‌اير با تاكيد بر اين مطلب كه در تمام گزارش‌هاي سافا حتي يك ايراد فني در خصوص ناوگان هما درج نشده بود، گفت: سرانجام در سوم مرداد‌ماه سال‌جاري سافا به صراحت اعلام كرد كه ناوگان هما توانسته در اين مقطع نظرات كميته ايمني اتحاديه اروپا را تامين كند و در پي آن وارد فهرست سياه نخواهد شد.

حسامي در بخش ديگري از مطالب خود اظهار داشت: اگرچه در حال حاضر هما هيچ‌گونه مشكلي براي پرواز به اتحاديه اروپا ندارد و همچنين سافا نيز مجبور شد كه ايران‌اير را تاييد كند اما اين بدان مفهوم نيست كه روند چنين بازرسي‌هايي متوقف شده است.

شكايت از رسانه‌اي داخلي

از آنجا كه در مباحث خريد هواپيما همواره توسط گروهي از متوليان امور هوايي عنوان مي‌شود كه تا لحظه حضور هواپيما در ناوگان هوايي ايران نبايد اطلاع‌رساني توسط رسانه‌ها صورت گيرد چراكه اين موضوع لغو قرار‌داد و به وجود آمدن مشكلات براي امنيت ملي كشور را به همراه دارد، مديرعامل ايران‌اير در اين زمينه اظهار داشت: چندي پيش توسط يكي از خبرگزاري‌هاي داخلي (فارس) خبر خريد يك فروند بوئينگ 747 باري قبل از حضور اين هواپيما در ايران‌منتشر شد كه اين موضوع مشكلات بسياري را براي هما و امنيت كشور به وجود آورد و در پي آن نيز ايران‌اير شكايت حقوقي از اين رسانه را مدنظر قرار داد.

سعيد حسامي رسانه‌اي شدن مسايل هوايي از جمله خريد هواپيما و انتشار گزارش بازديد‌هاي بين‌المللي را خطري جدي براي توسعه امور هوايي دانست و افزود: اگرچه طي 30 سال گذشته در شرايط كنوني هما موفق شد دو فروند هواپيماي كارگو را وارد كشور كند اما به دليل همين مسايل نتوانستيم موضوع را رسانه‌اي كنيم.

مديرعامل ايران‌اير با اشاره به خريد 15 دستگاه اتوبوس فرودگاهي مدرن براي ارتقاي خدمات كيفي هوايي گفت: در سال گذشته 25 ميليون دلار و در سال‌جاري نيز 35 ميليون دلار براي خريد و نوسازي تجهيزات فرودگاهي هزينه شد كه براي تداوم اين مساله يك طرح جامع وجود دارد.

اعلام نظر آيوسا، چند ماه ديگر

به گزارش خبرنگار ما، بعد از اين مسايل پرسش و پاسخ خبرنگاران مدنظر قرار گرفت.

حسامي در خصوص بازرسي‌هاي آيوسا به خبرنگاران گفت: آيوسا در مميزي كه از ايرلاين‌هاي مختلف دنيا داشت ضرب‌الاجلي اعلام كرد كه بايد تمام ايرلاين‌هاي عضو ياتا حداكثر تا پايان سال 2007 شاخص‌هاي آيوسا را عملياتي كنند كه در مجموعه هما نيز بازديد‌هايي صورت گرفت و قرار است طي چند ماه آينده نتايج اعلام شود.

توهم توطئه پنداري

از آنجا كه مديرعامل ايران‌اير همواره در اظهارنظر‌هاي خود سياسي بودن تصميم‌گيري‌هاي بين‌المللي را در خصوص ناوگان هما مدنظر قرار مي‌دهد و به گونه‌اي به توهم توطئه‌پنداري معتقد است، خبرنگاري در اين خصوص خواستار بيان استدلال وي شد و سعيد حسامي، مواري همچون نداشتن پرواز به نيويورك، تورنتو، ونكوور، لس آنجلس، استراليا و ندادن قطعه هواپيما براي ناوگان ايراني را نمونه‌اي بارز براي اثبات اين ديدگاه عنوان كرد و افزود: در پروژه اخير سافا كه اتحاديه اروپا قصد داشت ركودي در مسايل هسته‌اي به وجود بياورد توسط كشور آلمان و فرانسه به ترتيب 22 و 20 مورد بازرسي براي توجيه بهانه‌ها مدنظر قرار دادند كه سرانجام نيز موفق به محكوميت ناوگان هما نشدند.
سعيد حسامي با تاكيد بر اينكه چنين بازرسي‌هايي طي ساليان گذشته بسيار كم بود، اظهار داشت: زماني كه در چنين مقطعي حركت‌هاي سافا صورت مي‌گيرد به هرگونه مي‌توان شبهه سياسي را در اين خصوص متصور شد.

قطع خدمات كيترينگ‌

واگذاري هما به بخش خصوصي براساس اصل 44 يكي از مواردي است كه حداقل طي سال‌جاري به صورت جدي مدنظر محافل مختلف قرار گرفته است. مديرعامل ايران‌اير در زمينه عدم اجراي چنين ديدگاهي تاكنون تصريح كرد: بايد اين اصل را پذيرفت كه در تمام دنيا اكثريت ايرلاين‌ها زيانده هستند. همچنين قيمت ساعت پرواز 300 يورو برآورده مي‌شود و البته در شرايط حاضر 70 درصد ايرلاين‌هاي جهان نيز در پرواز‌هاي خود خدمات كيترينگ را حذف كرده‌اند و در صورت درخواست مسافر، هزينه از او دريافت مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه چنين مواردي در كاهش زياندهي ايرلاين موثر است. ميزان زياندهي هما طي سال‌هاي 84 تا 86 به ترتيب 40، 26 و 20 ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: اگرچه در شرايط كنوني قيمت هر ساعت صندلي هما حدود 35 هزار تومان است اما با تمام حمايت و تدابير بهره‌وري تنها 30 هزار تومان آن تامين مي‌شود.

هما، همچنان زيانده‌

سعيد حسامي به تغيير ساختار، افزايش خدمات كارگو و به‌كارگيري يك گروه كارشناسي خبره براي واگذاري هما با حداقل خسارت اشاره كرد و گفت: اگرچه اعتقاد ما اين است كه ايران‌اير بايد خصوصي شود اما با مقررات كنوني چنين مساله‌اي جامه‌عمل نخواهد پوشيد.

مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينكه براي خصوصي‌سازي هما بايد در ابتدا بستر‌هاي موجود فراهم شود، افزود: اگرچه بورس اعلام كرده است نيمه‌دوم سال 87 هما وارد بازار سرمايه خواهد شد اما در شرايط كنوني، زماني مشخص را براي اين مساله اعلام نمي‌كنيم چراكه اعتقاد داريم ايران‌اير همچنان زيانده است. همچنين بستر‌هاي اوليه براي خصوصي‌سازي هما صورت نگرفته است.

لغو قرار‌داد خريد ايرباس‌

سعيد حسامي در بخش ديگري از پاسخ به خبرنگاران به پيگيري براي مشخص شدن سرنوشت خريداري دو فروند ايرباس از تركيه‌توسط ايران‌اير اشاره داشت و افزود: اگر طرف قرار‌داد شرايط را نپذيرد به طور يقين با محاسبه ضرر و زيان قرارداد ياد‌شده لغو خواهد شد.

حسامي تداوم مذاكره براي تجهيز ناوگان هوايي ايران‌اير را به عنوان يك استراتژي بنيادين اعلام كرد و گفت: در شرايط كنوني تنها وظيفه‌داريم مذاكرات را انجام دهيم كه در صورت مشخص شدن مذاكرات سياسي به طور يقين مي‌توان تسريع در خريد هواپيما‌هاي نو و مدرن براي حضور در ناوگان هوايي ايران را شاهد بود.

در حاشيه....

استقبال و تمايل بسياري از كشور‌هاي اروپايي براي مشاهده عمليات پرواز‌ي‌هما در فرودگاه‌هاي مطرح جهان از مواردي بود كه توسط سعيد حسامي مطرح شد و براي اصحاب رسانه قابل توجه بود.
عنوان كردن موضوعي كه آرزوي ايرباس اين است كه هواپيما‌هاي جديدش را با خلبانان ايراني تست كند مساله‌اي قبال تامل بود.

تاكيد برخطرات رسانه‌اي شدن مسايل ويژه هوايي در شرايط كنوني بار ديگر توسط سعيد حسامي، مديرعامل ايران‌اير مدنظر قرار گرفت.

منابع آگاه اعلا‌م مي كنند اگر چه بويينگ خريداري شده 747 باري هم اكنون در آشيانه هما قرار دارد اما پروازي با آن صورت‌ نمي گيرد!!

اشتراک گذاری :
ارسال نظر