بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸
کد خبر : ۱۴۱۰۳۳
محمدرضا عربی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت مشکلات صنعت پالایشی در بورس اظهار داشت: این موضوع به طور فعال از اردیبهشت و خرداد امسال با تعامل با وزارت نفت در حال پیگیری است، تا شفافیت به این صنعت بازگردد. وی با اشاره به اینکه خوشبختانه بحث کیفی‌سازی در سال 92 منتفی شد، تا صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی نهایی شود، افزود: به دنبال این هستیم که طرح کیفی‌سازی برای سال 94 هم به طور کامل شفاف‌ شود.

عربی تاکید کرد: در این زمینه با وزارت نفت در دوره‌ قبل نشست‌های مختلفی برگزار شد تا به بهترین نحو ممکن مشکلات این صنعت برطرف شود. عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری نشستی میان وزارت نفت و امور اقتصادی و دارایی با محوریت مشکلات صنعت پالایشی خبر داد و تصریح کرد: این نشست یک ماه پیش برگزار شد و امیدواریم به نحو مناسبی که حداقل آسیب را برای شرکت‌های پالایشی داشته باشد، حل و فصل شود.

وی با تاکید براینکه گزارش جامعی از اثرات اجرایی طرح کیفی‌سازی توسط دولت در حال آماده سازی است، گفت: در این زمینه منابعی که قرار است، برای دولت ایجاد شود و دیگر موارد اثرگذار به طور دقیق بررسی خواهد شد.

عربی با اشاره به اینکه اجرای طرح کیفی‌سازی شرکت‌های پالایشگاهی اثرات چندجانبه‌ای دارد، گفت: اجرای این طرح در سود شرکت‌ها اثرگذار است و علاوه بر این در ارتباط میان خزانه‌داری و وزارت نفت تغییراتی ایجاد خواهد شد. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به حل مشکلات این صنعت مهم بازار سرمایه در آینده نزدیک با توجه به رایزنی‌های در حال انجام میان وزارت نفت و سازمان بورس ابراز امیدواری کرد. 

* رایزنی برای ارائه گزارش‌های 9 ماهه نمادها

عربی در پاسخ به این سوال که ارسال گزارش 9 ماهه شرکت‌ها از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ تصریح کرد: اکنون با شرکت‌ها برای ارسال گزارش 9 ماهه در حال رایزنی هستیم. عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی براینکه چرا تاکنون برخی شرکت‌ها با توجه به اتمام مهلت، گزارش 6 ماهه را ارائه ندادند، گفت: قطعا در این زمینه همکاران نظارت پیگیری‌هایی انجام می‌دهند و اگر به طور مصداقی بیان شود، قطعا دلایل عدم ارائه به موقع صورت‌های 6 ماهه با وجود اتمام زمان قانونی ارائه خواهد شد.

* 5 حوزه مهم مربوط به دولت برای ابهام‌زدایی و ایجاد شفافیت در بازار/

تعیین تکلیف صنایع نوعی حمایت دولت از بورس است عربی در پاسخ به این سوال که دولت که اخیرا اعلام کرده از بازار سرمایه حمایت خواهد کرد، در چه حوزه‌هایی می‌تواند به سرمایه‌گذاران و سهام‌داران کمک کند، گفت: ابهام‌زدایی یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که دولت می‌تواند از بازار شفاف سرمایه حمایت کند.

وی افزود: هم‌اکنون چند ابهام در بازار سرمایه وجود دارد که شفافیت آنان به تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری میان سهام‌داران کمک خواهد کرد. معاون سازمان بورس با تاکید براینکه وجود فضای ابهام در شرکت‌ها و صنایع سهامداران را با ترس مواجه خواهد کرد، گفت: مهم‌ترین رکن تصمیم‌گیری در میان سرمایه‌گذاران شفافیت صنایع و سیاست‌گذاری‌های دولت در مباحث کلان اقتصاد است که باید به طور دقیق و به موقع به نحوی که جذابیت برای سرمایه‌گذاری اعلام شوند. 

عاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین ابهامات بازار سرمایه که دولت کمک بسیار زیادی در رفع آن می‌تواند انجام دهد، صنعت با مزیت پتروشیمی است که خوشبختانه امسال قیمت‌گذاری خوراک این صنعت به دولت واگذار شده است. عربی با اشاره به اینکه تعیین فرمول مناسب در این صنعت به شفافیت و استراتژی سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد،‌ گفت: هم‌اکنون سرمایه‌گذاران منتظر تا نحوه تعیین نرخ خوراک در صنعت پتروشیمی توسط دولت نهایی شود.

وی دومین ابهام مهم در صنایع بازار سرمایه را تعیین عوارض مالکانه معادن عنوان کرد و گفت: تعیین تکلیف دقیق میزان عوارض این صنعت و در نظر گرفتن شرایط آن برای سهام‌داران بازار بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه دولت کمک زیادی می‌تواند داشته باشد. این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت دقیق بر نرخ‌های مصوب سود بانکی را از دیگر دغدغه‌های سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: جلسات متعددی به فواصل زمانی مختلف میان بانک‌ها برگزار می‌شود و در این جلسات تغییراتی در تعیین نرخ پیشنهاد می‌شود. وی گفت: برخی موسسات و بانک‌ها بیش از نرخ‌های مصوب برای جذب سپرده نرخ سود سپرده اعلام می‌کردند و همین امر منجر به خروج نقدینگی از بورس و ورود آن به بازار پول می‌شد، اما اکنون طبق آخرین نشست بانک‌ها و رعایت نرخ‌های مصوب بانک مرکزی تاکید شد. عربی یکی از مهم‌ترین عاملی که منجر به برهم خوردن تعادل بازار سرمایه می‌شود را، ابهام و اخبار ضد و نقیض اعلام کرد و گفت: رفع ابهام و افزایش شفافیت در نحوه تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران موثر است و تصمیم‌گیران دولت نقش مهمی در این خصوص دارد.

* دلایل روند مثبت بازار طی روزهای اخیر/

 اطمینان خاطر سهامداران از نظارت بر سود سپرده‌های بانکی معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی براینکه چه عواملی طی روزهای گذشته منجر به نوسان مثبت بورس شد، تصریح کرد: در این زمینه تحلیل‌های مختلفی ارائه می‌شود، اما عاملی که می‌توان در خوش‌بینی سرمایه‌گذاران و سهام‌داران موثر دانست، پای بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری بر نرخ‌های مصوب بانک مرکزی مبنی بر میزان سود سپرده‌های بانکی است.

وی گفت: اطمینان خاطر سهامداران و سرمایه‌گذاران از میزان سود سپرده‌های بانکی با وجود نظارت دقیق بانک مرکزی منجر به روند صعودی بورس تهران شد. عربی همچنین وضعیت مناسب شرکت‌های بورسی و عدم کاهش سود آنان را از دیگر عوامل بازگشت بازار عنوان کرد و گفت: سهامداران در خصوص کاهش EPS (سود مورد انتظار هر سهم) شرکت‌ها نگرانی‌هایی داشتند که خوشبختانه با اعلام به موقع مبنی بر عدم تغییر آن برطرف شد؛ امیدواریم روند مناسب و شرایط خوب بازار ادامه داشته باشد. انتهای پیام/
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۳
این حرفا تکراری است. یه نفر پیدا کن که حرفا را به عمل تبدیل کند. اگر هم پیدا نمیشود بدین یه دونه به چینی ها برامون بسازند.