بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر : ۱۴۱۰۹۵
برترین ها:آی‌فون 6، سامسونگ گلکسی آلفا و سونی اکسپریا Z3 Compact از جمله اسمارت‌فون‌هایی هستند که با اندازه کوچک اما قابلیت‌های عالی وارد بازار شده‌‌اند تا به همه نشان دهند، هیکل بزرگ دلیل بر قدرت بیشتر نیست. این سه گوشی هوشمند، رسم همیشگی برتر بودن صفحه‌بزرگ‌ها را در هم شکسته‌اند و در این میان حسابی برای خودشان جولان می‌دهند.

در قسمت اول این مطلب، سخت افزار هر سه گوشی را مورد بررسی قرار دادیم و برگ برنده به اپل آی‌فون 6 تعلق گرفت. در قسمت دوم، صفحه نمایش و باتری مورد مقایسه قرار گرفتند و برنده های میدان اپل آی‌فون 6 و سونی اکسپریا Z3 Compact بودند.


عملکرد

هر دو گوشی سامسونگ و اپل از تراشه‌های ساخت کمپانی خود استفاده کردند. (البته گلکسی آلفا سامسونگ با تراشه اسنپ‌دراگون 801 نیز عرضه می‌شود). این در حالی است که سونی گوشی خود را با تراشه کوالکوم عرضه کرده است.

اپل برای اینکه همه چیز تحت کنترل خودش باشد، شرکت تولیدکننده پردازنده خریداری کرده است. یکی از آنها Cyclone نام دارد که پردازنده‌های آی‌فون 5s و آی‌فون 6 را تولید کرده است. پردازنده‌های اپل همیشه دوهسته‌ای هستند و از نظر کارایی به هسته‌های اینتل بیشتر شبیه هستند تا ARM.

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ (3)

اپل ادعا می‌کند، مدل‌های جدید آی‌فون شامل افزایش 20 درصدی سرعت شده‌اند که می‌توان آنهارا پردازنده‌های چهارهسته‌ای Kraits مقایسه کرد. پردازنده Apple A8 ، تراشه PowerVR GX6450 دارد که حدود 50 درصد از پردازنده A7 سریع‌تر است و رزولوشن را نیز افزایش داده است.

تراشه گوشی سامسونگ نیز بر معماری استاندارد هسته‌های ARM Cortex استوار است و چهار A15 و چهار A7 در یک باکس دارد. تراشه سامسونگ گلکسی آلفا قابلیت SMP دارد. به این مفهوم که همه 8 هسته را می‌تواند به طور هم‌زمان اجرا کند. پردازنده گرافیکی در تراشه Exynos 5430 نیز از آزمایشگاه ARM بیرون آمده و A Mali-T628 MP6 است.

اسنپ‌دراگون 801 قلب تپنده سونی اکسپریا Z3 Compact را تشکیل داده است. این پردازنده 4 هسته Krait 400 دارد که با پردازنده گرافیکی Adreno 330 جفت شده است و برای کمپانی کوالکوم است. این پردازنده در گوشی‌های دیگر آزمایش خود را پس داده است.

در بنچ‌مارک Geekbench 3، مشخص شد، گوشی سامسونگ گلکسی آلفا از نظر کارکرد هر هسته پردازنده به طور جداگانه در صدر قرار دارد. در تست Basemark OS II نیز این گوشی کره‌ای بالاتر از آی‌فون قرار دارد. البته بنچ‌مارک Geekbench گوشی گلکسی آلفا را از نظر پردازنده گرافیکی در رتبه آخر قرار داده است.

سونی اکسپریا Z3 Compact از نظر عملکرد در میان دو گوشی دیگر قرار دارد. اپل نیز طبق روال همیشه به پردازنده‌های گرافیکی PowerVR چسبیده است. نسخه جدید آن بسیار کارآمدتر است و به همین دلیل از این نظر آی‌فون را در صدر قرار داده است. این پردازنده توان نمایش تصاویر 1080p دارد که دیگر گوشی‌های این مقایسه از آن بی‌بهره هستند. از همه اینها مهم‌تر، آی‌فون 6 در بنچ‌مارک GFX 3.0 Manhattan نیز سرعت 30 فریم در ثانیه را ثبت کرده است که دو گوشی اندرویدی توان رسیدن به این رقم را ندارند.

در رقابت پردازنده‌های گرافیکی Mali-T628 MP6 و Adreno 330 باید بگوییم گلکسی آلفا سامسونگ که مبتنی بر Mali است از سونی اکسپریا Z3 Compact که مبتنی بر Adreno است فعالیت بهتر و قدرت بیشتری دارد.

به این نکته توجه داشته باشید، موتور بازی‌های مختلف معماری‌های پردازنده گرافیکی متفاوتی نیز نیاز دارند و آزمایش Basemark X بیشتر بر اجرای Adreno تاکید دارد تا Mali. آی‌فون نیز بر پایه PowerVR ساخته شده است و از این نظر در صدر دو گوشی دیگر جای می‌گیرد.

این گوشی‌ها را از نظر اپلیکیشن‌های موبایل و مرور وب هم مورد مقایسه قرار داده‌ایم. اپل آی‌فون 6، مرورگر خود یعنی سافاری و موتورهای HTML و جاوااسکریپت دارد. همه این موارد با سخت‌افزار گوشی جفت شده‌اند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

گوشی گلکسی آلفا سامسونگ، مرورگر اندرویدی دارد و از نظر سرعت بالاتر از مرورگر کروم سونی اکسپریا Z3 Compact است.

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ (3)

برنده: اپل آی‌‍فون 6

آی‌فون فقط اسم در نکرده است این گوشی توانایی و قابلیت‌های بسیار خوبی دارد که از جمله آنها باید به پردازنده گوشی اشاره کرد. اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و وب‌سایت‌ها در این گوشی با سرعت زیاد و کیفیت خوب اجرا می‌شوند. کاربر از استفاده این گوشی همیشه راضی خواهد بود.

خروجی صدا

هر سه گوشی سونی، سامسونگ و اپل در این مورد کیفیت بسیار خوبی دارند و از نظر بلندی صدا هم تفاوت چندانی با هم ندارند. برای اینکه به طور دقیق اعلام کنید کدام یک در کداک بخش برتری دارد، آنها را به روش‌های متنوع مورد آزمایش قرار دادیم. ابتدا، آمپلی‌فایر خارجی به آنها وصل کردیم تا عملکرد بلندگوها مشخص شود. گوشی گلکسی آلفا در این قسمت بهترین نتیجه را دریافت کرده است.

آی‌فون 6 در همه زمینه‌ها عملکرد بسیار خوبی داشت اما در مورد صدای استریو چندان موفق نبود و در ردیف وسط قرار گرفت. سونی اکسپریا Z3 Compact از این نظر بالاتر از آی‌فون قرار دارد. از نظر بلندی صدا، گلکسی آلفا و آی‌فون 6 در رتبه‌های اول و پس از آنها سونی اکسپریا Z3 Compact قرار دارند.

در تست هدفون نیز مشخص شد، آی‌فون 6 و گلکسی آلفا عملکرد بسیار عالی دارند در حالی که اکسپریا Z3 Compact کیفیت استریو بالاتر از آنها دارد.

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ (3)

برنده: سامسونگ گلکسی آلفا

این گوشی هوشمند، کیفیت و وضوح صدای بسیار عالی دارد و میزان بلندی صدای آن نیز کاربر را کاملا راضی می‌کند.

دوربین

سونی در تولید دوربین‌های عکاسی سابقه طولانی دارد. سامسونگ نیز خط تولید دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری دارد. اپل در سال‌های بسیار دور اقدام به تولید دوربین عکاسی کرده بود که احتمالا اکنون به طور کامل از یادها رفته است. شاید تنها دوربین قابل استفاده این کمپانی، همین گوشی‌های موبایل آی‌فون باشد.

آی‌فون 6، همانند نسخه‌های پیشین دوربین 8 مگاپیکسل دارد اما اندازه حسگر آن بزرگ‌تر شده است. بعلاوه، این دوربین فوکوس خودکار پرسرعت‌تر و فلاش دوگانه LED نیز دارد. این فلاش‌ها در دو رنگ متفاوت نور منتشر می‌کنند که موجب طبیعی‌تر دیده شدن عکس و نور می‌شود.

سونی، اندازه حسگر را به 7/20 مگاپیکسل افزایش داده است. یعنی همان دوربینی که در اکسپریا Z1 نیز شاهد آن هستیم. این دوربین حدود یک سال پیش در محصولات سونی کار گذاشته شده است.

سامسونگ نیز دوربین 12 مگاپیکسل با نسبت تصویر 16:9 دارد. کیفیت عکس‌های این دوربین همانند گوشی‌های گلکسی S5 سامسونگ است. اپل نه تنها اندازه حسگر را بهبود بخشیده است، بلکه در نرم‌افزار آن نیز تغییراتی ایجاد کرده است. این دوربین لرزش‌گیر نوری نیز دارد و با کیفیت بالا می‌تواند پانوراما عکاسی کند. در طول عکاسی می‌توانید از امکانات بیشتری هم استفاده کنید. به طور مثال، با دوبار کلیک کردن روی فوکوس می‌توانید نوردهی و اندازه دیافگرام را به دلخواه تغییر دهید.

اپل همچنان مصرانه از اینکه به دارندگان کیفیت 2160p ملحق شود، سر باز می‌زند. این کمپانی، دوربین خود را طوری طراحی کرده است که فقط با کیفیت 1080p و سرعت 60 فریم در ثانیه و 720 با سرعت 240 فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌کند. البته امکان انتخاب ضبط صحنه آهسته بین سرعت های 120 تا 240 فریم در ثانیه نیز وجود دارد. رزولوشن هر دو حالت نیز 720p است. البته برای انتخاب کیفیت 1080p و سرعت 60 فریم در ثانیه باید به بخش تنظیمات دوربین بروید. تنها ایرادی که می‌توان در این بخش به اپل وارد کرد، کیفین صدای مونو تصاویر است که چندان قابل قبول نیست.

سامسونگ تقریبا همه امکانات گوشی هوشمند گلکسی S5 را در آلفا گرد آورده است. از جمله بهترین‌ امکانات باید به Dual Camera اشاره کرد که به کاربر اجازه می‌دهد به طور هم‌زمان با هر دو دوربین عقب و جلوی گوی عکاسی کند. قابلیت جالب دیگر، Shot & more است که چند افکت دوربین را با هم تلفیق می‌کند.

در بخش فیلم‌برداری، این گوشی با دو کیفیت 2160p و سرعت 30 فریم در ثانیه و 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌کند. این دوربین قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 720p و سرعت 120 فریم در ثانیه نیز دارد که به صورت صحنه آهسته (4x) ضبط می‌شوند. اگر می‌خواهید با سرعت 8x (سرعت کم‌تر) فیلم‌برداری کنید، می‌توانید سرعت 15 فریم در ثانیه را به جای 30 فریم انتخاب کنید.

سونی در مورد دوربین تجربه بیشتری نسبت به سامسونگ دارد. دوربین گوشی موبایل آن نیز ویژگی‌های متنوعی دارد. از جمله می‌توان به گزینه Normal و Superior Auto اشاره کرد. گزینه دیگری به نام livestream نیز وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد ویدئوهای خود را مستقیم و خیلی راحت در فیس‌بوک یا یوتیوب آپلود کند. حتی می‌توانید روی عکس‌هانوشته‌هایی هم داشته باشید.

برای عکاسی در محیط‌های تاریک و کم‌نور، سونی گزینه‌ای به نام High ISO در Z3 قرار داده است تا حساسیت نوری به بالاترین حد خود یعنی 12,800 برسد تا عکس‌ها کیفیت خوبی داشته باشند.

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ (3)

برنده: سامسونگ گلکسی آلفا

دوربین این گوشی هوشمند با جزئیات زیاد عکس‌ها را ثبت می‌کند. تعادل نور سفید در آن استاندارد و دقیق است. رنگ‌ها به طور کامل عمیق و خالص هستند.

کلام آخر

در این رقابت نمی‌توان به طور دقیق و منصفانه اعلام کرد کدام گوشی بر دو مدل دیگر برتری دارد. مثل همیشه باید بگوییم همه چیز به استفاده و نیاز کاربر بستگی دارد. این کاربر است که با توجه به استفاده‌ای که می‌خواهد از گوشی داشته باشد و بودجه خود، گوشی موردنظرش را انتخاب می‌کند.

سونی اکسپریا Z3 Compact نیز از دو گوشی دیگر ارزان‌تر است و کیفیت صدای بسیار خوبی هم دارد. آی‌فون 6 نیز از همه گران‌تر است اما امکانات و ویژگی‌های بسیار خوبی دارد. برای اینکه هر کدام از این گوشی‌ها را در یک نگاه تعریف کنیم، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

Sony Xperia Z3 Compact

سونی اکسپریا Z3 Compact در میان سه گوشی دیگر از همه کوچک‌تر است. نمایشگر این گوشی نیز از بقیه کوچک‌تر است. زاویه دید و خوانایی آن زیر نور خورشید به اندازه دو گوشی دیگر خوب نیست. اما در عوض بدنه ضدآب دارد و عمر باتری آن در میان دیگر گوشی‌ها طولانی است.

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ (3)

در مورد رابط‌کاربری، تقریبا همه برنامه‌های اندرویدی را به خوبی اجرا می‌کند. دو بلندگوی استریو در قاب جلوی آن قرار داده شده است و واکنش‌پذیری رابط نیز خوب است.

دوربین اکسپریا Z3 Compact ، 7/20 مگاپیکسل است و می‌تواند همانند رقبای خود با کیفیت بالا فیلم‌برداری کند. این گوشی سونی در محیط‌های کم‌نور و تاریک خوب فیلم بر می‌دارد. در ضمن، قابلیت‌هایی همانند HDR و پانوراما نیز دارد.

Samsung Galaxy Alpha

سامسونگ گلکسی آلفا یکی از بهترین گوشی‌های کمپانی سامسونگ است که با داشتن بدنه کوچک، همچنان قابلیت‌های خوبی دارد. البته بهترین گوشی این شرکت نیست اما صفحه‌نمایش عالی دارد. کنتراست و خوانایی تصویر در صفحه بالا است و کاربر از استفاده آن لذت خواهد برد.

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ (3)

اتصالات و عمر باتری به آن خوبی که انتظار می‌رود نیست. اما بخش نرم‌افزار این گوشی بسیار عالی است. تقریبا همه برنامه ها را دارد. به خوبی هم از پردازش بازی و برنامه‌ها بر می‌آید. هم اینها را نیز مدیون تراشه Exynos 5430 است.

دوربین گلکسی آلفا یکی از بهترین قسمت‌های آن است. این دوربین با کیفیت بالا عکاسی و فیلم‌برداری می‌کند. ویژگی‌هایی همانند HDR و پانوراما نیز دارد. فیلم‌برداری صحنه آهسته با سرعت 120 فریم در ثانیه از دیگر ویژگی‌های این گوشی موبایل است.

Apple iPhone 6

اپل به خوبی می‌داند چطور یک گوشی عالی و باکلاس بسازد. طراحی ظاهری این گوشی همانند همیشه عالی است. نمایشگر آن طبق روال همیشگی آی‌فون‌ها، ال‌سی‌دی است و انواع لوازم جانبی برای آن موجود است. صفحه نمایش، کنتراست و زاویه دید خوب دارد. نور نمایشگر کافی است و رنگ‌ها بسیار طبیعی دیده می‌شوند.

عمر باتری آی‌فون 6 نیز خوب است و در مواردی حتی از گوشی‌های سونی اکسپریا Z3 Compact و گلکسی آلفا سامسونگ نیز عمر بیشتری دارد.

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ (3)

نرم‌افزار دستگاه ارتقا پیدا کرده است. کاربر می‌تواند وسایل جانبی متعدد همانند صفحه‌کلید جانبی به آن وصل کند. دوربین دستگاه 8 مگاپیکسل است و می‌تواند باکیفیت 1080p فیلم‌برداری کند. عکس‌های پانورامای این دوربین بسیار عالی هستند و قابلیت‌های دیگری همانند فوکوس خودکار و فیلم‌برداری صحنه آهسته (با سرعت 240 فریم در ثانیه) دارد که برای کاربر جالب و کاربردی خواهند بود.

البته عکس‌ها و ویدئوهایی که با سرعت 30 فریم در ثانیه و رزولوشن 1080p می‌گیرد، با کیفیت آی‌فون 5s فرقی ندارد.

جمع بندی

گوشی سونی اکسپریا Z3 Compact به نسبت قیمتی که دارد، یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی است. این گوشی، صفحه‌نمایش خوب، تراشه اسنپ‌دراگون 801، دوربین کارآمد، طراحی خوش ساخت و بدنه ضد آب دارد.

سامسونگ گلکسی آلفا، مجهزتر از گلکسی S5 و به لطف داشتن پورت میکرو اس‌دی، قابلیت ارتقا حافظه را به کاربر می‌دهد.

اپل آی‌فون 6 قابلیت ارتقا حافظه ندارد. گران قیمت‌تر هم هست اما امکانات آن به قدری زیاد است که ارزش هزینه کردن را دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر