{mosimage}در غیاب بزرگان بورس زمان مناسبی بدست آمده است تا برخی از شرکتهای فعال که شاید آنها نیز تا دیروز جزيی از بزرگان بورس بودند و امروز به دست بی مهری سهامداران سپرده شده اند بتوانند رشدی هرچند اندک را تجربه کنند .

"> تکیه بر جای خالی بزرگان یا بازی بزرگان

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۱

{mosimage}در غیاب بزرگان بورس زمان مناسبی بدست آمده است تا برخی از شرکتهای فعال که شاید آنها نیز تا دیروز جزيی از بزرگان بورس بودند و امروز به دست بی مهری سهامداران سپرده شده اند بتوانند رشدی هرچند اندک را تجربه کنند .

کد خبر : ۱۴۱۱۳

تکیه بر جای خالی بزرگان یا بازی بزرگان

این روزها بازار سرمایه در حالی به کار خود ادامه می دهد که تحولاتی مانند پایان فصل مجامع ، مباحث پیرامون قیمت سنگ آهن و مسائل سیاسی موجب رکود نسبی رونق بزرگانی همچون فولاد مبارکه اصفهان ، چادرملو ، فولاد خوزستان و ... شده که همواره بار اصلی رشد شاخص ها بر دوش این شرکتها بوده است .

البته در این دوره شاهد رشد برخی از صنایع مانند سیمانیها بودیم که دلیل عمده آن را می توان خروج تدریجی این محصول از سبد حمایتی دولت عنوان کرد که از یک سو سبب شکستن قیمتها در بازار آزاد این محصول شده و از سویی دیگر موجب افزایش سود شرکتهای سیمانی فعال در بازار سرمایه شده است.

اما به نظر می رسد بعد ازپایان رشد سیمانیها و احتمال ایجاد تحولات جدید در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور ، مانند گشایش باب جدید مذاکرات در مورد مسائل هسته ای و رویکردهای جدید تیم اقتصادی دولت مبنی بر کنترل حجم نقدینگی و توجه بیشتر به بورس به عنوان یکی از نمایه های رشد اقتصادی کشور ، باید منتظر تحولات جدیدی در بازار سرمایه کشور باشیم.

به گزارش بورس نیوز طی روزهای اخیرکه بورس شاهد افت شاخص ها و سیر نزولی قیمت سهام اکثر شرکت ها می باشد سهام برخی شرکت هایی دارای صف های خرید هستند که تا قبل از آن کمتر سرمایه گذاری حاضر به خرید چنین سهامی بود و یا به عبارت دیگر سهام اینگونه شرکت ها در هیاهوی بازی بزرگان بورس حرفی برای گفتن نداشتند.

یکی از این موارد که می توان به آن اشاره کرد تشکیل صف های خرید برای برخی از شرکتهای تولید خودرو می باشد .

بنابرگزارش بورس نیوزبه عبارت دیگر می توان گفت در غیاب بزرگان بورس زمان مناسبی بدست آمده است تا برخی از شرکتهای فعال که شاید آنها نیز تا دیروز جزيی از بزرگان بورس بودند و امروز به دست بی مهری سهامداران سپرده شده اند بتوانند رشدی هرچند اندک را تجربه کنند .

همانطور که گفته شد نکته ای که این روزها در بازار سرمایه نظرها را به خود جلب می کند تشکیل صف های خرید نسبتاً سنگین برای سهام برخی ازشرکت های خودرو یی می باشد .

صنعت خودرو از صنایع مادری است که تاثیر بنیانی بر پایه های اقتصادی جامعه دارد که به دلیل گستره عظیم مصرف کنندگانش همواره مورد توجه بوده است .

به گزارش بورس نیوز صنعت خودرو در ایران از قدمتی 50 ساله برخوردار است این صنعت از سال 1372 و بعد از جنگ تحمیلی وارد دوره جدیدی شد . طراحی و ساخت خودرو هایی مطابق با استانداردهای جهانی از نظر تنوع و کیفیت باعث تحولات عظیمی در صنعت خودروسازی گشت .

پیوستن صنعت خودرو به بورس و اصلاح ساختار تولیدی و فناوری سبب شد این صنعت درآمد زاترین و موثر ترین صنعت کشور محسوب شود و پیشرفت های این بخش ، توسعه اقتصادی و صنعتی کشور را تحت الشعاع قرار دارد .

اما مسائلی مانند انحصاری بودن این صنعت و فضای کاملاً غیر رقابتی حاکم در این صنعت موجب عدم ادامه روند صعودی این صنعت و به دنبال آن کاهش کیفیت محصولات این صنعت شده است ، از سوی دیگر قیمت گذاری دولتی و عدم تناسب رشد قیمت خودرو با دیگر محصولات و مواد اولیه از دیگر مشکلات این صنعت به شمار می آید .

با توجه به مطالب فوق و وضعیت شرکتهای حاضر در گروه خودروسازی مانند ایران خودرو ، سایپا ، پارس خودرو و زامیاد به نظر می رسد تحولات جدیدی در حال شكل گيري است که شرکتهایی همچون ایران خودرو و زامیاد علی رغم مشکلات مالی قابل توجه مانند افزایش هزینه های تولید شامل افزایش قیمت مواد اولیه ، افزایش حقوق و دستمزد و محدودیت در منابع مالی و زیان ناشی از نرخ تسعیرارز واز همه مهمتر قیمت گذاری دولتی با صف خرید سنگین مواجه شده اند و نظر سرمایه گذاران فعال در بازار سرمایه را به خود جلب کرده اند .

صرف نظر از رشد مقطعی این صنعت در برخی از دوره ها می توان گفت صنعت خودرو تنها زمانی می تواند به عنوان بخش مولد مورد توجه قرار گیرد که به صورت ریشه ای و زیربنایی به حل مشکلات این صنعت درزمینه رقابتی کردن صنعت خودرو سازی ، افزايش کیفیت و متنوع کردن محصولات و کاهش نرخ تعرفه واردات و ... پرداخته شود .

نداشتن برنامه ای جامع و استراتژیک در صنعت مذکور به مانند بسیاری از صنایع دیگر در کشور ، دستيابي به موارد فوق به همراه کاهش مشکلات و افزایش ضریب امنیت سرمایه گذاران در صنعت مذکور را با تردید مواجه می سازد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر