بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵
اونس در روزهای کاری گذشته دوباره به مرز روانی ۱۲۰۰ دلار نزدیک شد تا هدیه خود را از بابانوئل گرفته باشد.
کد خبر : ۱۴۱۳۴۲
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، طلا در هفته‌ای که برای آن روندی آرام پیش‌بینی شده بود، شروع و پایان غیرقابل منتظره‌ای داشت، گرچه ثبات قیمت نهایی را به تصویر کشاند. اونس، این هفته را با قیمت 1194 دلار آغاز و پس از نوسان‌های قابل توجه با بهای 1195 دلار به پایان برد. چهارشنبه آخرین روز کاری تقریبا یکپارچه بازارهای جهان بود، اما به دلیل ادامه فعالیت برخی بازارها تا 31 دسامبر، هنوز نمی‌توان بهای نهایی اونس در سال 2014 را مشخص کرد.
اونس طلا که آخرین هفته کاری «کامل» سال 2014 را با 27 دلار افت به پایان رسانده بود، هفته کریسمس را با روندی عجیب آغاز کرد. اونس هفته گذشته را با قیمت 1194 دلار شروع کرد، اما با پایان فعالیت بازارهای جهانی در روز دوشنبه به بهای 1176 دلار رسید.
افت روز دوشنبه که طلا را به پایین‌ترین قیمت در 3 هفته گذشته رساند عمدتا ناشی از فروش فنی و افت قیمت نفت بود. این افت در حالی اتفاق افتاد که بیشتر کارشناسان با توجه به کامل نبودن هفته کاری گذشته و انتظار معامله‌گران برای شروع معاملات جدید در سال 2015 انتظار داشتند بازارهای فلزهای گرانبها در بیشتر مقاطع روزهای گذشته شاهد آرامش باشند.
فروش فنی دوشنبه در واقع تحت‌تاثیر نبود اخبار بنیادین تازه و افزایشی رخ داد.
کاهش قیمت‌های نفت خام هم مهم‌ترین عامل خارجی‌ای بود که به نفع کاهش طلا عمل کرد. افزایش شاخص‌های جهانی سهام نیز فشار روی بازار فلزهای گرانبها را افزایش داد. با این همه بازار دوشنبه ساعات به نسبت خلوتی را گذراند. طلا روز سه‌شنبه را با افت فنی آغاز کرد، بعد روند افزایشی به خود گرفت و باز رو به ضعف گذاشت.
افت شاخص دلار در افزایش ابتدایی قیمت‌ها نقش مهمی داشت، اما اونس در انتظار آمار خوب از اقتصاد آمریکا وارد محدوده 1170 دلار شد. افت انتظاری طلا چنان شدید بود که آمار خیره‌کننده تولید ناخالص آمریکا هم نتوانست سقوط چندان بیشتری را برای اونس موجب شود. اونس تا ساعت 17 به وقت تهران به قیمت 1178 دلار رسید.
در این ساعت مهم‌ترین آمار هفته؛ یعنی داده‌های نهایی از نرخ رشد تولید ناخالص ملی ایالات متحده در سه ماه سوم سال منتشر شد که رشد تولید بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را 5 درصد نشان می‌داد. قیمت نهایی اونس در این روز هم 1176 دلار بود.
اونس روز چهارشنبه دچار نوسان قیمتی بود، اما در نهایت با ثبات تقریبا کامل قیمت نهایی روز مواجه شد. در حالی که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بهای 1176 دلار برای هر اونس طلا رقم خورده بود، قیمت نهایی روز چهارشنبه نیز 1175 دلار شد؛ اما نکته جالب اینجا است که تقلای افزایشی فلز زرد در تعطیلات کریسمس و در روز پس از آن نیز ادامه داشت.
بازارهای غربی روز پنج‌شنبه به مناسبت جشن کریسمس تعطیل بودند، اما در بازارهای فعال اونس تا قیمت 1184 دلار بالا رفت. طلا روز جمعه هم در بازارهای فعال با افزایش قابل توجه ارزش روبه رو شد و در نهایت نزدیک مهم‌ترین مرز روانی سال 2014 ایستاد. فلز زرد روز چهارشنبه تحت فشار فروش فنی و همچنین عوامل خارجی کاهشی بود. ادامه افت قیمت‌های نفت خام در حالی فشار را روی بازار فلزهای گرانبها حفظ کرد که حجم معاملات در آستانه کریسمس رو به کاهش گذاشته بود. بیشتر بازارهای آمریکا روز چهارشنبه زودتر از زمان مقرر به کار خود پایان دادند،
اما جالب اینجا است که در ساعات کاری غیرهماهنگ بازارهای طلا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، طلا توانست خود را تا نزدیک مرز 1200 دلار بالا بکشد. رشد روزهای پنج‌شنبه و جمعه تا حدی به دلیل «پوشش کوتاه‌مدت» و تجربه کف قیمتی در روز چهارشنبه بود.
«شناسایی سود» نیز تاثیر خود را داشت. اونس روز چهارشنبه در مقطعی به پایین‌ترین سطح ارزش خود در سه هفته گذشته رسید.
جهش طلا در روز جمعه به‌رغم عملکرد خوب بازارهای سهام و تقویت شاخص اتفاق افتاد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات هفته کاری گذشته، رشد قابل توجه شاخص‌های سهام ایالات متحده تحت‌تاثیر داده‌های فوق‌العاده از رشد آمریکا بود. شاخص‌های داوجونز و S&P دوباره رکوردهای پیشین خود را شکستند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر