بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۹
بهارستان از پاسخ نعمت‌زاده قانع نشد

وزیر صنعت دوکارته شد

جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي با اخطار نمايندگان به يكي از وزيران دولت روحاني به پايان رسيد. محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت كه براي پاسخ به سوالات دو نماينده، به بهارستان رفته بود به دليل آنكه نمايندگان پاسخ‌هاي او را قانع‌كننده ندانستند كارت زرد گرفت.
کد خبر : ۱۴۱۵۶۷
بهارستان از پاسخ نعمت‌زاده قانع نشد
دومین كارت زردمجلس به وزير صنعت

نعمت‌زاده پيش از اين نيز، در ۲۴ تیرماه امسال به دلیل عدم پرداخت مستمری بازنشستگان صنعت فولاد از مجلسي‌ها اخطار گرفته بود. سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان و زهره طبیب‌زاده نماینده تهران سوال‌كنندگان از وزیر صنعت بودند كه درباره علت واردات بی‌ضابطه کالاهای اساسی و صدور مجوز واردات کالاهای دور و همچنین واردات بی‌رویه برنج و خودرو سواری لوکس نعمت‌زاده را به جلسه علني ديروز فراخواندند. نمايندگان در نهايت با 102 رای موافق، 87 رای مخالف و 15 رای ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در جلسه ديروز، اعلام کردند که پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده ندانستند. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس در صورتی که نمایندگان سه بار از پاسخ‌های یک نماینده به سوالات نمایندگان در صحن علنی قانع نشوند، اين موضوع مي‌تواند زمینه استیضاح وزیر را فراهم كند. اصطلاح كارت زرد اولین‌بار از سوی برخی نمایندگان در مجلس هشتم، طی بازنگری قانون آیین‌نامه داخلی مجلس و به‌منظور تقویت بعد نظارتی مجلس رایج شد.

واردات کالاهای لوكس
ديروز و در جريان سوال از وزير صنعت، زهره‌ طبیب‌زاده با طرح دوباره سوال خود، واردات بی‌رویه برنج را عامل ویلاسازی در زمین‌های کشاورزی شمال کشور خواند و گفت: سهم پایین تسهیلات بانکی و بخش کشاورزی حمایت غلط از واردات، قیمت غیر‌واقعی خرید تضمینی محصولات کشاورزی کشور را با چالش مواجه کردند.
به گزارش «ایسنا» او با بيان اينكه واردات بی‌رویه برنج باعث شده سطح زیر کشت با کاهش هزار هکتاری مواجه شود و با تغییر کاربری در زمین‌های کشاورزی ویلا ساخته شود، گفت: وقتی سود واردات برنج از تولید پیشی می‌گیرد ناچار کشاورز هم زمین را خشکانده و آن را به ویلا تبدیل می‌کند. طبیب‌زاده خطاب به وزير صنعت گفت: سوال من اين است که وقتی نیاز سالانه به واردات برنج 700 هزار تن است و شما در سال 92 دو میلیون تن برنج وارد کرده‌اید چرا امسال مجددا 800 هزار تن برنج وارد کشور کرده‌اید؟
از سوي ديگر، سید ناصر موسوي لارگانی نيز با طرح اين موضوع كه مافیا وارد صنعت و واردات شده‌اند، سوال خود از وزیر صنعت را در باره علت واردات بی‌ضابطه کالاهای اساسی به کشور و علت صدور مجوز واردات کالاهای لوکس و غیر‌ضروری مطرح كرد.
موسوی لارگانی در جریان طرح سوال خود با بيان اينكه 10 هزار تن شکر به کشور وارد شده که به گفته وزیر و رئیس بازرگانی دولت وقت تا 6 هزار تن آن را قبول کردند که وارد شده و این شکرها را 200 تومان زیر قیمت در هر کیلو به فروش رساندند، گفت: کدام رانت‌خواری این شکرها را خریداری کرده و این مبلغ قابل توجه را به جیب زده این در حالی است که برخی از مردم به نان شب محتاج هستند. او افزود: ذخیره‌ای که دولت وارد کرده برای مواقع ضروری و زمانی است که بازار به مشکلی برمی‌خورد پس چه دلیلی داشته که شکر دولتی را 200 تومان زیر قیمت مصوب به فروش برسانیم.
اين نماينده مجلس با بیان اینکه صنعت کشور به واسطه واردات بی‌رویه درحال تعطیلی است، افزود: شما تعرفه را 150 درصد بالا بردید و اجازه واردات کالاهای لوکس را دادید. ما نگران مافیا هستیم متاسفانه مافیا وارد صنعت و واردات شده‌اند و کالاهایی به کشور وارد می‌شود که عین آن در داخل تولید می‌شود و اینها تولید را به نابودی کشانده‌اند.

پاسخ نعمت‌زاده به سوال نمايندگان
وزیر صنعت، معدن و تجارت نيز در جريان پاسخ سوالات اين نمايندگان، با اعلام اينكه در سال 91 تعرفه واردات شکر از 110 درصد به صفر درصد کاهش یافت و این موضوع باعث افزایش بی‌رویه واردات این محصول به بازار شد، گفت: متاسفانه این روند تا ابتدای سال 92 نیز ادامه داشت.
او در ادامه با تاكيد بر اينكه از شروع دولت با زياد بودن موجودی شکر و برنج در بازار کتبا دستور داده شدکه شرکت بازرگانی دولتی، وارداتی را در این بخش انجام ندهد و هیچ وارداتی دراین زمینه هم انجام نشد، گفت: در مورد برنج در 8 ماهه سال 92 جمعا یک میلیون و 956 هزار تن برنج خارجی وارد شده است که اغلب آن برای سفارش‌های قبل و در سال‌های 91 و 92 است. اما در 8 ماهه امسال و در سفارش‌های جدید این عدد به 829 هزار تن کاهش پیدا کرده؛ یعنی حدود 40 درصد کاهش واردات داشته‌ایم و از لحاظ ارزش هم حدود 47 درصد کاهش داشته‌ایم این نشان می‌دهد بر خلاف صحبت‌ها در مورد واردات بی‌رویه برخی از اقلام نظیر شکر و برنج این موضوع صحت ندارد. وزير صنعت در ادامه به قيمت شكر اشاره كرد و افزود: در مورد قیمت شکر در بازار ما در سال گذشته قیمتی حدود 1700 تومان را وضع کرده بودیم و شرکت بازرگانی دولتی به دلیل آنکه از گذشته موجودی زیادی داشت به دفعات مزایده گذاشت، اما هیچ کس با 1700 تومان خرید نداشت و بعدا ما در مورد قیمت بازنگری کردیم و 1800 تومان قرار دادیم که مجددا کسی به آن اقبالی نشان نداد و امسال هم قیمت بر اساس 1900 تومان قیمت‌گذاری شد و با این قیمت هم کسی حاضر به خریداری نشد؛ بنابراین بخش دولتی در مورد واردات و ارز مدیریت کرد و حتی برخی از تصمیمات در مورد ممانعت از عرضه شکر وارداتی گرفته شده تا تولید‌کنندگان داخلی بتواند کالاهای خود را بفروشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد موضوع واردات خودرو تاكيد کرد:‌ در 8 ماه نخست سال جاری فقط 133 دستگاه خودرو وارد شده که از این 133 دستگاه نصف آن برای سفارتخانه‌های خارج از کشور بوده که آنها مجاز هستند برای مصارف خود خودرو وارد کنند و بقیه آن نیز یکسری مجوزهای خاص بوده است.
نعمت‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به انتقادات صورت گرفته از وزارت صنعت در مورد واردات کالاهای لوکس، گفت: طبق مصوبه دولت اجازه واردات خودروهای 2500 سی‌سی به بالا گرفته شد به جز مواردی که در گمرکات موجود بود. همچنین در پایان سال گذشته نیز در تصویب تعرفه در مورد کالاهای گروه 10، افزایش تعرفه به دو برابر برسد و خودروهای لوکس نیز ممنوع شد، اما به ما مراجعه شد و این تصمیم دولت غیرقانونی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اينكه دولت مصرانه مقابل واردات خودروهای لوکس به قول نمایندگان و بالای 2500 سی‌سی به قول ما می‌ایستد و با آن مقابله می‌کند، گفت: از نمایندگان می‌خواهم به‌خاطر رضای خدا آمار غلط ارائه ندهند و این آمارهای غلط در مورد خودروهای لوکس نیز مطرح نشود. با اين همه نمايندگان از پاسخ‌هاي وزير صنعت قانع نشده و به نشانه اخطار به اين وزير كارت زرد دادند. اين هشتمين كارت زرد مجلسي‌ها به وزيران دولت روحاني است. در ميان اين افراد، رضا فرجي‌دانا با استيضاح نمايندگان از ادامه كار در وزارت علوم بازماند.




اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
یعنی حالا اگه یه کارت دیگه بگیره بازی بعدی را محرومه؟!
امین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
اینم شد وزیر!
روحی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۳
قبول نیست. جناب وزیر پیرهنش رو درنیاورده که کارت زرد دوم را گرفت. باید صحنه در نود پخش شود.