بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
متولی بازار سرمایه با وجود تاکید بر توسعه نهادهای مشاور سرمایه گذاری تاکنون چند تحلیل و یا مقاله پژوهشی از آنها برای انتشار عمومی درخواست کرده است؟ رئیس سازمان بورس به عنوان سخنگوی این نهاد می بایست با پرهیز از مصاحبه ها و گفتگوهای بدون پشتوانه با رسانه ها در اقدامی منسجم و ساختاری و براساس تقویم زمانی و مکانی مشخص همچون سایر مدیران نهاد های مالی دنیا به ارایه آمارها و پاسخ پرسش های خبرنگاران بپردازد.
کد خبر : ۱۴۲۱۲۷
آیا در بورس بمانیم یا نه؟ این پرسشی است که این روزها ذهن اغلب سرمایه گذاران و سهامداران وفادار به بازار سرمایه را به خود مشغول کرده است.

تابناک اقتصادی:در شرایطی که نماگرهای بورس با فرسایشی شدن قیمت سهام در بازار هم نوا شده اند ، تنها دلهره و نگرانی از چشم انداز آینده نصیب سهامداران دلواپس بورس می شود، عده ای می گویند افتادن قیمت جهانی نفت در سرازیری قیمت و انتظار برای کاهش ناگزیر درآمدهای ارزی کشور دلیل اصلی افت قیمت ها در بازار سرمایه و تداوم فرسایش شاخص ها شده است.

دولت و متولیان بازار سرمایه اغلب دنباله رو این نظریه هستند و معتقدند چاره ای جز رضایت دادن به شرایط موجود نیست.

در این میان این پرسش مطرح می شود که چرا در مقاطعی که بازار سرمایه با ریسک های سیستماتیک به مراتب شدید تر در سال های اخیر مواجه بود ،در روندی متفاوت، نظاره گر رکورد شکنی نماگرهای خود بود؟

در دوره ای که بر حسب اتفاق همه بزرگان بازار سرمایه واکسینه شدن بازار سرمایه در برابر تحریم ها و یا تبعات ناشی از بحران جهانی سال 2008 را دلیل رشد نماگرها در بازار سهام می دانستند.

از سویی دیگر افت شدید بازار سهام در یک سال اخیر با وجود حمایت دستوری برای نگاه داشتن شاخص کل در کانال حرکتی مشخص نشان داد که نماگر بورس تهران نمایانگر همه واقعیات موجود در اقتصاد نبوده و نیست.

اکنون اما با آمدن رئیس جدید سازمان بورس و در عین حال سنگین تر شدن سایه ریسک های سیستماتیک، بازار سرمایه به کدام سو حرکت خواهد کرد؟ آیا تنها این ریسک های سیستماتیک هستند که چهارستون بورس تهران را لرزانده و یا آثار و پیامدهای برخی ریسک های درونزا و غیر سیستماتیک در تالار شیشه ای معاملات سهام باعث شده تا افت نماگرها تشدید شوند؟ در این گزارش به بررسی این موضوع پرداختیم.

بزرگترین چالش بورس

امیر حسین اسماعیل پور ، کارشناس بازار سرمایه می گوید: بزرگترین مشکل بازار سرمایه از منظر ریسک سیستماتیک مربوط به حوزه سیاسی و گفتگوهای هسته ای کشور با قدرت های غربی است.

با وجود وعده های رئیس جمهور از زمان انتخابات اخیر تا به امروز اما از شواهد موجود می توان اینگونه برداشت کرد که انتظارات بیش از حد از امکان توافق و برچیده شدن تحریم ها وجود دارد.
در عین حال ریزش شدید قیمت جهانی نفت خام در هفته های اخیر و نقش عربستان و امریکا در این بازی ریسک کاهش درآمد های نفتی کشور را افزایش داده است. وابستگی یک سوم درآمد کشور به نفت برای اقتصاد ایران مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد که تبعات تورمی را در پی دارد.

وی افزود: جدای از ریسک های سیستماتیک که همواره بر اقتصاد ایران سایه می اندازند بازار سرمایه با یکسری ریسک های غیر سیستماتیک دیگری مواجه است که چنانچه راه حلی عاجل برای آنها پیدا شود به طور حتم با وجود همه نگرانی های جهانی ، در شرایط فعلی نیمی از مشکلات بازار سهام رفع و اعتماد به بورس باز می گردد، چرا که نوع رفتار غرب با حاکمیت کشور همواره دچار خصومت بوده و در عین حال صادرات 9 میلیون بشکه ای نفت خام عربستان نیز امکان عرض اندام ایران در مسئله نفت را از بین برده است.

ریسک‎هایی فراتر از بورس

این کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از رویکرد وزرای عضو شورای عالی بورس گفت: انتظار می رود در شرایطی که همه ارکان کشور تلاش می کنند که نقدینگی سرگردان جامعه به سمت بازار های غیر مولد گرایش نیابد با سیاست گذاری های همسو، امکان بروز نتایج تصمیم های کارآمد و منسجم در یک نقطه یعنی بازار سرمایه متبلور شود در حالی که وزرای اقتصاد،صنعت و معدن ،نفت و رئیس کل بانک مرکزی با تصمیم گیری های متعارض و موازی کاری، بازار سرمایه را دچار سردرگمی و بی اعتمادی می کنند.

به گفته وی تمام توان دولت تدبیر و امید هم اکنون بر کنترل تورم به هر قیمتی در کشور نهاده شده در حالیکه مبارزه صرف با تورم هر گونه رونق را در اقتصاد در حال توسعه ایران از بین برده و به تبع آن رکود سراسری را بر تولید و کار حاکم کرده است. عدم هماهنگی اعضای تیم اقتصادی دولت باعث شده که تمرکز صرف بر کنترل تورم مرگ ناگزیر بازارها را در پی داشته باشد.

اسماعیل پور با غیر واقع بینانه خواندن دیدگاه اقتصادی دولت در شرایط امروز کشور ،عنوان کرد: گرچه برخی ریسک ها و رخدادها همچون گفتگوهای هسته ای و یا موضوع کاهش نرخ جهانی نفت خارج از اراده دولت است اما در شرایطی که اقتصاد ایران با تهدید همه جانبه ریسک ها و چالش های داخلی مواجه است می توان با برخی اقدام ها بازار سرمایه را به عنوان ویترین اقتصاد ایران ترمیم کرد و مردم را به سرمایه گذاری و اعتماد به آینده امید وار کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه این گفتگو با برشمردن چالش های موجود در بازار سرمایه ،عنوان کرد:در نخستین گام تکلیف موضوع کیفی سازی و نرخ فروش نفت خام و فرآورده های نفتی شرکت های پالایشی باید به سرعت مشخص شده و ضمن باز گذاشتن دست این شرکت ها در زمینه صادرات محصول امکان دسترسی آنها به درآمدهای خودشان با اخذ تعهد عرضه نیاز داخلی فراهم شود.

در عین با خصوصی سازی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی امکان شفاف سازی درآمد ها و فعالیت ها در صنعت پالایشی کشور فراهم شود. در گام دوم با فراخوان و عفو دسته جمعی، امکان استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری ایرانیان خارج نشین فارغ از هر گونه مشکلات برجای مانده از گذشته فراهم شود چرا که در شرایط بحرانی موجود بهترین گزینه استفاده از ورودی سرمایه های خارجی است.

نسخه ای برای درمان فوری بورس

در بازار سرمایه اما اگر چه کمتر از یک ماه از تکیه رئیس جدید سازمان بورس سپری می شود اما حداقل انتظار فعالان بازار سرمایه این بود که رئیس جدید سازمان بورس با مجموعه ای هماهنگ و معتقد به جریان فکری خود مشغول بکار شود در حالی که همچنان ادامه دهنده تفکر و عملکرد مدیریت قبلی است آن هم با تیمی که ذهنیت و رفتار آنها همچنان با مدیریت قبلی همخوانی دارد. اگر نیازی به بینش جدید در بازار سهام نبود باید پرسید جابه جایی روسای سازمان بورس با چه هدفی صورت گرفته است؟

از سویی دیگر می توان انتظار داشت که پیش از انتخاب فطانت برای ریاست سازمان بورس رایزنی های گسترده ای صورت گفته و به این ترتیب می بایست قبل از ورود به سازمان بورس، برنامه مشخصی را برای اداره بازار سرمایه 300 هزار میلیارد تومانی ارایه می کرد در حالی که می بینیم با وجود برخورداری از سواد مالی و سابقه درخشان هنوز در مرحله رایزنی برای تدوین برنامه هستند.

اسماعیل پور در ادامه با بیان اینکه رئیس جدید سازمان بورس نباید خودش را مسئول حرکت شاخص بورس بداند و تنها باید بر عملکرد ساختارهای بازار سهام نظارت کند، اقدام فوری وی برای برخی موانع موجود در بازار سرمایه برای جلوگیری از فرار اعتماد سهامداران را خواستار شد و گفت: قبل از هر چیز تعدیل و تغییر متغییرهای تاثیر گذار بر محاسبه شاخص کل بازده نقدی و قیمت سهام در دستور کار جدی رئیس سازمان بورس قرار بگیرد در حالی که پیش از این همواره بر رونمایی قریب الوقوع نماگرهای مختلف در بورس تاکید می شد معلوم نیست چرا متولیان بورس همچنان دست روی دست گذاشته اند.

در عین حال امکان بازگشایی و توقف نماد معاملاتی براساس مفاد قانون بازار سرمایه که حداکثر توقف نماد را تا 72 ساعت مجاز شمرده است فراهم شود و در صورت عدم شفافیت اطلاعات از سوی ناشر با یک گزارش مبسوط از سوی ناظر بازار اقدام به بازگشایی نماد معاملاتی کند.

در اقدام بعدی رئیس سازمان بورس به شدت خواستار جلوگیری از معاملات بلوکی در بازار خرد سهام گردد و اینگونه معاملات را به بازار در نظر گرفته شده برای آنها انتقال دهد. در مورد مسائل کلان اقتصادی از جمله نرخ بهره،نرخ خوراک مجتمع های پالایشی و پتروشیمی و یا بهره مالکانه معدنی ها نیز ضمن تهیه گزارشی متقن و جامع در زمینه اقدام ها و ابهام های موجود و انتشار عمومی آن بر روی سایت سازمان بورس برای ناشران و شرکت های درگیر با موضوع های مذکور نیز ارسال شود تا به نوعی علاوه بر سلب مسئولیت از نهاد ناظر ،ضریب شفاف سازی و اطلاع عموم مردم از رخدادهای موجود افزایش یابد.

وی ادامه داد: در گام بعدی رئیس سازمان بورس می بایست سامانه اطلاع رسانی ناشران بورسی یا همان کدال را به عنوان ابزاری برای شفاف سازی اطلاعات بکار گیرد. در حال حاضر اطلاعات شرکت ها ابتدا به دست سازمان بورس در اداره نظارت بر ناشران می رسد و پس از گذشت مدت زمان زیادی در این سامانه منتشر و در معرض دید عموم قرار می گیرد در حالیکه این عملکرد اشتباه مطلق است. می توان با برعهده گذاشتن انتشار مستقیم اطلاعات از سوی ناشر و سپس تعبیه ابزاری برای مشخص کردن نظرات سازمان بورس برای آن اطلاعیه منتشر شده سامانه کدال را از اتهاماتی همچون سامانه دروغ یا رانت آور نجات داد.

سازمان بورس وظیفه سود یا ضرر هیچ شخصی را بر عهده ندارد و تنها مسئول زیر ساخت ها است. در حال حاضر 450 شرکت در بورس پذیرفته شده اند که اگر قرار باشد برای هر کدام از آنها دو کارشناس تعیین شود سازمان بورس قادر به مدیریت آنها نیست. مسئولیت نشر اطلاعات باید بر عهده ناشر قرار بگیرد و تنها زمانی که ناشر از مقررات تخطی کرد با اقدام ناظر مواجه شود.

اسماعیل پور از بازگرداندن نقش اصلی ارکان سازمان بورس در بازار سرمایه نیز سخن گفت و افزود: اختیار اجرایی همه ارکان و بورس ها به خودشان سپرده شود تا از شانه خالی کردن مسئولیت برخی اقدام ها همچون قطع و وصل شدن سامانه های معاملاتی جلوگیری و مدیران در برابر سهامداران پاسخگو باشند، همچنین سازمان بورس به عنوان نهاد خود انتظام که به اطلاعات مالی 700 شرکت سهامی عام دسترسی دارد و ادعای شفاف سازی اطلاعات در بازار سرمایه را دارد برای یکبار هم که شده یک برگ اطلاعیه از عملکرد مالی خود در بازار سرمایه منتشر کند تا سهامداران ببینند درآمد سالیانه 60 میلیارد تومانی این نهاد چگونه هزینه می شود.

به باور وی، رئیس شورای عالی بورس ایران، هم اکنون نماینده دولت و وزیر کابینه است در حالی که بازارهای سرمایه در تمام دنیا بازارهایی مستقل و مبتنی بر عرضه و تقاضا و بدون وابستگی به دولت هستند.

یکی از ایرادهایی که بورس ایران هیچ گاه نتوانسته در بورس های جهانی پذیرفته شود اعضای دولتی شورای عالی بورس و در راس آن وزیر اقتصاد می باشد. ساختار بورس ایران باید مشابه سازمان نظام پزشکی یا کانون وکلا انتخاب شوند تا امکان بروز و ظهور دیدگاه بخش خصوصی واقعی در اقتصاد فراهم شود. در نهایت قانون بازار سرمایه با ایرادها و حتی نقض قرض هایی مواجه می باشد که برای حل آنها به هیچ کجا نمی توان شکایت برد.

همچنین برگزاری هر ساله نمایشگاه بین المللی بورس و بانک و بیمه بدون آنکه دستاورد مشخصی برای بازار سرمایه ایران در پی داشته باشد و یا عدم برگزاری دوره های آموزشی رایگان برای آشنایی عموم مردم باعث شده بازار سرمایه همچنان بازاری ناشناخته برای مردم باقی بماند.

باید پرسید متولی بازار سرمایه با وجود تاکید بر توسعه نهادهای مشاور سرمایه گذاری تاکنون چند تحلیل و یا مقاله پژوهشی از آنها برای انتشار عمومی درخواست کرده است؟ رئیس سازمان بورس به عنوان سخنگوی این نهاد می بایست با پرهیز از مصاحبه ها و گفتگوهای بدون پشتوانه با رسانه ها در اقدامی منسجم و ساختاری و براساس تقویم زمانی و مکانی مشخص همچون سایر مدیران نهاد های مالی دنیا به ارایه آمارها و پاسخ پرسش های خبرنگاران بپردازد.

از این رو اکتفا وزرا و مسئولان و یا مدیران اجرایی به کلمات و سخنان پراکنده و بدون هماهنگی همچون در کف قرار گرفتن قیمت سهام و یا بهترین موقعیت برای خرید و فروش با تبعات جبران ناپذیری در بازار سرمایه و جامعه مواجه است.

وزیر دولت مسئول پرتفوی گردانی نیست

وزیر دولت مسئول پرتفوی گردانی سهامداران نیست و صندوق توسعه هم ابزار سازمان بورس برای مدیریت شاخص نیست. ساختار بازار سرمایه نیاز به ترمیم جدی و سریع داشته و باید به مردم آموزش داد که بازار سرمایه محل حرفه ای ها و هر سرمایه گذاری مسئول عملکرد خویش است.

در نهایت سایت سنا به عنوان تارنمای خبری سازمان بورس هم اکنون تنها برای روزهای مثبت بازار سرمایه حرف برای گفتن داشته و در حال حاضر بازگو کننده واقعیات بازار نیست. روابط عمومی سازمان بورس و ابزارهای رسانه ای آن باید علاوه بر روزهای مثبت برای روزهای منفی بازار نیز با مردم سخن بگوید و بی اعتمادی نسبت به این نهاد خود انتظام ایجاد نگردد.

اسماعیل پور با بیان اینکه حل مشکلات فوق بیش از 50 درصد نگرانی های امروز بازار سرمایه را حل خواهد کرد، افزود:این رخدادها هیچ ارتباطی به تحریم ها و یا درآمد های نفتی نداشته و حل فوری آنها اعتماد و امید را به بازار بازخواهد گرداند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
خوبه به بازار هم يه نگاهي بندازين همه با هم قرمز رنگن كدوم سبد كدوم پرتفو
ناشناس
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
از این (مردان اقتصادی)دولت چه انتظار داشتید؟اینها که فقط قصدی جز ضربه به مردم و به تنگنا کشوندن مردم ندارن تا بتونن به آمریکا پالس بدن و نظام رو به زانو در بیارن.مردم دست این ها رو خوندن.دور بعد دیگه از اینها خبری نیست.نه توی مجلس نه توی ریاست جمهوری.
جلال
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
علت ریزش بازار طبیعی هستش همه دارن خارج میشن برای اینکه هر موقع اوضاع درست شد وارئ بشن و همین میشه که وارد سومین هفته ریزش دیم و هم چنان باززار ریزش داره
رضا
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
ما که تو هر سبدی که دم دستمون بود یک تخم مرغ گذاشتیم ولی نمیدونم چرا بازم همشون شکست. سبدم سبدهای قدیم لامصبا سبد نبودند که فولاد بودند اگه یه خوبشو پیدا میکردی حالاحالا تخم مرغات سالم میموندند.
ناشناس
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۸
زنده باد احمدی نژاد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
این که شرکت اریا زرین ملل چین چین و یک ماه پیش اول سهم را صف خرید کنه واسه این که حق تقدم بیسکویت گرجی را با اجازه ناظر بورس روی 340 تومان باز کنند و با فروش از همان روز ی -8% سهم بخوره تا الان 50% ضرر چیزی جز بازی حقوقیها با جیب سهامدار جز هست؟

بیسکویت گرجی کلی ماشین الات و محصول جدید در برنامه داره ولیاعلام نمیکنه و برنامه حقوقی سهم یعنی اریا زرین ملل اینه که 10% شناور سهم را روی 200 تومان جمع کنه
ناشناس
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
توی این قیمتها واقعا حیفه فروشش...نهایتش اینه حق تقدمو تبدیل به سهم کن دوست عزیز ...ضرر نمیکنی..خود من هم 300 گرفتم الان 200 هست...سهمای دیگه هم خبری توشون نیس که بفروشی بری سراغ یکی دیگه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
سلام لطفا کسانی که صاحب نظر و نفوذ هستند راهی قابل نجات برای سهام دار خرد بی پناه ارائه دهند نه کلیاتی بی معنا و غیر قابل قبول
علیرضا
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸
به این امید باش تا برات نظر بدن و راهکار.
بهتره از خواب بیدار شی
علی
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
فکرکن طلاخریدی ازت دزدیدند
گفتند بهت 2.سال دیگه باسود مناسب بهت میدیم.اونوقت راحت میشی
رضا+
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱
بهترین کار تحمله . چون با این اوصاف اگر هم بخواهیم خارج بشیم مثل من از صدتا هفتادتا ضررچکار میتونیم بکنیم که ضررمون برگرده ؟ پس بهتره که نفروشیم و امیدواربه آینده باشیم که قرآن میفرماید( بعد از هرسختی آسانی هست و البته بعد از هرسختی آسانی هست )
فريد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
به نظر شخص من سهامدارها هم تو اين اوضاع آشفته دخيل هستن
من خودم كلي تو ضرر هستم ولي اصلا به فروش فكر نمي كنم
نمي دونم چرا يه عده اصرار دارن به فروش !!!!
مسعود
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
آفرین
رضا
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶
فرید برای اینکه حرفهای نیستی از بدبخت های بازاری و امثال تو کم نیستند
ایلیا
ROMANIA
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
این یک کودتای اقتصادی است
ناشناس
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
ازپارسال تا حالا اگه فروش داشتم همون روز خرید کردم .اما چه فایده
علی
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
مثبت فکرکن
فکرکن پولت رادزدیدن و2سال دیگر بهت میدند
اونوقت این فکررامی کنی که کردی/
محمد
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸
دقیقا درست میگید.
بازار امروز حاصل جنگ حزبها و قدرت های کشور و به قولی شاخ و شونه کشیدن برای هم دیگس.
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
چرا نظرات سانسور میکنید می دونم که این مطلب هم سانسور میشه خدا...وزیراقتصاد وبعدهم متولیان بورس این شیب ملایم سقوط بورس چرااینقدرتند میره ریزش شاخص خیلی بیشترازاین هاست ولی نشون نمیدن کلا بازار منفیه همش میگین نفروشید سهمی نفروختم فقط دارم نگاه میکنم که باشیب تند سرمایه اندکمو دارم ازدست میدم تواین جوونی سکته نکنم خوبه !!! لعنت به این بدشانسی دهه شصتی که همیشه قبل از خودم حضور داره
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
بدبخت شدم
لعنت خدا بر بانی اش
نصف سرمایه در یکسال بر بر
رضا
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۸
مرد را دردی اگر باشد خوش است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
از اثرات رشد 4% اقتصاد کشور همین بود دیگه..
آره؟!!!!
داود محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
با سلام و خسته نباشید به همکاران محترم در بورس نیوز ، لازم می دانم از مدیریت و کارکنان بورس نیوز که با پیگیری و جدیت در جهت ارائه و باز تاب مشکلات بازار سرمایه نظرات و افکار کارشناسان بازار سرمایه منعکس می نمایند تشکر و قدردانی نمائیم و دست مریزادبگم . باید به اصلاع همه دوستان برسانم اگه متولیان بازار سرمایه تصمیم بگیرند از همین فردا بازار مثبت است ، همین طور که می دانیم بیشتر صنایعی که در بورس فعالیت می کنند سهامدار حقوقی دارند و کافیست این سهامدارهای حقوقی پیش هم جمع شوند و با هم هماهنگ بشند و از سفنه بازی و نوسان گیری دست بردارند و نقدینگی روبه جای اینکه به طور هدایت شده به بانک می برند و یا ارز خرید فروش می کنند ، فقط یک ماه به بورس ترزریق کنند که این باعث مشه کم کم سهامدار های سال 92 هم برای خرید اقدام کنند ولی به شرط اینکه این کار دامه داره بشه به نظر من باید کمی گوش این حقوقی ها رو کشید تا بازار درست بشه
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
چند تا واقعیت عرض میکنم و بس
1 - دولت پول نداره جهت حمایت از بازار 2 -
دولت تمام برنامش برای حفظ جایگاه بانک هاست نه بورس 3 - دولت از واگذاری پالایشی ها سخت پشیمون شده و سنگ اندازی میکنه براشون 4 - ایران تحریم هستش و کار دولت جای دیگس و بورس جلو چشم دولت نیست 5 - بورس ایران به خوبی داره وضعیت اقتصاد رو نشون میده همین
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
رئیس جمهور
طیب نیا
نعمتی زاده

چرا ملت را دعوت به سرمایه گذاری در بورس کردید تا حالا نزدیک 45٪ داراییم در بورس دود شده رفته
پا قدمتان به مملکت بد بوده سرمایه اندکم نصف شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
تالار وحشت
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
سرمایه اندک ملت را اقای وزیر به سخره گرفته
نوبت ما هم میشه ؟
ناشناس
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
به سخره نگرفته، باهاش کار داره.
نا شناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
هیچ کس به فکر سرمایه دار خرد نیست پولی با هزار مشکل وبدبختی بدست بیاوری بذاری توی بورس وهر روز ببینی از روز قبل بدتر میشی خدا باعث وبانی اش را لعنت کند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
يواش يواش داريم به شاخص 60000 نزديك ميشيم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
بورس نابود شده
کوروش
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
فعلا شاخص 56000 رو داریم - تورم بزرگی هم در راه هست . این دولت فکر می کنه میتونه هر روز با این کارها جلوی ریزش شدید اقتصادش رو بگیره ولی نمی دونه که فنر داره فشرده میشه و جامعه بدبختی رو بزودی خواهد دید . تورم و گرونی فزاینده - قیمت نفت حتی به زیر 40 دلار هم میرسه و گفته میشه چند سال در این قیمت میمونه . حالا بیاید بگیم روحانی مچکریم
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
این بازار به صورت کاملا فرمایشی منفی شده و منتظر شاخص 60000 واحدی به سبب باز شدن پالایشها باشید ما در 8 سال جنگ تحمیلی فقط جنگ خارجی داشتیم اما در حال حاضر هم جنگ داخلی بین قدرت و هم جنگ خارجی از نوع سرد با اعراب و غربیها داریم که متاسفانه همیشه در هر حالت تاوانشو مردم میدند
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
تا جایی که یادمان هست فقط حرف و حرف.چرا باید ضرر دعوای آقایون را مردم بیچاره بدهند؟
ناشناس
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
چون لطف و صفای مقام و منصب به همینه که هر کاری دوس داری انجام بدی و هزینه اش رو دیگران بدن و تو هم حقوق و مزایات، صحیح و سالم بدون کم و کسر سرجاش باشه! اگه بنا بود هزینه ندانمکاریها رو خودشون بدن که دیگه وزارت و وکالت بدون لطف میشد و اینهمه سر و دست براش نمیشکستن!!!!!!
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
بنظر شما افت هماهنگ قيمت سهام چه اتفاق و چه غير اتفاق علتي جز بي تدبيري دارد ؟ بعضي از سهام با افت قيمت نفت افت قيمت دارند بعضي با افت قيمت نفت افزايش قيمت دارند بنظر شما نبايد لااقل تعدادي از سهام مثبت بوده باشد ، مثلا افزايش نره دلار نبايد سهام صادراتي را با افزايش قيمت روبرو كند ؟ چرا وقتي دلار گران شد سهام باز هم افت كرد ؟ د
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
دوستان عزیز خودتون رو اماده رشد اقتصادی 50% بکنید :)))
محمد
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
خخخخخخخخخخخخخخخ
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
بد بخت شدیمممممممممممممممممممممممممممم
سارا
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
منم فكر كنم بدبخت شدم فقط گرمم هنوز نمي فهمم
سعید رستمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
بازی کثیفی راه انداختن دستوری دارن بورس و نابود میکنن تا نقدینگی مردم کم بشه ... خدا ازشون نگذره
علی
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
فکرکن دربازار عادی معامله کردی وچک دادند بهت
برگشت خورده 2سال دیگر قراره پولت رابدهند
اونوقت راحت میشی
درست ممیشه ناراحت نشو
سارا
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
علي تو از كجا اينقدر مطمئني؟از بالا تا پايين داري به همه همينو ميگي؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
بزرگترین چالش مسیله مذاکرات هسته ای است که با شکست ان ریزش اصلی بورس اغاز خواهد شد
یدالله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
عمو جان تنها بازار سرمایه نیست برو بطرف مسکن از 50 در صد ضرر هم گذشته اصلا خریداری نیست. چون مردم هر روز فقیر تر میشوند؟؟؟؟؟
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
توصیه میکنم زودتر خارج بشید چون ت این بازار به هیچ سهمی رحم نمیکنندد چه بینادی داشته باشه چه نه بی فایدس
علی
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
چندگرفتی ازحقوقی ها تبلیغ خروج می کنی
ماتااخرش می ایستیم
بچه بازی نکن
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
اقا بلد نیستید اقتصاد رو سامان بدید برید از 4 تا مهندس ژاپنی سوال کنید و یاد بگیرید والا یادگرفتن عیب نیست
محمد
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
بابا اقتصاد که هیچ حداقل با سامان کاری نداشته باشن :)))
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
کمک!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
عزیزسکته کنی بامیلیونها پول دوباره انسان سالم نمی شوی صبرکن فکر کن دکتری بهت عمل کرده و3برابر پول بیشتر ازت پول عمل گرفته وقراره 2سال دیگه بهت بده.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
کل اقتصاد این وضع رادارد.
مسکن کمبودمشتری وکاهش قیمت
بانک کمبودمنابع وزیان
طلاوسکه کمبودمشتری وزیان ویاسودناچیز
ارز هم وضع خوبی ندارد.
بورس مشتری دارد زیان دارد باصبروحوصله سودهم دارد
سودسایربخشها مشکل شرعی دارد به شریعت هم بیندیشیم.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
بزارید بیاد پایین تا خودم همشو بخرم .

حقوقی ناشناس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
کمک!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
سهامداران نباید گول این بهانه را که کاهش قیمت نفت در بورس اثر داشته را بخورند مثلا قیمت سایپا در 12 سال پیش حدود 2700 تومان شده بود و سهام های دیگر ، کمی نیاز به بررسی دارد ، بلکه باید گفت دستان پنهان سرمایه یک تعداد حقیقی که با اعتماد حاصل زحمت خود را وارد این بازار کردند دود کردند رفت ......
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
قرار نیست کسی به فکر سرمایه گذار خرد باشه! هر کسی باید تو بازار بتونه گلیم خودشو از آب بکشه بیرون. اگه قرار بود تو بورس ضرر نباشه که میشد سرمایه گذاری در اوراق قرضه، یا بانک و ...
دوستان سرمایه گذار نباید چشم بسته وارد بورس شد. یه عده دارن هر روز میگن ضرر کردیم ولی باز تو بازارن. خوب باید به اینا گفت که چون تحلیلی روی بورس نداشتی، و چشم بسته عمل کردی اینجوری شد برات.
ناشناس
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
من بهترین سهم های بنیادی بازار دستمه.... پس چرا هر روز بدتر وبدتر ومیشه... برو بابا... چشمم هم باز بود.... هرچی میشه میگن چشم بسته واررد شدش! تحلیل در این اوصاف جواب میده؟ به نظرت آقای عقل کل
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
به قول دکتر شریعتی عزیز.میگه مملکتی که افتخارش فقر باشه.چیزی جز فقر نصیبش نمیشه.حالا پیدا کنید پرتقال فروش را
حقوقی کثیف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
گوربابای سرمایه دار خرد .
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
قرار نیست کسی به فکر سرمایه گذار خرد باشه! هر کسی باید تو بازار بتونه گلیم خودشو از آب بکشه بیرون. اگه قرار بود تو بورس ضرر نباشه که میشد سرمایه گذاری در اوراق قرضه، یا بانک و ...
دوستان سرمایه گذار نباید چشم بسته وارد بورس شد. یه عده دارن هر روز میگن ضرر کردیم ولی باز تو بازارن. خوب باید به اینا گفت که چون تحلیلی روی بورس نداشتی، و چشم بسته عمل کردی اینجوری شد برات.
ناشناس
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
مگه تو این بازار تحلیلم جواب میده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
بورس جنازه ای که بر دست سهامدار مانده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
شما که بلدید چند میلیارد خرج بازیکن خارجی کنید برید یه وزیر اقتصاد از خارج بیارین
خداوکیلی
نتیاج این آزمون خطاهاتون چیزی جز مرگ برای این ملت نیست
ناشناس
UNITED STATES
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
شما که شرایط رو میدونستید که نمیشه . چرا قبول مسئولیت میکنید ؟چرا قول میدید؟لطفا استعفا کنید بگید ما سعی مون رو کردیم. نمیذارن درست بشه
رضا
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴
ناشناس جان چرا استغفا برای مردم اب نداره برای ااقایان نون داره
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
قرار نیست کسی به فکر سرمایه گذار خرد باشه! هر کسی باید تو بازار بتونه گلیم خودشو از آب بکشه بیرون. اگه قرار بود تو بورس ضرر نباشه که میشد سرمایه گذاری در اوراق قرضه، یا بانک و ...
دوستان سرمایه گذار نباید چشم بسته وارد بورس شد. یه عده دارن هر روز میگن ضرر کردیم ولی باز تو بازارن. خوب باید به اینا گفت که چون تحلیلی روی بورس نداشتی، و چشم بسته عمل کردی اینجوری شد برات.
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
توصیه میکنم زودتر خارج بشید چون ت این بازار به هیچ سهمی رحم نمیکنندد چه بینادی داشته باشه چه نه بی فایدس
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷
واقعا خسته نباشید...سرمایه مردم در این یک سال یک سوم شد ممنون از این همه تفکر و اندیشه و منطق خوب شما مسئولان...!!!!!!!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
واقعا خسته نباشید...سرمایه مردم در این یک سال یک سوم شد ممنون از این همه تفکر و اندیشه و منطق خوب شما مسئولان...!!!!!!!!
یک دوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
با تشکر از اینکه دوستان نظر لطف فرموده و هر کدام از نظر شخصی نظرات خود را بیان نموده کمال تشکر و قدردانی را دارم.و از بورس نیوز نیز کمال تشکر را دارم که باهمدلی میان سهامداران محترم ایجاد ذوق و سلیقه مینماید.متاسفانه باید گفت :نوش دارو بعد از مرگ سهراب .میخوام ببینم مگر میشود انسان انقدر پست و فرومایه باشد که برای نفع عده ای سرمایه سهامداران را از بین ببرد و به بهانه های مختلف از مسئولیت شانه خالی کند .اگر برای ساختن آمده اید چرا فقط حرف قشنگ میزنید .پس عمل کجا رفته .بابا اگر کم آوردید لازم به خالی بندی نیست همه میدانیم.پس به فکر چاره باشید .بعد از جنگ جهانی دوم کشور ژاپن برای احترام همه از دست رفتگان در جنگ،مردم کشورش یک دقیقه سکوت کردند و بعد از آن همه دست به دست هم دادن و چنین کشوری پیشرفته و قدرتمند در آسیا به وجود آوردند.اما متاسفانه ما چه مکنیم دوستان.یکدیگر را گول میزنیم.من خالصانه و دوستانه از مسئولین تقاضا دارم که برای بهبود شدن بازار سرمایه تلاش نمایند قبل از اینکه دیر شود .
رضا+
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
به عرض مبارک برسونم مردم کره جنوبی هم اینکارراکردند . وقتی اقتصاد کره جنوبی زمینگیر شده بود چون دولتمردانش صادق بودند و رانتخوار نبودند همه مردم طلاهاشون رو آوردند تا کشورشون رو بسازند و این شدکه میبینیم یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا . اگر ما بودیم طلاهامون رو میدادند امثال بابک زنجانی تا حالشو ببرن
صادق اکبری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
در تمام ممالک پیشرفته و در حال پیشرفت هر ایده و فکر اقتصادی را در عرصه کوچکی به امتحان میگذارند و بعد از کلی تحقیقات جامع و حساب شده آن را به قانون و لایحه تبدیل و اجرایی میکنند و نتیجه از قبل مشخص است اما در ایران یک نفر خواب میبیند فلان طرح اقتصاد را زیر و رو میکند و از فردا بعد از کلی تبلیغات اجرایی میشود و بعد نیمه کاره رها میشود چون هدف از این کار کاملا معلوم نبوده بعد با طرحی ضربتی جایگزین میشود و چون هزینه بر بوده باید هزینه های تامین شود پس طرح دیگری نیاز است پس موقع خواب چون فردا نیاز به طرح و برنامه جدید داریم!البته تا موقعی که صد در صد مدیران مملکت با رابطه عیین میشوند نه ظابطه،بر اساس حزب و گروه تعیین میشوند نه شایسته سالاری و مدیران و تصمیم گيران رده بالا در یک سیستم چرخشی و بسته از این پست به آن مقام فقط جابجا میشوند اوضاع همین است که هست.نمونه کوچکش میدانها و معابر شهرهای،خدایش چند ماه به چند ماه خراب میشن و بعد درست میشن و بعد دوباره خراب میشن و... .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷
راه ح اینه که به دفتر آقا نامه بنوسیم و از سوء مدیریت آقایون شکایت کنیم. فقط آقا زورش به این از خدا بیخبرا میرسه که با زندگی مردم بازی کردن
علی
UNITED STATES
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
سلام-این حکومت هاکه دراین 100سال آورده شده اند!!!حکومت دلارهای نفتی اندنه حکومت عقلی.متاسفانه تعدادی بازبرای اینکه بیکار نباشند،واردبازی آنهامیشوند.نفت را پایین آوردند. دولت باکسری پرداخت به حامیان خود مواجه است(نیروی انتظامی. سپاه.بسیج. ارتش وو..)خرج داردوعلم نیازبه عالم دارد.مردم بیچاره شداینهابرای خودریاعی میخوانند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴
درگیری گروههای سیاسی و ضرر ملت بیچاره
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰
من هرچه فکر می کنم هیچ دلیلی برای سکوت مسئولین در این سقوط بورس نمی بینم. جز یک دلیل و... !!!!!!!
نادر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶
اتالله الیه راجعون ازتمامی سهامداران دعوت میشودساعت9صبح جهت تشیع جنازه بورس حضوریابتد
رصا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹
با تشکر وخسته نباشید به کارکنان بورس نیوز عزیز اقتصاد دولتی از این بهتر نمی شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸
یکشنبه سیاه بورس
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۶
جبران کسری بودجه .. پایین کشاندن سهامها ... جمع کردن سهام و فروش مجدد به مردم شریف و همیشه در صحنه
زمانی که مردم رو تشویق به سرمایه گذاری در بورس میکردید که بحث پرتفوی گردانی نبود حالا که بورس به این وضع افتاده یاتون افتاده باید همچین جوابی به مردم بدهید
واقعا که حق این مردم شمائید
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۴
هماگونه که کارشناس محترم مرقوم فرموده انداقای فطانت باتیم جدیدکاربلدبرنامه داربایدشروع بکارمیکرداینهایی که الان درسازمان بورس حضوردارندبدنبال منافع شخصی خودهستند
مجنون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۶
سلام . متاسفانه اینجا ایران است. جناب تشویق میکنند مردم بیان تو بورس سرمایه گذاری کنید چرخ تولید مملکت بچرخه و شما هم سود کنید. بعد با وام و غیره همه زندگیمان را میگذاریم تو بورس که هم چرخ مملکت و تولید بچرخه و هم خودمان یه سودی کنیم و زندگیمان بچرخه. اما این همه یه تله بود و از تیر ماه 92 وقتی شاخص 84 هزار بود وارد بورس شدم و 150 میلیونم شد 50 میلیون. ممنون زحمت کشیدید. شما میخواستید نقدینگی را از مردم بگیرید و جیب دولت را پر کنید و نه چرخ مملکت و نه چرخ زندگی ملت برای شما هیچ ارزشی نداره. من از شما خواهش میکنم کامنت منو بگذارید شاید اینجوری یه کمی سبک بشم. واقعا تو مرز سکته هستم چون نصف بیشتر این پول قرض و وام و باقیشم طلای همسرم و پس اندازه 50 سال تلاشم بود. چرا به مردم دروغ میگید؟ چرا گفتید سود بانکی کم میشه و بورس بهتره بیایید بورس؟ گفتید نگفتید؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲
واقعا این مسولین اقتصادی مملکت چی فکر میکنند ؟؟؟؟!!!
براستی وخامت اوضاع رو درک نمیکنند ؟؟ یا اینکه هنری جز حرف بی پایه و اساس زدن ندارند؟!!!!
پس اون تدبیر و امیدی که هیاهو میکردن کو؟؟؟!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۲
لعنت خدابرپدرومادرکسی که راضی به ضررم است
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۸
وزیرمیگه نفروشید وکیل میگه نفروشید فطانت میگه نفروشید باشه ما نمیفروشیم اماشماهم به ناله های مردم گوش کنیدوکاری کنیدتادیرنشده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۳
ما که نفهمیدیم دولت و همکارانشان به فکر مردم هستند یا به فکر جیب خود؟
با سیاست قیمت ها را ارزان کردند و این وسط سهم ها را از دست مردم میکشند میدند به یه شرکت مثلا حقوقی دیگه ....این وسط مردم ضرر میکنند ..اگر کسی یک سال پیش 10میلیون سرمایه اش بود الان خیلی باشه 7میلیون داشته باشه موفق هست .. این یعنی حمایت از مردم...حمایت از سرمایه گذاران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷
رهبر انقلاب همچنین کاهش عجیب قیمت نفت در یک مدت کوتاه را حرکتی سیاسی و غیر‌اقتصادی خواندند و افزودند: «دشمنان مشترک ما از نفت به‌عنوان یک حربه سیاسی استفاده می‌کنند و قطعا در این کاهش شدید قیمت نفت نقش دارند.
پيشنهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۷
در خريد و فروش سهام قيمت مجاز رو تعيين كرديد كه حداقل و حداكثر داره كه من پيشنهاد مي كنم شركتها با محاسبه دارايي ها و سرمايه هاي در گردش موجود (صادقانه صادقانه صادقانه) و به روز رساني ارزش كل شركت حداقل قيمتي رو هم تعيين كنيد كه كسي حق فروش زير آن قيمت را نداشته باشد.با اين كار سرمايه گذار مطمئن مي شود كه حداقل سرمايه آن حفظ شده است و سرمايه گذاري رونق خواهد گرفت.از كليه سرمايه گذارها هم خواهش مي كنم به جاي حرفهاي ديگر كمي پيشنهاد مفيد بدهند شايد اين بنده خداها هم يادبگيرن وضع اقتصاد و بورس خوب بشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
براي بازار در حال حاضر هيچ كفي وجود ندارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
وزیر اقتصاد قبلا گفته بود که وقتی بورس نتونه تامین مالی شرکت ها رو ساپورت کنه چرا دولت بیاد حمایت کنه از یه جریان صرفا خرید و فروش.
واقعیت هم اینه که اگه بورس بخواد رشئ پایدار داشته باشه بایستی پولی که واردش میشه سبب توسعه بشه نه سفته بازی و بالا بردن قیمت ها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
1- شاخص را كه فعلا قلابي است كلا كنار بگذارند و فقط براي خودشان براي برنامه ريزي محاسبه كنند و جايي اعلام نكنند.
2- خريد و فروش سهام 3 ماهه شود اگر كسي در طول مدت 3 ماه پول لازم شد به قيمت خريد حق فروش داشته باشد و خريد و فروش تمام شركت هاي بورسي همزمان باشد .
3- تمام شركت هاي بورسي ملزم به دادن اطلاعات درست و شفاف باشند و در صورت دادن اطلاعات غلط زيان هاي وارده به سهامداران را به سرعت جبران كنند.
4- تمام شركت هاي بورسي ملزم به ايجاد پرتال سهامدارن شوند و براي پرداخت سود سهامداران به سهولت اطلاعات خود را وارد كنند و مدت زمان پرداخت سود حداكثر 15 روز باشد

هدف از سهامداري كمك به توليد و رشد اقتصادي باشد اگر شاخصي در كار نباشد و يك شركت بورسي مديريت ضعيف داشته باشد مي داند بعد از 3 ماه سهامداران به شركت ديگري ميروند و رقابت براي شركت هاي بورسي معنا و مفهوم مي يابد و دولت در شرايط بد اقتصادي (تحريم و...) به شركت هاي در معرض خطر كمك هاي لازم را بكند.
متاسفانه فرهنگ سهامداري در اين روزها عوض شده و سهامداران واقعي صبر و سرمايه كاشته اند و حسرت و آتش افتاده در خرمن درو مي كنند.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
تحلیل هایتان راخواندم دق کردم واقعا وضع اقتصاد اینقدر خراب نیست ما سهامداری بلد نیستیم بدون تحلیل وبه صورت فله ای برای خرید به یک سهم هجوم می بریم وبلعکس این می شودکه می بینیم من هم با شما هم درد هستم از افراد با سابقه ی بورس هم هستم ناراحت نباشید وکنترل روحی وروانی یکدیگر را برهم نزنید دست در دست هم دهیم به مهر مالمان که رفت سلامتی را مواظب باشیم چه می شود کرد؟
احد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
در اکثر کشورهای پیشرفته صنعتی ،متولی بازارسرمایه بانک مرکزی است.
چون بانک مرکزی با اعمال سیاست های مختلف پولی و مالی انبساطی وانقباضی براحتی می تواند بازار سرمایه را در تلاطم بیندازد.
لذا برای اینکه بانک مرکزی بی گدار به آب نزده و تاثیرات احتمالی سیاست های خود روی بازار سرمایه راهم مدنظر قراردهدخودبانک مرکزی را متولی بازار سرمایه کرده اند.
به نظر میرسد با توجه به اختیارات وسیع بانک مرکزی لازم است این مدل در کشورماهم پیاده شود وبانک مرکزی متولی بازار بورس وسرمایه شود.
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
نسخه درمان ساده است بجای اینکه پول وسرمایه مردم را به سوریه وعراق ولبنان وفلسطین کشورهایافریقایی و ..........بدهید دراین مملکت وبرای مردم خود سرمایه گذاری وهزینه کنید شاهد این بدبختیها ونابود شدن سرمایه اندک مردم نخواهید بود خداوند درهرزمینه بخشنده است الی حق الناس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
آفرین گل گفتی
توو مملکت ما چون گزینش ها بر مبنای لیاقت و شایسته سالاری انجام نمیشه بعد برای توجیه بی لیاقتی ها و اشتباهات خودشون، روو میارن به توجیهاتی که بگن کار از دست ما خارجه.
بورس شده خونه خاله شون میگید نه برید بررسی کنید همه کارمندای بورس از گروه و جناح خاصی اند - برای استخدام توو بورس رابطه حرف اول رو میزنه - وجدانن برید بررسی کنید - خب از این طور مدیر و کارمندی چه انتظاری میشه داشت
بورس که خودش باید یک نهاد ناظر باشه شده تحلیل گر بعد کلا 5 تا شرکت پردازش اطلاعات مالی داریم!! اگه بخوای سایت تحلیل راه بندازی بورس میاد مداخله میکنه!!! برای اینکه تحلیل کنی بورس باید تاییدت کنه(مدرک تحلیل گری)
و هزار جور از این دست اندازی های بورس
اگرچه ما ضرر کردیم اما حقتونه بورس به چنین وضعی بیفته و ابرو تون بره و به چه کنم چه کنم بیفتین
اگه میذاشتین حرکت بورس حاصل برایند افکار عمومی باشه اینطور نمیشد
بورس شده حیات خلوت خونه شون !!!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
وضعیت بورس به اقتصاد هر کشوری تا اندازه زیادی ربط دارد در اقتصاد کشور رشد و فعالیت خوب شرکتها دیده می شود شرکتها بورسی خوب حرکت می کنند فقط یک مطلبی هست سود خوب شرکتها در درون خود شرکت ذوب می شود وبه سهامدار چیزی به اسم سود خوب کمتر پرداخت می شود به علل مختلف سهامداران را شریک نمی دانند وبه راحتی انان را .....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
من فردی 54 ساله هستم 33 سال کارگری کردم،زانوهایم درد میکرد کم رمق شده بودم سال گذشته 150 تا زندگیم راوارد این مکاره بازار بورس کردم،فقط 37 تومان از پولم ماند آنهم خرج دادگاه ومهرونفقه زنم شد،من بدبختی،بیکسی وخرد شدن راحس کردم اکنون اگر 1 میلیارد پول هم بهم برسه تاقران آخرشو میدهم به دیگران،که بعد 29 سال زندگیشو نپاشه،زندگی وخانواده گنج بزرگیه،من از دست دادم...