بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷
در بررسی بازدهی صنعت دارویی از ابتدای امسال مطرح شد:

تحقق بازدهی های مثبت علیرغم رتبه نقدشوندگی پایین

صنعت موارد دارویی از جمله صنایعی است که شرکت های فعال در آن طی سال گذشته عملکرد مناسبی را ناشی از رشد قیمت فروش تولیدات از خود به نمایش گذاشتند به گونه ای که این موضوع در کنار جو روانی مثبت حاکم بر بازار سرمایه موجب افزایش ارزش سهام مجموعه های مذکور ش
کد خبر : ۱۴۲۳۱۰
نویسنده :
جمشیدی
صنعت موارد دارویی از جمله صنایعی است که شرکت های فعال در آن طی سال گذشته عملکرد مناسبی را ناشی از رشد قیمت فروش تولیدات از خود به نمایش گذاشتند به گونه ای که این موضوع در کنار جو روانی مثبت حاکم بر بازار سرمایه موجب افزایش ارزش سهام مجموعه های مذکور شد. این در حالی است که دارویی ها امسال برخلاف سال گذشته چندان پرقدرت ظاهر نشدند و بازدهی های اندک به سهامداران خود اعطا کردند که در این بین نباید حاکمیت روند منفی بر کلیت بازار سرمایه را نادیده گرفت. چراکه تداوم روند منفی در بورس دستاوردی جز بازدهی منفی برای اکثر صنایع بورسی نداشته است.

براساس گزارش بورس نیوز، صنعت مواد دارویی دارای دو طبقه سایر محصولات دارویی و نیز داروهای شیمیایی و گیاهی است، به گونه ای که 31 مجموعه در این گروه فعالیت می کنند.

برهمین اساس، از ابتدای امسال تا 22 دی ماه جاری صنعت دارویی به طور میانگین 1.82 درصد بازدهی مثبت به دست آورد که این میزان نزدیک به بازدهی مثبت 1.31 درصدی بورس طی مدت مذکور می باشد.

این در حالی است که این گروه طی دوره مشابه سال گذشته همراه با بازدهی مثبت بیش از 198 درصدی بورس، حدود 245 درصد بازدهی مثبت محقق ساخته بود.

تحقق بازدهی های مثبت علیرغم رتبه نقدشوندگی پایین

به گونه ای که، طی دوره مشابه 12 نماد بازدهی مثبت و 19 نماد نیز بازدهی منفی کسب کردند.

براساس اطلاعات موجود، شرکت داروسازی زهراوی در حالی با رتبه نقدشوندگی 346 مرتبه ای بیشترین بازدهی مثبت یعنی بیش از 76 درصدی را به دست آورد که رتبه نقدشوندگی این مجموعه بعد از "دتولید" پایین ترین مرتبه به شمار می رود. جایگاه های بعدی این جدول نیز به شرکت های دارو امین و تهران شیمی اختصاص یافت.

تحقق بازدهی های مثبت علیرغم رتبه نقدشوندگی پایین

همانطور که از جدول فوق پیداست، "دزهراوی" و "دامین" طی دوره مشابه سال گذشته بازدهی های قابل توجهی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده بودند.

حال آنکه شرکت داروسازی اکسیر با افت قیمتی حدود 36 درصدی مواجه گردیده و موجب کاهش سرمایه سهامدارانش شده است. در پی آن نیز مجموعه های کی بی سی و داروسازی لقمان رتبه های دوم و سوم کم بازده ترین سهام را از آن خود ساختند.

تحقق بازدهی های مثبت علیرغم رتبه نقدشوندگی پایین

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که نماد معاملاتی کی بی سی طی دوره مورد بررسی در فرابورس معامله نمی شده و این سهم طی 21 اسفند ماه سال گذشته وارد این بازار شده است.

همچنین طی دوره مشابه سال گذشته شرکت تهران دارو، تنها مجموعه ای بود که بازدهی منفی محقق کرد، به گونه ای که معاملات "دتهران" طی این دوره با رتبه نقدشوندگی 422 مرتبه ای و افت قیمتی حدود 52 درصدی پایان یافت. نماد معاملاتی این مجموعه در بازار پایه توافقی فرابورس معامله می شود و طی دوره مورد بررسی امسال متوقف بوده است.

براساس این گزارش، حجم معاملات از ابتدای امسال تا 22 دی ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته در حالی با رشد همراه بوده که ارزش معاملات طی دوره مذکور کاهش یافته است.

تحقق بازدهی های مثبت علیرغم رتبه نقدشوندگی پایین

در پایان این گزارش می افزاید، عنوان نقدشونده ترین سهام نیز به شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین، داروسازی کوثر و نیز سرمایه گذاری البرز اعطا شده است.

تحقق بازدهی های مثبت علیرغم رتبه نقدشوندگی پایین

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
تیپیکوبااحتساب کم کردن سودش باید15درصدرشدکنه تابه قیمت عرضه اولیه برسه وحدودسیوهفت هشت درصدرشدکنه تابه قیمتی که پارسال یک ماه بعدازعرضه رسیدبرسه همه هم ازاون وشرایگش تعریف وتمجیدمی کنندانتظارداشتندتاهزاربره نمیدونم چه مشکلی داره من خودم 16000تامیانگین683تومن خریدم وفعلادارم