بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۴
کد خبر : ۱۴۲۳۲۸
ابهامات درخصوص شرکت‌های پالایشگاهی از ابتدای حضور این شرکت‌ها در بازار سرمایه تا به امروز وجود داشته و در بسیاری از مقاطع باعث توقف طولانی‌مدت این نمادها شده است. در برخی مواقع این ابهامات و بسته شدن‌های طولانی در مقاطع سال‌های گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز باعث رشد سود‌آوری و به تبع آن افزایش قیمت این نمادها شد، اما به نظر می‌رسد تحولات اخیر در متغیرهای اقتصادی این صنعت مانند کاهش قیمت نفت و طرح کیفی‌سازی محصولات اثر کاهشی روی سودآوری این واحدها خواهد داشت.
در این راستا تیم تحلیلی «شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ» با بررسی وضعیت این گروه اعلام کرده است که کاهش سطح قیمت سهام شرکت‌های پالایشی و شاخص کل بورس اوراق بهادار طی این مدت مساله مورد توجهی است، به‌طوری‌که شاخص کل بازار سرمایه از محدوده 74 هزار واحدی در پایان تیرماه سال جاری به محدوده 66 هزار واحدی رسیده است که ریزش 11درصدی را نمایش می‌دهد، از سویی دیگر آخرین ارزش کل بازار نمادهای بورسی این صنعت یعنی شرکت‌های پالایشگاه بندرعباس، اصفهان و تبریز 24هزارمیلیارد تومان بوده، حال اینکه ارزش کل بازار بورس در تاریخ 29 تیرماه 93 در حدود 345 هزار میلیارد تومان بوده، یعنی به‌صورت متوسط 2/7 درصد ارزش بازاری بورس مرتبط با شرکت‌های پالایشگاهی بوده است. درحال حاضر با توجه به کاهش ارزش بازار بورس این نسبت به 4/8 درصد افزایش یافته است. با توجه به اینکه ارزش بازار بورس در مقطع کنونی که در محدوده 298 هزارمیلیارد تومان است که با فرض ثبات سایر شرایط اگر بخواهیم این سه شرکت پالایشگاهی سهم از ارزش بازار بورس خود را کماکان حفظ نمایند ارزش بازار آنها باید به 21هزار میلیارد تومان برسد که به معنی کاهش تقریبی 15 درصد در قیمت سهام این نمادهاست. علاوه بر موارد فوق طی مدت بسته بودن این نمادها قیمت نفت که یکی از متغیرهای اصلی سود این شرکت‌ها است از قیمت‌های 100 دلاری به حدود 50 دلار کاهش پیدا کرده است؛ کاهش قیمت نفت به معنی کاهش قیمت فرآورده‌های پالایشگاهی و فروش این شرکت‌ها خواهد بود، بنابراین انتظار می‌رود سود این واحدها با کاهش مبلغ فروش، کاهش داشته باشد. اگر چه کاهش قیمت نفت به‌صورت یکباره نبوده و طی مدت 5 ماه اخیر به‌صورت تدریجی اتفاق افتاده اما نکته اصلی این است که چشم‌انداز افزایش قیمت نفت حتی تا سال 95 نیز وجود نداشته و نرخ بودجه نفت کشورهای صادرکننده نفت و کشور خودمان موید این نکته است. بنابراین انتظار داریم سودآوری واحدهای پالایشگاهی نیز به نسبت کاهش قیمت نفت در سال آتی
کاهش یابد.
همچنین طرح کیفی‌سازی محصولات پالایشگاهی طرحی است که از سوی دولت دنبال می‌شود، این طرح به‌صورت کلی قیمت محصولات پالایشی را مرتبط به کیفیت محصولات آن می‌کند که در حال حاضر با توجه به کیفیت محصولات این شرکت‌ها، این طرح عامل کاهنده سود اکثر شرکت‌های پالایشگاهی است، اگرچه صحبت‌هایی مبنی بر تعویق این طرح تا پایان سال 1394 مطرح می‌شود.
بر‌اساس این گزارش با توجه به جمیع موارد مورد اشاره انتظار می‌رود بازگشایی نمادهای این صنعت همراه با ریزش قیمت باشد که این ریزش قیمتی هم سبب کاهش افق سودآوری این واحدها در سال‌های 1394 و 1395 به علت کاهش قیمت نفت و طرح کیفی‌سازی محصولات و هم به سبب ریزش کلی بازار سهام این شرکت‌ها است. به‌صورت کلی پیش‌بینی می‌شود قیمت این نمادها بین 30 تا 50 درصد بسته به نوع شرکت و جو عمومی بازار سهام در روز بازگشایی ریزش داشته باشد که ریزش 30 درصدی قیمت این شرکت‌ها به معنی افت 1700 واحدی شاخص بورس و ریزش 50 درصدی قیمت این شرکت‌ها به معنی افت 2800 واحدی شاخص کل بورس خواهد بود.
جدول همراه حاوی اطلاعاتی درخصوص آخرین قیمت تئوریک تابلوی نمادهای پالایشگاهی حاضر در بازار سرمایه به همراه آخرین ارزش بازار این نمادها، تاریخ بسته شدن و آخرین سود هرسهم و سود تقسیم شده است.
همان‌گونه که ملاحظه می‌شود اکثر این نمادها به غیر از ‌پالایشگاه اصفهان و پالایشگاه تهران که در اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه سال جاری متوقف شده بودند، در تیرماه سال جاری بسته شده‌اند، طی این مدت بازار سرمایه آبستن تغییر و تحولات متنوعی بوده است؛ کاهش قیمت نفت، کاهش سطح عمومی قیمت‌های سهام و شاخص کل در بازار سرمایه و برگزاری مجمع عمومی این شرکت‌ها از جمله این تحولات است.

تقاضا برای تعویق کیفی‌سازی
در این بین مدیر امور مالی شرکت پالایشگاه نفت شیراز درخصوص تعیین تکلیف بحث کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها گفت: تقاضای ما این است که قیمت‌گذاری فرآورده‌های پالایشگاهی براساس کیفی‌سازی تا زمان بهره‌برداری از پروژه‌های شرکت‌ها به تعویق بیفتد.
ناصر تنگستانی خاطرنشان کرد: پالایشگاه‌ها درخصوص بحث کیفی‌سازی محصولات، پروژه‌های متعددی را در دست اجرا دارند که با بهره‌برداری از آنها به‌طور کامل موارد مربوط به کیفیت محصولات در این شرکت‌ها انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: موضوعی که وجود دارد این است که این پروژه‌ها در شرکت‌های مختلف با زمان‌بندی متفاوت در حال انجام است و ما تقاضا داریم این بحث تا سال 96 به تعویق بیفتد.
تنگستانی در پاسخ به این سوال خبرنگار«دنیای‌اقتصاد» درخصوص شایعه موافقت با تعویق کیفی‌سازی محصولات تا سال 94، خاطرنشان کرد: در این خصوص هنوز به ما ابلاغی صورت نگرفته اما تقاضای ما همین است و امیدواریم به این امر پاسخ مثبت داده شود تا پالایشگاه‌ها از پروژه‌های خود بهره‌برداری کنند.
تنگستانی ادامه داد: بودجه سال 93 را بدون توجه به موضوع کیفی‌سازی بسته بودیم و دلیل توقف طولانی‌مدت این نمادها این است که دستورالعمل مزبور طی سال 93 مطرح و براین اساس نماد پالایشگاه‌ها متوقف شد.
وی با بیان اینکه بودجه‌بندی را هنوز تغییر نداده‌ایم، افزود: براین اساس در صورتی که موضوع کیفی‌سازی برای امسال منتفی شود باید گفت که شرکت‌ها براساس عملکرد خود می‌توانند گزارش ارائه دهند. این در حالی است که پالایش نفت شیراز توانسته در عملکرد 6 ماهه بودجه خود را محقق کند.

ارزیابی دوباره با کاهش قیمت نفت
تنگستانی با تاکید بر اینکه نیمه دوم امسال شاهد وقایع خاصی بودیم، تصریح کرد: با وجود پوشش مناسب در عملکرد 6 ماهه اول باید گفت به دلیل کاهش قیمت نفت که از مهرماه امسال شروع شد، شرایط نیمه دوم متفاوت خواهد بود و باید ارزیابی دوباره‌ای کرد.
وی توضیح داد: با پایین آمدن قیمت نفت، بهای تمام شده شرکت‌های پالایشگاهی هم کاهش قابل توجهی یافته‌اند اما قیمت فروش فرآورده‌ها نیز به تبع این موضوع کاهش یافته است.
این مدیر گفت: باید ارزیابی دوباره‌ای صورت گیرد؛ شاید این موضوع بتواند حاشیه سود پالایشگاه‌ها را افزایش دهد اما بدون شک در شرکت‌های مختلف به‌طور یکسان نخواهد بود.
به گفته وی در پالایشگاه شیراز هنوز برآورد نکرده‌ایم و در صورت تعویق قطعی بحث کیفی‌سازی می‌توانیم برآورد و پیش‌بینی لازم را از عملکرد نیمه دوم سال اعلام کنیم.
وی خاطرنشان کرد: برآوردهای ابتدایی نشان می‌دهد با توجه به نیاز بازار به محصولات و فرآورده‌های پالایشی، میزان فروش ما در نیمه دوم سال تغییری نداشته است و درخصوص مبالغ فروش هنوز جمع‌بندی صورت نگرفته است.
تنگستانی خاطرنشان کرد: تیم‌های فنی و تخصصی در پالایشگاه شیراز روی مباحث مختلف در حال مطالعه هستند تا برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی را با توجه به پارامترهای مختلف انجام دهند تا حتی برای شناسایی بازارهای جدید نیز اقدامات لازم انجام شود.

بازگشایی پس از شفاف‌سازی
مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت آوای آگاه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اولین گام قبل از ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه را شفاف‌سازی روابط مالی عنوان کرد و گفت: تمامی شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی، باید قبل از ورود به بازار سرمایه روابط مالی خود را با دولت، وزارت مربوطه و نهاد بازار شفاف‌سازی کنند تا پس از ورود و عرضه در بورس نه تنها توقعات سرمایه گذاران برآورده شود بلکه به مشکلات عدیده دچار نشوند تا درگذشته یا آینده نزدیک گریبان صنایع فعال در بورس را نگیرد.
وی ادامه داد: بنابراین توقع می‌رود تا دولت و سازمان بورس، روابط مالی این قبیل شرکت‌ها را در بلند مدت و به‌صورت کلی تعیین کرده تا رئیس سازمان بورس برای چانه زنی درخصوص شفاف‌سازی و حل مشکلات صنایع مختلف بورسی از قبیل پالایشگاه ها، پتروشیمی‌ها ومعادن به چانی زنی و رایزنی با دولت اقدام نکند.
طحانی درخصوص وضعیت اخیر صنعت پالایشگاهی و زمزمه‌های بازگشایی این گروه نیز اظهار کرد: این روزها زمزمه‌هایی درخصوص بازگشایی قریب الوقوع نمادهای گروه پالایشی به گوش می‌خورد اما بازگشایی این نمادها تا زمانی‌که شرکت‌های مزبور اطلاعات خود را به‌صورت شفاف، عادلانه و منطقی اعلام نکنند، به صلاح نیست، چون در این‌صورت سود سهام محاسبه نخواهد شد و باعث افت شدید قیمت سهام پالایشی می‌شود که این مساله با پتانسیل بالای پالایش‌ها در تضاد است.
به عقیده طحانی پالایشی‌ها توانایی بالایی در صادرات فرآورده‌های خود دارند که در حال حاضر با توجه به شرایط موجود تنها محدود به بازار داخلی شده‌اند که در صورت آزادسازی پتانسیل‌ها، نه تنها به سودآوری بیشتر آنها منجر خواهد شد بلکه از رانت‌های قاچاق سوخت نیز جلوگیری می‌شود که تنها عامل بازدارنده در حال حاضر بحث کیفی‌سازی آنها است که منجر به محدودیت این گروه شده است.
این فعال بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: به این ترتیب با شرط شفافیت در عملکرد مالی، آزاد شدن روابط با توجه به پتانسیل‌های یاد شده داخلی و خارجی از سوی کشورهای اطراف از قبیل امارات و ترکیه که در حال حاضر محصولات به آنها قاچاق می‌شود، می‌توان سودآوری مطلوبی برای این صنعت انتظار داشت.
وی خاطر‌نشان کرد: اما در حال حاضر مداخلات و تصمیمات دولت، نبود شفافیت و در دسترس نبودن اطلاعات دقیق از این صنعت و قدیمی بودن تکنولوژی درون شرکتی به‌عنوان تهدیدهای بزرگ برای آنها قلمداد می‌شود که باید قبل از بازگشایی برطرف شود.
مدیرعامل شرکت آوای آگاه در ادامه اظهاراتش به بررسی وضعیت پالایشگاه‌ها و بازگشایی نمادهای مزبور با فرض شفاف‌سازی در صورت‌های مالی و همچنین موکول شدن بحث کیفی‌سازی به اواخر سال 94 پرداخت و گفت: دراین صورت با توجه به فضای هیجانی کنونی بورس، بازگشایی نمادهای مزبور با بیش از 40 درصد اصلاح قیمت همراه خواهد بود که این مساله به منفی شدن بیشتر بازار و ایجاد یک موج جدید از فروش منجر خواهد شد.
وی ادامه داد: از طرف، دیگر این شرکت‌ها تا کنون در زمینه بازارگردانی نیز چندان فعال نبوده‌اند، بنابراین در زمان بازگشایی هم نمی‌توان انتظار کار خارق‌العاده‌ای از آنها داشت.
وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی برای بازگشایی پالایشی‌ها مناسب‌تر است، گفت: بهترین زمان وقتی است که بازار از نظرهیجانات تخلیه شده باشد و روندی با ثبات برآن حاکم شود. البته با این پیش زمینه که بازگشایی مزبور با یکی، دو روز تاخیر پس از اعلام صورت‌های مالی و شفاف‌سازی آنها انجام شود تا به این ترتیب کارشناسان و تحلیلگران بازار بتوانند به بررسی اطلاعات بپردازند تا سرمایه‌گذاران با تصمیم مناسب و معقول اقدام به معاملات سهام پالایشی کنند.
طحانی در ادامه با تقاضا از سازمان بورس، گفت: لطفا تا روشن شدن قضایا نمادهای این گروه بسته بماند.



اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
این جور که تحلیل می کنند معلومه که دزدها برای سهامداران پالایشگاه ها دندان تیز کرده اند
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
سلام:بسته بودن نماد پالایشگاهها بهتر است از ضرر 30تاا40در صدی ویا اینکه حقوفی ها سهام را مفت از چنگ حقیقی ها در بیاورند.
نادری
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
راحت دولت میتونه پالایشگاهی هارو باز کنه

تو برنامه اینها بود که از اول کار شکنی کنند
رحمانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
روزنامه دنیای اقتصاد این اواخر که بحث بازگشایی پالایشگاهیها است شدیداً در مورد آنها مطلب مینویسه در صورتی که در چندین ماه گذشته که آنها بسته بودند طرف آنها اصلاً نمیرفتند. خدا مکر همه ی شیاطین را به خودشان برگرداند.
کاشف
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
فکر کنم دنیای اقتصاد با پالایشگاهیها مشکلی داره که الان چندین مطلب است ضد آنها داره مینویسه. خواهشاً دعواهای شخصی را وارد جامعه نکنید.
رازقی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
یه طور نوشته انگار پالایشی ها رو این بسته که بخواد با قیمت پایین باز بشه. اگه یه ذره فکر کنی و متوجه بشی اگر قیمتها پایین باز بشه همه فروشنده هستند و بدترین اتفاق برای بورس در حال احتضار ایران خواهد افتاد.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
شما از بازگشایی پالایشگاهیها ناراحت هستید؟!!!!
رزب
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
چقدر پول دادند تا همچین مطلبی بنویسند. واقعاً باید تاسف خورد. فکر کردم در ایران تنها روزنامه ی مفید روزنامه ی دنیای اقتصاد باشه اما الان نظرم عوض شد. این روزنامه هم به بقیه های روزنامه های جهت دار ایرانی پیوست.
shoja
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
خدمت کارشناسان دنیای اقتصاد عرض کنم :اولا پالایشگاهدر ایران تقریبا بصورت پورسانتی کار میکنند ثانیا باتلاشهایی که مسولین بورس درخصوص پالایشیها درحال انجام است چشم امیدشان تغییر روندشاخص به باز شدن نماد پلایشها میباشد ثالثا همیشه بازار عکس کارشناسی شما عزیزان رفتار کرده است والا ماشاالله
رامین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
واقعاً تاسف میخورم از این روزنامه . فکر میکردم تنها روزنامه ای که مطالب واقعی مینویسه. از طرز نوشتن این مطلب معلوم است دستهایی برای پالایشگاهیها در پشت پرده در حال اتفاق است/
رحیمی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
مشاور اقتصادی رئیس جمهور آقای نیلی مسئول روزنامه دنیای اقتصادی هست. با این صحبتها برای همه ثابت کرد که واگذاری پالایشگاهیها چقدر برای دولت گران تمام شده حال با چندین ماه بلوکه کردن سرمایه مردم دارد این را جبران میکند. وای به حال این دولت که با سرمایه افراد بازی میکنه.
فرهاد رشیدی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
علی بن موسی الرضا (ع ) در اولین جلسه حضورشان در دربار مامون ملعون زمانی که سکوت همه جا را گرفته بود تا این خلیفه ملعون بیاید در آن سکوت مهلک به کاتب جلسه که منتظر نوشتن جلسه بود گفت : اینجا کارد نوشتن است گفت بلی امام فرمودند در این دستگاه مامون؟؟ گفت بله ما ماموریم و ماذون گناهی بر ما نیست . امام فرمود بخدا قسم اگر کاهی را با فوت کردن به جایی بیندازی که حق از مظلومی به ظالمی برسد گناه کارت را کاینات همه با هم حسابرسی نخواهند توان کرد. ارزش و جایگاه قلم رانی را بدانید نویسندگان مطالب . مبادا با سونیت فردی بدبختی با نوشته شما بدبخت ورشکسته شود. پناه ببرید به خدا با مال و ناموس مردم بازی نکنید. هر کس مطلبی گفت ننویسید. وظیفه شما تحقیق در اعتبار شخصیت گوینده مطلب نیز هست . یا علی
ناشناس
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
احسنت فرهاد رشیدی
پورمحمدی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲
بهترین کار اعلام شکایت از این روزنامه به سازمان بازرسی کل کشور است. شماره 136 برای بازرسی کل کشور است. چون چندین وقت است در این هنگام که وقت بازگشایی پالایشگاهیها فرا رسیده مطالب ناامیدوار و شاید تشویش کننده علیه این صنعت مینویسد.
روحی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۵
این شماره بازرسی کل کشور است 61362056 - تماس بگیرید و بگویید این نوشته ها هنگامیکه بحث بازگشایی پالایشگاهیها مطرح است نشانه چیست؟ شاید آنها موضوع را پیدا کردند.
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
سلام از پارسال اخر شهریور شاوان 3600تومنی به تعداد خیلی زیاد و شپنا 2700تومنی به تعداد زیادی و کمی شبندر 1200تومنی دارم الان دوباره با سرمایه کمی که جور کردم سهام خرید فروش میکنم ولی بالاخره دوران زنگه و روحانی تموم میشه صبر میکنم ولی حتی یدونه سهم ارزون نمیفروشم حالا هر ننه قمری هر تحلیلی میخواد انجام بده.
امبر
Netherlands
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۲
عجب اگه پالایشگاه بد بود چرا از اصل 44 درش اوردین.نگبن که دلمون به حال مردم سوخته که خندم مبگیره
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
چرا به این روزنامه و بحث درست کارشناسیش توهین میکنید؟ چون خودتون سهم پالایشگاهی دارید . ناراحت میشید حقیقتو بشنوید؟خوب روزی که امدین تو بورس باید اول جنبه ریسک پذیریتونو میسنجیدید بعد میومدید. چرا تو تخیل میخواین زندگی کنید اقا قیمت بفت از 100 دلار رسیده به 50 دلار میفهمید؟ تقصیر روزنامه دنیای اقتصاد چیه؟ از خواب خرگوشی بیدار بشیدو کمی با حقیقت زندگی کنید