بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
شاخص کل بورس در پی تداوم روند منفی از دی ماه سال گذشته تاکنون افت بیش از 10 هزار واحدی را تجربه کرد و همراه با آن اکثر سهام شرکت های بورسی با کاهش ارزش مواجه شدند و در نهایت معاملات یکسال اخیر بورس دستاوردی جز زیان برای سهامدارانش نداشت.
کد خبر : ۱۴۲۸۷۲
نویسنده :
جمشیدی
شاخص کل بورس در پی تداوم روند منفی از دی ماه سال گذشته تاکنون افت بیش از 10 هزار واحدی را تجربه کرد و همراه با آن اکثر سهام شرکت های بورسی با کاهش ارزش مواجه شدند و در نهایت معاملات یکسال اخیر بورس دستاوردی جز زیان برای سهامدارانش نداشت.

براساس گزارش بورس نیوز، روند منفی در حالی بر بازار سرمایه حکمفرما شده و سهامداران از روند یکسال اخیر آن ضرر و زیان های هنگفتی را متحمل شده اند که در این بین توقف طولانی مدت نماد شرکت های پالایشی نگرانی سهامداران را دو چندان کرده است.

چراکه نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت اصفهان از 19 اسفند ماه سال گذشته تاکنون متوقف مانده و پالایش نفت تهران نیز از 26 فروردین ماه امسال تاکنون در فرابورس معامله نمی شود.

در کنار این دو مجموعه، نمادهایی همچون "شاوان"، "شبریز"، "شراز" و "شبندر" نیز از 26 تیر ماه امسال تاکنون به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران متوقف شده است.

حال آنکه ابهام در قیمت خوراک مصرفی پالایشی ها و نرخ فروش فرآورده های تولیدی آنها در کنار موضوع کیفی سازی محصولات اصلی ترین دلیل توقف نماد معاملاتی مجموعه های پالایشی است که طی روزهای گذشته هیأت دولت تعویق پنج ساله طرح کیفی سازی محصولات پالایشی را به تصویب رساند و بر این اساس به نظر می رسد به تدریج ابهامات موجود در وضعیت سودآوری این مجموعه ها رفع شود و با تعیین تکلیف این موارد شاهد بازگشایی نماد آنها باشیم.

به نظر می رسد با توجه به طولانی مدت زمان توقف نماد معاملاتی شش مجموعه پالایشی و بلوکه شدن سرمایه سهامداران در این نمادها بسیاری از فعالان بازار سرمایه منتظر بازگشایی این نمادها هستند. از این رو پایگاه خبری اقدام به برگزاری نظرسنجی با عنوان زیر نموده است.

سهامداران خواستار بازگشایی هرچه زودتر نماد پالایشی ها هستند

با توجه به اطلاعات موجود بیش از چهار هزار و 600 نفر در این نظرسنجی شرکت کرده اند که حدود 65 درصد از آنها موافق بازگشایی نماد شرکت های پالایشی هستند و مابقی مخالف انجام این امر هستند.

براین اساس با توجه به روند پرشتاب افت بهای نفت در بازارهای جهانی و توقف طولانی مدت نماد معاملاتی شرکت های پالایشی، وجود برخی ابهامات در صورت های مالی این مجموعه ها در کنار انتظار بیش از حد سهامداران پالایشی برای بازگشایی نماد، بهتر به نظر می رسد تا دولتمردان و مقامات ارشد دولتی و بازار سرمایه هرچه بیشتر در راستای رفع ابهامات و موانع موجود جهت شفافیت اطلاعاتی این مجموعه ها بکوشند تا در پی تحقق این امر شاهد بازگشایی نمادها و پایان یافتن دوره صبر و انتظار طولانی مدت سهامداران باشیم. به گونه ای که با فراهم آوردن شرایط لازم جهت بازگشایی نماد در بهترین شرایط از ضرر و زیان بیشتر سهامداران این مجموعه ها جلوگیری به عمل آید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
GERMANY
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
محمود میخواست مدیریت جهانی را بعهده بگیرد این اقایون هم ازتعین نرخ خوراکپس ازچندین ماه عاجزوناتوانندونه ان ونه اینها به نظرمردم توجه ندارند ففط زمان انتخابات چرب زبانی خوب بلدند مردم هم خیلی زودفراموش میکنندکه چه شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
باز بشه که چی بشه؟اگه قرار بود اتفاقی توسود و زیان این سهم ها نیوفته تا الان باز شده بودن.باز شه پنجاه درصد منفی بخورید؟درصدتون کاملا درسته 65% از بورس هیچی نمیدونن اگه میدونستن وضعیت این نبود
امين
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
پول خيلي ها گير كرده، نبايد بسته بشه اينهمه وقت. اوضاعشون خيلي خرابه بستن لابد.
ناشناس
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
خب عمو جون اون بنده خدایی که سهامدار شپنا یا شتران هست و یکساله از اسفند پارسال سهمش بسته هست و پولش بلوکه شده چه گناهی کرده چه باید بکنه؟ اگه پول لازم باشه و قسط و قرض داشته باشه چه باید بکنه؟ طرف حاضره سهمش به هر قیمتی ولو 40 درصد پایینتر بازشه که این بتونه نقدینگی فراهم کنه قسطا و بدهیهاشو بده ... اینه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
چنین نظرخواهی بیطرفانه نیست در جهت راستای منافعی عده ای و بی اعتمادی بیشتر به بورس منتشر شده است
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
هر چي بيشتر طول دهيد بدتر است، اصلا سهام نبايد بسته شود! نهايتا يكروز
الان كه بازار خراب است باز كنيد چون اين سهم ها هم آش دهن سوزي نيستند. فردا بازار خوب را با اينها خراب نكنيد!
Ski
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
ساله گذشته بورس در مدار 89,500 واحد بود، و الان 65,500 واحد هست، پس این می‌شه 20,000 واحد نه 10,000 واحد، از لحاظه اطلاع رسانی درست گفتم، نه اینکه خدای نکرده کسی بخواد اعطلا اشتباه بده، ممنون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
شبندر حداقل سی هزار تومان . خداییش برو مطالعه کن اگر درست هست دست خوشکله را بزن
ایلیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
بگید خواستار نابودی سرمایه شان هستند چون به محض بازگشایی منفی که میخوره هیچ تا یکماه هم خریداری نخواهد داشت . درنهایت به قیمت اسمی معامله خواهد شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
به نام خداوندی که یاور سهامداران پالایشی است
اثرات تعریق کیفی سازی تا سال 98
نکته: موضوع اینکه دولت پالایشگاهها را مکلف کرده است هرساله 30 درصد از سود تقسیمی را برای اجرای طرح های کیفی سازی کنار بگذارد و این مبلغ که شبندر طرح توسعه ای تا چهار ماه دیگه افتتاح مکند سوال اینکه این 30 درصد چه تاثیری روی شبندردارد ؟
الف- خودمونی بگیم مثل این که شما مقداری از پولتان را به جای اصراف کردن در بانک پس انداز کنید و بعد از مدتی شما پولدار میشوید و به اصطلاح وضع مالیتان خوب میشود در مورد شبندر هم این امر صادق است .
ب- شبندر میتواند از این 30 درصد درخواست افزایش سرمایه از محل سود انباشته را به سازمان محترم بورس بدهد .
پ-چون سال 94 طرح توسعه افتتاح شده واگر شبندر بخواهد این مبلغ ( 30 درصد دی پی اس) را حتی هرسال هم افزایش سرمایه بدهد به جرات میتوان گفت که تا سال 1398 بیشترین افزایش سرمایه ازلحاظ ریال خواهد داد .
فرضیه : فرض اینکه هر کدام از سهام موجود در بازار موجود در هر گروه مثلا بانکی یا ساختمانی یا پتروشیمی و... که تا سال 98 هرچقدر افزایش سرمایه بدهد (نام ان صنعت ایکس) شبندر تا سال 98 چندین برابر بالاترین صنعت موجود در بورس (ایکس ) افزایش سرمایه خواهد داد.
ت-شبندر میتواند با این مبلغ 30 درصد چون نیاز به مصرف در قسمت طرح توسعه ای ندارد ازمحل سود این 30 درصد تعدیل مثبت بدهد.
ث-با تعویق طرح کیفی سازی تا سال 98 پالایشگاهها میتواند بدون عجله بهترین وعالی ترین دستگاهها و مواد مورد نیاز برای اجرای طرح کیفی سازی محیا کنند .
ح-با کنار گذاشتن این 30 درصد در پایان سال 98 شبندر مبلغ خوبی از این 30درصد درحساب اندوخته خود خواهد داشت
خ- با ذخیره 30 درصد باتوجه به گفته وزارت نفت که پالایشگاهها باید درپایان سال98 مطابق استانداردهای روز دنیا باشند فرض میگنیم شاید سال 98 استاندارد روز دنیا بنزین یورو5 و محصولات با کیفیتی بالاتر از سال 93 باشد که با داشتن مبلغ پول در حساب شبندر از محل 30 درصد دی پی اس عملا شبندر میتواند مطابق استانداردهای روز دنیا کیفی سازی کند وعکس العمل بالاتری نسبت که بهانه های پالایش وپخش داشته باشد.
ج-این مبلغ 30 درصد قدرت چانه زنی شبندر را درمورد قیمت خوراک و محصولات تولیدی در مقابل پالایش وپخش بالا میبرد.
چ-مشتریان جهانی شبندرکه قسمت صادرات شبندر را تشکیل میدهند مطمئن میشوند که شبندر برای همیشه محصولاتی را استاندارد های روز دنیا به انها تحویل میدهد وان روی سکه اینکه شبندرنیز علاوه بر افزایش قیمت محصولات خود قرادداد های بلند مدتی بامشتریان بسته و عملا با اختلال در وسعت بازار عرضه شبندر ایجاد نخواهد شد
د-برای همیشه سایه کیفی سازی از سر شبندر رفع شده و ان روی سکه اینکه با افتتاح طرح توسعه ای شبندر کیفی سازی با موئلفه ای برای چند برابر شدن سود شبندر تبدیل خواهد شد .
درپایان ذکریک نکته ضروریست : اینکه سهامداران شبندر میفرمایند سود 4 رقمی شبندردرسال 94 وقیمت 5 رقمی( تومان) موقع بازگشایی خدای ناکرده اشتباه فکر نشود که اگر شبندر در 9 ماهه 93 سود 4 رقمی را محقق نکرد خدای ناکرده قیمت 5 رقمی موقع بازگشایی محقق نمیشود . ذکر چند نکته ضروریست اول اینکه سود 4رقمی برای سال 94 وبا افتتاح طرح توسعه ای است که کف سود شبندر در سال 94 است و دوم اینکه با توجه با نزدیک بودن طرح توسعه ای وصدها دلیل مثبت برای افزایش سود و افزایش سرمایه شبندر موقع بازگشایی بازار بورس به استقبال طرح توسعه ای شبندر خواهد رفت و مطابق با سود 4 رقمی شبندر قیمت 5 رقمی به این سهم خواهد داد .
نتبجه کلی : از موقع بسته شدن سهم تا الان همه اخبار موئید وتاکیید کننده اینده درخشان شبندرو قیمت 5 رقمی شبندردر روز بازگشایی بوده اند وهمه موارد بالا میتوانند از شبندرچهره ای دیگر درهمه مواردشامل تولید ؛ صادرات ؛ ازلحاظ زیست محیطی ودرکل یک صنعت نمونه درسطح جهانی به ایرانیان و جهانیان معرفی کنند .
تشکراز اینکه وقت شما را گرفتیم
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
این نظرسنجی دروغه ، از اولین لحظاتی که روی سایت قرار داده شد آمار مثبت دروغین بهش اضافه شده بود
ناشناس
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
کاملا هم درسته این نظرسنجی
ناشناس
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
شما توهم توطئه داری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
بورس نیوز امروز گفته (( براین اساس با توجه به روند پرشتاب افت بهای نفت در بازارهای جهانی و توقف طولانی مدت نماد معاملاتی شرکت های پالایشی، وجود برخی ابهامات در صورت های مالی این مجموعه ها در کنار انتظار بیش از حد سهامداران پالایشی برای بازگشایی نماد، بهتر به نظر می رسد تا دولتمردان و مقامات ارشد دولتی و بازار سرمایه هرچه بیشتر در راستای رفع ابهامات و موانع موجود جهت شفافیت اطلاعاتی این مجموعه ها بکوشند تا در پی تحقق این امر شاهد بازگشایی نمادها و پایان یافتن دوره صبر و انتظار طولانی مدت سهامداران باشیم.))
ما سهامداران شبندر از بورس نیوز به خاطر به زبان اوردن قیمت بالای شبندر موقع بازگشایی تشکر میکنیم (قیمت 5 رقمی ) و از بورس نیوز میخاهیم تمام اخبار شبندر از روز بسته شدن تا الان بخونه تا شک و تردید بورس نیوز به یقین تبدیل شود . به امید روزی که بورس نیوز با تحلیل خوب و عاقلانه و منطقی بنویسه شبندر در قیمت های 5 رقمی ( تومان ) ارزنده هست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
حداقل سود باز شدنشون اینه که الان خیلی از صف های فروش سهما مربوطه به پیش بینی بازار موقع باز شدن پالایشی هاست که همه فک میکنن یه افت چند هزار واحدی با باز شدن پالایشی ها داشته باشیم پس دارن زودتر میفروشن که اون موقع با قیمت های پایین تر مجبور به فروش بشن...باز بشن تکلیف بازار هم مشخص میشه لااقل
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
بانک مرکزی دلار امروز به 27420 ریال افزایش یافت این 370 واحد افت شاخص امروز که هیچ ؛ اگر هر روز 1000 واحد شاخص افت کنه خداوند حق را به حق دار میرسونه تمام اخبار تا الان بنفع شبندرو موئید شبندر5 رقمی ( تومان)
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
توی این موندیم که انگیزه اصلی این تغییر مدیریت بورس چی بود و تا حالا چه دستاوردی برای سهامدارنش داشته؟! یعنی مدیریت جدید هنوز دنبال تشکیل کمیته است؟ یا اینکه مشغول کارآموزی و اشنایی با عملکرد بورس دولتیمون؟ تا کی به قیمت زیان روزافزون سهامداران اقایان میآیند بر صندلی مدیریت تکیه میزنند، جیبهایشان را پر میکنند و فقط با وعده و وعیدهای بدون عمل تنها بی اعتمادی هر چه بیشتر به بازار را رقم میزنند؟
علی
UNITED STATES
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
همش الکیه چرت و پرت است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
ما بادمان نرفته روزهایی که همین سایت های معروف موقعی که شبندردرگزارش 92 تازه 2 درصد تعدیل منفی داده بود مینوشتند این گروه باید رشد کند
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۴
عزیزان دل ،دنبال تحلیل برای خرید وفروش سهم نباشید،آخه بورس در پیتی م تحلیل بردار نیست ،به حرف دلتون گوش کنید،