بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
کد خبر : ۱۴۳۷۰۷

به نقل از مجله مهر,زمان: 22 بهمن سال 1357، مکان: تهران، خیابان کاخ سابق، سفارت اسرائیل... تنها چند ساعت از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود که انقلابیون سفارت اسرائیل را تسخیر کردند و با نصب پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود سفارت فلسطین، ساختمان سفارت را به مردم فلسطین هدیه کردند. سفارتی که تا پیش از سال 47 خانه قوام السلطنه بود و بعد از آن، مقر اسرائیلی ها در ایران.

چند روزی از تسخیر سفارت اسرائیل در ایران می گذشت و يوسف هارملين سفير اسرائيل که همراه با 33 اسرائيلي ديگر هنوز در مخفی‌گاه خود در ایران باقي مانده بود از ژنرال سگف وابسته نظامی اسرائیل خواست با ارتشبد قره‌باغي رئيس ستاد ارتش و سرتيپ پرورش معاون اطلاعات نظامي تماس بگيرد و ترتيب محافظت از چند اسرائيلي را كه هنوز در ايران باقي مانده بودند بدهد. افسران اما اعلام کردند امکان هیچ اقدامی ندارند.

دو روز بعد از پیروزی انقلاب، یعنی در 24بهمن 57 مهندس بازرگان، سرلشكر قرني را به ریاست ستاد مشترک ارتش منصوب كرد. سگف در تماسی تلفنی از رئيس دفتر قرني خواست تا ملاقاتی با قرنی داشته باشد اما به جای پاسخ مساعد، سکوتی طولانی شنید و بعد از آن تنها یک جمله: «بهتر است هر چه زودتر از ايران خارج شوید.»

این بار هارلودبراون، وزير دفاع آمريكا که برای ارزيابي اهميت سقوط شاه و پيروزي انقلاب ايران به خاورميانه آمده بود و در بيت‌المقدس حضور داشت، واسطه شد تا اسرائيلي ها همراه با اتباع آمريكا در 29 بهمن از ايران خارج شوند. اسرائيلي ها با هواپيماي مسافربري پان آمريكن به فرانكفورت و از آنجا به اسرائيل رفتند و روز بعد، در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۵۷، دولت موقت در اولین موضع گیری رسمی خود اطلاعیه‌ای منتشر و دستور اخراج ۳۲ کارمند اسرائیلی شعبه هواپیمایی ال عال در ایران را هم صادر کرد و خواستار قطع کامل روابط ایران و اسرائیل شد.

تصاویر زیر توسط موسسه نور قدس از آرشیو روزنامه اطلاعات استخراج و منتشر شده است.















اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سالار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
یاسر تلفات نشون داد یه نامرد واقعیه. نون ایران رو خورد و تو هشت سال جنگ به عراق نیرو داد.توجیهشم این بود ایران دوست عراق برادر.
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
یاسر علفات همچون بقیه عربها یک یاوه گو و فرصت طلب بود .
آخرش هم جفتکش رو انداخت