بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
بهای معاملات آتی طلا در بازار جهانی هفته گذشته ۲۲.۶۰ دلار یا ۱.۸۴ درصد کاهش یافت و این فلز زرد چهارمین کاهش هفتگی متوالی را پشت سرگذاشت که طولانی‌ترین کاهش از اوایل اکتبر بود.
کد خبر : ۱۴۴۳۷۸
به گزارش بنکر (Banker)،قیمت طلا روز جمعه با افزایش احتمال توافق میان یونان و وام دهندگان این کشور که نگرانی‌ها را نسبت به بی‌ثباتی در منطقه یورو کمتر کرد و تقاضای سرمایه گذاران برای این فلز گرانبها را کاهش داد، با سقوط روبرو شد.
در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل 2.70 دلار یا 0.2 درصد کاهش یافت و به 1204 دلار رسید. قیمت این فلز در ابتدای معاملات که تصور توافق کمتر می‌رفت به 1215 دلار رسیده بود.
وزیران دارایی منطقه یورو سرگرم مذاکره در مورد تمدید چهار ماهه برنامه کمک مالی یونان هستند و سه نفر از مقامات اروپایی از پیشرفت در بن بست میان آتن و وام دهندگان خبر داده اند. انتشار این خبر نگرانی نسبت به احتمال خروج یونان از منطقه یورو را کاهش داد و همزمان به جذابیت طلا به عنوان سرمایه گذاری مطمئن لطمه زد.
طلا در ژانویه تحت تاثیر کندی اقتصادهای جهان که تردیدها را نسبت به احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا برانگیخت، هشت درصد رشد کرده بود اما بهای معاملات این فلز از آن زمان 7.4 درصد نزول کرده است. اکثر معامله گران متقاعد شده اند که یونان و منطقه یورو به توافق می‌رسند و بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را امسال افزایش می‌دهد. در صورت افزایش نرخ‌های بهره ارزش دلار پشتیبانی می‌شود و در مقابل جذابیت طلا به عنوان یک دارایی بدون بازده آسیب می‌بیند.
به گفته تحلیلگران، توجه بازار احتمالا به اظهارات سوی جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا معطوف می‌شود که قرار است هفته جاری در کنگره حاضر شود و در مورد سیاست پولی گزارش دهد.
از سوی دیگر بازارها در چین که دومین مصرف کننده بزرگ طلا در جهان به شمار می‌رود، از روز چهارشنبه به مدت یک هفته به مناسبت تعطیلات سال نوی چینی تعطیل هستند. خرید مصرف کنندگان چینی در آستانه تعطیلات قوی بود اما انتظار می‌رود فروش طلا در این کشور پس از پایان تعطیلات کمتر شود. طبق گزارش جدید شورای جهانی طلا، در چین که بزرگترین مصرف کننده طلای جهان در سال 2013 شده بود، تقاضا برای این فلز زرد 38 درصد در سال 2014 کاهش پیدا کرد و به 813.6 تن رسید.
بر اساس گزارش بلومبرگ، طلا از ابتدای امسال تاکنون در معاملات بازار نیویورک با ظهور مجدد بحران یونان و اجرای تدابیر محرک مالی بیشتر در اروپا و آسیا که تاثیر صعود دلار و دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا را تا اندازه ای تحت الشعاع قرار داده اند، 1.8 درصد رشد کرده است. با اینهمه تحلیلگران پیش بینی می‌کنند طلا در سال 2015 با سومین کاهش سالانه روبرو خواهد شد. طلا در سال 2013 با اعلام آغاز تعدیل تدابیر محرک مالی بانک مرکزی آمریکا، جذابیتش را به عنوان دارایی مطمئن از دست داد و 28 درصد سقوط کرد که بزرگترین سقوط در بیش از سه دهه گذشته بود و در سال 2014 تحت تاثیر صعود بازارهای سهام و بهبود اقتصاد آمریکا که تقاضا برای این فلز را کاهش داد برای دومین سال متوالی کاهش یافت و 1.5 درصد نزول کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر