بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
در معاملات روز جاری اگرچه با افت 39 واحدی شاخص بورس مواجه شدیم اما در نیمه ساعات معاملات روز جاری روند اکثر سهام شرکت ها با توجه به انتشار خبری از لیدر فراموش شده و قدیمی بازار یعنی ایران خودرو روندی صعودی همراه با رشد قیمت به خود گرفتند.
کد خبر : ۱۴۴۸۵۶
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 93.12.10 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 44 واحد افت به رقم 47295 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 325 واحد کاهش عدد 123942 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 39 واحد افت به رقم 27799 واحد رسيد.

همچنین در این روز "خودرو" با 14 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وصندوق" با 29 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.50 واحد افزایش به رقم 715 واحد رسید.

در این شرایط امروز "سمگا" با 0.32 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل جم با 1 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1104 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1594 میلیارد ریال رسید.

در معاملات روز جاری اگرچه با افت 39 واحدی شاخص بورس مواجه شدیم اما در نیمه ساعات معاملات روز جاری روند اکثر سهام شرکت ها با توجه به انتشار خبری از لیدر فراموش شده و قدیمی بازار یعنی ایران خودرو روندی صعودی همراه با رشد قیمت به خود گرفتند.

براساس گزارش بورس نیوز، انتشار خبر مصاحبه مدیر عامل شرکت ایران خودرو با یکی از خبرگزاری های رسمی کشور مبنی بر انعقاد قرارداد جدید ایران با شرکت پژو فرانسه حال و هوای بازار سرمایه را عوض کرد بطوریکه این خبر سبب شد تا گروه خودرویی بورس تمام قد در مدار صعود قرار بگیرد و همراه با خود سهام برخی شرکت های فعال دیگر بورسی را نیز در مدار صعودی قرار دهد. این خبر بیشتر از آن جهت حائز اهمیت بود که چنین اتفاقی می تواند نویدبخش موفقیت تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در مذاکرات با گروه 1+5 باشد. پیشتر نیز خبرهایی از تقاضای بالای شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در کشورمان پس از حصول توافق هسته ای منتشر شده بود که این خبر تداعی کننده اتفاقات خوب روزهای روشن برای اهالی تالار بود.

اما در خصوص ریز اتفاقات رخ داده در بازار امروز شاید بهتر باشد به سراغ صرفاً جهت اطلاع روز جاری بورس برویم که چندان خالی از لطف هم نیست.

ایران خودرو: خیلی جالبه، امروز بازار به خاطر خبر این شرکت رشد کرد اما خودش نتوانست حتی تا صف خرید پیش رود ف یاد ضرب المثل معروف به اسم احمد به کام ممد افتادم.

خبر این شرکت اینقدری که روی کل بازار تأثیر داشت روی خودش نداشت، اما نکته مهم و قابل توجهی که در این موضوع وجود دارد اقدام سهامدار عمده در عرضه بیش از 13 میلیون سهمی "خودرو" طی معاملات امروز بود. بطوریکه امروز از حدود 21 میلیون سهم معامله شده 13 میلیون و 700 هزار سهم آن توسط حقوقی شرکت عرضه شده که این تنها می تواند یک معنی داشته باشد. عدم اعتقاد سهامدار عمده به گفته های مدیر عامل ایران خودرو.

بانک صادرات: هیچکس نیست که به داد سهامداران این بانک برسد، بلایی که سهامدار عمده بر سر شرکت دارد می آورد هیچ دشمنی نمی تواند با آن انجام دهد. کلاً نیت کردند قیمت سهام "وبصادر" ا زجایش تکان نخورد. امروز این سهم 121 میلیون حجم معاملاتش بوده 109 میلیون آن توسط 6 حقوقی به فروش رسیده. به جرأت می توان گفت که این سهامداران خانه خراب کن در هیچکدام از بانک های دیگر بورسی وجود ندارند. ای کاش می شد حداقل از هدف نهایی آنها باخبر شد. آقا اگر "وبصادر" بشود 40 تومان شما دست بر می دارید؟

از این موارد می گذریم و به سهام سه شرکت می رسیم، سه شرکتی که بررسی روند معاملات آنها نشان می دهد ناظر بازار سرمایه در خواب غفلت به سر می برد، آقای ناظر بازار یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم؟ اسامی و اتفاقات این سه شرکت به شرح ذیل است.

سیمان درود: این شرکت در تاریخ 22 دی ماه سال جاری در یک حرکتی جانانه اقدام به تعدیل منفی بیش از 40 درصدی نمود که در آن روز قیمت هر سهم "سدور" 14509 ریال بود و پس از آن نماد این شرکت در تاریخ 28 دی ماه همان سال با سود 55 تومانی آماده بازگشایی شد که به دلیل نبود خریدار و فروشنده در سیستم مچینگ، نماد این شرکت بازگشایی نشد و برای حضور مجدد به معاملات روز آتی موکول شد. در روز بعد هم همان آش و همان کاسه لذا بنابر قانون ناظر بازار اقدام به بازگشایی سهام در دامنه مجاز روزانه یعنی چهار درصدی نمود که ماحصل این اقدام صف فروش سهام این شرکت بود، در چه قیمتی؟ در قیمت 1397 تومان که به علت معامله 74 دانه سهمی قیمت پایانی 1455 تومان لحاظ شد. اما این پایان کار نبود، سهام شرکت سیمان درود مدتی را از تاریخ 29 دی ماه تا 8 بهمن ماه غیر فعال بوده و پس از آن تاریخ 8 بهمن ماه مجدداً کار خود را با صف فروش آغاز کرده و همچنان به این روند ادامه داده تا تاریخ 2 اسفند ماه جاری که این شرکت در جهت اعلام سود 94 مجدداً با توقف نماد مواجه شده.

 این بار مدیران این شرکت در اقدامی تحسین برانگیز و بسیار قابل تقدیر سود سال 94 شرکت را با تعدیلی مثال زدنی از 553 ریال به 64 ریال کاهش دادند. اما نتیجه این اقدام چه شد؟ مجدداً سهامدار عمده با همان ترفند سابق خود در زمان مچینگ خود را به خواب زد و شرکت پس از دو روز عرضه و عدم حضور خریدار و فروشنده دوباره مشمول قانون بورس شد و قیمت سهام در همان قیمت بسته شده با اختلافی 4 درصدی با نرخ 1385 تومان بازگشایی شد. یعنی چی؟ یعنی امروز به لطف غفلت ناظر بازار و ترفندهای سهامدار عمده "سدور" شرکت سیمان فارس و خوزستان ما شاهد سهامی با سود 64 ریالی و قیمت 1387 تومانی هستیم. آقای ناظر آیا قانون رفع گره معاملاتی در حد و اندازه های این شرکت نبوده که شامل آن نشده؟ آقای ناظر آیا سهامدار عمده نباید به جهت متعادل سازی سهام در روزهای بازگشایی نماد وارد عمل می شد؟ آیا با این اقدام شما کل بازار سرمایه و ماهیت آن زیر سوال نرفته؟ واقعاً خسته نباشید بابت این همه تلاشی که در جهت علامت سوال سازی در بورس می کنید.

پتروشیمی فن آوران: این یکی دیگه شاهکاره، یعنی معنی "از ما بهتران" اینجا داره فوران می کند. شرکت پتروشیمی فن آوران از تاریخ 28 آبان ماه سال جاری روند نزولی خودش را حالا به هر دلیلی شروع می کند، این روند تا 21 روز یعنی تا تاریخ 25 آذر ماه بدون اجرای حتی یک بار قانون رفع گره معاملاتی ادامه پیدا می کند بطوریکه این سهام طی این 21 روز تنها از قیمت 2932 تومان به 2801 تومان کاهش پیدا می کند.

اما در روز بعد یعنی 93.9.26 سهام این شرکت با حجم معامله 295 هزار سهمی متعادل می شود و پس از پایان روزهای تعطیل پنج شنبه و جمعه در روز شنبه 93.9.29 اتفاقی می افتد که هنوز علامت سوال آن باقی است. در روز مذکور 10 میلیون و 200 هزار سهم این شرکت در ساعت 12:29 دقیقه در 2 درصد مثبت معامله می شود.

دقت کنید تا ساعت 12:28 دقیقه تنها 6390 سهم این شرکت در قیمت 3.5 درصد منفی معامله شده بود اما طی فاصله یک دقیقه مانده به زمان پایان معاملات این اتفاق رخ می دهد. اما موضوع آنجایی جالب تر می شود که از فردای همان روز یعنی از 93.10.1 تا به امروز که 29 روز می گذرد این شرکت در صف فروش قابل توجه به سر می برد و تا به امروز نیز مشمول قانون رفع گره معاملاتی نشده! حالا آقای ناظر اصلاً ما کاری به علت عدم اعمال قانون گره معاملاتی برای این شرکت نداریم فقط بگوید آن 10 میلیون سهامی که در یک دقیقه پایانی ساعت معاملات بازار آن هم در 2 درصد مثبت معامله شده جریانش چیست؟ به خدا قسم که شما مسئولید.

حفاری شمال: این شرکت از آخرین دستاوردهای شرکت های بورسی در پیچاندن ناظر بازار است. به عبارتی ساده تر ورژن 2015 در ترفند ناظر پیچان است. این شرکت 23 روز کاری است که در صف فروش بیش از 7 میلیونی قرار دارد و سهامدار عمده آن با خیالی راحت از عدم اعمال قانون رفع گره معاملاتی در حال نیش خند زدن به سهامدارانی است که شاهد آب شدن سرمایه خود در این سهام هستند. فعلاً سرمایه مردم در این شرکت به مثابه بیماری است که در کما به سر می برد و نه می میرد و نه به هوش می آید.

واقعاً باید به ناظر محترم بازار خدا قوت گفت. آقا همه چی آرومه شما اصلاً به خودتان زحمت ندهید. اجازه بدید خواب غفلت به تنتان بچسبد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
1- هر بلایی سر سهام و سهامدار میاید زیر سر حقوقی است.
2- رانت اطلاعاتی اخباری چون خبر امروز ایران خودرو چه کسانی را به عرش میبرد و چه سودی نصیب برخی میکند!
3- ... فقط بدنبال منافع خود است و سهمکی که خودش دارد. کاری به سهام دیگران و دیگر سهامداراتن ندارد عزیز برادر.
4- اگر بورس صاحب داشت که به این روز نمی‌افتاد.
یعقوب
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۰
حقوقی هم مثل ما آدمه و به فکر منافعش. تو مگه به فکر منافع دیگری هستی؟ نوش جون حقوقی ها.
ناشناس
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
یعقوب عزیز برای رسیدن به منافع خود نباید حقوق دیگران را لگدمال کرد. اگر شما اینچنینی خوب حرفی نیست.
ناشناس
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
الان حدود ساعت 10 هست و ببینید که بانک صادرات حدود 300 میلیون سهم رو معامله کرده. این یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بی سابقه هست این معامله.
اماندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱
بورس نیوز دوست دارم
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
اقا وپست را فراموش کردید .هنوز نه پیشبینی 94 را اعلام کرده نه حسابرسی 9 ماهه را
یعقوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
سهامدارا عمده شرکت ایران خودرو بهتر از هر کسی می دونند که مدیرعاملش چه حرف بی پایه و اساسی زده. این حرفحا فقط برای ایجاد شوک در بازار زده می شه.
سهامدار جزء
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
ناظران بازار به تازگی خیلی از سهام در ربع ساعت پایانی بازگشایی می کنند.

جا دارد آقای فطانت بسیاری از این ناظرها و همچنین کارمندان بخش کدال را تعویض کند
پسر خاله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸
بعضی وقتا چیزایی را که میبینی باید طوری به خودت تلقین کنی که انگار چیزی ندیدی.
خدا از سر تقصیرات این حقوقیا نمیدونم بگذره یا نگذره.وقتی میخواند سهمی را بالا ببرند چند ملیون سهم همینطور دکوری میذارند تو در خواست خرید با قیمتی چند تومان پایین تر از بهترین درخواست خرید که وقتی افراد این چند ملیون سهما میبینن جو زده میشن و سهما صف خرید میکنن.اما وقتی بخواند سهمیا زمین بزنن تا میاد سهم جون بگیره همچی عرضه میکنن که سهامدارا فکر میکنن بدترین سهم بازار را خریدن.وبعد چند روز مجبور میشن دوباره سهما با ضرر بفروشن.
جلال
UNITED STATES
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸
من روند شاخص هم وزن رو خیلی عالی دیدم به نظرم میتونه هیجان بازار رو کم کنه این شاخص جدید و امیدوارم زودتر اونو تو تابلوی اصلی به جای شاخص دروغین بزارن در ضمن خوشبختانه رئیس جدید سازمان داره یه خونه تکونی خوبی به مناسبت سال نو از سازمانش میکنه و امیدوارم این دارودسته ناظرین فعلی همگی عوض بشن
جلال
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۶
توضیحی مختصر در مورد شاخص هم وزن برگرفته از سایت دیلی تحلیل (
تفاوت اساسی شاخص قیمت نسبت به شاخص کل این است که در شاخص قیمت، بازده نقدی، یعنی سود تقسیمی شرکت ها نشان داده نمی شود و این شاخص تنها نوسانات قیمتی را بیان می کند.

با بازگشت شاخص TEPIX، دو شاخص جدید، یعنی شاخص کل هموزن و شاخص قیمتی هموزن نیز معرفی شدند. تفاوت اساسی شاخص های هم وزن با شاخص های موزون شده بر اساس ارزش، در این است که این شاخص ها به گونه ای طراحی شده اند که سهم تمام شرکت های بورسی در این شاخص ها به یک اندازه است. به عبارت دیگر بزرگترین و کوچکترین شرکت بورس دارای تأثیر یکسان در شاخص هستند و زمانی که بیش از نصف سهام شرکتهای بورس نوسانات مثبت را تجربه کنند این شاخص مثبت می شود. به عنوان مثال، امروز علیرغم اینکه شاخص کل تحت تاثیر چند سهم منفی شد، به علت معاملات مثبت و افزایش قیمت در بیش از نیمی از سهام، شاخص کل هم وزن مثبت شد.

شاخص هم وزن می تواند برای سهامداران حقیقی بعنوان یک شاخص عملکردی مناسب، کاربردی تر باشد چراکه آنها در زمان تشکیل سبد سهام معمولاً منابع خود را بطور مساوی به سهام انتخابی تخصیص می دهند. اما برای سبدگردان های حرفه ای همچون شرکتهای سرمایه گذاری، شرکت های سبدگردان و مدیران صندوق های سرمایه گذاری که با بررسی ریسک و بازدهی به تشکیل پرتفوی بهینه مبادرت کرده و برای سهام و صنایع انتخابی در سبد خود وزنهای مختلفی را در نظر می گیرند، شاخصهای وزنی - ارزشی از اهمیت بیشتری برخوردار است. به هرحال هر یک از شاخص های معرفی شده می تواند به عنوان ابزاری تحلیلی به شفافیت بازار کمک کند.) دوستان عزیز شاخص هم وزن برای سهامداران حقیقی واقعا عالی هستش و از عدالت بیشترب برخورداره و دیگه چند سهم نمیتونن کل بازار رو خراب کنند
mehdi rtm
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
بوطس نیوز بمپنا رو جاگذاشتی!یک حقوقی مریض چند هفته اس این سهم رو به گند کشیده،طبق تماس هایی مکرر با ناظر توسط جمعی از سهامداران مجبور شد سهم رو امروز به رنج منفی نکشه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۸
با سلام با تشکر از گزارش خوبتان امیدوارم گوش شنوا و وجدانی بیدار وجود داشته باشه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱
سلام شما بجسابرسان بورس درمجامع نگاه کنید انگار تازه از مدرسه امده اند ؟؟ نظارت هم باید چنین باشد . طرف دنبال تراز چندستونی بود !!!!
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲
بورس نیوز جان اگر اینکارهارو نمیکردند که حال و هوای بازار الان اینطور نبود . اصلا بورس ایران یعنی هرکس برای خودش و هیچکس برای همه . ناظر جوووووون مچکریم !!!!!!! نمیشه بگم خداقوت پس یه چیز دیگس که خودت میدونی
امیر
ROMANIA
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷
با سلام لطفا بداد سهامداران بشهاب برسید الان چهار ماهه صف فروش بود بیست روز هم بسته است بیچاره شدیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۸
قیمت انواع فرآورده های نفتی در بازار آسیا در هفته منتهی به ٢٠ فوریه (جمعه، یکم اسفندماه) بیش از سه دلار افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار شانا، عرضه مازاد بنزین از سوی پالایشگران آسیایی، بویژه پالایشگران فعال در اندونزی، تایوان و هند، بازار منطقه را با عرضه مازاد این فرآورده سبک پالایشگاهی روبرو کرده است و این سبب شد افزایش شدید قیمت این فرآورده نفتی متوقف شود.

قیمت بنزین در بازار سنگاپور در هفته منتهی به ٢٠ فوریه با سه دلار و ٤٤ سنت افزایش به ٧٦ دلار و ٤٨ سنت در هر بشکه رسید.

همچنین قیمت گازوییل نیز در این بازار با دو دلار و ٧٥ سنت افزایش به ٧٤ دلار و ٢٧ سنت در هر بشکه رسیده است.

پایین بودن سطح قیمت گازوییل در بازار آسیا نسبت به سطح قیمت این فرآورده نفتی در بازار اروپا، پالایشگران فعال در آسیا را به صاردات این فرآورده نفتی به اروپا تشویق کرده است.
دوستان اختلاف قیمت بیش از 30 دلاری نفت و بنزین پالایشگاه ها را طلا می کند
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲
سصفها و کساوه را هم به لیست اضافه کنید تا بخواهید از این سهم ها هست که ناظر خودش را به خواب زده سهامدار عمده هم رفته گل بچینه
کیومرث
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳
خیلی قشنگ گفتی ولی کو گوش شنوا؟؟؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵
متشکرازروشنگری که میفرمائید.کاش مطلبی هم ازفخوزبنویسین وضررسهامدارانی که ازقبل ازافزایش سرمایه کماکان باسهم ماندن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۴
عاقا مملکت به فنا رفته هر کی میخواد بار خودشو ببنده و در بره کجای کارید
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۱
تکنار و افزایش سرمایه 1500 درصدی در راه
لطفا اگر خبری از تکنار دارید اعلام کنید ممنون
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۵
بورس نیوز جون
سیمان ایلام هم همین بساطه
چرا به اون اشاره نکردی عزیز
پويا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
اين قرارادادي كه ايران خودرو بسته هيچ تاثيري روي سود اين شركت ندارد مثل قرارداد تركمنچاي است بلكه اين قرارداد براي ايران خودرو سم است به نفع پژو فرانسه است