بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
دولت هند که تصمیم بر انحلال همکاری ۴۰ ساله شرکت کشتیرانی ایران و هند داشت، اکنون به دنبال تفاهم لوزان مردد شده و در حال بررسی مجدد موضوع انحلال است.
کد خبر : ۱۴۶۴۱۱
به گزارشافکارنیوز،پایگاه خبری هندی لایو مینت طی گزارشی نوشت، پس از تفاهم لوزان میان ایران و غرب که می‌تواند به برداشته شدن تحریم‌های ایران بینجامد، تجارت مشترک ایران و هند در زمینه کشتیرانی که به موجب آن نفت ایران برای ۴ دهه تا جولای ۲۰۱۲، سال تشدید تحریم‌ها علیه این کشور، به هند انتقال می‌یافت، می‌تواند دوباره از سرگرفته شود.

این تفاهم دقیقا ۲ سال پس از انحلال شرکت کشتیرانی ایران و هند صورت گرفته است.شرکت کشتیرانی ایران و هند، یک همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک میان شرکت کشتیرانی هند و شرکت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود.

سخنگوی شرکت کشتیرانی ایران و هند در بمبئی گفت، با توجه به تغییر موقعیت، هر اتفاقی می‌تواند اتفاق بیفتد. موضوع، تصمیم‌گیری دولت است. دولت باید اعلام کند که آیا تصمیم اولیه خود برای انحلال این شرکت را می‌خواهد تغییر دهد یا نه.

به نوشته این گزارش، اگر این همکاری مشترک از سرگرفته شود، این امر نگرانی عمده‌ هند در یافتن نفتکش‌ را رفع خواهد کرد.

شرکت کشتیرانی هند ۴۹ درصد سهام شرکت ‌کشتیرانی ایران و هند را در اختیار داشت. شرکت‌ کشتیرانی ایران و هند در سال ۱۹۷۵ بر اساس قرارداد میان ایران و هند تاسیس شد. این شرکت چندین نفتکش‌ و کشتی فله‌بر در مالکیت خود داشت.

لایو مینت در ادامه نوشت، ایران نیز تمایلی به انحلال این شرکت ندارد و مایل است تا به مبادلات تجاری خود از طریق این شرکت، با یا بدون شرکت کشتیرانی هند ادامه دهد و از این شرکت خواسته است تا سهام خود را به شرکت کشتیرانی ایرانی بفروشد. با این حال، روند ارزش‌گذاری سهام برای انتقال هنوز اتخاذ نشده است.

سخنگوی شرکت کشتیرانی ایران و هند توضیح داد، شرکت کشتیرانی هند از دولت متبوعش خواسته تا تصمیم خود را اعلام کند. تصمیم کابینه برای انحلال شرکت بوده است. تغییر برنامه برای فروش سهام و ادامه فعالیت این شرکت به وسیله ایران به تنهایی مستلزم تصویب جدید کابینه است. ما منتظر دستور دولت هند هستیم.

سخنگوی وزارت کشتیرانی هند در این‌باره گفت، ما در حال بررسی این موضوع هستیم چراکه اکنون این سناریو با انتشار بیانیه لوزان متحمل تغییرات زیادی شده است. بعلاوه، شرکت کشتیرانی هند هنوز از شرکت کشتیرانی ایران و هند خارج نشده است.

آرون کومار گوپتا مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران و هند پیش از این گفته بود، پایان دادن به این همکاری مشترک روندی دردناک است. تنها دلیل پایان دادن به این همکاری تحریم‌های غرب بود.

وی افزود، شرکت کشتیرانی ایران و هند، به خوبی فعالیت می‌کرد و سود سهام به صورت منظم به ما پرداخت می‌شد. کابینه دولت تنها به علت تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که فعالیت با کشتی‌های این شرکت را برای ما دشوار ساخته بود، تصمیم به انحلال آن گرفت.

هند به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین پس از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در یافتن نفتکش و دریافت بیمه آنها برای انتقال نفت این کشور با مشکل روبرو است.

برای حل این مشکل، هند با فعالیت دو شرکت ایرانی ارائه دهنده خدمات بیمه کشتی به منظور تامین بیمه نفتکش‌هایی که در بنادر هند پهلو می‌گیرند، موافقت کرده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر