بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
کد خبر : ۱۴۶۵۸۴

امروز ارزش معاملات شرکت بورس تهران با حجم 3.62میلیارد سهم و حق تقدم به 7.64هزار میلیارد ریال رسید. این حجم معاملات طی ماه های اخیر کم سابقه بوده و رییس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران دلیل این رشد را استقبال فعالین بازار و ورود نقدینگی های سرگردان کشور به بورس اعلام می کند؛ چرا که در شرایط فعلی سایر بازارهای موازی با بورس در رکود به سر می برند و توجه پول های موجود در کشور به بورس معطوف شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، کیوان شیخی، با ذکر این موضوع به خبرنگار پاسارگاد تحلیل گفت: طی معاملات چند روز اخیر اکثریت سهام شرکت های بورسی با استقبال فعالین بازار مواجه شدند که عمده دلیل آن هم نیز به تحولاتی که در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی رخ داده است باز می گردد.

رییس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران ادامه داد: از سوی دیگر بحث امید به آینده و ایجاد دید مثبت در شرکت های بورسی و همچنین گشایش ها راهکارهای بین المللی در مورد مسایل هسته ای، موجب بازگشت امیدها به بورس شد و در پی این گشایش ها بازار به پیشواز اتفاقات رفته است.

شیخی تصریح کرد: اما با توجه به شرایط فعلی سرمایه گذاران نباید در خرید و فروش خود هیجانی رفتار کنند. سهامدارن با رفتار منطقی می توانند به بازدهی بسیار مناسب برسند.

وی اتفاقات اخیر، خوش بینی مردم به تحولات سیاسی، برنامه های کاری دولت و همچنین افزایش سودآوری شرکت های بورسی را در رشد بازار موثر دانست و افزود: با مشاهده به افزایش بیش از 15 درصد سودآوری شرکت های بورسی در سال94 نسبت به سال93 و همچنین با نزدیک شدن به فصل مجامع و سود توزیعی شرکت ها در مجامع می توان در انتظار رکوردی جدید در بورس باشیم.

شیخی رکود در سایر بازارهای موازی بورس اوراق بهادار و احتمال کاهش نرخ سود سپرده بانکی را در این زمینه تاثیرگذار دانست و اظهار داشت: موارد ذکر شده باعث می شود که پول های سرگردان در ایجاد تورم به سمت بازارسرمایه و بورس تغییر مسیر داده و در حمایت از تولید ملی وارد بورس شوند که این موضوع را بورس به فال نیک می گیرد.

این کارشناس بازارسرمایه به سهامداران توصیه کرد: سرمایه گذاران به اخبار و شایعات تایید نشده توجه نکنند و به تحلیل شرکت ها مراجعه کنند و براساس سودآوری آنها اقدام به خرید و فروش کنند.

وی با اشاره ارزش معاملات امروز شرکت بورس تهران گفت: در پی جابه جایی 3.62میلیارد سهم و حق تقدم، ارزش معاملات به بیش از 7.64هزارمیلیارد ریال رسید.

رییس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران ادامه این روند را در گروی نحوه خرید و فروش سرمایه گذاران دانست و ادامه داد: خوش بینی ایجاد شده کاذب نبوده و در پی سودآوری شرکت های بورسی ایجاد شده است و ادامه دار بودن این شرایط به روند عرضه و تقاضا سرمایه گذاران در بورس بستگی دارد.

شیخی درباره آمادگی بورس و سرمایه گذاران برای عرضه های اولیه در بورس گفت: در حال حاضر بازار تشنه خرید سهام است و عرضه اولیه نیز باعث می شود که جلوی عطش بیش از حد گرفته و سهام جدید با پتانسیل های بالا رونمایی شوند تا سهامداران بتوانند اقدام به خرید کنند. در این شرایط عرضه های اولیه قطعا می تواند موجب جذب نقدینگی جدید شود. نقدینگی که باعث عدم ایجاد تورم در اقتصاد کشور می شود و از تولید ملی حمایت می کند. که این موارد می تواند امتیازهای مثبتی باشد برای بورس اوراق بهادار و جذابیتی که این بورس می تواند داشته باشد. همچنین تنوع در صنایع ایجاد می کند این عرضه های اولیه و تنوع در نوع محصولات شرکت های بورسی است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر