بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
کد خبر : ۱۴۶۷۰۳

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در جلسه هم اندیشی خراسان شمالی اظهار کرد: رشد اقتصاد دانش بنیان در کشور مهمترین رویکرد این معاونت است که در همین راستا، برای ورود شرکت های دانش بنیان به فضای رقابتی، کمک هایی را برای تجاری سازی این شرکت ها در دستور کار قرار داده ایم.

ستاری، اعطای تسهیلات کم بهره را از جمله این کمک ها عنوان کرد و گفت: از محل صندوق پژوهش و نوآوری به نخبگان و پژوهشگران دارنده ایده و طرح، تسهیلات بانکی با کارمزد 11درصد اعطا می شود که در سال جاری نیز سرمایه اولیه این صندوق به دو هزار میلیارد تومان خواهد رسید تا در قالب ارائه تسهیلات به نخبگان، پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان متقاضی تسهیلات، کمک شود.
وی در ادامه اعمال معافیت مالیاتی و گمرکی برای شرکت های دانش بنیان را از دیگر حمایت های این معاونت از این شرکت ها بر شمرد و گفت: در سال گذشته تعداد 50 شرکت از معافیت مالیاتی برخوردار شدند و در سال جاری نیز یک هزار و 300 شرکت دانش بنیان از این معافیت برخوردار خواهند شد.
وی توصیه کرد: شرکت های دانش بنیان خراسان شمالی که تا کنون از این فرصت استفاده نکرده اند از این فرصت بهره برداری کنند.
این معاون، پذیرش ایده در بورس ایده را از دیگر مکانیزم های حمایتی این معاونت از این شرکت ها برشمرد و گفت: تا کنون 50 ایده به این بورس ارائه شده است که سرمایه سرمایه گذاران می توانند این ایده ها را بخرند.
وی همچنین به راه اندازی سامانه مجازی اشاره کرد و افزود: این سامانه در راستای راهنمایی مخترعان برای ایجاد شرکت های کسب و کار فعال شده است.
افزون بر این، وی با اشاره به ایده هایی که به مرحله تجاری سازی نرسیده اند، بیان کرد: برگزاری نمایشگاه های سالیانه اختراعات می تواند فرصتی باشد تا این اختراعات به صورت قدم به قدم تجاری سازی شوند و در اختیار بخش خصوصی قرار گیرند.
ستاری همچنین عنوان کرد: این معاونت در تلاش است تا زمان بررسی طرح ها را کاهش دهد.
در عین حال، وی خواستار شد: شرکت های دانش بنیان به شناسایی ظرفیت های زیست بوم کشور ورود پیدا کنند تا فرصت تجاری سازی برای آنها فراهم شود.
افزون بر این، وی به قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در 12 بند اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز این قانون اجرایی نشده است که باید اهتمام بورزیم تا اجرایی شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در خاتمه اعلام کرد: این معاونت آمادگی دارد تا چهار طرح از خراسان شمالی را راهبردی کند.
استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه هم اندیشی بیان داشت: با توجه به اینکه نگاه دولت به توسعه مناطق محروم ادامه دارد، انتظار است معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به توسعه استان شتاب بیشتری دهد تا شرکت های دانش بنیان استان در حوزه علم و فناوری رشد کند.
علی اکبر پرویزی همچنین عنوان کرد: با توجه به اینکه پژوهش هایی که در گذشته انجام می گرفت تنها عده ای خاص از وجود این پژوهش ها بهره مند می شدند، حال درصدد هستیم تا دانشگاه های استان به انجام پژوهش های کاربردی ورود پیدا کنند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
بسمه تعالی
دانش بنیان یا رانت بنیان............................