بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
سرمایه گذاری با دید بلندمدت برای سهامدار بلوکی با سود همراه است که در این حالت نباید به نوسان قیمتی سهام روی تابلوی معاملات روزانه توجهی داشت و به اعتقاد بنده با چنین دیدگاهی قیمت سهام شرکت های پالایشی روی تابلوی معاملات بیشتر از قیمت های کنونی است.
کد خبر : ۱۴۷۳۷۶
نویسنده :
کیوان فر
نوسان قیمتی سهام پالایشگاه ها و روند صعودی آنها آن هم در شرایطی که برخی شرکت های این گروه با تعدیل منفی سود هر سهم مواجه هستند، به دلیل نا مشخص بودن سیاست های دولت و بودجه سال 94 کل کشور در برخورد با شرکت های پالایشی است.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: شرایط پالایشی ها به دلیل نا مشخص بودن سیاست های وزارت نفت در برخورد با این گروه، با شرکت های تولیدی تفاوت دارد.

اسماعیل غلامی افزود، بر این اساس اگر سرمایه گذاری می خواهد بداند قیمت کنونی سهام پالایشگاه ها واقعی است یا خیر، بستگی به دیدگاهی دارد که اتخاد می کند. از این رو به اعتقاد بنده بایستی ارزش ذاتی این سهام را با سیاست با ثباتی مورد بررسی قرار داد که در این رابطه در وهله اول باید بدانیم چه نگاهی به این سهام داریم؛ آیا به عنوان سهامدار جزء سرمایه گذاری می کنیم یا خرید سهام به صورت بلوکی؟ اگر سرمایه گذاری با حجم بالا و به صورت بلوکی مشخص از این شرکت ها باشد، پس در سرمایه گذاری دیدگاهی بلند مدت حاکم است و بایستی ارزش ذاتی سهم را مدنظر داشت نه اینکه تعدیل مثبت و یا منفی سود آن را ملاک قرار داد.

وی ادامه داد: در خصوص این گروه و نوسان اطلاعاتی آنها بایستی در نظر داشت که اگر توافق نهایی در مذاکرات صورت گیرد، اقتصاد کشور و در نتیجه وضعیت درآمدهای نفتی با ثبات همراه خواهد بود. پس سیاست های دولت در خصوص بهای فرآورده های نفتی و اطلاعات پالایشی ها نیز نوسان کمتری خواهد داشت. در این صورت سرمایه گذاری با دید بلندمدت برای سهامدار بلوکی با سود همراه است که در این حالت نباید به نوسان قیمتی سهام روی تابلوی معاملات روزانه توجهی داشت و به اعتقاد بنده با چنین دیدگاهی قیمت سهام شرکت های پالایشی روی تابلوی معاملات بیشتر از قیمت های کنونی است.

معاون پیشین سازمان خصوصی سازی تأکید کرد: البته در رابطه با سهام این گروه بایستی سهامداران خرد احتیاط کنند؛ چراکه اغلب این گروه از سرمایه گذاران دیدگاهی کوتاه مدت دارند و حصول یا عدم حصول توافق می تواند عاملی برای افزایش ریسک این گروه از سرمایه گذاران باشد. بطوریکه نگاه این گروه از سهامداران بایستی بر مبنای سود شرکت ها باشد.

تعیین نرخ خوراک و فرآورده ها آپولو  هوا کردن نیست!

وی به بحث توقف طولانی مدت نماد پالایشی ها اشاره کرد و اظهار داشت: تعیین نرخ خوراک و فرآورده های نفتی آپولو هوا کردن نیست که یکسال به طول بیانجامد و در این میان انتظار می رود سازمان بورس این موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری کند تا با تدوین آیین نامه ای، سیاست های دولت و وزارت نفت در مقابل این گروه مشخص شود.

غلامی دومین نکته را که سهامداران خرد بایستی به آن توجه کنند، بحث سهام عدالت دانست و تأکید کرد: حدود 40 درصد از سهام پالایشگاه ها متعلق به شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی است و این میزان در نماد "شتران" نزدیک به 90 درصد است. برهمین اساس شرکت های پالایشی با تصمیم این سهامدار عمده خود موظف تقسیم سود هستند تا بدهی خود را به دولت از این محل پرداخت کنند. چراکه طبق تبصره 3 ماده 6 آیین نامه مربوط به توزیع سهام عدالت بایستی اقساط سهام عدالت به سازمان خصوصی سازی تا پایان دوره 10 ساله تقسیط که آخر امسال است، بابت بهای واگذاری های انجام شده پرداخت شود. قطع به یقین یکی از راه های تأمین منابع لازم برای پرداخت این اقساط سود شرکت ها موجود در پرتفوی سهام عدالت همچون پالایشی هاست.

وی ادامه داد: بدین ترتیب سهامداران پالایشگاه ها بایستی در نظر داشته باشند که نقدینگی موجود در این شرکت ها بابت عمل به این تبصره از حساب پالایشگاه ها خارج خواهد شد که در این صورت سودی برای اجرای طرح های توسعه جهت کیفی سازی محصولات پالایشی باقی نمی ماند و تنها راه حل دریافت تسهیلات و یا افزایش سرمایه است که برای شرکت ها بار مالی سنگینی به همراه خواهد داشت و جهت افزایش سرمایه نیز بایستی موافقت سهامدار عمده را جلب کرد. پس وزارت نفت در این شرایط چگونه انتظار دارد طرح های کیفی سازی عملیاتی شود؟ همه این موارد از جمله مهمترین نکاتی است که سهامداران جزء پالایشگاهی ها بایستی به آن توجه کنند.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه گذاران بایستی به سقف قیمتی این سهام از نظر ارزش روز خالص دارایی ها توجه داشته باشند، گفت: چنانچه قیمت این سهام روی تابلوی معاملاتی از ارزش خالص دارایی های آنها بالاتر رود، سهامداران متوجه ریسک سرمایه گذاری بیشتری خواهند بود. بدین ترتیب سهامدار جزء بایستی بیشتر احتیاط کند؛ گرچه با اجرای طرح های توسعه ای در این مجتمع ها ارزش ذاتی آنها نیز بالا می رود.

تناقض اطلاعاتی در میان نیست!

معاون سابق امور واگذاری های سازمان خصوصی سازی در بیان علل وجود تناقض اطلاعاتی در پیش بینی سال 94 شرکت های پالایشی طبق آخرین برآوردها گفت: دولت اعلام کرده نرخ خوراک را بر مبنای فوب خلیج فارس منهای پنج درصد تخفیف در نظر می گیرد؛ اما پیش بینی بهای نفت در هر مجموعه ای می تواند متفاوت باشد و این متغیر بستگی به مثبت و یا منفی بودن دیدگاه مدیران شرکت ها نسبت به چشم انداز آتی دارد و نی توان گفت این امر تناقض اطلاعاتی است.

غلامی در خاتمه سخنان خود به اجرای طرح کیفی سازی پالایشگاه ها و پتانسیل شرکت ها برای سودآوری اشاره کرد و گفت: شرکت هایی که طرح کیفی سازی را سریع تر انجام داده و با پیشرفت بیشتری همراه هستند، می توانند پتانسیل بالاتری برای رشد سودآوری داشته باشند. چراکه با اتمام این پروژه می توان امید داشت که دولت نیز محصولات آنها را که با کیفیت بالاتری تولید شده، خریداری کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
چقدر ضرر میزنیییییییییی بورس نیوز
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
سود واقعی پالایشی در جیب دولته وتا وقتی شرکتها خصوصی واقعی نشن وضع همینه
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
دولت فراورده های تولیدی پالایشیهایی که کیفی سازی انها خیلی طول می کشد را نخرد و وارد کند بجای آن مجوز صادرات به آنها بدهد تا زمان پایان کیفی سازی کاری که در تمام دنیا مرسوم است
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
بّه امید روزی که رستم قاسمی وزیر نفت شود . آمین
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
پالايشي ها حق العمل كارن . بقيش بازي با اعداده . 2280 ريال سود شبندرامكان نداره به 208 ريال تبديل بشه ولي شده مگه چيه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
دولت میگه سهام عدالت هنوز مال ماست شرکت ملی پالایش وپخش هم مال ماست پس پالایشگا ها کلش مال ماست منتفت شدید..!!!!!‍؟؟؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
بابا چقدر بگم سهامهاتون را بفروشيد برويد دلار بخريد دلار تا 2 ماه ديگه 7000 تومان چيزي نمونده كه بشينيد افسوس بخوريد درنگ نكنيد .
صامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
آقاي دلاري ميتوني بيشتر توضيح بدي دلار چگونه به 7000 تومان خواهد رسيد؟ لطفاً دليل بياوريد.
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
این سهم ها در دوره احمدی نژاد بین مردم تقسیم شد ! اینها هم از این ناراحت هستند و سهامدارانش را نقره داغ میکنند
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
ما سهامداران پالایشی تا بازگشت احمدی نژاد صبر خواهیم کرد .
محمد
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳
به خاطر سهام همه چیز رو فدا نکنید. بیاد چیکار؟ دیگه چه بالایی باید سرمون بیاد تا درس بگیریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
افت شاخص امروز را میتوان به صراحت گفت چیزی به غیر از عرضه اولیه اعلامی نیست
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
مگه فیلمه که داستان براش میگن سناریوی اول سناریوی دوم اینا حق الناسه حق مردم رو دارن میخورن هیچ مسلمانی پیدا نمیشه حق این مردم بدبخت رو ازشون بگیره
یاور همیشه مومن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
پالاشی 60در صد در ضرر واقعا که شبندر مارو کشت از زندگی نا امید کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
نفت 50% سقوط ، ولی سود پالایشگاه ها شده یک دهم ، پیدا کنید مقصر (دولت!) را . . .