بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت عنوان کرد:

رشد پی بر ای بازار سرمایه با بهبود وضعیت سودآوری شرکت ها امکان پذیر است

در شرایط فعلی و رکود اقتصادی امکان ایجاد رونق در بازار سرمایه وجود ندارد و به نظر می رسد به همین دلیل انتشار اخبار مثبتی همچون کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده های بانکی، تأثیری بر کلیت بورس اعمال نمی کند.
کد خبر : ۱۴۷۷۷۵
نویسنده :
جمشیدی
بازار سرمایه همواره علاقه به صعود و سودآوری دارد و رشد سودآوری شرکت های بورسی موجب افزایش نسبت پی بر ای بازار می شود. این در حالی است که وضعیت سودآوری شرکت ها چندان مناسب نیست و به همین دلیل نسبت پی بر ای بازار را شد چندان قابل توجهی ندارد.

مدیر سرمایه گذاری های شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرایط رکودی حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور در کنار کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی، نفت و سنگ آهن موجب افت سودآوری صنایع مطرح بورسی که حجم قابل توجهی از بازار سرمایه را به خود اختصاص می دهند، شده است.

به گونه ای که گروه هایی همچون پتروشیمی، معدنی و سنگ آهن تحت تأثیر این روند یا با وضعیت نامناسب سودآوری مواجه شده اند یا حداکثر وضعیت آنها ثابت مانده است.

جواد سنگینیان افزود: واقعیت امر این است که قیمت سهام شرکت های بورسی تحت تأثیر تورمهای قابل توجه رشد می یابد و نسبت پی بر ای بازار افزایش می یابد. این در حالی است که در شرایط فعلی و رکود اقتصادی امکان ایجاد رونق در بازار سرمایه وجود ندارد و به نظر می رسد به همین دلیل انتشار اخبار مثبتی همچون کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده های بانکی، تأثیری بر کلیت بورس اعمال نمی کند.

علاوه بر این، در این شرایط اجرای طرح های توسعه ای توسط شرکت ها زمان بر بوده و توجیه اقتصادی ندارد و مجموع این عوامل موجب شده تا سهامداران رغبت چندانی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه نداشته باشند.

وی در خصوص روند آتی بورس گفت: به نظر می رسد با حصول توافق جامع هسته ای و در پی آن ورود نقدینگی به بورس نسبت پی بر ای بازار در سطوح 7 تا 8 واحدی قرار گیرد و در کنار آن برنامه های دولت برای تورم 12 درصدی موجب رشد این نسبت شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین پیرامون احتمال عدم استقبال سرمایه گذاران از بورس حتی پس از توافق جامع هسته ای ابراز داشت: شرایط سرمایه گذاری نسبت به گذشته دشوار شده و هزینه فرصت در این وضعیت بالا به نظر می رسد. چراکه در حالی طی سال های گذشته وام بانکی با بهره پایین از بانک ها یا اعتبار با بهره کم از شرکت های کارگزاری دریافت می شد که اکنون هزینه های مالی سرمایه گذاری افزایش یافته و سرمایه گذاری در بورس حتی برای سهامداران حقوقی با دریافت وام بانکی و بهره های بالا صرفه اقتصادی ندارد و سرمایه گذاری در بازار پول را به بازار سرمایه ترجیح می دهند.

براین اساس به نظر می رسد فعالان بازار می بایست نسبت به انجام توافق نهایی و لغو تحریم های اعمالی اطمینان حاصل کنند تا در این صورت نقدینگی به بورس وارد شود.

سنگینیان به وضعیت صنایع مختلف اشاره کرد و گفت: اگرچه پس از بهبود وضعیت سیاسی انتظار جهش مثبت در بازار سرمایه می رود اما متأسفانه انتشار برخی اخبار در خصوص گروه های مختلف همچون عدم اعطای مجوز تقسیم سود نقدی به بانک ها، چگونگی روند قیمت جهانی نفت و تعیین قیمت خوراک مصرفی و نرخ فروش فرآورده های نفتی موجب تشدید ابهامات موجود در این صنایع شده است.

براین اساس به نظر می رسد تا زمانی که دولت سیاست های انقباضی خود را ادامه دهد و به حال نرخ بهره فکر اساسی نکند، شرایط به همین صورت پیش می رود. چراکه نرخ بهره موجب کاهش روند تزریق پول به بازار سرمایه و رشد ارزش فعلی جریانات نقدی شرکت ها می شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
بورس نيوز عزيز بانك حكمت جزء 5 سهم برتر بازار بعد از توافق خواهد بود... هدف اول 255
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
داستان ها شروع شد نه نه غیریبم بازیها را ببین بخند ایند فعه داستان پ ای شرکتهاست که سهام بالا نمیره . ما فیای ملک بدانند تا سهام افزایش نیابد پول دست سهام دار نیاید ملک از رکود خارج نمیشود درحال حاضر مردم پول ندارند ملک حبابی بخرند اما اند ک سرمایهایی دارند سهام بخرند بنا براین تقاضا برای خرید سهم بعلت وسع مالی مردم با این قیمتها همیشه شیرین خواهد بود اما اخلال گران بازار مانع میشوند اما این را بدانید همه فهمیده اند که تنها چیزی که دراین مملکت ارزش دارد سهام است جواب خیلی ساده است تنها جایی است با100 تومان بی ارزش میتوانی یک سهم بخری ایا این مفت نیست یا حباب است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
عجب تحلیل و مطلب عمیقی بود چطوری میشه هضم کرد این مطلب سنگین رو؟؟؟!