بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
مدیر عامل یک تامین سرمایه فعال کشور ضمن تشریح آخرین وضعیت این نهادها در صنعت مالی ایران گفت: سال مالی گذشته سال سختی برای تامین سرمایه‌ها در بورس بود.
کد خبر : ۱۴۸۳۹۷

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم؛ علی قاسمی در جمع خبرنگاران با اشاره به مدل عمومی کسب و کار شرکت‌های تامین سرمایه در جهان، خطوط اصلی کسب و کار این شرکتها را محصولات و مدیریت ریسک عنوان کرد و افزود: تعریف ابزارها در کنار محصولات جدید، مدیریت ثروت، مدیریت ریسک و تحقیق و توسعه از فعالیت های اصلی کسب و کار شرکت‌های تامین سرمایه محسوب می شود.
این کارشناس خبره تامین مالی از اوراق، فیوچرها، اختیارهای معامله، سوآپ ها، تامین مالی های ساختار یافته، تامین مالی پروژه ای و تعهدپذیره نویسی به عنوان محصولات‌ این نهادهای مالی در اقتصادهای بین المللی و منطقه ای نام برد که عمده مشتریان ‌آنها را دولت، شرکت های بورسی و غیربورسی و افراد با در آمد بالا تشکیل می‌دهد.
وی در ادامه به تعریف انواع شرکت‌های تامین سرمایه در جهان پرداخت و گفت: ‌شرکت های تامین سرمایه"Boutique Investment Bank " شرکت های تخصصی هستند که تنها در یک بخش از بازار، متخصص و متمرکز می شوند؛ در این راستا نیز فعالیتهای مشاوره ادغام وتملک، مدیریت دارایی ها،‌ تجدید ساختار و سایر خدمات مشاورتی را ارائه می‌کنند.
قاسمی در مورد شرکت های تامین سرمایه "Full Service Investment Bank " عنوان کرد:‌ با توجه به تخصص این شرکت ها در تمام فعالیت های بازار سرمایه و در همه صنایع،‌ درآمد آنها از تنوع بسیار بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به این که شرکت‌های تامین سرمایه "Financial Holding " هر دو فعالیت بانک های تجاری و شرکت‌های تامین سرمایه را همزمان انجام می دهند گفت: شرکت های تامین سرمایه فعال در کشور از نوع اول و دوم هستند که بر این اساس به انجام فعالیت مشغولند.
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت با اشاره به درآمد عملیاتی یک هزار و 583 میلیارد و 677 میلیون ریالی این شرکت در سال مالی 93 افزود: بیشترین درآمد این شرکت از کل درآمدهای منتهی به اسفند 93 را تعهدپذیره نویسی و بازارگردانی به میزان 36 درصد تشکیل می‌دهد.
به گفته وی؛ در سال مالی گذشته هرچند سال سختی برای تامین سرمایه‌ها بود اما کل خدمات اوراق بهادار ارائه شده از سوی شرکت تامین سرمایه بانک ملت 80 هزار و 64 میلیارد ریال بوده است که از این میزان 57 درصد آن مربوط به ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت، 24 درصد آن تعهد پذیره نویسی با درآمد، 14 درصد آن ارزش اوراق بهادار تحت مشاوره عرضه و 5 درصد بقیه نیز مربوط به ارزش تعهدپذیره نویسی سهام و حق تقدم بوده است.
قاسمی در خصوص فعالیت این شرکت در تامین مالی از طریق انتشار اوراق مشارکت ریالی، به عرضه 5 هزار میلیارد ریالی اوراق مشارکت نفت مناطق مرکزی و عرضه دو هزار میلیارد ریال اوراق میدکو اشاره کرد و گفت: همچنین این شرکت انتشار اوراق بدهی شرکت های مخابرات ایران(سندیکایی)، فولاد خوزستان(سندیکایی)، صنایع پتروشیمی کرمانشاه و شرکت کیسون را در مجموع به مبلغ 8 هزار و 375 میلیارد ریال برای امسال در دست اقدام دارد.
این کارشناس خبره تامین مالی در ادامه به اخذ موافقت اصولی انتشار دو هزار و 194 میلیارد ریال اوراق اجاره شرکت های حفاری شمال و چهار هزار و 500 میلیارد ریال اوراق اجاره مخابرات اشاره کرد.
وی همچنین حجم معاملات اوراق بهادار با درآمد ثابت در این شرکت تامین سرمایه را 16 هزار و 690 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: صندوق آتیه ملت با داشتن بیش از 24 هزار نفر دارنده گواهی‌های سرمایه‌گذاری به عنوان بزرگترین صندوق بازار سرمایه است؛ بعلاوه این که صندوق اندوخته ملت تاکنون 4000 میلیارد ریال جذب منابع کرده که می توان از آن به عنوان تازه‌ترین اقدام در حوزه مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری نام برد.
قاسمی از این شرکت تامین سرمایه به عنوان مشاور عرضه برای تاسیس گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا با سرمایه 550 میلیارد ریال در فروردین ماه سال گذشته نیز یاد کرد و گفت:‌ تاسیس شرکت بیمه تجارت نو با سرمایه یک هزار و 250 میلیارد ریال هم در مرحله تکمیل فرایند قرارداد است.
به گفته وی؛ این شرکت در سال مالی گذشته بازار گردانی 7 هزار و 914 میلیارد ریال اوراق بهادار را برعهده داشت که اوراق اجاره هواپیمایی ماهان، اوراق مشارکت میدکو و اوراق مشارکت نفت مناطق مرکزی را شامل می‌شود. بعلاوه این که بازاریابی و فروش دوباره اوراق مشارکت ریالی طرح های انتقاعی دولت و اوراق مشارکت ارزی شرکت نفت و گاز پارس سال گذشته از سوی این شرکت تامین سرمایه انجام شده است.
وی در عین حال به ارزش گذاری شرکت های پتروشیمی بوعلی سینا، ‌نوری(برزویه)، فولاد اکسین خوزستان،‌کارگزاری آرمون بورس، صبا فولاد خلیج فارس،‌لوله سازی اهواز، طرح فولاد مکران چابهار، واسپاری ملت، پاکشو،‌به پرداخت ملت، صرافی ملت، پتروشیمی پردیس، پلی پروپیلن جم، صنایع سیمان زابل، پتروشیمی مارون، نفت سپاهان و دیزل سنگین ایران از سوی این شرکت تامین سرمایه اشاره کرد و گفت: امکان سنجی حجم 51 هزار و 894 میلیارد ریال طرح سرمایه‌گذاری از سوی این شرکت فعال در صنعت تامین سرمایه است که عمده‌ترین آنها طرح های کک سازی و کنسانتره آهن شرکت فولاد زرند ایرانیان، تصفیه گازوئیل شرکت پالایش نفت اصفهان،‌ احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن شرکت معادن سنگ آهن احیاء سپاهان را شامل می‌شود.
به گفته قاسمی؛ در حال حاضر تامین سرمایه بانک ملت مدیریت نظارت بر پروژه احداث مخارن ذخیره سازی نفت بندر گناوه و طرح توسعه مس سرچشمه و سونگون را بر عهده دارد؛ بعلاوه این که مدیرت نظارت بر پروژه پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس نیز در حال عقد قرارداد است.
این کارشناس خبره تامین مالی با اشاره به فعالیت های کارگزاری و معامله گری از سوی این نهاد مالی ابراز داشت:‌ در راستای اجرای بند 7 و 8 موضوع فعالیت این شرکت تامین سرمایه، سهام شرکت کارگزاری بانک ملت در اواخر سال 91 به این شرکت تامین سرمایه واگذار شد که بر اساس تغییر مدل کسب و کار کارگزاری از حوزه خرد به حوزه های کلان درسال 92 و 93، معاملات کارگزاری از افزایش 600 درصدی برخوردار شد؛ مساله ای که نمایانگر موفقیت این تغییر مدل کسب و کار بوده است.
به گفته قاسمی، مشارکت این شرکت تامین سرمایه در سود آوری بانک ملت منجر شد تا 6.1 درصد از سود خالص 18 هزار و 11 میلیارد و 313 میلیون ریالی بانک ملت سال93، از سوی تامین سرمایه بانک ملت محقق شود.
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت اظهار داشت: این شرکت به منظور تامین مالی و سرمایه گذاری در پروژه های پتروشیمی، به مذاکره باتعدادی بانک های سرمایه گذاری جهت تامین مالی طرح ها و انتشار اوراق بدهی در بازارهای بین المللی پرداخته است.
انتهای پیام/


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
الومتک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
بازار سرمایه زخم های زیادی در جسم وروح خیلی از سهامداران وارد ساخته است سهام با ارزش را کم ارزش نموده وسرمایه جمعی را حراج کرده است
قندی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
ایا بورس خوب می شود؟