بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
کد خبر : ۱۴۸۵۹۷
رشد پديده‌اي به نام موسسات غيرمجاز به معضلي تبديل شده كه گويا هيچكس قادر به حل آن نيست؛ موسساتي كه با تخميني كه از صحبت‌هاي رئيس كل بانك مركزي به دست مي‌آيد حدود 150 هزار ميليارد تومان تاكنون سپرده‌گيري كرده‌اند.

به گزارش خبرنگارتابناک اقتصادی، رشد پديده‌اي به نام موسسات غيرمجاز به معضلي تبديل شده كه گويا هيچكس قادر به حل آن نيست. رئيس كل بانك مركزي در روزهای اخیر صراحتا اعلام كرد قرار نيست بانك مركزي به دنبال شناسايي بدون مجوزها باشد و در مقابل به مردم هشدار داد كه مراقب سرمايه‌هايشان باشند و به خاطر يك يا دو درصد سود بيشتر سرمايه شان را به خطر نيندازند.

موسساتي كه با تخميني كه از صحبت‌هاي رئيس كل بانك مركزي به دست مي‌آيد حدود 150 هزار ميليارد تومان تا كنون سپرده‌گيري كرده‌اند.

فروردين امسال ولي الله سيف در نشست مشتركي با كميسيون اقتصادي مجلس اعلام كرد كه 15 تا 20 درصد از نقدينگي كشور در نزد موسسات مالي غيرمجاز تجميع شده است.

در همین حال، در روزهای اخیر سيف از آخرين آمار نقدينگي كشور كه به 782 هزار ميليارد تومان رسيده، سخن گفت. به اين ترتيب مي توان نتيجه گرفت كه مبلغي در حدود 150 هزار ميليارد تومان نزد اين موسسات سپرده‌گذاري شده است. اشاره مستقيم طيب نيا وزير اقتصاد نيز به وسعت دار شدن دامنه فعاليت‌هاي اين موسسات است.

طيب‌نيا به موسسه‌اي اشاره كرد كه سه هزار ميليارد تومان سپرده گيري كرده است درحالي كه بدون داشتن مجوز، فعاليت‌هايي خارج از نظارت بانك مركزي دارد. جذب سرمايه‌هاي مردم توسط اين موسسات در شرايطي كه نرخ سود سپرده‌هاي بلندمدت بانكي با دو درصد كاهش 20 درصد تعيين شده است، مي‌تواند باعث جذب بيشتر سپرده‌ها توسط غيرمجازها باشد. همين نگراني نيز هشدارهاي مكرر مسولان را در پي داشته است. اخطارهايي كه البته بدون اقدام عملي از سوي مراجع ذيصلاح در حد هشدار باقي مانده است.

دومين درخواست مسئولان از مردم

اين دومين بار است كه پاي مردم به بحث موسسات بدون مجوز كشيده مي‌شود. چندي پيش بانك مركزي از مردم خواسته بود در شناسايي اين موسسات كمك كرده و نام آنها را در آدرسي براي بانك مركزي ارسال كنند. حال براي بار دوم سيف به مردم هشدار مي‌دهد كه براي يكي دو درصد نرخ سود بيشتر سرمايه هايشان را روانه اين موسسات نكنند.

رئيس كل بانك مركزي درحالي فاصله سود پرداختي اين موسسات را با بانك‌هاي داراي مجوز يكي دو درصد عنوان مي‌كند كه مشاهدات ميداني خبرنگار ما از اختلافي 8 تا 10 درصدي نرخ سود آنها حكايت مي‌كند. اين موسسات كه تحت نظارت بانك مركزي فعاليت نمي‌كنند براي سپرده‌هاي يك ساله سودهاي 28 درصدي و در صورت سپرده‌گذاري مبالغ بالاي 20 ميليون تومان حتي سودي بيش از 30 درصد را پيشنهاد مي دهند.

با اين همه مسئولان به جاي برخورد مستقيم با اين موسسات از مردم درخواست كمك مي‌كنند و شناسايي اين موسسات را جزو وظايفشان نمي‌دانند. اگرچهرئیس کل بانک مرکزی فعالیت موسسات غیرمجاز و پایین بودن سرمایه بانک‌ها را از جمله مشکلات درون‌بخشی نظام بانکی مي‌داند ولي در عين حال مي‌گويد: قرار نيست بانك مركزي به دنبال شناسايي بدون مجوزها باشد.

جالب آنكه سيف در سخنراني خود در هماي روز گذشته اظهار مي‌كند: همیشه گفته می‌شود که یک روزنامه‌فروش و یا لبنیاتی اگر مجوز نداشته باشد 48 ساعته جلوی فعالیت آن گرفته می‌شود اما به راحتی یک موسسه غیرمجاز بدون داشتن مجوز فعالیت کرده و منابع مردم را به باد می‌دهد.بانک مرکزی به کرات اخطار داده که مردم به خاطر یک یا دو درصد سود اضافه سپرده و منابع خود را به خطر نیندازند چرا که این موسسات زیر نظر این بانک نبوده و فعالیت آنها پرریسک است.

در موسسات غيرمجاز سرمايه‌گذاري نكنید

موضوع موسسات غيرمجاز آنقدر داغ بود كه وزیر امور اقتصادی و دارایی به اين موضوع ورود پيدا كند.طيب نيا هم از مردم خواستبه این موسسات اعتماد نکنند. به گفته او اگر سپرده‌گذاری در این موسسات نرخ سود بالاتری برای آنها دارد ولی قطعا این نرخ سود بالاتر بهای ریسک بالاتری هم دارد.

در ماه‌های گذشته شاهد ورشکستگی برخی از این موسسات بودیم. ورشکستگی آنها باعث شد اصل منابع مردم به خطر بیفتد. طبیعی است وقتی موسسه‌ای فاقد مجوز از بانک مرکزی است، بانک مرکزی و دولت هیچ‌گونه تعهدی نسبت به جبران زیان و خسارت این موسسات نخواهند داشت و بنابراین اصل دارایی مردم در این موسسات با مشکل مواجه می‌شود.بنابراین خواهش می‌کنم مردم منابع خود را در موسسات مجاز سرمایه‌گذاری کنند. نرخ سودی که در حال حاضر موسسات مجاز پرداخت می‌کنند از نرخ تورم به نحو معناداری بالاتر است. این اولین بار است که در تاریخ اقتصادی ایران شاهد نرخ سود واقعی مثبت هستیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷
برید خودتون رو گول بزنید..یعنی واقعا نمی تونید جلوی اینا رو بگیرید؟ نمی خواین که جلوشون رو بگیرید